Testy Subaru,  Testy vozů

Test Subaru XV – Poctivý crossover

S označením crossover se v posledních letech možná až příliš experimentuje. Často dochází tak trochu k degradaci podstaty tohoto označení. Automobilky tak na základě marketingu nalepí na auto pár plastů a hrdě přihlásí svůj model právě k trendy crossoverům. Subaru jde svoji cestou, tou poctivou a dlouhodobě udržitelnou. Model s označením XV tak nabízí praktičnost, skvělé jízdní vlastnosti a schopný pohon všech kol. Na aktuální elektrifikaci reaguje e-BOXEREM. Hybrid příjemně překvapil a rozhodně dokáže oslovit řadu „ekologičtěji” smýšlejících zákazníků.

Design: Městský drsňák

Odlišnost Subaru XV od většiny crossoverů je znatelný hned na první pohled. Jednoduše před sebou vidíte poctivý kus „železa” vytvarovaný do ušlechtilých tvarů. Moc se mi líbí, že XV disponuje skvělou světlou výškou, která je v nejnižším bodě úctyhodných 22 centimetrů. Jen pro srovnání například VW Tiguan ztrácí na japonského soka celkem 31mm, Toyota RAV4 dokonce 42mm. Po vzhledové stránce tak vyšší hodnota světlé výšky dodává „XVéčku” nutnou dávku sebevědomí a robustnosti. Aktuální generace je na trhu již od roku 2017, designově však nikterak nestrádá. Mohutná příď vozu zaujme především líbivě tvarovanými světlomety. Aktivní natáčecí BiLED přední světlomety s automatickým vyrovnáváním výšky a LED denním svícením DRL jsou však především prvkem aktivně zvyšující bezpečnost. Účinnost BiLED světlometů je prvotřídní, stejně tak aktivní natáčení. Světelný kužel se v zatáčce krásně „zařízne” ke krajnici a dovolí tak podstatně bezpečnější průjezd. Boční partie odhalují velké množství použitých ochranných plastů. Nalezneme je nad podběhy kol, na předním nárazníků, na prazích a mohutný plast nalezneme i na zadním nárazníku. Zadní světlomety postrádají LED technologii, nicméně jejich vzhled je přinejmenším líbivý. Testovaný kousek je vyveden v nejvyšším výbavovém stupni Executive ES, nechybí tak v standardu mlhové světlomety, kola z lehké slitiny o velikosti 18-ti palců, střešní lakované ližiny či elektricky ovládané střešní okno. Vše podtrhává speciální světle modrý perleťový lak karoserie určený pouze pro e-BOXER.

rozměry subaru xv

Interiér: V první řadě skvělý volant!

Ihned po usednutí za volant si uvědomíte, že nesedíte v ledajakém crossoveru. Vím, že tomu do jisté míry odpovídá výsledná cena. Každopádně kdo očekává kvalitní interiér, bude spokojen. Začnu samotnými sedadly, které jsou elektricky nastavitelné celkem v osmi směrech. Disponují dostatečným bočním vedením i délkou sedáku. Nechybí ani možnost vyhřívání, škoda jen absence výškově nastavitelné loketní opěrky. V testovaném voze mě trochu vadilo občasné povrzávání kožených sedadel, z pohledu komfortu jsou však bezchybná. Jedním slovem, skvělá! Takový je multifunkční kůží obšitý volant, který má dostatečně široký věnec a pohledově je pastvou pro oči. Poctivě zpracovaný volant dopomáhá ke splynutí s vozem. Je to část interiéru, s kterou jste nejvíce v kontaktu. V Subaru to vědí, doporučuji vyzkoušet na vlastní „ruce”. Kaplička multifunkčního přístroje je přehledná a dobře čitelná za každé situace. Vzhledem k přítomnosti e-BOXERU bych však ocenil lepší prezentaci využitelnosti elektřiny v samotných budících. Například takový virtuální kokpit mě k hybridům sedí o trochu více. Každopádně dostatečné množství informací, mimo jiné právě i o využitelnosti elektřiny, je vyobrazováno na displeji v horní části palubní desky. Klasická obrazovka infotainmentu má své místo na středovém panelu. K dispozici máme audio navigační systém s 8″ dotykovou obrazovkou (SUBARU STARLINK Infotainment systém). Nechybí možnost spárovaní s chytrým zařízením (Apple CarPlay / Android Auto) a promítání zadní parkovací kamery. Infotainment potěší hezkým grafickým zpracováním. Oproti předešlé generaci se významně vylepšila ovladatelnost a rychlost systému na jednotlivé povely. Z pohledu ergonomie chválím zachování řady klasických ovladačů, jako například ovládání duální automatické klimatizace. Za pochvalu rozhodně stojí i kvalitní prošívání palubní desky v oranžové barvě. Na druhou stranu přítomnost rádoby karbonu ve výplních dveří a nevzhledné čtecí lampičky působí lacině. Jako celek však působí palubní deska robustně, podstatné je zachování vysokého standardu zpracování a slícování jednotlivých komponent.




Praktičnost: Nebojte, místa je dostatek

Jak to bývá zvykem, řada crossoverů podřizuje praktičnost designu. V případě Subaru XV tomu tak rozhodně není, právě naopak. Přední část je příjemně vzdušná, po celou dobu testu jsem si užíval dostatek místa pro pravé koleno řidiče. S prostorem v přední části kabiny tak rozhodně není problém. O to více potěší, když zjistíte, že cestující ve druhé řadě sedadel mají místa taktéž dostatek. Po zkušenosti s XVéčkem v roce 2016 jsem o praktických dovednostech tohoto modelu věděl, přesto tuto vlastnost rád znovu vyzdvihnu. Osoby s výškou okolo 180 centimetrů nebudou mít ve druhé řadě sedadel sebemenší problém s komfortním posezem. Místa je dostatek jak před koleny, tak nad hlavou. Obdobná situace panuje i v případě místa pro nárty. Z výbavy pro zadní cestující mohu zmínit výdechy klimatizace, středovou loketní opěrku s držáky na dva nápoje či systém ISOFIX pro bezpečné uchycení dětské autosedačky. Objem zavazadlového prostoru však již není nikterak ohromující. Základních 385 litrů však postačí i na víkendový pobyt s rodinou. Po sklopení sedadel druhé řady se objem zavazadelníku navýší až na maximálních 1.290 litrů. Jedinou nevýhodou zavazadelníku XV je vyšší nakládací hrana.

Jízda: Bezpečný zážitek

V nabídce modelu XV jsou dvě zážehové jednotky. Základní šestnáctistovka (84 kW) a dvoulitrový agregát s maximálním výkonem 110 kW, respektive 150 koňských sil v rozmezí od 5.600 – 6.000 otáček za minutu. V obou případech  jsou horizontálně uložené, 4 válcové jednotky se pojí s CVT převodovkou a symetrickým pohonem všech kol (Active Torque Split AWD system – systém variabilního rozdělení točivého momentu). Pod kapotou testovaného XV pracuje novinka v podání e-BOXERU, tedy hybridní pohonné ústrojí, které kombinuje dvoulitrový zážehový agregát s elektromotorem o výkonu 12,3 kW. Díky přítomnosti elektromotoru se během jízdy setkáte hned se čtyřmi jízdními styly motoru. Při akceleraci a lehkém zatížení, typicky v městském provozu, se rozsvítí indikátor EV. Vůz tedy jede čistě na elektrický pohon. Při středním zatížení nastupuje spalovací motor a je současně doplňován elektromotorem. Při velkém zatížení pracuje pouze zážehový dvoulitr. Posledním režimem je rekuperace, tedy dobíjení baterie za jízdy. V praxi mě e-BOXER nejvíce potěšil v městském provozu. Díky elektromotoru je krásně tichý a ideální pro popojíždění v kolonách a rozjezdech na semaforech. Elektromotor dokáže pomoci i při manévrech na parkovišti či při jízdě v terénu, kde dokáže v kritický moment pomoci spalovacímu motoru k lepší akceleraci. Zážehový dvoulitr od středního zatížení pracuje samostatně a to bez větších výhrad, snad jen nutnost vytáčet motor až k hranici cca 5.000 otáček je o zvyku. Nebyl to snad ani motor, kdo ve mně zanechal nejvíce pozitiv. Velkou pochvalu totiž zaslouží podvozek a celkově jízdní vlastnosti na jakémkoli povrchu. Příjemně nastavený podvozek dodává vozu jistotu v zatáčkách, stejně tak při jízdě v terénu. Zde oceníte již zmíněnou skvělou hodnotu světlé výšky, adekvátní nájezdové úhly a schopný pohon všech kol, který jednoduše nenachytáte, aby dopustil zaváhání. Pohon symmetrical AWD jsem vyzkoušel na zabláceném podkladu lesní cesty. Výsledkem byla plynulá a bezpečná jízda, toť vše. Právě i pocit bezpečnosti za volantem je jednou z věcí, kterou XV nabízí. A nejde jen o pocit. Ve své třídě se bavíme o nejbezpečnějším voze se ziskem pěti hvězd oceněním od EURO NCAP jako

nejbezpečnější malý rodinný vůz. V Evropě se tímto titulem chlubí již od roku 2017, v roce 2019 XV toto ocenění  obhájilo. Kromě bohaté pasivní bezpečnosti je k mání i systém Subaru EyeSight bdící nad vozem za pomoci kamer v čelním skle. EyeSight nabízí například tempomat, udržení v jízdním pruhu, upozornění na rozjezd vozidla vpředu, systém před nárazového brždění a před nárazové regulace výkonu motoru. Co se týče udržení v jízdním pruhu, systém pracuje spíše jako pomocník. V některých momentech má tendenci se chovat jako odrážející se pingpongový míček. Pro mě však nejdůležitějším prvkem bezpečnosti je výhled z vozidla. To v případě modelu XV je přímo ukázkové. Díky tenkým předním sloupkům a umístění zpětných zrcátek na bok karoserie je z vozu skvělý výhled. Ten oceníte nejen v městském provozu, ale i při manévrování v terénu. Po týdenním testování se má průměrná spotřeba ustálila okolo osmiu litrů na sto kilometrů, bez náročnější vyjížďky do terénu by spotřeba dozajista atakovala spíše 7,5 litru.

ceník subaru xv 2020

Verdikt: e-BOXER minimálně za 800.000 Kč

Týden mi bohatě stačil na to, aby mě XV přesvědčilo o svých nesporných kvalitách. Po zhlédnutí ceníku však nastává otázka, potřebuji e-BOXER? Výhodou je přítomnost dvoulitrového agregátu s vyšším výkonem, naopak musíte počítat s vyšší hmotností díky přítomnosti elektromotoru a baterie. Příplatek 160.000 Kč v případě všech výbavových stupňů je opravdu nezanedbatelný. Pořízení šestnáctistovky s klasickým boxerem v prostředním výbavovém stupni je bezesporu volbou rozumu. Dokládá to i větší zájem samotných zákazníků. Na místo částky 960.000 Kč, kterou byste museli zaplatit za testovaný kousek, je částka 710.000 korun dozajista přívětivější.

Plusy: Atraktivní design, komfortní a prostorný interiér, skvělé jízdní vlastnosti, schopný pohon všech kol

Mínusy: Vyšší cena v případě e-BOXERU, menší objem zavazadelníku, přítomnost pouze CVT převodovky

Celkové hodnocení: 98%

Průměrná spotřeba: 8,0l/100 km

Cena testovaného vozu: 960.000 Kč (Executive)

Facebook Comments