Test Škoda Octavia Combi – Po čtvrté a opět lépe
Čtvrtá generace českého bestselleru si pro svoji premiéru nezvolila zrovna nejšťastnější okamžik. Listopadová světová premiéra, jež se uskutečnila v národní galerii v Praze, proběhla podle plánu. Vše ostatní zhatila pandemie koronaviru. Dynamická prezentace na ostrově Kréta byla týden před uskutečněním zrušena, první jízdy se tak uskutečnily až se značným odstupem, a to pouze na krátkou dobu. Pozvolný nástup tak zapříčinil řadu zajímavých situací – například tu, že v autosalonech byla Octavia již k vidění, zatímco novináři museli s vydáním recenzí počkat. Když už se vše blížilo k lepšímu, škodovka ohlásila softwarovou chybu, a tak některé novinářské vozy musely opustit testovací flotilu. Nám se však podařilo Octavii otestovat v klasické týdenní výpůjčce. Jaká je nová Octavia, čím nás zaujala a zda má nějakou zásadní chybu, to vše jsme sepsali v naší recenzi.
Design: Radikální změna
Předchozí generace Octavie byla svoji čtveřicí světlometů na poměry Octavie extravagantní. Musím říct, pokud se tedy bavíme o vyšších výbavách, že se mi vlastně s odstupem času líbí. Když už nic jiného, tak originalitu nepopře. To současná maska a celkově příď čtvrté generace modelu Octavia se tak odvážnou nestává. To je možná trochu škoda, protože v záplavě nových modelů se bude za pár měsíců ztrácet. Každopádně na první pohled se mi moc líbí nové světlomety, především pak ledkový světelný podpis, který je využit i jako směrovka. LIGHT paket (Matrix-LED hlavní světlomety s variabilním rozložením světla a funkcí AFS a zadní TOP LED světla) jsou však za příplatek v obou výbavových stupních, připravit si tak musíte rovných 28.000 Kč. Nemalá částka však znamená opravdu skvělý světelný účinek. Investice do lepších světel tak považuji za jednu z těch adekvátních, podstatně totiž zvyšují bezpečnost. Světlomety přímo navazují na rozměrnou mřížku chladiče, která je orámována chromovým dekorem. Na mě možná až moc výrazné orámování, narušuje jinak elegantní a jednoduchý design. Těším se na verze RS, kde bude orámování v černé barvě namísto výrazného chromu. Spodní část nárazníku se nese v podobném duchu jako u Superba či menšího modelu Scala. V testované výbavě STYLE nechybí mlhové LED světlomety. Pokud byste od nich chtěli funkci Corner, tedy přisvicování do zatáčky, musíte si připlatit 2.500 Kč. Při pohledu na bok dlouhé karoserie potěší celkově sportovně-elegantní silueta. Snad jen přesah za zadní nápravou vytváří pocit „velkého batohu“. Chrom paket pak krom zmíněného rámečku masky chladiče přidává i rámeček kolem bočních oken. Na střeše pak v případě verze Combi naleznete střešní nosič, opět vyvedený v chromu. V kombinaci s červenou metalickou barvou působí vůz opravdu velmi elegantně. K celkově pozitivnímu dojmu samozřejmě přispívají i kola z lehkých slitin o velikosti osmnácti palců v líbivém designu. Na zádi vozu jsou kompletně přepracovány světlomety, které zasahují do pátých dveří. Zadní top LED světla vytvářejí originální světelný podpis, který alespoň malým zobáčkem v dolní části vytváří škodovácké „C“. Nesmí chybět ani novinka v podobě nápisu automobilky. Jako celek působí čtvrtá generace Octavie nejelegantněji a z některých úhlů pohledu bych se nebál říci, že lehce připomíná cenově dražší vozy automobilky Audi.
Interiér: Konečně čerstvý vítr
Design karoserie a jejich komponent je věc vkusu. Sto lidí, sto chutí. Avšak v interiéru už nejde pouze o design, ale i o funkčnost a praktičnost. Zde si troufám říci, že pokrok je obrovský. Fakt, že Octavia je prostorná, praktická a dokáže uspokojit potřeby i pětičlenné rodiny, je již znám. Konečně se čtvrtou generací přichází i zcela nový koncept palubní desky, který přináší potřebný čerstvý vánek. Novinek je opravdu požehnaně. Všechny přitom dodávají interiéru nový nádech a hlavně větší konkurenceschopnost. Nižší střední třída totiž už není jen a pouze o použití levnějších řešení od modelů vyšší kategorie. I zde musejí nové modely přicházet s inovacemi, technologiemi a bohatou výbavou. Octavia tak přichází například s novým řešením volantu, který přišel o jedno rameno a disponuje novými ovládacími prvky. Postupná digitalizace přináší i nový virtuální kokpit dostupný již od základní výbavy. Grafické rozhraní, funkčnost a čitelnost údajů virtuálního kokpitu jsou na jedničku. Potěší široká možnost zobrazení vámi požadovaných údajů od spotřeby, počtu otáček, navigace či asistenčních systémů. K dispozici je navíc, tedy za příplatek 13.000 Kč, praktický head up displej zobrazující základní údaje. Nejde však pouze o zobrazení na vysunující se sklíčko, jak jsme tomu u levnějších modelů zvyklí – zde se jedná doopravdy o promítání na čelní sklo. Pro mě osobně je velmi příjemnou změnou použití textilie na palubní desce. Celkově kvalitnější a dražší materiály dodávají vozu punc dražšího vozu. Uvítal jsem i samostatnou obrazovku infotainmentu Colombus o deseti palcích, jenž svým umístěním evokuje pocit větší vzdušnosti. Nových řešení je tak v interiéru opravdu mnoho. Vše shrnuje přiložená vizualizace.
U infotainmentu ještě zůstaneme. Kromě nabídky navigačního systému, možnosti propojení s chytrými mobily a multimédii se Octavia může pochlubit digitální asistentkou Laurou. Právě tato slečna vám může pomoci s telefonováním, nastavením cílové destinace v navigaci, přeladěním rádia či ovládáním chytré klimatizace. To vše pouze po vyslovení příkazu „Hey Lauro“. Poté stačí používat slovní spojení, která dokáže Laura zpracovat a nemusíte tak sundávat ruku z volantu a především odklánět zrak z vozovky. Funkčnost v některých momentech trochu pokulhává, celkový dojem je však z mého pohledu opravdu povedený. Škodovka tak v tomto ohledu nezaspává dobu, a tak si můžete se svým automobilem i trochu pokecat. Bezesporu velké plus si odnášejí skvělá ergonomická sedadla, v případě testovaného vozu jsou vyvedeny v kůži s elektrickým nastavením a vyhříváním. Skvělá opora těla a komfort i na dlouhé štreky, základ komfortního interiéru. Život za volantem nové Octavie je tak opravdu o velký kus komfortnější, zároveň pak máte pocit větší exkluzivity díky výše zmíněným prvkům výbavy.
Praktičnost: Profesorský přístup
Na praktičnosti se nic nemění, čtvrtá generace pokračuje v zajetých kolejích. Přední část interiéru je příjemně provzdušněna novou horizontálně členěnou palubní deskou. Řidiče potěší dostačující místo i pro pravé koleno díky promyšlenému tvarování palubky. Nechybí řada odkládacích prostor, například na středové konzoli, pod loketní opěrkou, jež nabízí výškovou aretaci či klasicky ve výplních dveří a před spolujezdcem. Ve druhé řadě sedadel se cestuje taktéž na vysoké úrovni – sedáky disponují příjemnou konzistencí materiálu, nechybí USB porty, výdechy klimatizace, elektrické ovládaní oken, stínítko proti slunečním paprskům, středová loketní opěrka či možnost vyhřívání krajních sedadel. Ty dále nabízejí i bezpečnostní úchyty Isofix pro ukotvení dvou dětských autosedaček. Výbava je zde tak vskutku bohatá. Co se týče prostoru, tak při svých 180 centimetrech si můžu jízdu opravdu užívat. Místa před koleny je tak cca 10 centimetrů, místa pro nárty je také dostatek a nad hlavou mě taktéž zůstává prostor. Opravdu ukázkové využití vnitřního prostoru, taková už Octavia jednoduše je. Obdobná situace panuje i v zavazadelníku, kde je připraven základní objem o 640 litrech. Potěší nižší nakládací hrana, rovná ložná plocha díky dvojité podlaze a řada simply clever řešení. Nechybí tak háčky na tašky, síťový program, možnost sklopení tažného zařízení za pomocí tlačítka, sklopení sedadel pak lze taktéž praktikovat přímo ze zavazadelníku. Jednoduše řečeno, kufr a praktičnost zůstávají stále jedním z trumfů Octavie v boji s konkurencí v nižší střední třídě.
Jízda: Hodně blízko k Superbu
Z pohledu technologií přichází čtvrtá generace s revoluční nabídkou. Poprvé v historii nabídne hybridní pohonné ústrojí, konkrétně jako mild-hybrid a plug-in hybrid iV. Samozřejmě v nabídce zůstávají klasické spalovací motory, a to jak zážehové, tak vznětové. V případě testovaného vozu se v útrobách ukrývá zážehová patnáctistovka TSI s maximálním výkonem 110 kilowatt, respektive 150 koňských sil a maximálním točivým momentem 250 Nm. Tato jednotka nově nese označení EVO, disponuje funkcí ACT, jež při nízké zátěži odpojuje dva válce a snižuje tak spotřebu paliva. Výkon je přenášen skrze šestistupňovou manuální převodovku na kola pouze přední nápravy. Kombinovaná spotřeba by dle výrobce neměla přesáhnout hranici pěti litrů na sto kilometrů. Během testu jsme se však do této hladiny nevešli. Výsledná spotřeba okolo 6,5 litru je však stále adekvátní i vzhledem k malému nájezdu testovaného vozu. Výkonově patnáctistovka bohatě postačuje pro každodenní provoz, kde dokáže nabídnout i příjemnou dynamiku. Spíše však potěší celková kultivovanost a perfektní odhlučnění motoru. Šestistupňová manuální převodovka potěší především sametově lehkým chodem a přesnými drahami řadicí páky v kulise. K dispozici máme příplatkový DCC adaptivní podvozek s volbou jízdního režimu. Díky tomu je podvozek o 10 mm níže a řidič si může vybírat ze čtveřice předdefinovaných režimů – ECO pro spořivou jízdu, Comfort pro co nejpohodlnější svezení, režim Normal pro každodenní provoz a režim Sport pro dynamičtější jízdní projev. K dispozici je i režim Individual, jenž nabízí konfiguraci přesně podle vašich představ. Rozdíl mezi Comfort a Sport je opravdu znatelný, otravné je však, že po vypnutí motoru se automaticky nastaví režim Normal. Pokud tak chcete stále jezdit na Comfort, vždy musíte tuto volbu nastavit. To samé platí například o asistenčním systému aktivního udržování v jízdním pruhu, který pokud chcete deaktivovat, musíte absolvovat klikání na tlačítka volantu a následné potvrzení. Krom line assist je k dispozici sledování mrtvého úhlu, adaptivní tempomat s omezovačem rychlosti, Front Assist s upozorněním a zabržděním při hrozící kolizi s vozidly, chodci a cyklisty či rozpoznávání dopravního značení. Pro usnadnění při parkování je zde park assist, jenž dokáže sám najít vhodné místo a následně velmi precizně zaparkovat. V případě přeplněných sídlišť dokáže pomoci.
Verdikt: Honba za lepším přináší i vyšší ceny
Čtvrtá generace českého bestselleru bezpochyby opět posouvá celkový komfort, technologie a bezpečnost na vyšší úroveň. Přichází alternativní pohony s cílem snížení emisí, které u Octavie zažívají premiéru. Interiér dostal novou tvář, která již není tak sterilní a bez nápadu, jako tomu bylo v letech minulých. Zlepšení je patrné – to však s sebou přináší i postupné navýšení pořizovací ceny vozu. Konkrétně testovaný vůz se pohybuje okolo 850.000 Kč, a není problém dostat se o pár desítek tisíc ještě výše. V základní verzi s označením Active se Octavia Combi nabízí od 533.900 Kč pouze s litrovým agregátem TSI o maximálním výkonu 81 kilowatt. Do flotily služebních vozů se pravděpodobně litrový motor podívá. Pokud však Octavii pořizujete jako rodinný vůz, rozhodně bych šel do patnáctistovky či dieselového agregátu s nižším výkonem 85 kilowatt. Pokud bude stačit výbavový stupeň Ambition, lze pořídit Octavii okolo 640.000 Kč. V takovém případě budete mít kultivovanou a výkonově dostačující jednotku, slušnou výbavu a obrovský kus praktického auta.
Plusy: Atraktivní design, praktický a komfortní interiér, nová koncepce palubní desky, kvalitní materiály, kultivovaný dieselový agregát, schopný podvozek
Minusy: Vyšší cena v případě vybaveného vozu, nízko položená sedadla, ovládání klimatizace na dotykové obrazovce, neukládání zvoleného jízdního režimu
Celkové hodnocení: 97 %
Průměrná spotřeba: 6,5l/100 km
Cena testovaného vozu: od 687.900 Kč (2,0 TDI 85 kW, Style)
Jeden komentář
Auta
Nová Octavia se mi zdá jako opět velmi povedené auto. Možná jen škoda, že se řazení nepřesunulo rovnou pod volant a místo využít pro větší přihrádku.