Testy Toyota,  Testy vozů

Toyota Corolla Cross – Auto na celý život

Toyota Corolla Cross – Auto na celý život

Corolla Cross se nepochybně zapíše do paměti, tedy alespoň do té mé. Automobil vyrobený nejspolehlivější značkou na světě je od předního až po zadní nárazník dobře udělaný. Za mě „auto na celý život”, týden s Corollou Cross mě bavil. Tenhle kousek se povedl a je velmi návykový.

Základní informace

  • Délka: 4 460 mm
  • Šířka: 1 825 mm
  • Výška včetně ližin: 1 620 mm
  • Rozvor: 2 640 mm
  • Světlá výška: 160 mm
  • Palivo: Benzín, hybrid
  • Výkon: 146 kW
  • Převodovka: e-CVT

Nabídka pohonných jednotek

1,8 Hybrid (140 k) aut. převodovka e-CVT FWD

Základní motorizací pro novou Corollu Cross se stala hybridní benzínová osmnáctistovka s maximálním výkonem 103 kilowatt, respektive 140 koňských sil. Řadový čtyřválec s přímým vstřikováním paliva nabízí maximální výkon 72 kW při 5.200 otáčkách a hodnotu točivého momentu 142 Nm při 3.600 otáčkách za minutu. Celkový výkon hybridního pohonného ústrojí činí 140 koní. Lithium-iontová baterie hybridního pohonu disponuje kapacitou 4,08 Ah. Hybridní motorizace aktuálně plní emisní normu Euro 6. Kombinovaná spotřeba dle výrobce činí 5,3 litru na sto kilometrů. Maximální rychlost se zastaví na hodnotě 170 kilometrů za hodinu. Z nuly na sto akceleruje za rovných 10 vteřin. Corolla Cross rozhodně není žádný lunt, celková hmotnost vozu je 2.690 kilogramů a to bez čtyřkolky. Manuální převodovka je modelu Corolla Cross jednoduše zapovězena. K dispozici je tak e-CVT převodovka, známá z ostatních modelů značky.

2,0 Hybrid (197 k) aut. převodovka e-CVT FWD / AWD-i

Vrcholnou motorizací je dvoulitrový řadový čtyřválec s přímým vstřikováním paliva s maximálním výkonem hybridního pohonného ústrojí 197 koňských sil. Nejvyšší výkon spalovacího motoru činí 126 kilowatt při 6.600 otáčkách za minutu. Hodnota točivého momentu pak čítá 220 Nm. v rozmezí od 4.400 – 4.900 otáček za minutu. Baterie hybridního pohonu je totožná jako u základní motorizace, tedy Lithium-iontová baterie s kapacitou 4,08 Ah. V případě dvoulitrového agregátu má zákazník možnost volby mezi pohonem pouze přední nápravy či pohonem všech čtyř kol. U vozu s pohonem pouze přední nápravy můžeme počítat s nižší hmotností cca o 30 kilogramů, čtyřkolku však stejně při akceleraci neporazí. O dvě desetiny vteřiny je verze s pohonem AWD-i rychlejší. Maximální rychlost je pak v obou případech totožná 180 kilometrů za hodinu.

Týdenní soužití s vozem

Jednoduchý a účelný design nestárne

Toyota Corolla Cross není žádným designovým výstřelkem automobilového průmyslu. Právě naopak, její vzhled je jednoduchý, účelný a přívětivý. Žádné zbytečné kudrlinky. Z designu celého vozu máte pocit, že není třeba více. Čisté linie vozu dodávají pocit celistvosti. Trendem posledních let je až přílišná agresivita designu, která sice první měsíce dokáže oslovit, postupně však ztrácí na své síle. Design tohoto vozu jakoby měl být aktuální i dalších dvacet let. Konzervativní vzhled v mnohém přináší ovoce, které se sklízí pomaleji ale o to déle. Rozhodně však nejde o designově nudný vůz, to v žádném případě. Moc se mi líbí rozměrné přední LED světlomety s dynamickými směrovkami v jednotlivých segmentech světlometu. Pozornost upoutá i rozměrná mřížka chladiče, všudypřítomné černé oplastování karoserie či osmnáctipalcové disky kol z lehkých slitin. Na zádi nehledejme žádný okázalý světelný podpis, opět jednoduchý design světlometů, který je moderní. Toyota se jednoduše nemusí podbízet lacinými prvky jako jsou různé animace světel, zbytečné LED pásy táhnoucí se přes celou záď vozu či svítícími prahy dveří. Předností tohoto vozu je něco daleko podstatnější. Kvalita, s jakou byl vyroben, je patrná na všem od lícování, pevnosti, tuhosti či samotné funkčnosti.

Pocit bezpečí by se dal krájet

Interiér je v mnohém pojat obdobně jako vzhled karoserie. Palubní deska tak nehýří kdovíjakými tvary, dekory či přehršel displeji. Koncepce je velmi jednoduchá a přináší dokonalou ergonomii. Středový panel nabízí samostatně stojící deseti palcový displej multimediálního navigačního systému. Pod dotykovou obrazovkou své místo našel panel pro obsluhu klimatizace. Vše je přehledné a maximálně intuitivní. Před voličem automatické převodovky pak najdeme vyhřívání volantu a předních sedadel, nechybí ani USB port pro spojení s chytrým zařízením. Designově chválím i zapracování digitálního přístrojového štítu o velikosti 12,3 palce. Kaplička pěkně stíní celý displej, a tak i za slunečních paprsků je velmi dobře čitelný. Pochválit lze i přehlednost digitálního přístrojového štítu, který zobrazuje velké množství informací, přesto nepůsobí chaoticky.

Kůží obšitý multifunkční volant je velmi dobře zpracovaný. Potěší dostatečná šíře volantu a přiměřené množství tlačítek. Největší pochvalu však budu směřovat úplně někam jinám. Není to ani výbava, rychlost infotainmentu či kvalitní kůže, je to pocit bezpečí. Výhled z vozu je na prvotřídní úrovni, tady by se měli všichni výrobci inspirovat. Tenké sloupky, malé okénko a obrovská zpětná zrcátka stojí za opravdu skvělém výhledu všemi směry. Když k tomu přidáme i vyšší posez za volantem, má řidič dokonalý přehled o všem co se kolem vozidla děje. Samozřejmostí je i celá řada asistenčních systémů od udržování v jízdním pruhu, sledování únavy řidiče, asistenci při nouzovém brždění až po sledování mrtvého úhlu. Corolla Cross je prošpikována bezpečnostními prvky ať těmi aktivními, tak i pasivními pro snižování následků kolize.

 

Ve druhé řadě sedadel je místa tak akorát. Pro delší cestující bude limitující prostor před koleny, jinak je všemi směry místa dostatek. V případě dvou dětí je možné využít bezpečného uchycení díky systému Isofix na krajních sedadlech. Pro zadní cestující je připraven držák na piti ve výplních dveří, výdechy klimatizace a USB port pro dobíjení chytrého zařízení. Díky otevírání dveří do velkého úhlu a velkému prostoru pro vstup se na zadní lavici velmi dobře nastupuje. Potěší i velmi úzký práh dveří, který se jednoduše překračuje a díky dobrému překrytí není špinavý. Zavazadelník nabízí v základním uspořádání 390 litrů. Pokud budete volit pouze pohon přední nápravy, budete mít k dobru 35 litrů. Základní motorizace pak nabízí ještě větší zavazadelník, konkrétně 473 litrů a to je již markantní rozdíl. Nicméně i v případě čtyřkolky je objem pro každodenní užívání dostatečný. Nechybí možnost sklopení sedadel pro navýšení maximální kapacity.

Hybrid potěší dynamikou a skvělou spotřebou

Má první zkušenost s Corollou Cross proběhla velkolepě. Hned na úvod samotný vrchol nabídky, tedy dvoulitrový hybrid s automatickou e-CVT převodovkou a inteligentním pohonem všech kol AWD-i. Po technické stránce dokonalé auto bez kompromisů. Výkonný hybrid potěší příjemnou dynamikou, kterou oceníte především v městském provozu. I přes vysokou hmotnost vozu 2.720 kilogramů je jízda příjemně agilní. Díky hybridnímu pohonu jsou rozjezdy svižné, tiché a bez zbytečných vibrací. Čistě na elektřinu dokáže jet až do rychlosti okolo sedmdesáti kilometrů. Díky tomu je výsledná spotřeba jedním slovem vynikající. Po týdenním testování s jízdou převážně v městském provozu jsem dosáhl průměrné spotřeby 4,8 litru na sto kilometrů. Fantastická hodnota, dokonce nižší nežli uvádí samotný výrobce. Automatická převodovka e-CVT funguje bez výhrad, kdo však dlouhá léta sedlal koncernové vozy s dvouspojkovou automatickou převodovkou DSG bude mít zprvu pocit, že převodovka funguje jako mixér. Po několika dnech si však na chování převodovky zvyknete a nebude nikterak narušovat komfortní náladu na palubě. Potěší kvalitně a bytelně zpracovaný volič automatické převodovky.

Jízda je díky schopnému podvozku velmi komfortní. Corolla Cross využívá vpředu zavěšení kol McPherson a vzadu dvojité lichoběžníky, namísto torzní tyče v případě osmnáctistovky. Podvozek zvládá filtrovat široké spektrum nerovností, potěší stabilita a pevnost v zatáčkách. Ani při dynamičtějším jízdním stylu se nemusíte obávat větších náklonů karoserie. V městském provozu se Corolla Cross cítí jako ryba ve vodě. Nabízí velmi dobrou manipulovatelnost a již zmíněný výhled z vozu všemi směry. Na jízdním projevu, ostatně jako i v předešlých kapitolách, se na tomto vozu hledají chyby opravdu horko těžko. Za celý týden jsem doopravdy nenašel jedinou zásadní věc, která by stála za zmínku. Pohon všech kol totiž také funguje na jedničku. Byť v terénu asi nebude trávit tolik času, řidič může být v naprostém klidu v případě zhoršených podmínek na vozovce. Například při výjezdu do horských středisek či přiblížení se k chatě po lesní či polní cestě. Pro zdolávání těžších podmínek není stavěna, především díky přesahům karoserie a průměrné světlé výšce vozu.

Ceník Toyota Corolla Cross

Toyota si je jistě vědoma kvality, které do modelu Corolla Cross vložila, a tak se není čemu divit, že není zrovna z levného kraje. Základní provedení startuje na částce od 844.900 korun a je spjato s benzínovou osmnáctistovkou a výbavovým stupněm Comfort. Za tuto sumu získáte mimo jiné například:

  • 17″ kola z lehkých slitin, pneumatiky 215/60 R17
  • 12,3 digitální multiinformační displej v přístrojovém štítu
  • Základní LED přední a zadní světlomety
  • Předkolizní bezpečnostní systém (PCS) s funkcí rozpoznávání chodců (ve dne i v noci) a cyklistů (ve dne) a s funkcí sledování aut přijíždějících z protisměru
  • Systém nouzového zastavení vozidla (EDSS)
  • Inteligentní adaptivní tempomat s plným rozsahem rychlosti (IACC)
  • Dotykový multimediální systém Toyota Smart Connect 10,5″

Druhý stupeň výbavy nesoucí označení Style startuje na částce 894.900 Kč. V případě volby dvoulitrového motoru se cena posouvá na 969.900 korun, respektive 1.019.900 v případě čtyřkolky. Z výbavy se navíc můžete těšit například na:

  • 18″ kola z lehkých slitin, pneumatiky 225/50 R18
  • Pokročilé LED přední a zadní světlomety
  • Smart Entry & Start – bezklíčové odemykání a startování
  • Bezdrátové nabíjení telefonu
  • Zatmavená zadní okna (Privacy Glass)
  • Přední mřížka chladiče klavírní černá
  • Lemování přední mřížky chladiče – stříbrné
  • Střešní ližiny
  • Vyhřívání předních sedadel
  • Dostupné pakety výbavy: Paket Tech, Paket VIP

Nejvyšší výbavový stupeň Premiere Edition není k dispozici se základní motorizací. Cena tak startuje již nad jedním milionem korun, konkrétně na 1.089.900 korun v případě čtyřkolky pak 1.139.900 korun včetně DPH. K dispozici je další solidní dávka výbavy čítající například:

  • Kombinace přírodní a syntetické kůže – černé
  • Panoramatický monitor
  • Parkovací asistent – pokročilé parkování Toyota Teammate
  • Přední a zadní senzory se systémem zabránění nárazu do překážky (ICS)
  • Asistent pro bezpečné opuštění vozidla (SEA)
  • Systém sledování slepého úhlu (BSM)
  • Upozornění na dopravu za vozem s brzdnou funkcí (RCTAB)
  • Elektricky otevíratelné víko zavazadelníku
  • Dostupné pakety výbavy: Paket Skyview

Zlatou střední cestou se tak jeví specifikace s dvoulitrovým hybridním ústrojím s pohonem pouze přední nápravy ve výbavě Style. V této konfiguraci se tak vleze pod jeden milion korun.

Aktuální ceník nové Toyoty Corolly Cross naleznete na oficiálních stránkách Toyota Česká republika

Hodnocení

Hodnocení vozu vychází z týdenního testování, kdy se v této době snažím odhalit zásadní výhody i nevýhody koupě tohoto vozu. V některých ohledech se jedná o drobné výtky, které pro jiného jsou nevýznamnou položkou v seznamu negativ či pozitiv.

Plusy modelu Toyota Corolla Cross

  • Konzervativní, přesto moderní a sympatický design karoserie
  • Zpracování na nejvyšší úrovni, jak v exteriéru, tak v interiéru vozu
  • Skvělý výhled z vozu všemi směry, pocit bezpečí, vyšší posez
  • Kultivovaný chod hybridního pohonného ústrojí, skvělá spotřeba
  • Jisté jízdný vlastnosti, schopný podvozek

Mínusy modelu Toyota Corolla Cross

  • Absence výškově nastavitelné loketní opěrky
  • Menší zavazadelník vrcholného provedení
  • Lacině vyhlížející klíček od vozu

Celkové hodnocení modelu Corolla Cross: 99%

Fotogalerie

Facebook Comments