Francouzští bratři v novém – Berlingo a Rifter opět v plné síle
1.12.2024/
V době, kdy se automobilový svět zbláznil natolik, že i rodinná MPVéčka Berlingo a Rifter poháněl pouze čistě elektrický motor, bylo jasné, jaký osud potká prodejní statistiky oblíbených modelů. S dojezdem někde okolo 350 kilometrů to byl s odpuštěním výsměch všem potencionálním zájemcům o velkoprostorový vůz za rozumnou cenu. Po několik generací byly oba modely žádané s dieselovými jednotkami, které nabídly kultivovaný chod a příjemně nízkou spotřebu okolo šesti litrů. Na jednu nádrž nebyl problém urazit 800-900 kilometrů. Prodejnost, nebo spíše totální fiasko elektrických verzí na sebe nenechala dlouho čekat. Naštěstí se můžeme radovat. Legendární pracanti jsou zpět v možná nejlepší formě. Ano, v plné síle s dieselovými a benzínovými agregáty, jenž si zákazníci přejí.
Základní informace Citroën Berlingo
Délka: 4 403 mm, 4 753 mm verze XL
Šířka: 2 107 mm (se zpětnými zrcátky)
Výška: 1 807 mm, 1 818 mm verze XL
Rozvor: 2 785 mm, 2 975 mm verze XL
Objem motoru: 1,5 BleuHDi
Palivo: Diesel
Výkon: 96 kW
Převodovka: Automatická převodovka EAT 8°
Cena testované verze: od 730.000 Kč
Citroën Berlingo ve fotogalerii
Modernizované Berlingo poznáte především díky kompletně přepracované přídi vozu. Oproti předchůdci působí moderněji a né tak bachratě. Ostré linie Berlingu sluší podstatně více.
Karoserie vozu zůstává beze změny. U osobní dodávky se sice moc designéři nemohou vyřádit. Jako celek však nové Berlingo působí vkusně.
ECOLED přední světlomety zaujmou především vertikálně řešeným LED páskem.
Dobrou zprávou je fakt, že jsou dostupná již od základní výbavy.
Zadní světla zůstávají i nadále věrná klasické žárovce.
Deflektor předního a zadního nárazníku, doplňky v barvě červená André a hliníkové disky kol TOPAZ R17 205/55 jsou součástí paketu XTR. Součástí je nadále logo XTR na boku karoserie a sedadla Advanced comfort, vše za přijatelných 18.000 Kč.
V základní výbavě pouze ocelové disky kol o velikosti šestnácti palců. Lehce nadprůměrná hodnota světlé výšky 155 milimetrů pomůže při výletu mimo zpevněný povrch.
Nové Berlingo je i nadále nabízeno ve dvou délkách karoserie. Základní verze měří na délku 4.403 mm a rozvor činí 2.785 milimetrů. Prodloužená verze XL je delší o 35 centimetrů. Mění se i hodnota rozvoru a to o 19 centimetrů. Cenový rozdíl při stejné konfiguraci činí skromných 25.000 Kč.
Ideální tvar nákladového prostoru je již patrný z exteriéru. Stejně tak ideálně nízká nakládací hrana.
Cena nového Berlinga startuje na částce od 600.000 Kč s benzínovým agregátem 1,2 PureTech a šestistupňovou manuální převodovkou. Nejlevnější varianta s dieselem vychází o 45.000 Kč dráž. Čistě elektrická verze zůstává v nabídce a to s cenou od rovného milionu korun.
Jízdní vlastnosti se nikterak zásadně nezměnily. Stále se jedná o osobní dodávku, lze tak očekávat spíše průměrné jízdní vlastnosti. Naopak potěší solidní odhlučnění kabiny a komfortní podvozek.
V kategorii malých osobních dodávek je Berlingo určitě jedno z těch komfortněji založených modelů. Na rozbitých okreskách se dokáže velmi dobře popasovat se širokým spektrem nerovností.
V městském provozu oceníte dobrou manévrovatelnost a vyšší posez s dobrým výhledem všemi směry.
Pod kapotou starý, známý diesel 1,5 BlueHDi o výkonu 96 kilowatt. V nabídce je i slabší varianta s výkonem 75 kilowatt. Silnější verze potěší adekvátním výkonem vzhledem k účelu tohoto vozidla. Slabší verze bude mít trochu problémy s dynamikou při plném obsazení.
Patnáctistovka je kultivovaná, výkon dostačující a součinnost s automatickou převodovkou bez výhrad. Za přítomnost automatu se připlácí 60.000 Kč. Spotřeba vrcholného provedení se silnějším dieselem a automatem se pohybovala do šest litrů nafty.
Přední dveře se otevírají ve velkorysém úhlu. Přístup do vozu je tak velmi pohodlný. Sedadla nabízejí široký sedák i opěradlo, celková opora těla je však podprůměrná.
Palubní deska prokoukla i díky ostrým liniím. Jinak interiér zůstává bez zásadních změn. Kabina je prostorná a vzdušná o to více zamrzí stísněný prostor pro pravé koleno řidiče. Mohutný středový panel ubírá až příliš prostoru.
Nový design volantu se povedl, s ním koresponduje virtuální kokpit a samostatně stojící displej infotainmentu.
Digitální 10” barevný displej palubního přístroje je standardem od druhého stupně výbavy.
Dotykový 10” HD displej s navigačním systémem je součástí paketu Smart za 25.000 Kč. V základní výbavě bez navigace a s deseti palcovým displejem SD.
Volič automatické převodovky moc krásy nepobral. Možná by bylo lepší přesunout pod volant a vytvořit tím tak více místa pro nohy řidiče a spolujezdce.
V interiéru je velké množství odkládacích prostor.
Nad hlavou rozměrná přihrádka.
Přístup do druhé řady je díky posuvným dveřím ukázkový. Tři samostatná sedadla nabízejí dostatek komfortu i pro trojici dospělých. Tři bezpečnostní úchyty ISOFIX pro upevnění dětské sedačky potěší všechny rodiče.
Objem zavazadelníku dle metody objemu tekutin v dm3 činí 1.355 litrů. Počítáno až po strop, pod plato se vejde až 775 litrů.
Po sklopení sedadel druhé řady se objem zavazadelníku zastaví až na 3.000 litrech. Stěhovák či partner do podnikání bez kompromisů.
Díky téměř rovné ložné ploše zde nebude problém přespat.
Základní informace Peugeot Rifter Long
Délka: 4 405 mm, 4 755 mm verze Long
Šířka: 2 107 mm (se zpětnými zrcátky)
Výška: 1 818 mm, 1 837 mm verze Long
Rozvor: 2 785 mm, 2 975 mm verze Long
Objem motoru: 1,5 BleuHDi
Palivo: Diesel
Výkon: 96 kW
Převodovka: Automatická převodovka EAT 8°
Cena testované verze: od 870.000 Kč
Peugeot Rifter ve fotogalerii
Identický model od Peugeotu nese označení Rifter. Hlavním rozpoznávacím znakem oproti Berlingu je agresivnější maska.
Při pohledu na záď vozu je rozdíl v grafice světel a v případě Peugeotu veliký nápis na pátých dveřích.
Jinak se jedná o naprosto identické modely sdílející karoserii, podvozek i pohonná ústrojí. Ostatně ten samí vůz můžete spatřit i pod značkou Fiat a Toyota.
Stejně jako u Citroenu i Peugeot vrací na scénu spalovací motor. Do nabídky však vrátil pouze silnější dieselový agregát. Základní cena je tak minimálně 735.000 Kč.
Zákazník tak může volit mezi dieselem 75 a 96 kilowatt a čistě elektrickým pohonem. Slabší diesel je dostupný pouze v prodloužené verzi Long a to s manuální převodovkou. Zároveň právě tato konfigurace stojí oněch 735.000 Kč.
Nový Rifter je nabízen pouze ve dvou výbavových stupních Allure a GT. Již od základní výbavy se Rifter prezentuje praktickým oplastováním karoserie. K dispozici je i varianta s homologací N1, jenž startuje na 610.000 korunách se základní výbavou Active a slabším dieselem o výkonu 100 koní.
Verze Long nabízí delší karoserii o 35 centimetrů, rozvor se natáhl o 19 centimetrů. Prodlouženou verzi lze rozeznat i díky protáhlému bočnímu oknu.
Přední LED světlomety s denním svícením vypadají vkusně.
Nové logo Peugeotu lze označit za povedené.
Jízda s Rifterem se díky sdílenému podvozku, elektronice i pohonného ústrojí v ničem neliší. Můžete se tak těšit na příjemně komfortní svezení, každopádně bez jakéhokoliv zážitku z řízení.
Vznětová patnáctistovka s výkonem 96 kilowatt nabízí adekvátní výkon i při plném obsazení. Potěší dobré odhlučnění a celková kultivovanost se spotřebou lehce nad šesti litry nafty.
Stejně jako u Berlinga potěší dobrá součinnost dieselu a automatickou osmistupňovou převodovkou. Jízda je díky tomu o veliký kus komfortnější.
Sedadla nabízejí široký sedák a opěradlo. Posez je komfortní, opora těla však podprůměrná.
PEUGEOT i-Cockpit neboli ergonomicky řešené místo řidiče očima zástupců automobilky. Díky zachování designu volantu působí interiér vlastně téměř identicky.
Novinkou je tedy přepracovaný infotainment deseti palcového dispeje.
V Rifteru budete chvíli svoji ideální pozici hledat, každopádně vždy jsem jí po čase nalezl.
Stejně jako u Berlinga mi vadí stísněný prostor pro pravé koleno řidiče.
Odkládací prostory kam se podíváš. Kapsa před budíky je v permanentním zápřahu.
Volič automatické převodovky a možnost volby jízdního režimu.
Ve druhé řadě sedadel je místa na rozdávání. Ani trojice dospělých pasažérů se nebude zásadně mačkat. Bezpečnostní úchyty ISOFIX pro upevnění dětské sedačky najdete na všech sedadlech druhé řady.
Tři samostatně sklopná sedadla pro maximální variabilitu interiéru.
I za třetí řadou sedadel zůstává alespoň 322 litrů pro převoz zavazadel.
Sedadla ve třetí řade nelze označit za nouzová, zde není problém komfortně sedět i při delší trase.
Sedadla lze sklopit a kompletně vyjmout. Bez třetí řady sedadel činí objem zavazadelníku 1.900 litrů počítáno po strop. Když sklopíme i druhou řadu sedadel objem se zastaví až na 3.500 litrech. Maximální kapacita pak činí 4.000 litrů v případě sklopení sedadla spolujezdce.
Hodnocení
Hodnocení vozu vychází z týdenního testování, kdy se v této době snažím odhalit zásadní výhody i nevýhody koupě tohoto vozu. V některých ohledech se jedná o drobné výtky, které pro jiného jsou nevýznamnou položkou v seznamu negativ či pozitiv.
Plusy modelů Berlingo a Rifter
Návrat ke spalovacím motorům a povedený vzhled exteriérů
Zachování dvou délek karoserie a sedmimístného provedení
Variabilní interiér s obrovským zavazadelníkem
Kultivovaný diesel se spotřebou okolo šesti litrů
Komfortní podvozek i na horší vozovky
Mínusy modelů Berlingo a Rifter
V interiéru se najdou místa s horším dílenským zpracováním