Hyundai i30N Performance
Testy Hyundai,  Testy vozů

Test Hyundai i30 N Performance – NNNávykové

Psát o sportovním voze, je jako chůze po tenkém ledě. Buď propadnete technickým specifikacím, nebo se necháte unést emocemi. Protože v posledních dnech ve stále probíhající pandemii Covid-19 je čísel až příliš mnoho, rád se nechám unést silnou dávkou emocí, jenž ve mně Hyundai i30N zanechal.

Design: Bledě modrá?
Model i30 jihokorejské automobilky Hyundai se mi líbí již v klasické produkční verzi. Design je sportovně elegantní, rozhodně umí zaujmout a i když konkurence je v tomto segmentu opravdu silná, Hyundai dokázal od začátku roku prodat již 4.039 vozů. S tržním podílem 3,52% se tak v období od ledna do září řadí k šestému nejprodávanějšímu modelu na českém trhu s novými vozy. Bylo by to hezké, kdybychom se v takovém to počtu bavili o verzi „N”, každopádně v případě sportovně laděné verze se bavíme pouze o desítkách prodaných kusů. Ihned při převzetí i30N mě zaujala speciální barva karoserie Performance Blue, která je jednoduše řečeno bledě modrá. Mohlo by se zdát, že ke sportovnímu vozu raději sytou modř. Nicméně jemná barva dá krásně vyniknout jednotlivým komponentám. Jako například agresivnímu přednímu nárazníku s červeným spoilerem, devatenácti palcovým diskům kol z lehkých slitin (Pneumatiky Michelin Pilot Super Sport) s vysoko výkonnostními brzdy s červenými třmeny a logem divize „N”. Mohu pokračovat černě lakovanými zpětnými zrcátky, stejně tak rozšířenými prahy dveří. Záď vozu je hrubiánská a jasně dává najevo, že tohle není jen pro parádu. Aerodynamický zadní spoiler s trojúhelníkovým brzdovým světlem v kombinaci s agresivním zadním nárazníkem a dvojící chromových koncovek výfuku jsou oku přímo lahodící. Samozřejmostí je LED denní svícení a Bi-LED světlomety. Zde bych však při noční jízdě uvítal vyšší účinnost. Při rychlé jízdě je přeci jen přehled o dění na vozovce zásadní. Jako celek mě i30N uchvátila. Není zbytečně přeumělkovaná, přesto dává okolí najevo svoji sportovní duši.




i30n rozměry

Interiér: Bezproblémové soužití
Koncepce palubní desky se nikterak nezměnila, verze N tak povyšuje vzhled zakomponováním řady sportovních doplňků. Začněme sedadly, která i přes svoji sportovnost ponechala řidiči i dávku komfortu na delší cesty. Boční vedení netřeba komentovat. I v té nejostřejší zatáčce skvěle drží celé tělo. Sedadla jsou vyrobena z kombinace kůže a semiše ozdobené modrým prošíváním a nechybí opět logo. Dále disponují elektrickou bederní opěrkou a prodloužitelnými sedáky pro ideální posez. Přesuňme se k volantu, který skvěle padne do ruky díky dostatečně širokému věnci. I zde se setkáváme s modrým prošíváním, především pak s dvojicí tlačítek. Mohu prozradit, že tlačítko na pravé straně si zamilujete. Přístrojový panel se může pochlubit LED diodami indikující ideální moment pro přeřazení. Na palubním počítači pak můžete sledovat informace o teplotě motorového oleje, hodnotě točivého momentu či plnících tlaků v turbodmychadle. Poslední ryze sportovním prvkem v interiéru, který by jste v obyčejné i30 hledali marně, je speciální řadící páka šestistupňové manuální převodovky. Páka kulovitého tvaru skvěle padne do ruky a potěší přesnými a krátkými drahami. Interiér ale i nadále zůstává praktickým. Z výbavy vozu nechybí osmi palcová dotyková obrazovka infotainmentu s navigačním systémem, dvouzonová automatická klimatizace, možnost konektivity s chytrým zařízením (Apple CarPlay, Android Auto) či tempomat a zadní parkovací kamera. Ve druhé řadě sedadel se komfortně usadí i dospělý cestující a do zavazadelníku o objemu 381 litrů (se vzpěrou) s klidem naskládáte tašky na víkendový pobyt.




Jízda: Strhující a ten zvuk?! NNNávykové

Pod kapotou pracuje zážehový dvoulitr T-GDI přeplňovaný DOHC E-CVVT 16 V o maximálním výkonu 202 kilowatt (275 koní) při 6.000 otáčkách za minutu. Maximální točivý moment dosahuje hodnoty 353 Nm. v rozmezí od 1.450 do 4.700 otáček za minutu. Při krátkodobém zvýšení tlaku vzduchu turbodmychadlem (Overboost) se bavíme o 378 Nm. v rozmezí od 1.750 do 4.200 otáček. Z nuly na sto akceleruje za 6,1 vteřiny, maximální rychlost dosahuje hodnoty 250 kilometrů za hodinu. Jednotka pracuje ve spojení s šestistupňovou manuální převodovkou a pohonem přední nápravy. Ta je typu McPherson s příčným stabilizátorem, zadní náprava je pak víceprvková. Přední kotoučové brzdy disponují vnitřním chlazením, jejich účinek je tak opravdu adekvátní k výkonu i provozní hmotnosti 1.504 kilogramů. Po stisknutí tlačítka start zapomínáte na veškeré specifikace a celé tělo začne vstřebávat ten neskutečný koncert od koncovek výfuku. Nastavit jízdní režim a hurá směr oblíbená okreska. K dispozici je hned pět jízdních režimů (ECO, NORMAL, SPORT, „N”, „N” Custom). Než dorazíte na oblíbenou okresku s ideálním povrchem, doporučuji jet v režimu normal, jinak ze svých útrob vymlátíte celou duši. Když už jste na místě, můžete přesunout svůj prst směrem k pravému tlačítku na volantu. Tím aktivujete režim „N” a začnou se dít věci. Veškerá nastavení pohonné jednotky a podvozku se přepne do SPORT+ (Odezva motoru,  automatické vyrovnání otáček, zvuk výfuku, elektronické nastavení tlumičů a posilovač řízení) diferenciál e-LSD a elektronické řízení stability zůstává nastaveno na SPORT. V praxi to znamená, že každá zatáčka je požitek, každá rovinka je příliš krátká a opakující se výstřely z výfuku, jako kdyby se jich nedalo nabažit. Neuvadající výkon brzd, neustálé nabíhání diodové lišty, kvílející zvuk pneumatik a husí kůže z každého dalšího a dalšího výstřelu z výfuku. To jsou důvody, proč Hyundai i30N budete milovat. Odvrácenou stranou mince je každodenní soužití v městském provozu. Příliš tvrdá spojka je na popojíždění v kolonách opravdu nekomfortní. I v režimu NORMAL je podvozek neskutečně tvrdý, takže vaše tělo bude po delších cestách značně unavené. Počítat taktéž musíte s vyšší spotřebou přesahující deset litrů na sto kilometrů. V kombinaci s nádrží pouze na 50 litrů tak budete často navštěvovat čerpací stanice.

30n technické údaje

Verdikt: Víkendové povyražení
Týden za volantem i30N byl pro mě jedním slovem zážitek, ostatně i u již dříve testovaného Renaultu Mégane R.S. či Peugeotu 308 GTi je patrná relevantnost času. Týden je totiž strašně krátká doba. Všechny výše zmíněné vozy jsou klenoty, které v této těžké době naštěstí přežívají, své kupce mají a to je dobře. Vždy se rád ohlídnu a poslechnu si zvuk pořádného motoru. Je to lákavé a je to taky drahé na provoz. To je vlastně snad jediný argument, který nehraje těmto vozům, včetně i30N, do karet. Pořizovací cena testovaného vozu startuje na částce 739.990 Kč, o 40.000 Kč levněji pak vyjde verze s nižším výkonem (184 kilowatt). Za tuto částku si vlastně pořídíte auto bez chyby, protože výběr takovéhoto vozu není o faktech, ale čistě o emocích.

Plusy: Atraktivní design, skvělé jízdní vlastnosti, ohromující zvuk výfukového systému, komfortně vybavený interiér

Mínusy: Vyšší náklady na provoz, spotřeba a komfort při jízdě ve městě

Celkové hodnocení: 99%
Průměrná spotřeba: cca 10,0 l/100 km (jízdní styl)
Cena testovaného vozu: od 739.990 Kč (2,0 T-GDI 202 kW)

Facebook Comments