Test Hyundai i20 – Sebevědomí mu neschází
Jednu z velmi očekávaných novinek vstupujících na český trh lze bezesporu označit novou generaci modelu Hyundai i20. Tento jihokorejský zástupce segmentu malých vozů konkurující domácímu modelu Fabia sebevědomě vyhlíží své zájemce. Nový atraktivnější vzhled, hybridní technologie a přepracovaný interiér mají dát i20 opět dostatek energie na nelítostné souboje v konkurenci nabitém segmentu.
Design: Futuristický? Jen z některých úhlů pohledu.
Automobily řadící se do kategorie malých vozů mají jednu povinnost a tou je dokázat zákazníka zaujmout svým vzhledem. Nabídka vozů je totiž tak bohatá, že často rozhodují emoce a zde má design své místo. Z pohledu nové generace i20 nelze designérům upřít snahu jít cestou futuristických tvarů po vzoru nového Tuscona. Především záď vozu je doopravdy na poměry této třídy originální. Ostře tvarované zadní světlomety, které se táhnou přes celou šířku vozu, jsou opravdu líbivé. Ostatně celá karoserie je tvořena ostrými a jasně definovanými liniemi. Při pohledu na bok vozu zaujme velké množství linií. Díky nim se efektně podařilo rozbít velké plochy dveří. Karoserii skvěle doplňují pohledné sedmnácti palcové disky kol z lehkých slitin obutých do pneumatik Michelin 215/45 R17. V nižších výbavách však počítejte s disky o velikosti 15 až 16 palců. Pro mě osobně je trochu zklamáním pojetí přídě vozu. Rozměrné světlomety přímo navazující na masku chladiče působí namísto futuristicky tak trochu zastarale. Každopádně design je věc názoru, sto lidí sto chutí. Přední část vozu ve mně nezanechala žádné silnější emoce, škoda, když záď vozu a boční partie vypadají opravdu lákavě.
Interiér: Lepší nežli i30
Po nedávné zkušenosti s i30 řadící se do segmentu nižší střední třídy, kde jsem zrovna dvakrát nejásal z kvality zpracování a koncepce palubní desky, jsem se trochu obával jak bude interiér fungovat v menším a levnějším voze. Hned na úvod mohu s klidem říct, že tento interiér se jedním slovem povedl. Troufám si říct, že je i hodnotnější nežli v i30. Líbí se mi propojení virtuálního palubního štítu se středovým displejem infotainmentu. Vše je umístěno hezky v zorném poli řidiče, přesto nikterak zásadně neomezuje ve výhledu z vozidla. Digitální přístrojový štít nabízí přehledné zobrazení s hezkým grafickým zpracováním. Ostatně vše, co se týče řidičovy zóny, mě mile překvapilo. Sedadla nabízejí příjemnou oporu těla. Volant má dostatečně široký věnec a disponuje přiměřeným počtem tlačítek. Celkový posez je zde velmi komfortní. Z pohledu prostoru jsem při své výšce 180 centimetrů neměl sebemenší problém. Interiér je v přední části vozu příjemně provzdušněný, opticky se na tom podílí i dvojbarevné pojetí palubní desky. Celistvost palubní desky narušují podélné linie přecházející ve výdechy klimatizace, obdobný prvek můžeme hledat i ve výplních dveří. Z pohledu funkčnosti kvituji ovládání klimatizace za pomoci otočných ovladačů ve spodní části středového panelu. Obdobně chválím i přítomnost tlačítek pod dotykovou obrazovkou s úctyhodným rozměrem 10,25 palce. Díky nim jednoduše a bezpečně přepnete do vámi požadovaného menu. Obdobnou úhlopříčkou disponuje již výše zmíněný přístrojový panel. Infotainment nabízí navigační systém, konektivitu s chytrými zařízeními a možnost nastavení vozidla. Systém dostupný pouze pro výbavy (Style a N Line Style) funguje velmi rychle, potěší hezkým grafickým zpracováním, někdy však působí trochu nepřehledně. Po týdnu jsem si již na veškeré funkce zvykl a bez problému je intuitivně ovládal i za jízdy. Testovaná výbava Style dále nabízí již v základu automatickou klimatizaci, tempomat s inteligentním omezovačem rychlosti ISLA vč. rozpoznávání dopravních značek omezujících rychlost, přístrojovou desku typu Supervision s displejem 10,25″, zadní parkovací senzory + zadní parkovací kameru a v neposlední řadě bezdrátové nabíjení mobilních telefonů. Výbava Style startuje na částce od 459.990 Kč, nejlevněji pořídíte novou i20 za 319.990 Kč. Nejdražším výbavovým stupněm je N Line Style startující na částce od 489.990 korun. U všech cen se bavíme o specifikaci se základní jednotkou 1,2i s výkonem 61,8 kilowatt.
Ve druhé řadě sedadel se komfortně usadí spíše dva cestující, případně tři děti. Na krajních sedadlech nalezneme systém Isofix pro bezpečné uchycení dětských autosedaček. Z výbavy pro cestující ve druhé řadě sedadel mohu zmínit pouze jeden výstup USB a elektricky ovládané okna. Zavazadelník i20 nabídne v základu 352 litrů. Vpřípadě Mild-Hybridu pouze 262 litrů. Měřeno dle metody VDA. Po sklopení sedadel druhé řady lze objem navýšit až na maximálních 1.165 litrů, respektive 1.075 litrů u mild-hybridu. Velikost zavazadelníku bohatě postačí městskému stylu života. Na dovolenou ve čtyřech lidech je potřeba stav zavazadel co nejvíce zredukovat.
Jízda: Klasika i moderna
V nabídce nové i20 hledejme hned trojici agregátů s tím, že všechny jsou zážehové. Základní pohonnou jednotkou je zážehový DOHC D-CVVT 16V o objemu 1,2 litru, čtyřech válcích a maximálním výkonu 62 kilowatt (84 koňských sil). Spojit pak lze pouze s manuální pětistupňovou převodovkou. Klasická dvanáctistovka s vícebodovým vstřikováním nenabízí žádné dynamické hodnoty (117,7 Nm./4.200 ot./min). Potěší však nižší pořizovací cenou a spotřebou pod pět litrů na sto kilometrů. Druhým agregátem, jenž pracuje pod kapotou i20, je přeplňovaný litrový tříválec 1.0 T-GDI s maximálním výkonem 73,6 kilowatt (100 koňských sil). Jednotku s přímým vícebodovým vstřikováním lze spojit jak s manuální převodovkou, tak automatem DCT o sedmi rychlostních stupních. Třetím agregátem je pak Mild-Hybrid pracující s již zmíněným 1.0 T-GDI. Maximální výkon vzrostl na příjemných 88,3 kilowatt, respektive 120 koňských sil. Opět je k dispozici jak manuál, tak automatická převodovka. Mild-Hybrid 48V pomáhá při akceleraci a dokáže ušetřit palivo a emisi přibližně o 3-4%. Systém dodává přídavný točivý moment spalovacímu motoru při akceleraci. V městském provozu dokáže pomoci k rychlejší akceleraci a mírné úspoře paliva. Pokud však vezmeme v potaz vyšší pořizovací cenu, dražší servis, málokomu se investice do Mild-Hybridu reálně vyplatí.
Testovaný kousek právě disponuje mild-hybridní technologií. Z pohledu výkonu mu není co vytknout stejně tak v kultivovanosti a celkovém odhlučnění. Výsledná spotřeba v reálném provozu se však vyšplhala až na 5,7 litru, což je od výrobcem udávané hodnoty o jeden litr více. Standardní litr T-GDI bez mild-hybridní technologie by měl v průměru spotřebovat obdobnou hodnotu. Zatímco zážehový agregát v testované výbavě Style pořídíte za 489.990 Kč, na verzi s Mild-Hybridem si musíte připravit o citelných 40.000 Kč více. Za mě bez váhání vítězí konvenční zážehový agregát. Ušetřených 40.000 Kč mohu zainvestovat například do obstojně fungující dvouspojkové automatické převodovky DCT o sedmi rychlostních stupních. Po celou dobu převodovka fungovala bez větších výhrad, pouze při rychlé změně jízdního stylu tápe v přeřazení na vyšší rychlostní stupeň. Pro poklidní jízdní styl je však součinnost s litrovým agregátem uspokojující. Jízdní projev není nikterak založen na silných emocích. Podvozek je snad v některých ohledech až přílišně tvrdý. Zároveň se můžete spolehnout na příjemné ovládání a celou plejádu bezpečnostních systémů.
Verdikt: V první řadě příjemný interiér
Nová generace modelu i20 je připravena v následujících letech svádět souboje o zákazníky v plné síle. Jihokorejský zástupce malých vozů dokázal, že i v této třídě a cenové relaci může zákazník dostat pohledný, dobře zpracovaný a komfortní interiér doplněný o prvky z vyšších tříd. Interiér na mě doopravdy zanechal pozitivní dojem. Na druhou stranu mě neoslovil Mild-Hybrid, který se stává pouze nejdražší variantou v ceníku. V praxi nepřináší žádné oslnivé výsledky a do budoucna rozhodně nebude nikterak šetřit peněženku. Sázka na jednodušší techniku bude z mého pohledu rozhodně lepší volbou.
Plusy: Komfortní a dobře vybavený interiér, dobré dílenské zpracování, originální vzhled zádě vozu, přítomnost čtyřválcové dvanáctistovky.
Mínusy: Cena Mild-Hybridní verze, tvrdší podvozek, fádní vzhled přídě, spotřeba o litr více.
Celkové hodnocení: 95%
Průměrná spotřeba: 5,7l/100 km
Cena testovaného vozu: 489.990 Kč