Test Nissan X-Trail 2,0 dCi 4×4
Vítám vás u testu stránek autazive.cz. SUV jsou trendem pro svoji vizáž, příjemné nastupování a v některých případech můžeme mluvit i o schopnostech mimo silnice. Většinou však nenabízejí kdovíjaký prostor pro posádku a zavazadla. A tak je třeba v této kategorii hledat většího zástupce, který například dokáže pojmout až sedm cestujících. Příkladem může být i domácí Škoda Kodiaq, Mitsubishi Outlander či Nissan X-Trail. Právě proto vedle mně stojí modernizovaný Nissan X-Trail, který přijíždí na český trh s novým vzhledem a cílem oslovit zákazníky hledající dobrodružství.
Design
Modernizace třetí generace přináší změny především na přídi vozu, a to po vzoru menšího modelu Qashqai. Dominantou je tak chromové véčko. Drobnou retuší prošly adaptivní světlomety, které nabízejí led denní svícení a světelný podpis vycházející ze staršího X-Traila. Přepracovány jsou i mlhové světlomety. Z profilu se prezentuje vystouplými podběhy kol, které ukrývají pohledné disky kol z lehké slitiny o velikosti devatenácti palců. Po celé karoserii nalezneme výrazné oplastování, jenž chrání lak před odletujícím štěrkem. Na zádi mají své místo i nadále rozměrné svítilny s novou grafikou a ledkovým páskem. Záď dále zdobí přesahující střecha či chromová lišta na nárazníku.
Interiér
Jako u všech SUV modelů chválím příjemné nastupování, u X-Trailu mně však schází lepší překrytí prahů, po jízdě v terénu jsou prahy komplet znečištěné. V interiéru se neodehrála žádné revoluce, vše je při starém kromě nového multifunkčního volantu a kvalitnějších materiálů. Přítomnost nového volantu, jenž X-Trail sdílí i s novou Microu či modelem Qashqai, přináší výrazné oživení. Ve starším X-Trailu byl právě volant dle mého názoru nejslabší stránkou celého interiéru. V novince tomu již tak není, volant skvěle padne do ruky, disponuje kvalitním prošíváním a možná až přehršel ovladači. Středový panel nepřináší žádné změny. Stále tak nabízí ideální místo pro multimediální navigační systém s dotykovou obrazovkou. K systému mám však celkově horší hodnocení, rychlost a grafika neodpovídá dnešním standardům. I v mnohem levnějších vozech se dočkáte daleko lepší přívětivosti na povely, zde si hold občas trochu počkáte. Každopádně palubní deska je kvalitně zpracována a z ergonomického hlediska si odnáší chválu. Z výbavy nechybí například dvouzónová automatická klimatizace, elektrické nastavení sedadla řidiče, navigační systém či řada bezpečnostních prvků. Cestující v druhé řadě mají dostatek prostoru jak pro kolena, zbývá mi zde přibližně 10 centimetrů, tak i pro nárty a hlavu. Díky pohodlným sedadlům je zde posez velmi příjemný, pocitově je kabina X-Trailu vzdušná a prostorná, takže pro rodinu naprosto vyhovující.
Zavazadelník
X-Trail nám v naší výbavě Tekna, tedy té nejvyšší, nabízí elektricky ovládané páté dveře, otevřít můžeme i pohybem nohy pod nárazníkem. Celkový objem zavazadelníku činí 565 litrů. My máme v testu základní provedení, tedy pro pět pasažérů v případě zájmu vám Nissan dodá další dvě sedadla pro převoz sedmi pasažérů.
Jízda
X-Trail byl donedávna nabízen ve spojení s naftovým motorem pouze se šestnáctistovkou produkující výkon 130 koňských sil. Jedna šestku jsme měli na test v předešlé generaci, kde oslovil silným zátahem především při zdolávání překážek v terénu, chválil jsem i slušnou spotřebu do sedmi litrů. Nová dvoulitrová jednotka dCi s výkonem 177 koňských sil dokáže nabídnout svůj výkon v plné míře. Jde ochotně za plynem a v terénu máte pocit, že jen X-Traila škádlíte. X-Traila vážícího kolem 1,7 tuny, dle množství nainstalovaných doplňků, dostane naftový dvoulitr na stovku za 9,4 vteřiny. Maximální udávaná rychlost je pak 204 kilometrů za hodinu. Rozhodně se tak zde nebavíme o žádném loudovi, právě naopak dvoulitrová jednotka nabízí dostatek výkonu i pro dynamičtější styl jízdy. Na okreskách můžete výkonu využít i na základě výborného podvozku, který si umí pohrát i s velmi špatnými cestami. Právě podvozek mě oslovil, dokáže být jak komfortní, tak i stále dostatečně tuhý na to, aby zaručoval jistý postoj v zatáčkách. Nádrž na 60 litrů nafty je důkazem, že s X-Trailem můžete vyrazit na dlouhé cesty i mimo silnice. Právě v terénu nás tento Japonec přesvědčil o svých kvalitách. Světlá výška vozu dosahující hodnoty 21 centimetrů zajišťuje bezproblémový provoz na většině polních a lesních cestách. Byť nájezdové úhly nejsou již tak velké jako tomu bývalo u předešlých generací, i tak se není čeho obávat i v náročnějších podmínkách. X-Trail nabízí tři režimy pohonu. Primárně je předokolka, na tlačítku můžeme stisknout režim AUTO, který rozděluje výkon mezi kola přední a zadní nápravy na základě podmínek na vozovce. Posledním režimem je LOCK, jenž uzavře stálý pohon všech kol v poměru mezi nápravami 50:50.
Verdikt
Jsem moc rád za čas strávený s novým X-Trailem, který má svým zákazníkům co nabídnout. Pokud budete k X-Trailu přistupovat jako ke společníkovi, jenž vás a vaši rodinu dopraví cestou necestou ke všem cílům, které na mapě naleznete, budete spokojeni. Jestli čekáte od svého vozu originální, aplikacemi a technologiemi nadupaný interiér, X-Trail vám v tomto směru základ a především účelnost. Mezi silné stránky vozu řadím dispozice pro jízdu v terénu, schopný pohon všech kol, prostorný a praktický interiér. Největší slabinou je multimediální systém, absence výškově nastavitelné loketní opěrky a vyšší spotřeba výkonnější jednotky.