Test Škoda Superb Scout 2,0 TSI 4×4 – Oplastovaná raketa
Příchod modernizované vlajkové lodi z dílny mladoboleslavské automobilky přinesl řadu podstatných novinek. Změny se tak netýkají pouze designových retuší, které jsou ve výsledku spíše kosmetické. A proč vlastně měnit něco, co obstojně funguje i po letech provozu. Superb se tak prezentuje například plugin hybridní verzí iV či famózními Matrix LED světlomety, jež u škodovky zažívají premiéru.
Design: Když to funguje, proč to měnit?
Škoda Superb třetí generace se jednoduše po designové stránce povedla. Její tvary i po letech dokázaly oslovit, důkazem byly neupadající prodeje i těsně před uvedením nové generace do výroby v Kvasinách. Jednoduchý, čistý a přesto osobitý design Superba v sobě ukrýval i špetku emocí, které se u vozů koncernu VW občas hledají trochu obtížněji. Nová generace, která zažila premiéru během letních měsíců, přijíždí s drobnými retušemi. Nejvíce změn hledejme na přídi vozu. Zde své místo našly nově tvarované světlomety. Na první pohled však vypadají téměř identicky, změnou je přímé navázání na rozměrnou mřížku chladiče a jejich užší a protáhlejší design. Podstatné je však, že nejde pouze o kosmetickou změnu. Superb totiž, jako první Škodovka, nabízí Matrix LED světlomety. Jejich účinnost je opravdu na jedničku, potěší především funkce automatického přepínání dálkových a potkávacích světlometů. Po celou cestu tak můžete jet se zapnutými dálkovými světlomety, které automaticky vykrývají před vámi či v protisměru jedoucí vozy
V případě verze Scout a výbavy Style se za LED světlomety připlácí 36.000 Kč, standardem jsou pak u výbavy Laurin&Klement a ostřeji vyhlížející verze Sportline. Z pohledu funkčnosti a praktičnosti mohu tyto světlomety jen doporučit. Proměnou prošel kompletně celý přední nárazník, který je trochu agresivnější a v mnohém totožný s modely Scala a Kamiq. Řeč je především o funkčním řešení průduchů u mlhových světlometů. U nového Superba jsou LED přední mlhové světlomety s funkcí přisvěcování při odbočování (Corner) standardní výbavou již od základní výbavy. Součástí paketu LED vnější osvětlení jsou i TOP LED zadní světla s animovaným ukazatelem směru jízdy. Při odemknutí vozu se navíc Superb může pochlubit decentní světelnou „sestavičkou“ na uvítanou. Velkou parádu dělají i devatenáctipalcová kola z lehké slitiny. Důležitou zprávou je, že i s takovýmito koly se podvozek Superba umí vypořádat se ctí. Volbou rozumu, a ještě vyššího komfortu, jsou osmnáctipalcové disky. Výhradou verze Scout jsou černé plastové elementy SCOUT (lemy blatníků, spodní části dveří a nárazníků), dekorační logo na předním blatníku, vnější zpětná zrcátka v matně stříbrné barvě či zvýšený podvozek. V kombinaci se speciálním metalickým lakem Tangerine orange je Superb Scout pohledným vozem, který po celý týden okouzloval především naše lepší polovičky.
Interiér: Preciznost s nádechem luxusu i emocí
Mladoboleslavská novinka tak z pohledu exteriéru přináší změny spíše kosmetického rázu. V interiéru však změn najdete ještě méně. Ostatně, jak jsem již psal, když něco funguje bez větších výhrad, tak proč to měnit. Interiér je tak i nadále spíše konzervativní, typickou přímočarost až možná sterilitu palubní desky oživují působivé dekorační lišty Ash Brown s dekorativním chromovaným pásem a LED ambientním osvětlením. Dominantou interiéru je na středovém panelu 9,2 palcová dotyková obrazovka infotainmentu Amundesen. Ten z pohledu ergonomie nabízí téměř ideální pozici, možná bych jeho obrazovku uvítal o pár centimetrů výše. Každopádně na grafickém zpracování či funkčnosti systému nelze najít žádných výhrad. Potěší jednoduchost a přehlednost, navigační systém funguje bez problémů. Otestoval jsem i hlasové ovládání, které již není jen na obtíž. V případě ovládání telefonu funguje přesvědčivě. Nechybí možnost spojení s mobilním telefonem, a to jak s operačním systémem Android, tak AppleCar. Krom bezchybné funkčnosti infotainmentu a virtuálního kokpitu, jenž nabízí řadu grafických zobrazení, směřuje nejvíce kladných bodů k sedadlům a volantu. Právě posez za volantem v Superbu je jednoduše bezchybný. V oblasti ergonomie řidičova pracoviště by Škodovka mohla vyučovat. Komfortní sedadla, jež nabízejí možnost elektrického nastavení, vyhřívání a paměti na tři řidiče, jsou navíc ozdobena výšivkou odkazující na verzi Scout. Posez je zde opravdu velmi příjemný, boční opora je dostačující i při dynamičtější jízdě. Stejně tak potěší i dostatečně dlouhý sedák, který podpírá stehna i vyšším řidičům. Chválit budu i celkové provedení multifunkčního volantu, který padne do ruky jako ulitý. Celkově široký věnec dodává jistotu v řízení, logicky rozvržená tlačítka pak nezpůsobují žádné nepřehledné kombinace. Ke stoprocentnímu hodnocení posezu dopomáhá i rozměrná loketní opěrka, kterou lze především výškově nastavit. Možná prkotina, ale v řadě aut už takováto možnost není momentálně běžná. Prostě jednodušší je to bez výškové aretace. Hledání chyb na Superbu v případě interiéru nebylo nikdy lehké. Vše funguje, jak má, je skvěle odhlučněný, nabízí dostatek místa pro všechny cestující a ve výsledku umí vzbudit i mírné emoce. Největším neduhem je tak v řadě případů cenová politika příplatkových položek. Například stylová panoramatická střecha, s možností otevření přední části, nabízí pozdvižení interiéru na vyšší úroveň. Připravte si však 34.700 Kč. Nebo elektricky ovládaná sedadla. Ta jsou opravdu skvělá, počítat však musíte s dalšími 16.700 korunami do rozpočtu. Infotainment Amundsen taktéž pracuje prvotřídně, příplatek v hodnotě 33.900 Kč však možná trochu sráží poměr cena/výkon.
Praktičnost: Pan „Velkorysý“
Z pohledu rozměru karoserie se žádných změn novému Superbu nedostalo. Z pohledu praktičnosti potěší velkorysá hodnota rozvoru, ta dosahuje hodnoty 2.837 milimetrů. Nejvíce z toho těží pasažéři ve druhé řadě sedadel. U Superba mě vždy fascinuje, jak po otevření dveří nechápete, kde se mohlo vzít tolik prostoru za předními sedadly. V tomto ohledu je Superb ke konkurenci nekompromisní. Když budu hodnotit přístup do druhé řady sedadel, celkový posez, prostor pro kolena, nárty a hlavu, tak vždy s obdivem k lidem zodpovědným za interiér. Pokud cestujete na zadním sedadle, nechybí možnost regulace klimatizace, nabíjení chytrého zařízení, vyklopení středové loketní opěrky a bezpečného uchycení dětských sedaček na vnějších sedadlech – díky systému Isofix. Po interiéru samozřejmě nalezneme řadu odkládacích prostor, včetně klimatizované přihrádky před spolujezdcem, či prostoru pod loketní opěrkou. Přesuňme se však rovnou k zavazadelníku. Možností otevření pátých dveří je hned několik. Otevření můžete provést tlačítkem vedle řadicí páky, tlačítkem na klíčku, podkopnutím pod nárazníkem a samozřejmě i tlačítkem přímo na víku zavazadelníku. Po otevření pátých dveří se roletka sama odsune do středové polohy a pak už jen stačí její dojezd dokončit stlačením vyznačeného místa. Celkový objem zavazadlového prostoru v základním uspořádání činí 660 litrů. Po sklopení sedadel druhé řady za pomoci páček na bocích zavazadelníku se objem zastaví až na maximálních 1.950 litrech. Přístup je díky nižší nakládací hraně velmi příjemný, potěší i řada Simply Clever řešení. Tak například vyjímatelná svítilna, jež osvětluje zavazadlový prostor, fixační body, háčky na tašky, zásuvka či dvojitá podlaha, pod kterou navíc nalezneme dojezdové kolo. V oblasti praktičnosti se tak Superb jednoduše stává jakousi ikonou a předlohou, kterou řada konkurentů jen horko těžko napodobuje.
Jízda: Nadupaný manažer
Emisní normy dopadají na všechny automobilky rovnoměrně. Škodovka tak přichází s inovovanými pohonnými jednotkami a především první plugin hybridní verzí s označením iV. Superb se tak přizpůsobuje aktuálním trendům a přísným požadavkům Evropské unie, směrem k emisím automobilů. Nám však pod kapotou pracuje vlastně úplný opak verze iV. Je jím čtyřválcový, turbodmychadlem přeplňovaný benzínový motor o objemu dvou litrů s přímým vstřikováním paliva. Maximální výkon této jednotky dosahuje na 200 kilowatt v rozmezí 5.500 – 6.500 otáček za minutu. Hodnota točivého momentu se zastaví na maximálních 350 Nm. Z nuly na sto akceleruje za úctyhodných 5,7 vteřiny, maximální rychlost se pak zastaví na hodnotě 250 kilometrů za hodinu. Jednotka pracuje ve spojení se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG
a pohonem všech čtyř kol. Tato specifikace tak ze Superba dělá pomyslný vrchol nabídky, který už tak, kvůli přísnějším normám, přišel o 6 kilowatt oproti předešlému provedení. Jízda s jednotkou 2,0 TSI dává naději, že dobré motory obstojí i v takto nepříznivém období. Opravdu je radost řídit takto výkonný Superb. Akcelerace je famózní, hlavně když vezmete v potaz, že řídíte prostorné rodinné combi. Stádo 270 koní o sobě nedává nikterak provokativně vědět. V okamžiku, kdy chcete mít jejich sílu k dispozici, je reakce příjemně rychlá a zátah až překvapivě nekončící. Součinnost s dvouspojkovou automatickou převodovkou DSG o sedmi rychlostních stupních je na výborné úrovni. Převodovka zvládá i ostřejší zacházení při sportovním jízdním stylu, reakce na podřazení je pak okamžitá. Při volbě režimu Normal či Comfort je chování převodovky více nastaveno na spotřebu. V některých okamžicích až přílišně drží otáčky motoru na úplném minimu, a tak trochu narušuje výkonnostní potenciál pohonné jednotky. Co však s 200 kilowattovým motorem výborně koresponduje, je nastavení podvozku. I díky adaptivnímu podvozku, a možnosti volby jízdních režimů, je chování vozu v určitých situacích až překvapivě odlišné. Zatímco v režimu Comfort dopřává posádce houpavý jízdní projev s výbornou schopností pohlcovat velké spektrum nerovností, v režimu Sport se naopak pocitově přilepíte k vozovce. Jízda v zatáčkách je pak jistější, a tak si dovolíte i ostřejší jízdní styl. Verze Scout je však především rodinným společníkem, který bude trávit nejvíce času na okreskách a dálnicích. Zde dokáže být Superb neúnavným křižníkem. Byť testujeme verzi Scout, výlety mimo zpevněný povrch asi nebudou tím hlavním důvodem, proč pořizovat právě tuto specifikaci s pohonem obou náprav. Řekl bych, že hlavním argumentem pro většinu zájemců bude zimní lyžarská sezóna. Právě tam totiž čtyřkolka alespoň částečně nalezne své opodstatnění. Na dobrodružné výlety do lesa můžete vzhledem ke světlé výšce vozu a minimálním nájezdovým úhlům rovnou zapomenout. Prašnou polní cestu, strmější stoupání či zasněženou cestu k chatě však zvládne s přehledem a především nutnou dávkou stylu.
Verdikt: Český křišťál aneb vlastenectví jak se patří
Škodovka bude asi vždy rozdělovat automobilové publikum na dvě poloviny. Superb však jako by dokázal spojit oba tábory dohromady a udržet u nás v automobilovém světě sílu vlastenectví. Vždyť je přeci pohledný, má slušnou výbavu a většina diskutujících se shodne, že vlastně dokáže nabídnout i slušnou motorizaci. Modernizovaný Superb tak dokazuje, že Škodovka umí vyrobit auto, které vás chytne za srdce. Kdo bude chtít, tak chyby najde. Myslím si však, že většina z nás bere Superba jako skvělou reklamu na české schopnosti v oblasti automobilového průmyslu. Proto končím se slovy, že jsem si týden se Superbem užil. Jděte ho zkusit také, nezklame vás!
Plusy: Atraktivní a majestátní design, komfortní a precizní interiér, výkonná jednotka 2,0 TSI, obrovský zavazadelník
Mínusy: Vyšší cena v případě příplatkových položek, vyšší spotřeba, minimální rozdíl ve světlé výšce oproti klasické verzi
Celkové hodnocení: 98 %
Průměrná spotřeba: 10,3 l/100 km
Cena testovaného vozu: od 1.078.900 Kč (Scout, 2.0 TSI 200 kW 4×4)