Lexus NX – Nová generace, nový standard
Lexus NX
- Základní informace
- Týdenní soužití s vozem
- Výbava a ceník
- Hodnocení (+/-)
- Fotogalerie
1. Základní informace
- Rozměry
Délka: 4.660 mm, Šířka: 1.865 mm, Výška včetně ližin: 1.640 mm
Rozvor: 2.690 mm, Světlá výška: 195 mm
- Nabídka pohonných jednotek
Nová generace modelu NX vstupuje na český trh s nabídkou tří různých konfigurací pohonných jednotek. Základem nabídky je verze s označením NX 350h FVD. Jedná se o hybridní pohon kombinující 2,5 litrový benzínový agregát o čtyřech válcích s elektromotory. Celkový výkon sestavy je 244 koňských sil. K dispozici je elektronicky řízená převodovka s plynule proměnným převodem E-CVT a pohon pouze přední nápravy. Totožná jednotka je pak dostupná ve verzi s pohonem obou náprav, tedy NX 350h 4×4 E-FOUR. Vrcholem nabídky je motorizace NX 450h+ AWD, jedná se o plug-in hybrid s maximálním výkonem 227 kilowatt, respektive 309 koňských sil. Skrze převodovku E-CVT jsou poháněna kola obou náprav. Benzínový motor dodává výkon 185 koní, elektromotor 182 koní, výsledkem je akcelerace z nuly na sto kilometrů za skvělých 6,3 vteřiny. Dojezd v čistě elektrickém režimu EV se pohybuje okolo 70 kilometrů, maximální rychlost je v režimu EV omezena na 135 kilometrů za hodinu.
- NX 350h FVD
- NX 350h AWD
- NX 450h+ AWD
2. Týdenní soužití s vozem
Nové NX pro mě znamená mnoho a budu si ho pamatovat jako moji vstupenku do světa Lexus. Neprobádané prostředí, nová řešení, která jsem zatím neměl možnost okusit na vlastní kůží, se stalo realitou. Tímto testem tak asi neoslním ostříleného znalce této japonské automobilky, nýbrž mohu přinést vlastně dávku emocí, toho jaké je poprvé usednout do vozu této luxusní značky. Vlastně pro mnoho zájemců o tento vůz je tak startovací čára nalajnována na stejné úrovni očekávání.
Začnu hned zostra a to celkovým vzhledem nové generace modelu NX. Není potřeba mnoho přívlastků, bohatě postačí spojení „precizní dokonalost”. Ano,, design tohoto kompaktního SUV je precizní v každém detailu. Vše na sebe logicky navazuje, jednotlivé prolisy, chromové prvky či mohutná mřížka chladiče evokující nadřazenost tohoto druhu nad ostatními konkurenty. Celkový vzhled je hodně o agresivitě, touze být jiný, ten lepší. Oproti svému předchůdci je NX rozhodně více dotaženo k již zmíněné dokonalosti.
Ve stejném duchu budu pokračovat po usednutí do interiéru, který mezigeneračně hodně povýšil. Hned zprvu zaujme obrovská obrazovka multimediálního navigačního systému. Po pár vteřinách si rozhodně všimnete, že se vám sedí vlastně bez jakýchkoliv výhrad. Sedadla jsou prémiová, potěší jejich tuhost, boční vedení, délka sedáku a v neposlední řadě jejich zpracování. Sedí se zde hodně vysoko, pocitově bych klidně snesl poses o pár centimetrů níže. Na druhou stranu z vozu je nádherný výhled, tedy hlavně vpřed a v bok. Šikmo vzadu už to taková sláva není. Prostor za vozidlem pak sleduje čočka kamery, která zrcadlí obraz na vnější zpětné zrcátko. Funguje dobře avšak pouze do doby, kdy je okolí čočky neznečištěno. Velkou pochvalu si odnáší zpracování kůží obšitého volantu. Věnec volantu je příjemně široky, skvěle padne do ruky a dodává řidiči pocit maximální kontroly nad vozem. V interiéru se cítíte mimořádně komfortně. Zásluhu na tom má samozřejmě široká nabídka výbavy. Když však pominu všechny prvky výbavy a zaměřím se pouze na pocit za volantem, dýchne na vás kombinace pohodlí a maximální bezpečnosti. Nechci nikam NX škatulkovat, přesto když jsem během týdne pozoroval typického řidiče tohoto vozu, je patrné, že většinu času za volantem NX tráví naše lepší polovičky. Vlastně proč ne? Z auta je skvělý výhled, je komfortní a bezpečné. V druhé řadě sedadel je překvapivě dostatek prostoru i pro trojici dospělých cestujících. Před koleny mi zbývá dobrých deset centimetrů prostoru. I zde musím pochválit pohodlná sedadla. Cesta na dovolenou zde bude rozhodně příjemná. Potěšilo mě také, že NX myslí na praktičnost v oblasti zavazadelníku. Základní objem dosahuje velmi příjemné hodnoty 545 litrů, po sklopení sedadel druhé řady se objem navýší na 1.436 litrů. Z pohledu rodinného využití se tak na palubu nového NX s naprostým přehledem usadí čtyřčlenná rodina s kupou zavazadel.
Pod kapotou testovaného vozu své místo našel hybridní pohonný agregát 350h AWD. Kombinace 2,5 litrového benzínového agregátu s elektromotory zaručuje vysoký výkon a celkovou kultivovanost. V městském provozu je chování jednotky velmi příjemné. Elektromotory dodávají vozu na agilnosti a celkové chuti akcelerovat. Benzínový agregát svým připojením přidá na síle a tahu ve vyšších rychlostech. To vše doplňuje převodovka E-CVT, která nikterak neukusuje z výkonnostního potenciálu 244 koní pod kapotou. Součinnost je ukázková a precizní, pohon všech kol je pak jakousi technickou třešničkou na dortu. Po technické stránce je nové NX vyspělým vozem a ve střetu s konkurencí stojí na kvalitních základech. Řízení je příjemné a celkově inklinuje ke komfortnímu jízdnímu stylu. Zároveň se umí přihlásit oněch 244 koní a na okreskách předvést svoji sílu. Chyby se opravdu hledají těžko, vlastně ani z pohledu podvozku není co vytknout. Přestože máme dvacetipalcové disky, podvozek je schopen většinu nerovností s klidem filtrovat. Nejvíce se mi líbí jak dokáže filtrovat nerovnosti v městě. Projížďka Prahou je tak vlastně o něco příjemnější.
3. Výbava a ceník
Nové NX si můžete nakonfigurovat k obrazu svému. K dispozici je hned sedmnáct stupňů výbav. Cenové rozpětí od 1.480.000 Kč až po 1.910.000 korun. Základem nabídky je verze Business, následuje Business Plus, Comfort (Plus, TOP), Executive (Plus, TOP), Prestige (Plus, Plus Safety, TOP), F SPORT (TOP), Luxury (Plus, TOP). Jde pouze o vaše preference, nutno zmínit, že již od základu je výbava napěchována luxusními prvky. Žádné holátko tak verze Business rozhodně není.
Kompletní informace k ceně, jednotlivým prvkům výbavy naleznete na oficiální stránce značky Lexus.
Lexus NX – ceny, výbavové stupně, motorizace
4. Hodnocení
Hodnocení vozu vychází z týdenního testování, kdy se v této době snažím odhalit zásadní výhody i nevýhody koupě tohoto vozu. V některých ohledech se jedná o drobné výtky, které pro jiného jsou nevýznamnou položkou v seznamu negativ či pozitiv.
Plusy modelu Lexus NX 350h AWD
- Nádherný design karoserie (je to prostě krasavec)
- Komfortní interiér (pohodlná sedadla, skvělý výhled z vozu, luxusní výbava)
- Precizní zpracování (důraz na kvalitu je vidět všude okolo)
- Kultivovaný jízdní projev (kombinace hybridního systému s E-CVT převodovkou funguje)
- Prostorný interiér (dostatek místa všemi směry, dostačující zavazadelník)
Mínusy modelu Lexus NX 350h AWD
- Titěrné kliky od dveří (z interiéru se otevírají malinkou páčkou)
- 17 stupňů výbavy (nic pro nerozhodné)
- Nic pro introverty (kolemjdoucí hodnotí design, rádi nakukují)
- Design klíčků (ocenil bych větší odvaz, nepůsobí od auta za dva miliony)