Test Peugeot Boxer – Týden pošťákem
Jen minimum podnikatelských subjektů ke své činnosti nevyužívá automobil. Pokud navíc provozujete podnikání závislé na zásobování, logistice a přepravě zboží či zaměstnanců je zapotřebí i užitkové vozidlo. Jeden ze základních pilířů prodejnosti mezi užitkovými vozy je bezesporu Peugeot Boxer, který pracuje ve službách mnoha firem. Spojit si jej můžeme pak i s přepravní společností Česká Pošta. Především pak v případě, kdy je Boxer vyveden ve žlutém odstínu karoserie.
Na silnicích si Boxer jednoduše spletete se sourozenci v podobě Jumperu od Citroenu a Ducata od Fiatu. Rozdíly jsou opravdu pouze minimální, podstata vozu je identická. Peugeot Boxer se v nejnovějším provedení může pochlubit například LED denním svícením a mohutnou přídí, která po designové stránce nevypadá vůbec špatně. Na výběr máte hned z osmi karosářských variant. Kombinovat můžete tři různé hodnoty rozvoru (3,0m – 3,45m – 4,04m), celkem 4 délky karoserie (L1, L2, L3 a L4) a tři výšky vozu (H1, H2 a H3). Díky rozmanité nabídce karosářských verzí dokáže Boxer nabídnout užitečný objem nákladového prostoru od 8 až do 17 metrů krychlových.
V případě užitečné hmotnosti Boxeru jsou údaje vyobrazeny v následující tabulce. Předměty lze bezpečně nakládat díky zadním křídlovým dveřím a bočním posuvným na levé straně vozu. V nákladovém prostoru nalezneme velké množství úchytů, které lze využít při převozu větších zásilek.
Díky široké nabídce verzí je tak Boxer přizpůsobivý každému typu podnikání zvlášť. Výběr konkrétní verze je pak volbou primárního využití v každodenním provozu. Vybere si přepravní společnost, stavební firma i živnostník vozící ovoce a zeleninu na farmářské trhy. Testovaný kousek je vyveden v karosářské variantě kombinující délku L3 a výšku H2 s nejdelším rozvorem 4,04 metru. Užitečný objem je tak 13 metrů krychlových. Ideální varianta pro kurýrní společnosti, které v aktuálních dnech nestíhají vykrývat poptávku trhu a do budoucna budou bezesporu rozšiřovat flotily vozů.
Interiér testovaného vozu ve výbavě Access ve své podstatě nenabízí nic víc, než to co potřebujete čistě k jízdě. Nenajdete zde tak ani rádio, automatickou klimatizaci či parkovací kameru. Pokud však budete chtít navigaci, kožený volant nebo tempomat, není problém sáhnout do příplatkové výbavy. Již v základu potěší velký počet odkládacích prostor, přihrádek na drobnosti, držáky na pití či desky s papíry. Velký objem nabízí i přihrádka nad hlavou, ideální místo pro mapu, vestu, lékárničku a další drobnosti nutné ke každodennímu používání. Posez je zde opravdu vysoko. V městském provozu tak máte ideální přehled o situaci okolo vozu, nejeden řidič by však ocenil alespoň parkovací senzory, které by ulehčily parkování a manipulaci v přeplněných uličkách hlavního města.
Pod kapotou pracuje nejoblíbenější verze dieselového agregátu 2,2 BlueHDi s maximálním výkonem 140 koňských sil. Jednotka pracuje ve spojení s šesti stupňovou manuální převodovkou, automatická převodovka není k dispozici. K dispozici je tentýž agregát ve slabší verzi se 120 koňmi, zároveň však i silnější varianta o výkonu 165 koňských sil. V testu jsme tak měli výkonový střed nabídky. V praxi je 140 koní naprosto dostačující. Výkon agregátu by taktéž měl odpovídat plánovanému zatížení vozu v podniku. Tato verze je ideálním parťákem pro přepravu zásilek, které nejsou v celkovém součtu tak těžkým nákladem jako stavební materiál. Pro stavební firmy pak přichází v úvahu právě silnější verze se 165 koňmi pod kapotou. Manuální převodovka pracovala bez větších výhrad, příjemně vysoko umístěná řadící páka pak pomáhá k celkově komfortnímu posezu za volantem i na delších cestách. Nezvykle na levé straně našla své místo ruční brzda, jízdní projev byl nad očekávání. Posilovač řízení pracoval velmi dobře, celkově se Boxer dobře ovládá i v městském provozu. Nejlépe mu je však na okresních cestách. Co se týče spotřeby, tak po týdnu jsem měl průměrnou spotřebu okolo 7 litrů na sto kilometrů. Spotřeba Boxera je však závislá na zatížení, naměřených 7 litrů se podařilo s využitím nákladového prostoru cca na 60% celkové kapacity. Na okreskách nemá problém Boxer snížit svoji žízeň klidně o litr. Naopak na dálnici si umí říct klidně k deseti litrům. Z pohledu cenové nabídky se nejoblíbenější verze nejprodávanějšího užitkového vozu prodává za ceníkových 769.900 Kč. Při využití aktuálního zvýhodnění jej lze získat za 489.000 Kč bez DPH.
Peugeot Boxer mi během týdenního testu ukázal všechny své dovednosti. Musím ho tedy oznámkovat. Z pohledu praktičnosti mu jednoduše nelze nic vytknout. Dieselová jednotka pracovala taktéž velmi obstojně včetně výsledné spotřeby. Jedinou výhradu mám snad k celkově zastaralému palubnímu počítači, který vypadá jak z dvacet let starého auta. Takže vlastně není nic zásadního, Boxer tak může být i vaším parťákem pro každodenní provoz.