DS3 – Francouzská princezna
DS Automobiles DS3
- Základní informace
- Týdenní soužití s vozem
- Výbava a ceník
- Hodnocení (+/-)
- Fotogalerie
1. Základní informace
- Rozměry
Délka: 4.118 mm, Šířka: 1.988 mm, Výška včetně ližin: 1.534 mm, Rozvor: 2.558 mm
- Nabídka pohonných jednotek
Modernizovaný crossover vstupuje na náš trh s trojicí motorizací. Pro každého má něco, a tak v nabídce najdeme jak benzínovou dvanáctistovku, dieselový agregát BlueHDi, tak i čistý elektromobil E-TENSE. Základem nabídky, jako tomu bylo i u předchůdce, zůstává tříválcová jednotka 1,2 PureTech s maximálním výkonem 130 koňských sil. Ve všech konfiguracích je přítomna automatická osmistupňová převodovka EAT8 a pohon pouze přední nápravy. Pro zájemce o dieselový agregát je v nabídce ponechána čtyřválcová patnáctistovka BlueHDi s totožným výkonem 130 koní. Vrcholem nabídky z pohledu výkonu jest elektrifikovaná DS3 E-TENSE, jenž nabízí maximální výkon elektromotoru 115 kilowatt, respektive 156 koňských sil. Lithium-iontová baterie s kapacitou 54 kWh nabízí dojezd až 402 kilometrů na jedno nabití. Doba nabití z 0 na 80% se v případě připojení na rychlonabíjecí stanici (100 kW) vtěsná do půl hodiny. Konvenční spalovací jednotky splňují emisní normu EURO 6.4.
- 1.2 PureTech 130 EAT8
- 1.5 BlueHDi 130 EAT8
- DS 3 E-TENSE 156 EAT8
2. Týdenní soužití s vozem
Nejmenší model z nabídky francouzské automobilky prošel začátek roku omlazovací kůrou, při které přišel o přívlastek Crossback. Svébytný model DS3 dostal od designérů nový impuls, kterým částečně sjednocuje designový jazyk současné produkce. Největší změnou je tak přepracovaná příď vozu, která čerpá inspiraci u větších sourozenců. Nové je tak LED denní svícení, které na první pohled vypadá o poznání lépe nežli u předchůdce. Přepracovaný je i nárazník, který je teď více agresivní a v kombinaci s originálním denním svícením dodává vozu na větší agresivitě. DS LED VISION neboli prémiová LED přední světla Matrix Beam jsou vždy za příplatek (28.000 Kč, v případě verze Opera – 25.000 Kč), stojí však za zvážení. Jejich účinnost je na vysoké úrovni a zároveň vozu dodávají na exkluzivitě. Ostatně výbava PERFORMANCE LINE+, jenž testovaný vůz disponuje, nabízí opravdovou pastvu pro oči. Moc se mi líbí rozměrná mřížka chladiče v černé matné barvě, stejně tak matné logo a ostatní černé doplňky v kombinaci s krásným červeným perleťovým lakem. Své místo si obhájila i ploutvička za „B” sloupkem. Na zádi se změnilo označení, nově je na zádi celý název automobilky, tedy DS Automobiles. DS3 nabízí ve své podstatě exkluzivitu na cestách, potkat tento model v běžném provozu je dílem náhody. Kdo hledá neokoukaný vůz plný krásných designových prvků, měl by se rozhodně stavit v dealerství této značky.
V interiéru se mnoho změn neodehrálo, koncepce palubní desky tak zůstává beze změny. Důraz při modernizaci byl soustředěn na ladění detailů. Například samostatně stojící obrazovka multimediálního navigačního systému dostala zcela nový systém DS IRIS. Těšit se můžete na líbivé grafické zpracování, intuitivní a rychlé ovládání a celkovou přehlednost. Obrazovka s úhlopříčkou 10,3 palce je velmi dobře čitelná a byť stojí na vrchu palubní desky, nikterak neobtěžuje ve výhledu řidiče. Originální řešení středového panelu pod obrazovkou infotainmentu zůstává i v modernizovaném provedení. Na první pohled může rozmístění tlačítek působit až chaoticky, nicméně po týdnu jsem si na toto řešení v pohodě zvyknul.
Škoda jen, že ovládání klimatizace, tedy alespoň nastavení teploty či intenzity větrání nedostalo taktéž samostatné ovládání. Řidič tak musí klimatizaci ovládat skrze dotykovou obrazovku. Jinak je vše z pohledu ergonomie na dobré úrovni. Potěšilo mě zpracování volantu, který je potažené velmi příjemnou kůží a nabízí ideální šíři věnce volantu. Chválit budu i v oblasti sedadel, jenž nabízejí skvělou oporu těla. Dostačující je i délka sedáku a celkové zpracování. Naopak jsem postrádal více prostoru pro své nohy. Přední část je v oblasti kolen řidiče relativně úzká, větší postavy tak budou stísněny z obou stran. Při delších cestách může docházet k nepříjemnému kontaktu s výplní dveří a středovým panelem. Celkově to s prostorem v DS3 není žádná hitparáda, na zadních sedadlech je místa hodně poskromnu. Limitující je šířka v oblasti ramen, zároveň pro vyšší postavy bude problém s místem nad hlavou. DS3 je tak spíše jako městský kočár pro dva cestující vpředu. Ty dokáže rozmazlovat prvotřídními materiály (kůže Nappa), výborným odhlučněním, skvěle hrající sestavou FOCAL ELECTRA s dvanácti reproduktory či novým infotainmentem DS IRIS s možností personifikace.
Základní objem zavazadelníku činí 350 litrů. Tato hodnota bohatě postačuje právě pro onen městský styl života. Nákup na celý týden tak naložíte bez problémů, stejně tak jako kufry na dovolenou ve dvou či třech osobách. Sedadla druhé řady lze sklopit, a tak můžete naložit i delší předměty (maximální objem 1.050 l). Počítat však musíte s celkově vyšší hranou zavazadelníku.
V předu pod kapotou je ukryt agregát, který bych před premiérou modernizované verze téměř nečekal, že bude součástí nabídky. Jde o klasický diesel, tedy známou patnáctistovku BlueHDI s maximálním výkonem 130 koňských sil. Vzhledem k tomu, že značka DS chce co nejdříve svým zákazníkům nabídnout co nejvíce elektrifikovanou nabídku vozů, je přítomnost dieselu možná malým zázrakem. O to více mě tato konfigurace oslovila. Kdo hledá malý crossover a zároveň najezdí velkou porci kilometrů, je tato kombinace ideální volbou. Čtyřválcová 1,5 blueHDI potěší celkovou kultivovaností. Výkon 130 koňských sil si s rozměrově menším crossoverem hravě poradí. Maximální točivý moment dosahuje příjemné hodnoty 300 Nm při 1.750 otáčkách za minutu. Po sešlápnutí pedálu není reakce okamžitá, nicméně následný zátah potěší i dynamičtěji smýšlející řidiče. Součinnost s automatickou osmistupňovou převodovkou je bez výhrad, potěší přítomnost pádel pod volantem a možnost volby jízdních režimů. Kromě ECO a normálního režimu se můžete těšit na Advanced Traction Control pomáhající při jízdě po specifických površích, jako je sníh, bláto či písek. Díky světlé výšce 170 milimetrů není problém sjet i na polní cesty. Ze všech režimů je ale rozhodně nejzajímavější ten sportovní, který přeci jen pasuje i k vizáži verze Performace Line+.
Kromě již zmíněné výborné akustice, díky velkému množství izolačních materiálů mě potěšilo i chování podvozku. Pro městský provoz je tuhost podvozku ideální, dokáže filtrovat i větší nerovnosti a to přes to, že disponuje osmnácti palcovými disky kol z lehkých slitin. Největší mínus si ode mě odnáší DS3 za velice podprůměrný výhled z vozu. Jednoduše daň za design, který se tak trochu staví nadevše ostatní. Výhled šikmo vzad je díky designové „ploutvičce” opravdu tristní, stejně tak výhled přímo vzad či šikmo vpřed díky širokým sloupkům. Kde jinde než ve městě potřebuje mít co největší rozhled. Alespoň že parkování je jednoduší díky parkovací kameře a sadě parkovacích senzorů.
3. Výbava a ceník
Odstavec věnující se ceníku je pro DS3 vlastně tak trochu šibeniční. Přesně v tento okamžik se totiž z DS3 stává rarita na silnicích, jelikož s cenou začíná proklatě vysoko. Ano, výbava tomu do jisté míry odpovídá, zpracování je doopravdy na vysoké úrovni, technický základ v pořádku. Nicméně jde vlastně tak trochu o převlečený Peugeot. To je z mého pohledu onen okamžik, kdy začnete přemýšlet, jestli startovací cena 770.000 Kč není jen přeci dost sebevědomá. Konkrétně testovaný vůz s dieselem a výbavou Performance Line+ pořídíte od 950.000 korun. V případě elektromobilu se cena vyšplhala na 1.260.000 Kč v případě verze Rivoli. Verze Opera je pak o dalších 100.000 kč dražší.
Zároveň na obhajobu přidávám další obrázek, jenž prezentuje bohatou výbavu již od základního stupně Bastille.
Cena nebude asi nikdy argumentem ke koupi DS3, naopak kdo si zamiluje originální design, exkluzivitu značky na trhu, prvotřídní materiály, bude ochoten jít i do vyšších výbav. Třeba právě jako Performace Line+, která se na silnicích rozhodně neztratí a svého majitele bude rozmazlovat.
Aktuální ceník nového DS3 naleznete na oficiálních stránkách DS Automobiles Česká republika.
4. Hodnocení
Hodnocení vozu vychází z týdenního testování, kdy se v této době snažím odhalit zásadní výhody i nevýhody koupě tohoto vozu. V některých ohledech se jedná o drobné výtky, které pro jiného jsou nevýznamnou položkou v seznamu negativ či pozitiv.
Plusy modelu DS3
- Originální avantgardní design, řada líbivých prvků karoserie
- Vyšší stavba karoserie, praktické oplastování odkazující k SUV
- Prvotřídní materiály, dobré dílenské zpracování
- Odhlučnění v kombinaci s výbornou aparaturou Focal
- Kultivovaný diesel se spotřebou okolo 5,5 litru/100 km
Mínusy modelu DS3
- Stísněný prostor v oblasti kolen řidiče
- Horší výhled z vozidla (především šikmo vzad)
- Vyšší cena, která snižuje hodnocení užitná hodnota/cena