Hyundai IONIQ5 – Elektrobomba
Hyundai IONIQ5
- Základní informace
- Naměřené hodnoty
- Výbava a ceník
- Konkurenti
- Hodnocení (+/-)
- Fotogalerie
1. Základní informace
- Rozměry
Délka: 4.635 mm, Šířka: 1.890 mm, Výška včetně ližin: 1.605 mm
Rozvor: 3.000 mm, Světlá výška: 160 mm
- Nabídka pohonných jednotek
IONIQ5 nabízí elektromotor ve třech výkonnostních specifikacích. Základem nabídky je verze s označením ECO dosahující maximálního výkonu 125 kilowatt, respektive 170 koňských sil. Využitelná kapacita akumulátoru elektropohonu činí 58 kWh, maximální točivý moment elektromotoru je 350 Nm. V této specifikaci jsou poháněna kola přední nápravy. Jednostupňovou redukční převodovkou pak disponují všechny verze. Spotřeba elektrické energie dle metodiky WLTP činí 167 (Wh/km), dojezd základní verze modelu IONIQ5 dosahuje na hodnotu 384 kilometrů. Výkonnější verze POWER s vyšší kapacitou baterie, konkrétně se 77 kWh, nabízí dojezd až 481 kilometrů při průměrné spotřebě 168 Wh/km. Řidiči dává k dispozici maximální výkon 160 kilowatt (217 koní) a točivý moment stejný jako u verze ECO, tedy 350 Nm. V této specifikaci se taktéž výkon synchronního motoru s permanentním magnetem přenáší skrze redukční převodovku na kola pouze přední nápravy. Nejvýkonnější specifikace nabízí právě pohon všech kol a to při stejné kapacitě baterie (77 kWh). Výkon však ještě povyrostl na maximálních 225 kilowatt. IONIQ5 tak nabízí výkon přes 300 koní, konkrétně se můžete těšit na 305 elektrických hřebců. Maximální točivý moment v tomto případě vystřelí na úžasných 605 Nm. Za těmito skvělými čísly však na druhé straně vzrostla spotřeba na 177 Wh/km a dojezd se snížil na 460 kilometrů. Všechny tři verze mají totožnou maximální rychlost a to 185 kilometrů za hodinu. Zrychlení je však odlišné. Zatímco verze ECO akceleruje na stovku za 8,5 vteřiny, verze POWER ve dvoukolce už za 7,4 vteřiny. Na závěr pak nejvýkonnější IONIQ5 na stovku vystřelí za skvělých 5,2 vteřiny a to s nadváhou čítající 2,1 tuny.
2. Naměřené hodnoty
IONIQ5 je pro mě osobně jedním z nejpovedenějších elektromobilů, které jsou momentálně dostupné na českém trhu. Po designové stránce je to prostě „elektrobomba”, která se neokouká. Z každého úhlu pohledu vypadá futuristicky, přesně tak jak si mnozí vizi elektromobility představovali. Na fotkách možná nevypadá, ale ve skutečnosti je IONIQ5 kus pořádného auta. Vždyť na délku má přes 4,5 metru a na šířku necelých 1,9 metru. V podobně originálním a neokoukaném style se nese interiér. Působí elegantně, uklizeně a především maximálně vzdušně. Velkou měrou se na tom pocitově podílí kompletně bílý interiér a to včetně palubní desky a přístrojového štítu. Po usednutí do velmi pohodlných sedadel poznáte, že vzdušnost interiéru není jenom o pocitu. Místa je zde opravdu na rozdávání. Moc se mi líbí řešení středového panelu, který končí mezi sedadly, a tak mezi řidičem a spolujezdcem vzniká rovná podlaha s hromadou prostoru. Potěší to především řidiče, kteří mají rádi neomezený prostor pro svá kolena. Zde rozhodně nehrozí otlačené pravé koleno. Po přesednutí do současně testované Toyoty Yaris Cross jsem měl pocit omezeného pohybu. IONIQ5 je v tomto směru opravdu velmi příjemný vozem i na dlouhé cesty. Jak již bylo zmíněno, pod kapotou testovaného vozu pracuje vrchol nabídky. Celkem 305 koňských sil a točivý moment 605 Nm nepotřebují dlouhý komentář. Je to vzrušující jízda plná akcelerace, agilnosti a neskutečného ticha. Právě ono ticho je na elektromobilech tak trochu návykové. Když pominu občasné dorazy tlumičů při přejezdech větších nerovností, je na palubě naprosté ticho. Do interiéru proniká pouze jemným tónem hluk od valících se kol. To aby jste neměli pocit, že letíte soukromým letadlem. Pocit z řízení je velmi ovlivněn nejsilnější verzí. Zde se opravdu horko těžko hledají záporné vlastnosti. Opravdu pro zákazníka, jenž přesedá z automobilu poháněného spalovacími motory a je otevřen směrem k elektromobilitě, bude po testovací jízdě odcházet vesměs s pozitivními zážitky. Po týdenním testování si taktéž odnáším vesměs pozitivní náladu a to i přes pro mě stále průměrný dojezd okolo 400 kilometrů. V momentě kdy se reálný dojezd posune k hranici okolo 600 kilometrů na jedno nabití, bude IONIQ5 postrádat zásadní nedostatek. Během testování jsem se pohyboval se spotřebou okolo 200 Wh/km. Reálný dojezd se tak pohyboval na hranici 400 kilometrů na jedno nabití. Dobíjení je velmi rychlé (na 80 % již za 18 minut (DC 350 kW)) a ve stále se rozrůstající síti rychlonabíjecích stanic není problém s plánováním s ohledem na dojezd. Z pohledu ergonomie nemám výhrad, celkový design palubní desky je nesen v duchu jednoduchosti a čistoty. Infotainment by mohl mít přeci jen trochu lepší grafiku, potěší však celková rychlost a intuitivní ovládání.
Ve druhé řadě sedadel s prostorem taktéž není problém. Zde se bez problému usadí i tři dospělí cestující. I zde jsou sedadla velmi komfortní a pohodlná na delší cesty. Potěší i velikost zavazadelníku. Ten je sice hodně mělký, ale hodnota 527 litrů (497 s prémiovým audiosystémem) je naprosto dostačující. Po sklopení sedadel se objem navýší až na maximálních 1.587 litrů.
3. Výbava a ceník
Pro zákazníky je IONIQ5 připraven ve třech výbavových stupních. Základem nabídky je varianta Smart startující na částce 1.149.990 Kč. Z výbavy můžu zmínit například 19″ kola z lehké slitiny, vyhřívání předních sedadel a volantu, přístrojový panel Supervision se 12,25″ barevným TFT displejem či integrovaná navigace s 12,3″ dotykovým displejem, USB, AUX, DAB, vzdálená správa vozu Bluelink po dobu tří let zdarma, funkce Android Auto a Apple CarPlay, Live Services. Jednoduše řečeno, již od základní výbavy je vůz vybaven řadou komfortních prvků výbavy. Druhý stupeň s označením Style startuje na částce od 1.339.990 Kč. K dobru přidává například solární přední skla, zadní tmavá skla, projektorové Full LED přední světlomety oproti reflektorovým Bi-LED světlometům, vyhřívání zadních sedadel či bezdrátové nabíjení mobilních telefonů. Vrcholem nabídky je varianta Style Premium, která je o 40.000 Kč draží nežli druhý stupeň Style. Z výbavy přidává 20″ kola z lehké slitiny, anatomicky tvarovaná sedadla s koženým čalouněním z ekologicky zpracované kůže pomocí rostlinných extraktů, ventilovaná přední sedadla a například prémiový audiosystém BOSE s 8 reproduktory a externím zesilovačem. V případě testovaného vozu se nacházíme na samotném vrcholu nabídky. Bez příplatků startuje na částce 1.599.990 korun.
Níže naleznete odkaz na aktuální ceník zastoupení značky Hyundai.
Aktuální informace a ceník k modelu IONIQ5
4. Konkurenti
Konkurence na poli čistě elektrickým vozů stále roste. Nabídky jednotlivých automobilek se postupně z jedné vlaštovky rozšiřují na celé modelové řady. Hyundai momentálně nabízí čistě elektrickou Konu, Nexo, testovaný IONIQ5 a aktuálně představený model IONIQ6, který je již nyní středem pozornosti a vypadá to opravdu na další „elektrobombu” v podání jihokorejské automobilky. Model IONIQ5 se řadí do segmentu SUV-C, svádí zde tak souboj s elektromobily jako jsou Kia EV6, Škoda Enyaq, Volkswagen ID.4 a ID.5 či elektrifikovanými Mercedesy EQA, EQB a EQC. Z pohledu prodejnosti čistě elektrických modelů v tomto segmentu je neohroženou jedničkou domácí Enyaq (782 registrací), následuje Kia EV6 (76 registrací) a třetí příčka prozatím patří Volkswagenu ID.4 (65 registrací). Aktuálně čtvrtá příčka v prodejnosti pak náleží právě modelu IONIQ5. Celkem 55 registrací není mnoho, přesto lze tento bezesporu originální a povedený elektromobil potkat v běžném provozu.
- Škoda Enyaq
- Kia EV6
- Volkswagen ID.4
- Hyundai IONIQ5
- Volkswagen ID.5
- Mercedes-Benz EQA
- Audi Q4
5. Hodnocení
Hodnocení vozu vychází z týdenního testování, kdy se v této době snažím odhalit zásadní výhody i nevýhody koupě tohoto vozu. V některých ohledech se jedná o drobné výtky, které pro jiného jsou nevýznamnou položkou v seznamu negativ či pozitiv.
Plusy modelu Hyundai IONIQ5
- Futuristický vzhled (budí na ulici rozruch, budete středem pozornosti)
- Neskutečně komfortní a prostorný interiér (pohodlná sedadla, vzdušnost interiéru)
- Výkon 305 koní a 605 Nm. (Na stovce za 5,2 vteřiny – dostačující argument)
- Rychlost nabíjení (na 80 % již za 18 minut (DC 350 kW))
- Cenově konkurenceschopný (Zlatá střední cesta okolo 1,3 milionu)
Mínusy modelu Hyundai IONIQ5
- Reálný dojezd okolo 400 kilometrů (ještě 200 km navíc by přišlo vhod)
- Bílý interiér (již nyní zašpiněná loketní opěrka a sedáky)
- Dlouhé dveře (na nastupování super, na plném parkovišti horší)
- Mělký zavazadelník (hold zde se nedá nic dělat)
- Nic pro introverta (stále středem pozornosti)