Test Citroën C3 Aircross 1,2 PureTech – Veselé SUV pro každý den
V krátkém časovém úseku se mi do rukou dostávají klíčky od dalšího významného modelu francouzské automobilky Citroën. Po extravagantním Cactusu mi společnost dělal neméně designově výstřední model C3 Aircross. Ten však dle mého názoru daleko lépe našel kompromis mezi originalitou a praktičností, nežli tomu je právě u Cactusu. Během týdenního testování jsem stále více rozuměl obrovské poptávce, během deseti měsíců od uvedení na evropské trhy se prodalo více jak 100.000 kusů. Zásluhu na tom má sympatický design, slušně zpracovaný interiér ale i dobrá souhra benzínové dvanáctistovky s šestistupňovou automatickou převodovkou.
Design
Už při přebírání vozu se mi zlepšila nálada. Krásná červená barva s bílými doplňky dokáže vykouzlit úsměv na tváři. I z pohledů kolemjdoucích je patrné. jakým směrem C3 míří. Mnoho žen ale i mužů tak neskrývalo půvab k sympatickému designu. Příď vozu se prezentuje integrovaným led denním svícením, rozměrnými hlavními světlomety se stylovým bílým orámováním či předním nárazníkem s ochranným plastem odkazujícím na kategorii SUV. Boční partie odhalují i vyšší světlou výšku a mohutné oplastování podběhů a prahů dveří. Pozornosti neuniknou ani designové hliníkové disky kol „4 EVER“ – Diamantée pneumatiky 215/50 R17. Na střeše nalezneme podélné střešní nosiče v bílém provedení, stejně tak jako zpětná zrcátka a motiv na okénku sloupku C. Pozornému oku neuniknou ani chromové vršky klik u dveří. Na zádi pak nalezneme povedené zadní světla s 3D efektem a černým plastovým dekorem. Ani zde nechybí rozměrný plastový nárazník, jenž chrání lak karoserie a přidává na atraktivitě.
Interiér
Možná se někomu může zdát design C3 Aircross tak trochu boubelatý až nafouknutý. Interiér se v některých ohledech nechal inspirovat designem exteriéru vozu. Palubní deska tak rozhodně netrpí konzervativním rukopisem, na rozdíl od modelu C4 Cactus však Aircross podřídil extravagantní design funkčnosti a praktičnosti. Byť originalitě nerad kladu meze, u vozu kategorie SUV jsem moc rád za přihlédnutí k užitnosti. To však neznamená, že by interiér působil snad spartánky. Právě naopak, palubní desku oživují barevné dekory výdechů klimatizace a spodní části multifunkčního volantu. Velkou zásluhu na tom má i fakt, že vůz je vyveden ve třetím, tudíž nejvyšším výbavovém stupni SHINE. Na palubě tak nechybí řada komfortních až luxusních prvků výbavy. Zmínit mohu například automatickou klimatizaci, panoramatické střešní okno s možností otevření přední části, vyhřívaná sedadla, multimediální navigační systém či tempomat s omezovačem rychlosti. Zmiňovaná výbava asi nikoho neposadí na zadek, nicméně potěší nízké příplatky a kvalitní zpracování. Jedním z největších plusů jsou komfortní sedadla. Ta disponují příjemnou konzistencí výplně a dostatečnou oporou těla, potěšil by však delší sedák. Podpora stehen především u delších řidičů je opravdu podprůměrná. Stejně nedostatečnou podporou se prezentuje loketní opěrka, která je bohužel hodně úzká, a tak podpírá předloktí jen částečně. Alespoň však nabízí možnost výškového nastavení. Přesto že C3 Aircross není žádným velikánem, co se rozměrů týče, překvapí celková vzdušnost přední části interiéru. I rozměrnější postavy tak nenarážejí koleny do středového panelu či výplně dveří. Vzhled palubní desky bezesporu vylepšuje i sedmi palcový dotykový panel, který je ve výbavovém stupni SHINE již standardní výbavou. Systém potěší grafickým zpracováním a velmi přívětivým ovládáním, na které si zvyknete během několika minut. Stejně tak jako u C4 mě netěší velikost písmen při zadávání cílové destinace, nastavování při jízdě je doopravdy náročné. Na zadních sedadlech není prostoru na rozdávání i tak se zde komfortně usadí dva dospělý. Před koleny místa mnoho nezůstane, nárty se bez problému srovnají pod sedadlo a nad hlavou je místa akorát. I když výbava pro zadní cestující není zrovna nabitá, nalezneme zde alespoň 12V přípojku, roletku proti slunečním paprskům a elektricky ovládaná okna.
Zavazadelník
U vozů kategorii sportovně užitkových vozů by se nemělo zapomínat na objem a praktičnost zavazadelníku. V tomto ohledu C3 mile překvapí především pak základním objemem v hodnotě 410 litrů. Po sklopení sedadel druhé řady dělených v poměru 60:40 se objem zvýší až na maximálních 1.289 litrů. V případě malého SUV jsou tato čísla dostačující i pro čtyřčlennou rodinu s kupou zavazadel. S praktičností zavazdelníku už to tak pozitivní není. Vyšší nakládací hrana komplikuje manipulaci s těžšími předměty a háčky na tašky jsou opravdu laciné. Alespoň tak C3 nabízí dvojitou podlahu včetně dojezdového kola a sklápění sedadel bez větších komplikací.
Jízda
Pod kapotu C3 Aircross zavítaly pouze dvě jednotky, jako plus počítám přítomnost i naftového agregátu 1,6 BlueHDi ve dvou výkonových spektrech. Slabší naftová jednotka disponuje 100 koňskými silami, ta silnější přidává k dobru dvacet koní. I v případě benzínové dvanáctistovky se bavíme o dvou variantách, výkonově se jedná o jednotky s výkonem 82 a 110 koňskými silami. Právě silnější atmosférická dvanáctistovka PureTech nám dělala společnost během celého týdne. Výhodou benzínových jednotek je i možnost volby automatické šestistupňové převodovky. Základem je totiž pětistupňová manuální převodovka. V našem případě máme možnost vyzkoušet automatickou převodovku. V ceníku jsme se tak vyšplhali až na druhou nejdražší specifikaci startující na částce 469.900 korun. Dráž vyjde už jen naftová šestnáctistovka s výkonem 120 koňských sil (479.900 Kč). Každopádně jsem byl moc rád, když jsem dostal do rukou právě klíčky od benzínové varianty s automatickou převodovkou. Výkonově jednotka nikterak neoslní i přesto, že provozní hmotnost je 1.203 kilogramů. O nadváze tak nemůže být řeč. Na poklidné jízdy s převahou vyjížděk po městě, okresních silnicích a občasně v rámci výletu navštívení dálnic naprosto postačí. Automatická převodovka taktéž nepřidává na dynamičnosti, přeřazení je jemné o tom žádná. Každopádně neskrývá zaměření na poklidné projížďky s cílem snižování průměrné spotřeby. Pokud chcete C3 trochu více protáhnout, je třeba přepnout do režimu manuálního řazení. V tento okamžik dokáže jednotka nabídnout relativně příjemnou dynamiku, jelikož můžeme vytočit motor do vyšších otáček. Celkově je C3 však stavěna především na komfortní jízdu i po horších komunikacích. Podvozek je tak příjemně naladěn. Rozdíl mezi podvozkem C3 a Cactusu není až tak zásadní, přesto tlumiče s hydrokapalinovými dorazy dělají z Cactusu pohodlnějšího společníka. Tlumiče a podvozek C3 Aircross zvládají většinu nerovností s grácií plavného zhoupnutí. Často se však musíme smířit s hlasitým dorazem od tlumičů, který prostupuje až do interiéru. Co se týče řízení, potěší jednoduchá manipulace, každopádně chybí jakákoliv odezva od kol. Řízení je spíše gumové, nežli přesné a ve spojení s mírnými náklony karoserie je každému jasné, že Aircross je zde pro komfortní vyjížďky. Pokud tak budete k tomuto vozu přistupovat, odmění vás spotřebou pod sedm litrů. naopak není problém dostat se i nad průměrnou spotřebu sedmi litrů na sto kilometrů.
Verdikt
Nový Citroen C3 Aircross je pro mě opravdu povedeným a sympatickým vozem nejen ze stránky designu. Času stráveného v interiéru určitě nelituji, pohodlná sedadla, komfortní výbava a vyšší posez se postaraly o zmíněný komfort. Každopádně i Aircross má své chybky na kráse. Příkladem může být nedostatek místa na zadních sedadlech, hůře přístupný zavazadelník či automatická převodovka, která až přílišně dusí jednotku v honbě za nízkou spotřebou. Pokud bych měl dát dohromady plusy, začnu určitě pohledným designem, komfortním a bohatě vybaveným interiérem, dobře naladěným podvozkem či velmi dobrým výhledem z vozidla šikmo vpřed.
Průměrná spotřeba: 6,9l/100 km
Cena testovaného vozu: Již od 469.900 Kč
Celkové hodnocení: 92%
K příležitosti oslav sta let existence automobilky se do produkce dostala verze Origins. Ta přináší designové doplňky, především pak v případě exteriéru vozu. Z pohledu techniky limitovaná edice nepřináší žádné novinky. Pokud však uvažujete o C3 Aircross ve vrcholném provedení verze Origins určitě připadá v úvahu.