Testy Škoda Auto,  Testy vozů

Nová Škoda Fabia – Premiant ve své třídě

Škoda Fabia

  1. Základní informace
  2. Naměřené hodnoty
  3. Výbava a ceník
  4. Konkurenti
  5. Hodnocení (+/-)
  6. Fotogalerie a video

1. Základní informace

  • Rozměry

Délka: 4.108 mm, Šířka se zpětnými zrcátky: 1.954 mm, Výška včetně ližin: 1.459 mm

Rozvor: 2.564 mm, Světlá výška: 133 mm, více v přiložené tabulce

  • Nabídka pohonných jednotek

Nová generace modelu Fabia dala definitivně sbohem vznětovým agregátům. V nabídce tak nalezneme pouze zážehové jednotky. Základem je tříválcové MPI o objemu jednoho litru s maximálním výkonem 59 kilowatt. Výkonově střídmý agregát pracuje ve spojení s pěti stupňovou manuální převodovkou. Celkem 11 kilowatt přidává agregát TSI s totožným objemem. Zde je i k dispozici pěti stupňový manuál. Pokud máte zájem o dvouspojkovou automatickou převodovku DSG, je nutné jít ještě výše a sáhnout po jednotce 1,0 TSI s maximálním výkonem 80 kilowatt. K dispozici je i s manuální převodovkou o šesti rychlostních stupních. Vrcholem nabídky je jediný čtyřválcový motor s objemem 1,5 litru. Ten nabízí již velmi solidní výkon 110 kilowatt. Výkon je na kola přední nápravy přenášen skrze automatickou převodovku o sedmi rychlostních stupních. Maximální točivý moment v případě 1,5 TSI dosahuje hodnoty 250 Nm. Oproti základní jednotce, jenž disponuje pouze hodnotou 93 Nm, je patnáctistovka za dravce.

  • 1,0 MPI 59 kW
  • 1,0 TSI 70 kW
  • 1,0 TSI 81 kW
  • 1,0 TSI 81 kW DSG
  • 1,5 TSI 110 kW DSG



2. Naměřené hodnoty

První kilometry jsem strávil za volantem pravděpodobně nejžádanější motorizace, která bude pro mnohé zlatou střední cestou. Právě litrové TSI s vyšším výkonem dosahujícím hodnoty 80 kilowatt ve spojení s manuální šestistupňovou převodovkou. Dle mého názoru představuje ideální kombinaci. Výkon 80 kilowatt je pro každodenní ježdění naprosto dostačující. Potěší celková kultivovanost a příjemný akustický projev.

Z pohledu dynamiky potěší především ve vyšších otáčkách, kde dokáže s relativně lehkou Fabií pěkně zacvičit. Výkonově slabší motory si osobně umím představit pouze v městském provozu a pro řidiče, jenž v první řadě koukají na spotřebu. Naopak se moc těším na setkání s Fabií osazenou patnáctistovkou o výkonu 110 kilowatt, respektive 150 koňských sil. V testovaném voze je k dispozici šestistupňová manuální převodovka. Ta potěší především krátkými a přesnými drahami řadící páky. Kvalitně zpracovaná hlava řadící páky a celkově hladký chod stojí za velmi komfortním jízdním projevem. Průměrná spotřeba litrového TSI by se dle výrobce měla pohybovat v rozmezí od 5,0 do 5,7 litru na sto kilometrů. V reálném provozu se průměrná spotřeba pohybovala okolo 5,5 až 5,9 litru. Nutno podotknout, že se jedná o funglovku s nájezdem pár desítek kilometrů. Spotřeba by se tak doopravdy mohla dostat na hodnoty do 5,5 litru na sto kilometrů. Výhodou nové Fabie je kromě dobré spotřeby i velká nádrž na 50 litrů, která je na přání a dokáže tak nabídnout dojezd přes 900 kilometrů na jedno tankování.

  • Emise dle výrobce: 114 (g/km)
  • Emisní norma: Euro 6d
  • Zrychlení 0-100 Km/h: 10,0 s
  • Maximální rychlost: 205 km/h

Z pohledu jízdních vlastností mě nejvíce potěšil podvozek, který se svoji agilitou přibližuje vozům vyšší kategorie. Schopnost absorbovat velké spektrum nerovností je pro vůz, který bude trávit většinu času v městské džungli, obrovskou výhodou. Podvozek je příjemně tuhý, a tak dokáže řidiči nabídnout i dostatek jistoty při dynamičtějším stylu jízdy. Povedlo se i odhlučnění podvozku a vlastně celkové odhlučnění kabiny. Nová generace Fabie sází i na široké spektrum bezpečností výbavy a to jak té aktivní, tak pasivní. Při nárazových testech nová Fabia získala nejvyšší možné pětihvězdičkové ohodnocení.

3. Výbava a ceník

Výběr ideálního výbavového stupně je u nové generace Fabie velmi jednoduchý. K dispozici jsou pouze dva výbavové stupně. Základem je výbava s označením Ambition, ta startuje na částce od 339.900 Kč a nabízí velmi solidní výbavu. Těšit se můžete na základní LED přední světlomety s LED denním svícením, infotainment Swing s 6,5″ dotykovým displejem a funkcí Smartlink, 6x airbag, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, klimatizaci a elektrické ovládání oken vpředu.

Druhý výbavový stupeň nese označení Style. Oproti základní výbavě si připlatíte rovných 30.000 Kč. Získáte mimo jiné například kola z lehké slitiny Rotare AERO 5,5J x 15″, multifunkční kožený volant, parkovací senzory vzadu, světelný a dešťový senzor, startování tlačítkem, tempomat, vyhřívaná přední sedadla či 8″ infotainment Bolero.

Testovací týden jsem strávil ve vyšším výbavovém stupni. Interiér nové Fabie konečně prošel řádnou inovací, která dodává vozu potřebnou dávku stylu. Předchozí generace tak trochu doplácela na fádní palubní desku. Nová Fabia konečně srovnává krok s konkurencí a nabízí palubní desku, která upoutá celkovým vzhledem ale i povedenými detaily. Oslovily mě kulaté výdechy klimatizace, multifunkční volant, komfortní sedadla či celkové zpracování. Naopak po celý týden jsem bojoval s nastavením intenzity klimatizace skrze dotykovou obrazovku. Na palubní desce tak nastavíte otočným ovladačem pouze teplotu, intenzitu foukání nikoli. Dále mě nepotěšilo tvarování výplní dveří v oblasti řidičova levého loktu, kde namísto rozšíření plochy pro „odložení” loktu, se zužuje.

Nová Fabia nabízí obrovské množství příplatkových položek, díky nimž se posouvá především komfort na palubě. Po celou dobu testu velmi dobře fungoval virtuální kokpit, který pořídíte za příplatek 9.900 Kč. Doporučit mohu i skvělé Bi-LED přední světlomety s přisvěcováním při odbočování a do zatáček za rovných 18.000 Kč. Jejich účinnost je v segmentu malých vozů nadprůměrná. Noční projížďky se tak stávají podstatně bezpečnější. K dispozici je mnoho výhodných paketů kombinující komfort, bezpečnost, atraktivní vzhled či multimédia. Z široké nabídky si rozhodně vybere každý.

Níže naleznete odkaz na aktuální ceník zastoupení značky Škoda.

Aktuální informace a ceník k modelu Škoda Fabia

4. Konkurenti

Škoda Fabia je dlouhodobým premiantem ve své obchodní třídě malých vozů. Počínaje od ledna do listopadu si Fabia na své konto připsala celkem 14.348 registrací. Tato hodnota je pak nejvyšším prodejním číslem na celém trhu. Fabia je tak nejprodávanějším vozem nejen svého segmentu ale celého trhu. Na druhém místě nalezneme další model domácí automobilky a to Octavii (12.404 ks). Bronzová příčka momentálně náleží nejmenšímu SUV z mladoboleslavské trojice s modelovým označením Kamiq (9.854 ks). Ve své třídě malých vozů se Fabia potýká s konkurencí v podobě houževnatého Sandera ze stáje rumunské Dacie. Dále zde najdeme zástupce jako Renault Clio, Toyota Yaris či Hyundai i20. Fabia však této třídě jednoznačně dominuje. Tržní podíl dosahuje skvělé hodnoty 51,74 procenta.

  • Dacia Sandero
  • Renault Clio
  • Toyota Yaris
  • Hyundai i20
  • Kia Rio
  • Volkswagen Polo

5. Hodnocení

Hodnocení vozu vychází z týdenního testování, kdy se v této době snažím odhalit zásadní výhody i nevýhody koupě tohoto vozu. V některých ohledech se jedná o drobné výtky, které pro jiného jsou nevýznamnou položkou v seznamu negativ či pozitiv.

Plusy modelu Škoda Fabia

  • Atraktivnější design (delší rozvor, ostré linie světel, nové barvy a disky)
  • Komfortnější a originálnější interiér (nová palubní deska, lepší odhlučnění, skvělé zpracování)
  • Jisté jízdní vlastnosti (povedený podvozek, příjemné řízení, pocit stability a bezpečí)
  • Více místa v interiéru (na zadních sedadlech je konečně více místa, velkorysí zavazadelník)
  • Kultivované TSI (když litr, tak silnější verzi 80 kW (dobrá dynamika i spotřeba), patnáctistovka bude TOP)

Mínusy modelu Škoda Fabia

  • Ovládání klimatizace (část otočnými ovladači zbytek skrze obrazovku)
  • Atraktivita až od výbavy Style (v nižších výbavách trochu šedá myška)
  • Pouze zážehové jednotky (dieselová šestnáctistovka by jezdila za hubičku)
  • Ceny některých konfigurací končí hodně nad půl milionem

Celkové hodnocení modelu Škoda Fabia 2022: 97%

6. Fotogalerie a video

Facebook Comments