Toyota Land Cruiser – Módní SUVéčka si maže na chleba
Toyota Land Cruiser
- Základní informace
- Týdenní soužití s vozem
- Výbava a ceník
- Hodnocení (+/-)
- Fotogalerie
1. Základní informace
- Rozměry
Délka: 4.840 mm, Šířka: 1.885 mm, Výška včetně ližin: 1.845 mm
Rozvor: 2.790 mm, Světlá výška: 215 mm
- Nabídka pohonných jednotek
Land Crusier modelového roku 2023 je nabízen výhradně s dieselovou čtyřválcovou jednotkou o objemu 2,8 litru s označením D‑4D (1GD-FTV). Maximální výkon jednotky dosahuje hodnoty 150 kilowatt, respektive 204 koňských sil při 3.400 otáčkách za minutu. Maximální točivý moment činí 500 Nm a to v rozmezí od 1.600 – 2.400 otáček za minutu. Z nuly na sto akceleruje za 9,9 vteřiny, maximální rychlost se pak zastaví na hodnotě 175 kilometrů za hodinu. Objem palivové nádrže pojme celkem 87 litrů nafty. Dle výrobce by se spotřeba měla pohybovat v rozmezí 9,3 – 9,7 litru na sto kilometrů. Pohonná jednotka je spjata s automatickou převodovkou o šesti rychlostních stupních a samozřejmě s pohonem obou náprav. Své místo zde našel zadní diferenciál s omezenou svorností Torsen LSD s uzávěrkou. Z pohledu technické vyspělosti je Land Cruiser na samotném potravním řetězci velkých SUV vhodných do těch nejnáročnějších podmínek.
- 2.8 D‑4D (204 k) 6st. aut. převodovka 4×4
2. Týdenní soužití s vozem
Land Cruiser je jedním z vozů, který jednoduše patří mnohým z nás do kategorie vysněných. Byl jsem proto velmi rád za možnost poprvé okusit tuto legendu, jenž od roku 1951 určuje pravidla pro jízdu v terénu. Byť současné provedení již není pouze terénním vozem, mimo vozovky stále ukazuje DNA schopných předchůdců. Novinka totiž musí být víc než jen nástroj pro jízdu v terénu. Land Cruiser je tak mnohem více komplexnějším vozem, jenž dokáže splnit očekávání i pro jízdu v městském provozu. Byť se může zdát, že stále více myslí na potřeby zákazníků, jenž do terénu až tak nejezdí, současná trendy módní SUVéčka si maže na chleba. Stačí se na vůz podívat. Jednoduchý, účelný a maximálně robustný design dává najevo svoji mírnou nadřazenost. Svalnatá karoserie se světlou výškou 21,5 centimetru nenechává nikoho na pochybách o schopnostech v náročném terénu. Níže můžete vidět alespoň základní informace pro jízdu v terénu, kterými se Land Cruiser může pochlubit.
Po designové stránce řadím Land Cruiser k jednomu z nejhezčích vozů současné automobilové produkce. V tomto případě platí, že méně je více. Jednoduché linie, žádné zbytečné kudrlinky. Vše je navrženo pro maximální účelnost. Celkový design vozu podtrhuje rozměrná mřížka chladiče, líbivě tvarované přední Bi-LED světlomety, bronzová barva karoserie s označením Avant Garde, devatenácti palcové disky kol z lehkých slitin či nová grafika zadních světlometů zahalených do černého odstínu.
V interiéru je důraz na účelnost stejně patrný jako v případě exteriéru vozu. Palubní deska je přehledná s jasnou dominantou středového panelu, kde své místo našla dotyková obrazovka multimediálního navigačního systému. Zároveň středový panel ve spodní části nabízí možnosti nastavení jízdy v terénu za pomoci tlačítek a robustních otočných ovladačů. Vše je zpracováno na nejvyšší možné úrovni. Použité materiály, slícování, ergonomie a funkčnost nesou plaketu legendární kvality značky Toyota. Interiér je příjemně vzdušn. Sedí se opravdu velmi vysoko, a tak je výhled z vozu přímo ukázkový. Své pohodlí a komfort si zde najde každý. Pohodlná jsou sedadla poskytující příjemnou oporu těla i délku sedáku. Pozici za volantem lze nastavit ke spokojenosti každého řidiče, nechybí totiž elektronické nastavení volantu i sedadla. Pokud bych měl najít menší vadu na kráse interiéru, označil bych trochu zastaralou grafiku multimediálního systému. Z pohledu designu palubní desky bych oželel „dřevěný” dekor ve spodní části věnce volantu. Pravidlo dalšího použití v interiéru nebylo dodrženo, a tak tento kousek dekoru působí trochu rušivě. Ve druhé řadě sedadel se sedí pohodlně a opět velmi vysoko. S prostorem zde nebudou mít problém ani tři dospělí cestující. I v případě zadní části vozu platí příjemná vzdušnost kabiny. Co se týče zavazadelníku, zde Land Cruiser nabízí v základu skvělých 621 litrů. Po sklopení sedadel druhé řady lze kapacitu zavazadelníku navýšit až na maximálních 1.934 litrů, počítáno po střechu vozu. Jelikož se dveře od zavazadelníku otevírají do strany, musíte v případě parkování myslet na větší prostor za vozem. Případně můžete využít otevíratelné horní části pátých dveří.
Pod rozměrnou kapotou pracuje výše zmíněná čtyřválcová jednotka o objemu 2,8 litru s maximálním výkonem 204 koňských sil. Podstatným faktem je i hodnota 500 Nm točivého momentu, který zaručuje přísun obrovské síly. Oceníte především v náročném terénu, kde oněch 500 Nm užijete již od 1.600 otáček za minutu. Výkon pohonné jednotky je na kola obou náprav přenášen skrze automatickou šestistupňovou převodovku. Ta funguje bez větších výhrad, snad jen občasné škubnutí při volbě zpátečky či neutrálu. Pohon obou náprav lze nastavit na středovém panelu. Zde můžete ovládat uzávěrku diferenciálu, rychlost redukce a volby jízdních režimů v terénu dle podkladu či náročnosti. V případě velmi rozmočeného podkladu a standardních pneumatik je nutné počítat s rychlou ztrátou gripu díky obalení pneumatik bahnem. Zároveň je dobré mít na paměti fakt, že Land Cruiser bez mála váží 3 tuny, konkrétně 2.990 kilogramů. V napohled lehkém terénu, kde je podmáčený podklad, se můžete s touto obrovskou hmotností dostat do nesnází. Každopádně Land Cruiser nás i v takto nepříjemných podmínkách přesvědčil o svých schopnostech a neskutečném výkonu jak pohonné jednotky, tak převodovky a pohonu všech kol. V terénu se tak cítí jako ryba ve vodě, na okreskách je chování podvozku čitelné. Překvapí i minimální náklony karoserie. Oproti podstatně nižších SUVéčkům se nemusíte v zatáčkách obávat větších náklonů. Land Cruiser sedí jako přibitý a směle hltá další a další kilometry. Za volantem se nemusíte bát strávit desítky hodin. Řízení je velmi komfortní a vzhledem ke slušné výbavě vozu si užijete i dlouhé cesty za novými zážitky. V městském provozu nemůže legendární Toyota až tak ukazovat všechny své technicky vyspělé parametry. Přesto je jízda i s takto obrovským vozem ve městě zábavou. Vysoký posez a výhled z vozu dozajista oceníte. Obrovské rozměry karoserie při parkování už tak zase ne. Během týdenního testování se průměrná spotřeba pohybovala okolo deseti litrů nafty na sto kilometrů. To považuji za velmi solidní výsledek, vezmu-li v potaz jízdu po dálnici, náročnější projížďku terénem a městský provoz.
3. Výbava a ceník
Na českém trhu je Land Cruiser nabízen ve čtyřech výbavových stupních. Základní provedení s označením PRADO startuje na částce 1.575.000 korun. K dispozici budete mít totožný agregát jako v případě dražších konfigurací. Z výbavy se můžete těšit například na následující.
Nejoblíbenější verze nese označení INVINCIBLE. Jedná se o třetí nejvyšší výbavový stupeň startující na částce lehce pod hranicí dvou milionů korun. Konkrétně musíte kalkulovat s částkou 1.915.000 Kč. V případě dovybavení různými příplatkovými položkami či pakety není problém nahlédnout přes hranici dvou miliónů korun.
Aktuální ceník nového Land Cruiseru naleznete na oficiálních stránkách Toyota Česká republika.
4. Hodnocení
Hodnocení vozu vychází z týdenního testování, kdy se v této době snažím odhalit zásadní výhody i nevýhody koupě tohoto vozu. V některých ohledech se jedná o drobné výtky, které pro jiného jsou nevýznamnou položkou v seznamu negativ či pozitiv.
Plusy modelu Toyota Land Cruiser
- Robustný a originální design karoserie
- Precizně zpracovaný interiér, kvalita kam oko dohlédne a ruka dosáhne
- Výborné terénní schopnosti, výkonný dieselový agregát s 500 Nm točivého momentu
- Prostorný interiér s obrovským zavazadelníkem
- Pocit bezpečí, spolehlivosti a kvality
Mínusy modelu Toyota Land Cruiser
- Pro jízdu v městském provozu trochu „humpolácký”
- Cena vybaveného vozu atakuje dva miliony korun
- Vyšší hmotnost dokáže v terénu potrápit