DS 7 Crossback – když víš, co chceš
Značka DS Automobiles se, pomalu, ale jistě, začíná na českém trhu zabydlovat. Tedy konkrétně řečeno, hlavně v Praze. Zde se tu a tam s novým DS 7 Crossback či menším crossoverem DS 3 občas minete. Není divu, jediné dealerství je situováno na Černém Mostě, a tak koupě extravagantního SUV je prozatím možná pouze tam. Vzhledem k cenové politice je tento vůz tak trochu určen právě pro movitější klientelu z města. Týdenní test jsem tak absolvoval převážně v městském provozu a na dálnicích.
Kompletní recenzi , kde jsme novou DS 7 Crossback zhodnotili od designu přes interiér a jeho praktickou stránku až po jízdní vlastnosti, naleznete níže v odkaze. Součástí je i kompletní fotogalerie.
V dnešním testu se tak již nebudeme zabývat extravagantním designem či luxusně zpracovaným interiérem. Zaměříme se na drobnosti, které jednoduše při druhém seznámení začínají vyplouvat na povrch. Mám na mysli například obtěžující výběžek s infračervenou kamerou na snímání pozornosti řidiče. Dvě červené diody při noční jízdě dost obtěžují. Stejně tak bych raději uvítal stahování okének na výplních dveří. Na středové konzoli jsou sice ovladače moc pěkně zpracované, z pohledu ergonomie je však toto řešení neefektivní. Stejně tak absence výškově nastavitelné loketní opěrky trochu kazí celkově příjemný posez za volantem. Druhé setkání však přináší i pochvaly, například noční vidění pracuje opravdu na jedničku. V digitálním přístrojovém štítu ani nemusíte mít režim nočního vidění aktivovaný, a přesto se v pravé části v případě nebezpečí zobrazí snímaný objekt. Velmi dobře fungují i stěrače čelního skla, jež mají trysky ostřikovačů instalované přímo do těla stěrače. I při vysoké rychlosti tak dokáží stěrače čistit celou plochu čelního skla. Plusové body uděluji i za možnost nastavení délky sedáku. Maličkost, která ale při delších cestách dokáže pomoci snižovat únavu. Sedadlo se tak díky možnosti nastavení stává pohodlné i pro řidiče vyššího vzrůstu.
Teď už ale k pohonné jednotce. Při mém prvním seznámení s modelem DS7 Crossback jsem mohl okusit vrcholné provedení zážehové šestnáctistovky PureTech o výkonu 225 koňských sil. Dnes opět usedám za volant vrcholného provedení, ale co se týče vznětového agregátu 2,0 BlueHDi. Dieselový čtyřválec s maximálním výkonem 180 koňských sil je spjat s osmistupňovou automatickou převodovkou a pohonem pouze přední nápravy.
Tak trochu škoda, přijde mi. Proč si většina zákazníků koupí DS? Je stylové, extravagantní a dává najevo svoji nadřazenost. Teď si představte tu situaci, jak ve stylovém SUV s pražskou poznávací značkou zapadnete pár set metrů před hotelem v lyžařském středisku. Absenci pohonu obou náprav dozajista většina potencionálních majitelů přežije. Proč však nelze alespoň v případě vrcholného provedení za pohon 4×4 připlatit? Když už má zákazník připravených bezmála jeden a půl milionu, investice sto tisíc by ho určitě neodradila. Navíc, alespoň by se značka DS opravdu mohla stát odlišnou, jak tomu stojí ve sloganu automobilky. Každopádně projev naftového dvoulitru je příjemně kultivovaný, jednotka nabízí velmi příjemný zátah již od nízkých otáček. Snad jen prodlení turba v případě rychlého předjíždění jde na obtíž. Velkou pochvalu si však ode mě odnese spojení jednotky s osmistupňovou automatickou převodovkou EAT8. Hlavní doménou DS7 Crossback je komfort, a tak přítomnost automatické převodovky není překvapením. Chod převodovky je velmi příjemný, jednotlivá přeřazení jsou téměř nepostřehnutelná. Bavíme-li se o poklidné jízdě v režimu Comfort, je vše v naprostém pořádku. V režimu Sport se však převodovka začne chovat zmatečně a začne výrazně ubírat na výkonovém potenciálu 180 koní. Pokud tak budete k DS7 přistupovat jako k vozu s primárním účelem, jezdit komfortně budete maximálně spokojeni. Městský provoz, jízdu po dlažebních kostkách, nerovnosti – vše podvozek zvládá s maximálním přehledem. Počítat však musíte s mírnými náklony karoserie v zatáčkách. A výsledná spotřeba? Během týdne jsem naměřil hodnotu průměrné spotřeby na 6,9 litru nafty.
Pro koho tedy vlastně DS7 Crossback bude ideálním vozem? Pro všechny, kdo bazírují na image více než na praktičnosti. Pro ty, kdo neřeší dynamické jízdní vlastnosti, ale komfort na všech typech vozovky. Tento vůz tak není pro každého, je jiný, a tak se nebojí nastavit hodně ambiciózní cenovou politiku. Komu se však zalíbí, DS7 rozhodně umí zákazníka chytnout za srdce.