Citroën Berlingo – 1,5 BlueHDi EAT8
Nová generace modelu Citroën Berlingo v našem předešlém redakčním testu splnila veškerá očekávání směrem k praktičnosti a celkové užitnosti segmentu MPV. Tehdy jsme měli pod kapotou totožnou motorizaci, nicméně spjatou se šestistupňovou manuální převodovkou. V dnešní zkrácené recenzi se tak zaměříme především na kombinaci vznětové patnáctistovky s osmistupňovou automatickou převodovkou EAT8.
Kompletní recenzi modelu Citroën Berlingo v atraktivním provedení XTR naleznete níže v odkazu. V testu jsme se zaměřili jak na design, interiér, tak i praktickou stránku vozu a jízdní vlastnosti na českých okreskách, kde Berlingo tráví nejvíce času.
Berlingo se mi tak v tomto roce dostává do ruky již podruhé, a jsem vlastně rád. Velkoprostorové vozy mám v oblibě, líbí se mi jejich podstata a velká užitná schopnost pro početné rodiny. Začátkem roku jsem měl možnost otestovat Berlingo v atraktivním provedení XTR, jež se svým vzhledem snaží alespoň částečně “sklouznout” na vlně SUV. Při druhém setkání jsem měl možnost osedlat klasické provedení v líbivé kombinaci béžového laku a bílých doplňků. Od začátku roku jsem si na trochu komplikovaný design přídě již zvykl, jelikož není raritou potkávat nové Berlingo na silnicích i několikrát denně. Teď už však k již zmíněné technické specifikaci testovaného Berlinga. Hned na úvod asi nepotěším všechny ty, kteří si na pořízení takto vybaveného vozu připravili rozpočet do půl milionu korun. Nové Berlingo lze pořídit od 359 900 Kč, v našem případě se však dostáváme na opačnou stranu ceníku. Výbava Shine, tedy vrcholné provedení s dieselem o výkonu 130 koňských sil a automatickou převodovkou, pořídíte minimálně za 574 900 Kč. Zajímavostí v aktuálním ceníku je fakt, že za prodlouženou verzi v této specifikaci nemusíte připlácet, a tak stojí za uváženou, zda-li nebudete do budoucna těch pár centimetrů navíc potřebovat.
Co se týče projevu naftové jednotky 1,5 BlueHDi, byl jsem naprosto spokojený. Jednotka má příjemný zátah již od nízkých otáček a tak dokáže i s plně naloženým interiérem překvapivě svižně zrychlovat. Maximální výkon dosahuje hodnoty 96 kW, respektive 130 koňských sil, a to při 3.750 otáčkách za minutu. Maximální točivý moment pak dosahuje hodnoty 300 Nm při 1.750 otáčkách. Jednotka splňuje emisní normu Euro 6.2, dle výrobce je průměrná spotřeba 4,5 litru. My jsme během týdne naměřili průměrnou spotřebu dle palubního počítače 5,5 litru. Nutno podotknout, že spotřeba byla měřena doopravdy s naloženým vozem. Výsledek je tak z mého pohledu velmi příjemný. Pochválit musím i celkové odhlučnění motorového prostoru, do interiéru se v ojedinělých případech dostává typické naftové brumlání. Většinou však není postřehnutelné, Berlingo spíše bojuje s aerodynamickým hlukem díky vyšší stavbě karoserie. Když Citroën oznámil možnost konfigurace nového Berlinga s osmistupňovým automatem, byl jsem mile překvapen. Rodinné MPV tak není pouze ostrouhaným příbuzným, dokáže nabídnout vlastně kompletní nabídku nejnovější techniky z dílny PCA. Hned na úvod mě však mrzí zpracování měniče automatické převodovky. Plastový otočný ovladač působí jak ovládání od sporáku, ale zde to díky stavbě palubní desky snad lze ještě pochopit. Pokud se však oprostím od vzhledu, budu pouze chválit. Už i v ostatních modelech, kde jsem měl možnost testovat nový osmistupňový automat, jsem byl vždy nadmíru spokojen. Jednotlivá přeřazení jsou téměř nepostřehnutelná, navíc rychlostní stupně jsou dobře odladěny, a tak nedochází k žádným neshodám mezi výkonem dieselové jednotky a chodem automatické převodovky AISIN. Jelikož s tímto vozem nemáte ani chuť nikterak závodit, převodovka má tak dost času na jednotlivá přeřazení a za celý týden se nechovala nikterak zmatečně. Jízda s Berlingem je tak opravdu velmi příjemná, komfort na palubě je ještě o kousek dále nežli v případě manuální šestistupňové převodovky.
Celkové hodnocení: 96 %
Průměrná spotřeba: 5,5 l/100 km
Cena testovaného vozu: od 574 900 Kč