Citroën C3 Aircross – Crossover na pohodu
Citroën C3 Aircross
- Základní informace
- Týdenní soužití s vozem
- Výbava a ceník
- Hodnocení (+/-)
- Fotogalerie a video
1. Základní informace
- Rozměry
Délka: 4.160 mm, Šířka: 1.976 mm, Výška včetně ližin: 1.637 mm, Rozvor: 2.604 mm
- Nabídka pohonných jednotek
Modernizovaný C3 Aircross přijíždí na český trh s nabídkou jak zážehové, tak vznětové pohonné jednotky. Základní motorizací je tříválcová dvanáctistovka PureTech s maximálním výkonem 110 koňských sil, jenž pracuje ve spojení s manuální šestistupňovou převodovkou. Totožná jednotka je k dispozici i s vyšším výkonem a to o rovných dvacet koní. V tomto případě je výkon motoru přenášen na kola přední nápravy skrze automatickou šestistupňovou převodovku EAT6. Pro mě velkým překvapením je fakt, že Citroen ponechal v nabídce dieselovou patnáctistovku BlueHDi. Vznětová čtyřválcová jednotka nabízí výkon 110 koní a manuální převodovku. Stejně jako u benzínová dvanáctistovky i zde je možnost sáhnout po automatu, navíc k dobru dostanete dalších deset koňských sil. Všechny nabízené motorizace splňují emisní normu Euro 6.3.
- 1.2 PureTech 110 S&S MAN6
- 1.2 PureTech 130 S&S EAT6
- 1.5 BlueHDi 110 S&S MAN6
- 1.5 BlueHDi 120 S&S EAT6
2. Týdenní soužití s vozem
Citroën staví C3 Aircross do role malého městského crossoveru, kde svádí boj s obrovským množstvím konkurenčních modelů. Čím se daří C3 vystoupit z davu a oslovit nové kupující? V první řadě je to přívětivá cenová politika, kde základní specifikaci pořídíte pod hranicí půl milionu korun. V druhé řadě je to orientace na komfort. Líbí se mi fakt, že se Citroën nežene směrem k výkonu, rychlosti či schopnostem v terénu. Nová C3 Aircross dostala za úkol být pohodlným městským crossoverem a to dělá vlastně velmi dobře. Ještě než usedneme za volant, pár slov k designu a interiéru. Po vzhledové stránce se novinka snaží nabídnout více stylu a prvků SUV. K dispozici je řada paktů kombinující barevné odstíny karoserie s různými doplňky jako jsou kryty zpětných zrcátek, disky kol či dekory na předním nárazníku a na bocích karoserie. Individualizace je tak v případě C3 Aircross široká. Oproti předchůdci je patrná snaha o ostřejší linie karoserie, už to není takový „buřtík”. V interiéru jsou změny kosmetické, podstata zůstává beze změn. Palubní desky tak nabízí přehledný a jednoduchý design. Ve vyšším výbavovém stupni působí až překvapivě honosně. Problém není ani s lícováním a celkovým zpracováním. V tomto směru se Citroen v posledních letech posouvá stále výše. Rozměrná sedadla nabízejí široké opěradlo i pro rozměrnější řidiče, celková opora je však celkově podprůměrná. Piktogram před voličem automatické převodovky vysvětlující kostrbatý způsob volby jízdních režimů jde vlastně ruku v ruce celkově slabšímu projevu šestistupňového automatu. Jinak nelze mít k interiéru zásadnějších výtek, paluba je příjemně vzdušná a i ve druhé řadě sedadel není problém s prostorem pro dospělého cestujícího. Zavazadelník pak nabízí celkem 410 litrů. Počítat se musí s vyšší hranou zavazadelníku.
Pod kapotou testovaného vozu své místo našla benzínová dvanáctistovka s maximálním výkonem 130 koňských sil. Silnější zážehový agregát je spjat se šestistupňovou automatickou převodovkou přenášející výkon na kola přední nápravy. Čtyřkolka je C3 Aircross jednoduše zapovězena, zájemce o pohon všech kol musí jít do C5 a to výhradně do plug-in hybridu. Výkon tříválcové 1,2 PureTech je pro každodenní provoz především v městském provozu dostačující. Zahanbit se však nenechá ani při dálničním tempu, zde je však potřeba počítat s mírnou nejistotou v případě silného bočního větru. Každopádně C3 Aircross pěkně drží stopu a se vstřícností následuje příkazy řidiče. Zážitek z jízdy či pocit spojení s vozovkou zde opravdu nehledejte. Těšit se však můžete s celkově komfortního nastavení podvozku. Přes většinu nerovností se podvozek přenáší s ladností a houpavým jízdním projevem. V případě větších nerovností se občas dostaví silnější ráz od dorazů tlumičů. Na většině okreskách a v městském provozu se ale C3 Aircross jeví jako ideální parťák pro řidiče pohodáře. Sedí se příjemně vysoko, z vozu je hezký výhled. To vše přispívá k lepšímu pocitu za volantem. Co mě však neoslovilo, je chod automatické převodovky. Její chod je nekultivovaný a v mnohém sráží výkonnostní potenciál oněch 130 koní pod kapotou. Do Aircrossu bych tak rozhodně volil raději manuální převodovku. Nejen že ušetříte rovných 50.000 Kč, následný servis vás taktéž vyjde podstatně levněji. Zároveň s manuálem přijdete o dvacet koní. Pokud však vezmeme v potaz, že za volantem C3 rozhodně nebudeme potkávat závodníky, je rozdíl pro většinu řidičů zanedbatelný.
3. Výbava a ceník
Pod hranicí půl milionu korun se vtěsnala pouze jediná konfigurace a to 1.2 PureTech 110 S&S s manuální šestistupňovou převodovkou. Konkrétně se prodává od 484.900 Kč v akční nabídce. Z výbavy se můžete těšit například na tempomat, manuální klimatizaci, ECOLED – přední světlomety, přídavná denní LED světla či Pack Look – FEEL: přední a zadní nárazníky v barvě karoserie s ochrannou lištou, kliky dveří v barvě karoserie, stojky zpětných zrcátek v černé barvě, ochranné lemy blatníků a prahů karoserie, sloupky A,B,C v černé barvě. Již od základu nechybí ani bohatá bezpečností výbava: čelní a boční airbagy řidiče a spolujezdce s možností odpojení airbagu spolujezdce, hlavové airbagy pro první a druhou řadu sedadel, AFIL – varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu či systém rozpoznávání dopravních značek omezujících rychlost. Druhý stupeň nesoucí označení FEEL PACK přidává k dobru kožený volant s dekorem, podélné střešní nosiče, Mirror Screen či deflektor předního a zadního nárazníku v barvě Šedá Anthra. V této výbavě již můžete volit mezi dvanáctistovkou s manuálem či automatickou převodovkou. Cena začíná v případě manuálu na 559.900 Kč, automat pak o dalších 50.000 Kč výše. Třetí stupeň C-SERIES nabízí totožné motorizace, částka se pak posouvá na 584.900 Kč, respektive 634.900 korun s automatem. Nejvyšší výbavový stupeň SHINE přidává automatickou klimatizaci, automatické stěrače s dešťovým senzorem, CITROËN Connect NAV v dotykovém displeji o velikosti 9” či hliníkové disky kol “X Cross” – s výbrusem (pneumatiky 205/60 R16). Nechybí ani Pack Look SHINE, jenž dodá vozu přeci jen více líbivější kabát. Zájemce zde může volit mimo zážehová dvanáctistovky i dieselovou patnáctistovku jak s automatem, tak manuálem. Cena začíná na 609.000 Kč. Nejlevnější diesel pak pořídíte od 664.900 korun. Za mě osobně nejlepší koupí bude druhý stupeň FEEL PACK s dvanáctistovkou a manuální převodovkou. Taková konfigurace vás vyjde na stále rozumných 559.900 korun.
4. Hodnocení
Hodnocení vozu vychází z týdenního testování, kdy se v této době snažím odhalit zásadní výhody i nevýhody koupě tohoto vozu. V některých ohledech se jedná o drobné výtky, které pro jiného jsou nevýznamnou položkou v seznamu negativ či pozitiv.
Plusy modelu Citroën C3 Aircross
- Splňuje veškeré požadavky komfortního SUV
- Pohodlné nastupování a vystupování z vozu
- Komfortně naladěný podvozek
- Rozumná cena v případě levnějších konfiguracích
- Tříválcová dvanáctistovka nabízí dostatečný výkon
Mínusy modelu Citroën C3 Aircross
- Automatická převodovka (nekultivovaná, kostrbatý systém volby, dusí potenciál 130 koní)
- Boubelatá karoserie není nejlepší na parkování (hůře se odhaduje konec karoserie)
- Jízdní projev bez jakékoliv emoce a spojení s vozovkou