Test Dacia Sandero Stepway 1,5 dCi
Od roku 2008, kdy se světu představil zcela nový model rumunsko-francouzské automobilky, s modelovým názvem Sandero se mnohé změnilo. Před pěti lety se v Paříži odehrála světová premiéra druhé generace v té době již dobře známého Sandera, které přišlo s novým designem, interiérem a technikou. Několik měsíců nazpět se opět na pařížském autosalonu odehrála prezentace faceliftované nabídky značky Dacia, včetně modelu Sandera. Modernizovaný kousek nám dělal společnost v redakčním testu a upřímně se nám nechtěl vracet, rádi bychom Stepwaye umístili do naší garáže.
Design
K testu nám bylo zapůjčeno Sandero v atraktivním provedení Stepway s benzínovým turbomotorem 0,9 TCe. Vzhled exteriéru se nikterak dramaticky nezměnil, nejvíce změn se nachází na přídi vozu, kde jsou k vidění nově tvarované světlomety s přepracovanou grafikou a integrovaným LED denním svícením. Úpravou prošel i nárazník, který se velmi dobře kombinuje právě s novými světlomety a poupravenou mřížkou chladiče s chromovými dekory po vzoru Dustera. Velmi dobře vypadá barevná kombinace modré metalízy Azuro s plastovými lištami kolem celého vozu a chromovými doplňky. Boční partie zůstaly beze změny, nové jsou kryty kol Flexwheel v našem případě o velikosti šestnácti palců. Dobrodružnému stylu, které Sandero ve verzi Stepway nabízí, velmi přidávají praktické a robustné střešní ližiny. Na zádi vozu zaujmou svojí novou grafikou světlomety, které jsou tvořeny čtyřmi čtverečky. Vše ostatní je totožné s verzí před modernizací, nutno zmínit ještě chromovou koncovku výfuku, kterou dává Sandero Stepway na obdiv.
Interiér
V interiéru se žádná revoluce neděje, jde opět o drobné retuše posouvající celkový dojem o kousek dále. Přesto je zde jedna podstatná novinka, a to zcela nový multifunkční volant. Tento krok jsem mile přivítal, vzhled nového čtyřramenného volantu je podstatně líbivější, nežli tomu bylo u předchůdce. Při příležitosti představení nového volantu se Dacia rozhodla udělat logický krok, a to přesun klaksonu směrem na střed volantu. Kůží obšitý věnec volantu velmi dobře padne do ruky i díky daleko větším rozměrům. Palubní deska je identická s modelovým rokem 2012, nové jsou výdechy klimatizace a dekor středového panelu. Interiér překvapí svojí vzdušností a prostorností s řadou praktických odkládacích prostor. Hodně využívaná je přihrádka na palubní desce či klasická přihrádka před spolujezdcem. Nové Sandero navíc přidává síťku z boku středového panelu a kapsičku na boku sedadla. Výbava testovaného modelu nese označení Stepway Outdoor, která vychází z oblíbeného výbavového stupně Arctica. K dispozici jsme tak měli čtveřici airbagů, řadu bezpečnostních asistentů, okna v elektrice, ovládání rádia pod volantem, klimatizaci či příplatkový multimediální dotykový systém MediaNav Evolution se sedmi palcovou dotykovou obrazovkou. MediaNav pracuje na výbornou, překvapí velmi rychlou odezvou a jednoduchým ovládáním, na které si zvykne úplně každý. Navigace funguje bez jakýchkoliv problémů, dokonce hlásí opravy a uzavírky na silnicích. Za volantem se pozice hledá jednoduše i přesto, že volant je nastavitelný pouze v jednom směru. Sedadla jsou komfortní díky měkčí konzistenci, boční vedení sedáku je ale minimální. Součástí příplatkových položek byla i loketní opěrka, která působí velmi jednoduše, svůj úkol ale zvládá na jedničku. Na zadních sedadlech je překvapivě vzdušno, před koleny to není žádná hitparáda, přesto si za sebe při svých 180 centimetrech bez problému usadím. Místa pro nárty a hlavu je pak na rozdávání, to stejné platí o prostoru pro ramena při plném obsazení.
Zavazadelník
Velikost zavazadelníku je jedním z důležitých parametrů při výběru nového vozu. Zde Sandero nabízí slušných 320 litrů, po sklopení sedadel druhé řady vzniká dostatečná plocha pro převoz rozměrných nákladů. Pod ložnou plochou se nachází rezerva a dostatek prostoru pro uschování lékárničky, lana nebo zimních řetězů. Nevýhodou je vysoko položená nakládací hrana.
Jízda
Sandero můžete mít jak v benzínu, tak v naftě. Základní motorizací se nově stává tříválcový litrový motor 1,0 SCe o výkonu 75 koňských sil. Silnějším benzínem je pak taktéž tříválcový motor 0,9 TCe, zde ale k lepšímu výkonu pomáhá turbo. Pro zájemce o naftový agregát je v nabídce devadesáti koňová patnáctistovka dCi. V případě Sandera ve verzi Stepway je možnost vybírat mezi benzínem 0,9 TCe a naftou 1,5 dCi. Pod kapotou testovaného Sandera se ukrývá benzínová jednotka 0,9 TCe s totožným výkonem jako u naftového agregátu. Tříválcový původ je znatelný především po nastartování a při jízdě po dálnici. Během běžného provozu po městě a jízdě po okreskách je výkon motoru a ochota zrychlovat nad očekávání. Pokud po Sanderu s touto motorizací chcete dynamičtější jízdu, musíte si zvyknout na nutnost motor vytáčet do vyšších otáček. Pro poklidnou jízdu je jednotka naprosto dostačující, navíc nabízí vcelku přijatelnou spotřebu okolo 6,5 litru benzínu na sto kilometrů. Řízení se mi zdá o trochu přesnější nežli u předchůdce, stále však postrádám vyšší pocit spojení s vozovkou. Náklony karoserie i přes vyšší stavbu nejsou nikterak enormní, vše se nese na vlnách pohody a komfortu. Podvozek skvěle filtruje všechny nerovnosti, cestující se tak mohou těšit z velmi komfortního svezení i na horších typech vozovky. Při přejezdu příčných nerovností ve vyšších rychlostech si podvozek vybírá slabší chvilku, která se k vám dostane zvukem i cuknutím volantu. Velice překvapí účinnost brzd, přestože Sandero nabízí kotoučové brzdy pouze na kolech přední nápravy jejich účinnost je po francouzsku velmi ostrá. Mimo zpevněný povrch se začne zúročovat pořízení verze Stepway. Světlá výška se oproti běžnému Sanderu vyšvihla o 4,1 centimetru výše na konečných 17,3 centimetrů. Lak karoserie a podběhy chrání plastové doplňky, které mají rázem velmi praktické využití. Stepway se díky světlé výšce podívá kamkoliv i po hodně rozblácených cestách, každopádně nečekejte žádné zázraky, od toho je zde Duster s pohonem obou náprav. Při jízdě mimo zpevněný povrch začnou o podběhy výrazně hrát odletující kamínky, izolačních materiálů u zadní nápravy by mohlo být podstatně více,
Verdikt
Cena nového Sandera startuje na 174.900 korunách se základní motorizací v podobě litrového tříválce 1,0 SCe a výbavového stupně Access. Od 190.900 korun startuje Sandero ve výbave Open (1,0 SCe a 0,9 TCe). Nejoblíbenější výbava s označením Arctica pak začíná na částce 206.900 Kč. Testovaný Stepway startuje na 276.400 korunách. O 46 tisíc dráž pak vyjde Stepway s naftovým agregátem 1,5 dCi. Sandero ve verzi Stepway je opravdu velmi atraktivní vůz, který umí za rozumné peníze nabídnout nečekaný komfort a bohatou výbavu. Pro zájemce, jenž hledají vůz s vyšší světlou výškou z důvodu komfortního vystupování a taktéž kvůli dojezdu po nezpevněné komunikaci k chatě je Sandero Stepway skvělou volbou.
Jeden komentář
Jakub
Jedny z nejlepších recenzí, recenzent má velice příjemné vystupování i barvu hlasu. Taktéž netrpí předsudky a působí profesionálně. Jen tak dál.