Nová Škoda Octavia – 60 let české ikony
Datum 11. listopadu 2019 se v historii mladoboleslavské automobilky bude nepochybně řadit k těm velmi významným. V tento den světlo světa spatřila čtvrtá generace modelu Octavia, která je zde s námi přesně 60 let. Čtvrtá generace, která se představila v Národní galerii, přináší řadu novinek, jež posouvají Octavii blíže k Superbu. První pocity ze světové premiéry, která stylově přivítala Octavii za zvuků symfonického orchestru, jsou velmi pozitivní.
Poslední měsíce se o Octavii namluvilo opravdu mnoho. Pokud jste zavítali na silnice vedoucí od Mladé Boleslavi směrem na Vrchlabí, mohli jste denně potkat maskované prototypy. Internet byl plný různých ilustrací, spekulativních fotomontáží a diskuzí plných očekávání. Po sedmé hodině 11. listopadu však bylo všem spekulacím konec, nová Škoda Octavia přijela se zcela inovovaným designem exteriéru. A nutno hned na úvod podotknout, že je prostě „simply pretty”. Design přídě odpovídá novému designovému jazyku, jejž můžeme znát z modelů Scala, Kamiq a Superb. Velmi kladně hodnotím dynamicky tvarované Full LED Matrix světlomety s působivým LED denním svícením, které navazují přímo na rozměrnou mřížku chladiče. Dolní část předního nárazníku sdílí s výše zmíněnými modely. Příď působí oproti předchůdci uhlazenějším a zároveň sportovnějším dojmem. Výrazným změnám doznala i záď vozu, která nabízí plně LEDkové světlomety. Vzhledově navazují na aktuální nabídku české automobilky. Na premiéře se Octavia prezentovala na nových devatenácti palcových discích z lehké slitiny, které vozu dodaly neskutečný šmrnc. Kola dělají auto. Celkově na mě design čtvrté Octavie působí emotivněji. Na první i druhý pohled už to není jen škatule, kam se toho hodně vejde. Čtvrtá generace Octavie má svůj svébytný design, a to je jen dobře!
Po dlouhém čekání jsem se dostal i za volant, a tak jsem mohl nasát atmosféru nové koncepce palubní desky. První zásadní změnou je přítomnost dvouramenného volantu, který v reálu působí podstatně lépe, nežli na fotkách. Skvěle padne do ruky a nabízí nové otočné ovladače pro jednoduší ovládaní. Ihned po usednutí na mě interiér působí bytelným a poctivým zpracováním. Chválím i nové materiály, které jsme na palubkách škodovek ještě neviděli. Výčet změn naleznete na níže přiloženém obrázku.
Velmi příjemnou novinkou jsou zcela přepracovaná sedadla, která nabízejí nastavitelnou délku sedáku. Ihned po usednutí se tak cítíte příjemně a to je z mého pohledu první věc, která zákazníka při výběru nového vozu nezanedbatelně ovlivní. Celkový vzhled palubní desky nemá s předchůdcem po vzhledové stránce nic společného. Novinka hraje více na city, působí bezesporu originálněji a osobitěji. Na palubě samozřejmě nechybí řada špičkových technologií, jako například infotainment s úhlopříčkou až 10 palců, virtuální kokpit (10,25 palce), head-up displej či celá škála aktivní a pasivní bezpečnostní výbavy. Octavia je také prvním vozem značky Škoda s ovládáním automatické převodovky DSG systémem shift-by-wire. Na středové konzoli tak nalezneme malý ovladač převodovky a elektromechanickou parkovací brzdu. Interiér i díky těmto změnám působí vzdušněji. Z pohledu praktičnosti interiéru se nic nemění, Octavia i tak nadále zůstává etalonem v oblasti prostoru a praktického využití. Interiér je tak i ve čtvrté generaci schopný bez problému pojmout pěti člennou rodinu včetně jejích zavazadel na dovolenou. Už teď se moc těším na další a podstatně delší seznámení s Octavií. Tato generace je totiž vskutku pokroková všemi směry.
Z pohledu motorizací přináší Octavia zásadní novinky. Poprvé v historii nabízí verzi s plug-in hybridním pohonem a mild-hybridní technologií. Nová generace dieselových jednotek EVO nově vypouští až o 80 % méně oxidu dusíku. K dispozici bude i varianta na zemní plyn, tedy verze G-TEC. V nabídce nechybí možnost manuální a automatické sedmistupňové převodovky DSG (plug-in hybrid nabídne 6° DSG), zapomenout nemůžeme ani na možnost volby pohonu 4×4. K tomu všemu přidává Octavia více možností nastavení podvozku a adaptivní podvozek DCC s volbou jízdního režimu Driving Mode Select. Základní jednotkou zůstává tříválcová jednotka 1,0 TSI o maximálním výkonu 81 kilowatt. Vrcholem nabídky z pohledu výkonu je hybrid s výkonem 150 kilowatt (maximální systémový výkon – kombinace spalovacího motoru a elektromotoru). Novinka přináší i řadu bezpečnostních prvků. Zmínit mohu asistent vyhýbání, asistent změny jízdního pruhu Side Asisst, Lane Asiist – hlídání jízdního pruhu, prediktivní adaptivní tempomat a v neposlední řadě Emergency Asisst.
Čtvrtá generace modelu má tak za sebou světovou premiéru se vším všudy. Představena byla karosářská varianta Combi a zároveň i klasický Liftback v plné parádě. Kompletní ceník by měl být dostupný již koncem tohoto měsíce. První vozy by se ke svým majitelům měly dostat již před koncem roku. Já už se nyní těším na detailnější prozkoumání všech změn, které tento veledůležitý model přináší. Během následujících měsíců se tak u nás na Auta Živě můžete těšit na podrobný redakční test.