Renault Mégane R.S. vs Peugeot 308 GTi: Nekončící závod
Vítám vás u netradičního srovnání dvou vozidel, jenž chce osedlat každý fanoušek automobilového průmyslu. Dva hot-hatche, jenž svými výkony, designem a sportovním duchem dokáží vytvořit euforii a pocit maximálního štěstí. Abych objasnil pojem netradiční srovnání, tak hned na úvod bych chtěl zmínit, že nedocházelo k porovnání vozů během jednoho a též týdne. Bohužel se mi nepodařilo nalézt takové termíny, aby oba vozy byly dostupné v ten samý termín. Na druhou stranu jsem měl hodně času na to, abych se s vozem sžil a mohl okusit veškerá tajemství. Jako první jsem přebíral zcela nového Mégana R.S., oponentem během druhého týdne se stal Peugeot 308 GTi.
Design
S klasickými variantami obou vozů jsem se již několikrát setkal. Jak u Méganu, tak u 308 jsem byl s designem karoserie nadmíru spokojený. Odvážnější design francouzských automobilek je v segmentu nižší střední třídy jako čerstvý vánek. Jelikož Mégana znám snad z každého úhlu pohledu, nečekal jsem, že prvotní kontakt s verzí R.S. by mě měl posadit na zadek. Opak se stal realitou. Oranžovo-zlatavá karoserie, černé disky kol s obrovskými brzdovými kotouči či vytažené blatníky a zadní difusor mě nechaly stát v údivu. Hned jsem věděl, že tento týden bude speciální a také že byl. Po usednutí do sedadel, která jsou situována hodně nízko, se postupně začíná v mysli odehrávat scénář závodního jezdce. Uchopíte přímo luxusní sportovní volant a dychtivě zmáčknete tlačítko START! V okamžiku uslyšíte výstřel z výfuku a začíná každodenní závod. Emoce přímo stříkají, zamrazí vás v zádech a ihned míříte na vaši nejoblíbenější silnici.
Ale zpátky k designu, Renault dokázal vytvořit vůz, který umí bavit. Po celý týden se za vámi otáčejí lidé s údivem a úsměvem na tváři. Věřím, že i zarytí odpůrci značky Renault musí uznat, že tenhle vůz má v sobě něco víc, něco výjimečného. Zásadní zprávou je fakt, že verze R.S. není jen převlečená sériovka do sportovního hábitu. Tak například karoserie byla rozšířena oproti klasickému Méganu celkem o 45 milimetrů vzadu, v předu pak dokonce o 60 milimetrů. Podvozek byl snížen až na hodnotu 12 centimetrů nad vozovkou. Brzdovému systému pak korunují luxusní třmeny značky Brembo. Asi největší parádu dělá zadní difusor s obrovskou chromovou koncovkou výfuku. Pozornějším neunikne, že se zde schovávají dvě klasické koncovky. Z profilu samozřejmě bouchnou do očí devatenácti palcové disky kol z lehkých slitin, jenž jsou obuta do pneumatik Nokian 245/35 R19. Decentním prvkem je průduch za předním podběhem, jenž nese plaketku divize Renault Sport.
Když tyto dojmy porovnám s přebíráním konkurenčního Peugeotu 308 GTi, musím uznat, že Renault v sobě ukrývá cosi navíc. Bezesporu 308 v provedeni GTi umí chytnout za srdce. Dvojbarevná karoserie, pohledné disky kol z lehkých slitin či dvojice poctivých chromových koncovek výfuku vás nenechají v klidu. Oproti Renaultu však na mě nabroušený lev neměl takový emoční vliv. Možná to je i trochu fádní kombinací černého a tmavě modrého laku. Umím si představit, že v barevné kombinaci černé, červené a bílé by to 308 daleko více slušelo. Peugeot oproti Renaultu ponechal základní koncepci vozu bez větších změn, žádné rozšíření náprav se zde nekoná. U Peugeotu tak máte daleko větší pocit, že stojíte vedle sportovního paketu, než u ostrého hot-hatche. Při pohledu na příď zaujme červené lízátko předního spoileru, či šachovnicová mřížka chladiče. Stejně jako Mégane i 308 nabízí pohledné 19-ti palcové disky kol z lehké slitiny, jenž jsou obuty do pneumatik 235/35 R19 Michelin Super Sport. Na zádi pak největší respekt zjednávají dvě poctivé koncovky výfukového systému. Ten na rozdíl od Méganu R.S. neprodukuje tak líbivý zvuk. V interiéru si navíc dopomáhá kýčovitým zvukem z reproduktorů. Myslím si, že v tomto segmentu jde o naprostou zbytečnost, navíc když GTi má své přednosti schované jinde.
S hodnocením interiéru začněme u Peugeotu, který i do svého sportovního modelu využil svého inovativního řečení palubní desky I-cockpit. No, upřímně v osobní verzi je tato koncepce líbivá a především komfortní, nicméně ve sportovním voze mi moc nevoní. Volant posazený hodně nízko sice umožňuje rychlou manipulaci ke sportovnosti interiéru, však mnoho nepřispívá. Kromě pár dekorů odkazujících na verzi GTi se na palubě 308 bude cítit především velmi komfortně. Oproti kabině Méganu R.S., jenž podstatně více cílí na sportovnost, působí interiér 308 méně odvážněji. Stačí jen rozdíl v úchopu volantu a samotného materiálu. Z mého pohledu nebe a dudy, zatímco Peugeot hraje jakousi cestu kompromisů, R.S. nabízí přímo luxusní zpracování a dokonce samotnou Alcantaru. Co se týče sedadel, tak zde je to více o pocitech každého jednotlivce. Mě osobně vyhovovala sedadla v obou vozech. Renault nabízí opět o něco sportovnější sedadla. Jsou na druhou stranu oproti Peugeotu až moc zúžena bočním vedením. V případě GTi mě zas neoslovila výplň uprostřed sedáku, při jízdě občas nepříjemně tlačí do stehen. Bavit se o vyhotovení středového panelu či odkládacích prostorech nemá v případě těchto dvou vozů až takovou váhu. Spíše bych chtěl popsat rozdíl ve vnímání různých koncepcí řidičovy zóny. Jednoznačně se opět přikláním na stranu Mégana. Klasická koncepce budíků digitálního přístrojového štítu a rozměrný volant jdou více k sobě. Díky tomu vnímáte jen červený proužek na volantu a následující zatáčku. To v případě 308 GTi je volant posazen tak nízko, že ho v některých momentech vůbec nevnímáte. Navíc vyvýšená kaplička přístrojů není tak přehledná jako v případě oponenta. Každý si musí najít to své, mě více oslovil interiér Méganu. Na druhou stranu pokud se budeme bavit o každodenním využívání, mohu vřele doporučit Peugeot. Je tišší, lépe se do něho nastupuje, interiér je více komfortní, jednoduše není tak surový jako u R.S..
Jízda
Hned na úvod. Pokud chcete hot-hatch, který vás bude bavit, nahánět husí kůži, jděte rovnou do autosalonu Renaultu. Mégane R.S. je jak utržený býk z řetězu. Každý rozjezd, každou zatáčku, rovinku či serpentýnu chce projet co nejrychleji, nejostřeji, co to jde. Výkon 280 koňských sil dokáže neskutečné věci, chvílemi máte pocit, že vás chce přímo rozdrtit. Když už si hrajete na závodníka, je dobré míti na paměti, že nikdy nejsme tak dobří řidiči, abychom zvládli nemožné. 280 velmi nebušených koní produkuje jednotka o objemu 1,8 litru, přesněji jde o 1,8 TCe. Z nuly na stovku vystřelí za 5,8 vteřin, vzdálenost jednoho kilometru s pevným startem pak stihne za 25 vteřin. Maximální rychlost se zastaví na hodnotě 255 kilometrů za hodinu v případě manuálu. Čísla na papíře možná nejsou kdoví jak peprná, jednoduše tohle chce zažít na vlastní kůži. Každý rozjezd jsem si užil, mohutný nástup, zaříznutí do sedadel a výstřel do výfuku. Rázem je svět prosluněn dobrem. Mégane má k dispozici systém 4Control se 4 aktivně řízenými koly. Neznamená to však , že se jedná o čtyřkolku. Jen dokáže v mírném úhlu natáčet kola zadní nápravy ve směru či protisměru té přední. Díky tomuto technickému řešení, dokáže automobil velmi ochotně řezat ostré zatáčky. V průběhu týdne už není tento pomocník tak patrný, každopádně při prvním prudším průjezdu zatáčkou pocítíte, jak ochotně vykrouží zatáčku v požadované stopě.
Pokud je Mégane R.S. více zábavným vozem, Peugeot daleko lépe našel kompromis mezi každodenním použitím a slušnou dávkou sportovního talentu. Peugeot dostal pod kapotu 308 benzínovou jednotku 1,6 PureTech s maximálním výkonem 260 koňských sil. Točivý moment dosahuje hodnoty 340 Nm, což je o 50 Nm méně nežli v případě oponenta. Maximální rychlost je 250 kilometrů za hodinu, z nuly na sto akceleruje za rovných 6 vteřin a 1.000 metrů s pevným startem zvládne za 25,3 vteřin. Ve všech sledovaných hodnotách je tak 308 GTi vždy o ždibec pozadu. V reálu by jste rozdíl čekali podstatně markantnější, zatímco R.S. si rádo vystřelí do výfuku a zanechá pogumovanou asfaltku. 308 GTi spořádaně letí bez jakýchkoliv okázalostí. Ve výsledku tak máte pocit, že je Renault o pořádný kus rychlejší. Každopádně 308 je na stovce pouze o dvě desetiny pomalejší. Peugeot má však jednu podstatnou výhodu. Dokáže být i komfortní, a tak nelitujete ani výletu po městě či horší okresce. Podvozek dokáže filtrovat překvapivě i horší vozovky, byť devatenácti palcové disky mu zrovna nepomáhají. V zatáčkách drží perfektně. Při výjezdu trochu plave záď, ale to samé mohu říci i o Méganu. V jednom se Mégane přeci jen musí smířit s porážkou, oproti 308 trpí vyšší hmotností. Zatímco nabroušený lev váží 1.390 kilogramů, R.S. v tomto ohledu váží o 92 kilogramů více. To je jako by jste v kufru vozili pořádného servismana.
Verdikt
Pokud si položím otázku, jaké auto bych si zvolil pro sportovní talent, emoce či dravost, jednoznačně volím Renault. Pokud budu od hot-hatche očekávat i praktičnost pro každý den, zavítám s radostí do autosalonu Peugeotu. Na druhou stranu, když chcete hot-hatch, chcete to nej. Na praktičnost můžu koukat i u sportovních edicí. Dnes kde kdo dokáže nabídnout praktické auto s dostatečným výkonem a sportovním vzhledem. Posledním argumentem pro Renault R.S. je fakt, že i přes vyšší objem, výkon a schopnosti je levnější. 308 GTi startuje na částce 825.000 Kč, zatímco konkurent na 740.900 korunách. Docela rozdíl, když vezmeme v potaz sportovní projev, kvůli kterému tyto vozy vznikly.