Hyundai Nexo – Vodíková bomba?
Boom elektromobility, tedy alespoň ten marketingový zastínil snahy o rozšíření již dříve propagovaného alternativního pohonu. Přesto se v České republice slavnostně otevřela druhá plnící stanice. Řeč je o pohonu na vodík, který má ambice stát bok po boku například s elektromobilitou či pohonem na zemní plyn. Zatímco elektromobil si můžete dobít již na stovkách míst po celé republice, situace v případě doplnění vodíku není zrovna růžová. Jednu plnící stanici nalezneme v Litvínově a druhá své místo našla na Barrandově.
Právě na pražském Barrandově jsem poprvé vyzkoušel plnění vodíkem, společnost mi přitom dělal model Hyundai Nexo. Jihokorejská automobilka má tak své želízko v ohni i v případě vodíkové revoluce. Na českém trhu je konkurence opravdu skromná. Druhým vozem, jenž můžete občas zahlédnout v provozu, je Toyota Mirai. Právě tento japonský sedan na vodíkový pohon se ve stejný moment čirou náhodou vyskytl u plnící stanice. Na první pohled jsou oba vozy koncepčně totožné se zbytkem modelových nabídek, jejich alternativní pohon prozradí snad jen speciální poznávací značka totožná pro elektromobily.
Vodík tipuje málokdo, většina lidí přisuzuje Nexu elektrický pohon. Přítomnost tohoto modelu na českých silnicích je spíše raritou, během letošního roku se prodaly pouze dva kusy. Toyotu Mirai pak pořídilo jedenáct zákazníků. Hyundai Nexo je však velmi zajímavý vůz, který má rozhodně co nabídnout. Nejenže po designové stránce se jedná o velmi povedený a originální vůz, jízda v něm je opravdu velmi příjemná. V interiéru je mnoho prvků totožných z čistě elektrického modelu IONIQ6. Například palubní displej, jenž tvoří pohledově jednu obrazovku se středovým multimediálním navigačním systémem. Na exkluzivitě interiéru přidává i bílé provedení palubní desky či čalounění sedadel. Nálada na palubě Nexa se nikterak neodlišuje od elektromobilu. Těšit se tak můžete naprostému tichu a jízdnímu komfortu. Jízda je velmi komfortní, schopnosti podvozku potěší především v městském provozu. Ostatně podvozek zvládá široké spektrum nerovností,, a tak ani jízda po dlažebních kostkách celkový komfort nenarušuje.
Z pohledu jízdních vlastností je vodíkové Nexo velmi podobné elektrickým vozům. Potěší příjemná akcelerace, absence vibrací a návykové ticho. Snad jen nepatrný rozdíl jsem shledával při akceleraci v oblasti zvukového projevu. Zatímco elektromobil vydává spíše vysoký tón, vodík na mě působil hlubším zvukovým projevem. Dojezd na jedno plnění je přibližně 660 kilometrů, proces plnění nádrže zabere přibližně pět minut. Nexo neprodukuje žádné emise, naopak dokáže čistit vzduch, jenž přes filtry využije pro palivový článek. Z výfuku pak vychází čistší vzduch než před nasáním.