Peugeot e-Partner – Kurýr na baterky
Peugeot je na poli užitkových vozů dobrou známou. Široká nabídky lehkých užitkových vozů prostoupila do řady firem v rámci celé republiky. Každý určitě minimálně jednou přebíral zásilku od kurýra, jenž přijel dodávkou s označením Boxer, Expert či Partner. Poslední zmiňovaný stojí na základech velmi oblíbeného modelu Rifter, jenž s konvenčními pohonnými jednotkami oslovovali především rodiny s dětmi nebo podnikatelé. Doba se změnila a Peugeot se musel přizpůsobit, a tak postupně elektrifikuje celé portfolio svých modelů, nevyjímaje užitkové řady.
Právě model e-Partner mi dělal týden společnost. Snažil jsem se hledat pozitivita přechodu na čistě elektrický pohon a zároveň hledal možné uplatnění na trhu. S dojezdem 275 kilometrů je rozsah prací pro e-Partnera značně omezen, přesto si práci najde, toho se nebojím. Oproti předchozí verzi se spalovacím motorem novinka nikterak neomezila svůj vnitřní prostor pro přepravu nákladu. Objem nákladového prostoru i nadále činí 4,4 m³. Bez změny zůstává i užitečné zatížení až 800 kilogramů. Tažní kapacita elektrického Partnera pak činí 750 kilogramů. Po technické stránce tak e-Partner zůstává schopnou malou dodávkou, jenž se může uplatnit v mnoha odvětvích. Základní cena e-Partneru verze L1 startuje na částce 649.000 Kč bez DPH.
Designe vozu si nikterak nemění, elektrifikovanou verzi. Bezpečně tak poznáte díky speciálním espézetkám. Výhodou jejich přítomnosti je i parkování zdarma v rámci placeného stání. V interiéru lze rozpoznat e-Partnera díky přepracovaným budíkům. Ty za pomoci barevných sektorů ukazují řidiči v jakém pásmu se aktuálně nachází. Tedy zda dobíjí (Charge), jede v rámci nejlepší spotřeby (ECO) či akceleruje a využívá všechny elektřinou nabité koně (POWER). Potěší i přítomnost projekce zadní parkovací kamery, která významně ulehčuje v městském provozu parkování.
Dobíjení je možné jak z domácí zásuvky, tak na rychlonabíjecích stanicích po celé republice. Díky neustále rostoucí síti dobíjecích stanic se cesty plánují čím dál tím jednodušeji. Na rychlonabíječce se e-Partner s klidem dobije i během obědové pauzy. Většinou jsem nechal nabíjet cca 45 minut, kde se dokáže baterie dobít cca o 60%. Z domácí zásuvky je dobíjení spíše akcí pouze přes večer, dobíjení je v řádu hodin. Jízda s čistě elektrickou dodávkou je vlastně v mnohých ohledech podstatně příjemnější nežli s klasickými pohonnými jednotkami. Absence hluku a vibrací při rozjezdu ocení každý řidič, jenž za volantem tráví celou směnu. V městském provozu navíc oceníte agilnost díky okamžitému přísunu požadovaného výkonu. V tomto případě však musíte počítat s rychle mizející „šťávou” z baterií. Z pohledu řízení je tak e-Partner komfortním společníkem pro každodenní provoz. Zůstává však otázkou, pro koho vlastně bude pracovat. Umím si představit kurýrní společnosti figurující ve městech, jak do svých vozových parků postupně začlení i plně elektrické dodávky. Přeci jen některé trasy jsou v kratším okruhu a elektrický Partner by tak mohl odvést svou práci bez jakýchkoliv úlev oproti dieselovým verzím dodávek. Znám i dost firem, jenž jezdí pravidelné trasy s nájezdem okolo 100 kilometrů. Tam i zpět tedy přibližně 200 kilometrů, to by přeci mohl zvládnout i plně nabití Partner. Kdo bude chtít najít ve své firmě cestu k elektromobilitě, dozajista ji nalezne. Zároveň je zde drtivá většina firem, které jednoduše elektromobilita nemůže za současných podmínek dávat smysl. S dojezdem okolo 500 kilometrů to bude možná další krok k začlenění elektrických dodávek do vozových parků.