Hyundai Santa Fe – Stále lepší SUV
Hyundai Santa Fe
- Základní informace
- Naměřené hodnoty
- Výbava a ceník
- Konkurenti
- Hodnocení (+/-)
- Fotogalerie
1. Základní informace
- Rozměry
Délka: 4.785 mm, Šířka se zpětnými zrcátky: 1.900 mm, Výška včetně ližin: 1.710 mm
Rozvor: 2.765 mm, Světlá výška: 176 mm, více v přiložené tabulce
- Nabídka pohonných jednotek
Nový Hyundai Santa Fe je dostupný se třemi pohonnými jednotkami. Základem nabídky je vznětový přeplňovaný DOHC o objemu 2,2 litru CRDi s maximálním výkonem 148 kilowatt, respektive 202 koňských sil. Vybírat můžete mezi předokolkou či verzí s pohonem obou náprav. Vznětový motor je pak k dispozici s osmistupňovou automatickou převodovkou. Druhou jednotkou je hybridní motorizace 1,6 T-GDI HEV kombinující zážehový přeplňovaný DOHC se synchronním motorem s permanentním magnetem. Maximální výkon hybridu dosahuje hodnoty 169 kilowatt (230 koní). K dispozici je jak s pohonem pouze přední nápravy, tak pohonem všech čtyř kol. Motorizace pak pracuje ve spojení se šesti stupňovou automatickou převodovkou. Vrcholem nabídky jak z pohledu ceny, tak výkonu, je Plug-in hybrid 1,6 T-GDI PHEV. Ten nabízí skvělý výkon 195 kilowatt (265 koní) a je spjat s šestistupňovým automatem a pouze jako čtyřkolka.
- 2,2 CRDi 148 kW
- 1,6 T-GDI HEV 169 kW
- 1,6 T-GDI PHEV 195 kW
Pod kapotou testovaného vozu pracovalo hybridní ústroji 1,6 T-GDI HEV s výkonem 169 kilowatt, šestistupňovou automatickou převodovkou a pohonem 4×4. Santa Fe s hybridním ústrojím nabízí zákazníkovi technicky velmi vyspělý vůz. Elektromotor o výkonu 44 kilowatt pomáhá především s rozjezdy a plynulou jízdou v městském provozu. Vše funguje velmi precizně obdobně jako automatická převodovka o šesti rychlostních stupních. Výkon 169 kilowatt je adekvátní k celkové hmotnosti vozidla těsně pod dvě tuny. Celkový jízdní projev hybridního Santa Fe je velmi pozitivní, potěší celková kultivovanost, moderní technologie a dostatečný výkon napříč celé nabídky pohonných jednotek.
2. Naměřené hodnoty
Hybridní pohonná jednotka by dle výrobce měla zvládnout jezdit mezi 5,8 až 6,1 litru benzínu na sto kilometrů. Po týdenním testování jsem se nedokázal dostat na slibované hodnoty. Přesto hodnotím výslednou hodnotu 6,5 litru za výborný výsledek. K dispozici je možnost volby jízdních režimů, které dokáží výslednou spotřebu do jisté míry ovlivnit. Volit můžete mezi Sport, Comfort, Smart. Pokud bych po celý týden jezdil v režimu Smart umím si představit, že spotřeba klesne až k šesti litrům. Na druhou stranu, pokud mám pod kapotou natěšených 230 koní, je třeba je občas provětrat a to jak na silnici, tak mimo zpevněné cesty. Druhá polovina otočného ovladače je určená k volbě terénních režimů. Mimo zpevněné cesty můžete využít pomocníky pro jízdu ve sněhu, blátě a písku. Pohon všech čtyř kol je připravený zvládnout drtivou většinu nástrah polních a lesních cest. Limitující je však světlá výška dosahující 176 milimetrů a delší přesahy karoserie, která zmenšuje nájezdové úhly.
- Emise dle výrobce: 132 – 139 (g/km)
- Zrychlení 0-100 Km/h: 9,1 s
- Maximální rychlost: 187 km/h
3. Ceník a výbava
Santa Fe je k dispozici hned ve čtyřech stupních výbavy. Základem je verze s označením Comfort startující na částce lehce pod jeden milion korun. Konkrétně za verzi s dieselem 2,2 CRDi 4×2 dáte 949.990 Kč. Když si připlatíte rovných 50.000 Kč budete se moci spolehnout na pohon obou náprav. Základní výbava modelu Santa Fe je nadmíru bohatá. Těšit se můžete například na 17″ kola z lehké slitiny, přední Bi-LED světlomety, střešní ližiny, tónovaná skla, dvouzónová automatická klimatizace, tempomat s omezovačem rychlosti či rádio s 8″ dotykovým displejem. Základní výbavu Comfort lze ještě spojit s hybridní motorizací. Plug-in hybridní motorizace je dostupná až od druhého stupně nesoucí název Smart. Zde startujeme na částce od 1.099.990 Kč a výbava se doplní například o prvky jako anatomicky tvarovaná sedadla s koženým čalouněním, integrovaná navigace s 10,25″ dotykovým displejem, přední parkovací senzory či chromovaný spoiler předního nárazníku, zadní difuzor, černé lemy blatníků a prahy dveří. Třetí výbavový stupeň Style startuje na částce 1.199.990 Kč. Zákazník získá oproti výbavě Smart například full LED přední světlomety, solární přední skla, vyhřívaná přední a zadní sedadla či digitální přístrojový panel typu Supervision s 12,3″ barevným displejem. Vrcholem nabídky je s příznačným označením výbava Luxury startující na částce 1.379.990 Kč. Z výbavy se můžete těšit na 20″ kola z lehké slitiny, chromovaný spoiler předního nárazníku, zadní difuzor, lakované lemy blatníků a prahy dveří v barvě vozu, anatomicky tvarovaná sedadla s prémiovým Nappa koženým čalouněním a prošíváním ve tvaru diamantu či Head-up displej s promítáním na čelní sklo. Výbava vozu je opravdu velmi bohatá, testovaný kousek nabídl širokou nabídku komfortních prvků výbavy. Důležité je, že použité materiály, slícování či grafické zpracování infotainmentu je na velmi vysoké úrovni.
- Comfort – od 949.990 Kč
- Smart – od 1.099.990 Kč
- Style – od 1.199.990 Kč
- Luxury – od 1.379.990 Kč
Níže naleznete odkaz na aktuální ceník českého zastoupení značky Hyundai.
Aktuální informace a ceník k modelu Hyundai Santa Fe
4. Konkurenti
Modernizované Santa Fe je plnohodnotným zástupcem segmentu sportovně užitkových vozů, konkrétně jej řadíme do třídy C-SUV. O své místo zde bojuje s celkem 73 konkurenty včetně svých dvou stájových kolegů v podobě modelů Nexo a Tuscon. Zatímco Tuscon je jedním z hlavních tahounů této třídy (4. místo). Větší Santa Fe pokulhává až na 31 místě v průběžných statistikách prodejů. Pro jihokorejského konkurenta domácího modelu Kodiaq se od začátku roku rozhodlo celkem 320 zákazníků. Naproti tomu konkurenční Kodiaq připisuje již 5.002 nových registrací. Na prodejích Santa Fe do jisté míry může škodit velmi úspěšný a hojně diskutovaný Tuscon, který se z prozatímních výsledků jednoduše českým zákazníkům zalíbil. Na druhou stranu proti ostatním přímým konkurentům jako je Kia Sorento, Mitsubishi Outlander či Volvo XC 60 si vede velmi obstojně. Pokud se zaměříme na podíly motorizací u prodejů modelu Santa Fe. Zjistíme, že největší oblibě se těší dieselová jednotka 2,2 CRDi (262 registrací). Dalších 38 registrací jde na účet benzínové jednotce a pouhopouhých 20 registrací si připisuje kombinace benzínové jednotky s elektromotorem.
- Hlavní konkurenti modelu Hyundai Santa Fe
- Škoda Kodiaq
- Mitsubishi Outlander
- Kia Sorento
- Volvo XC60
5. Hodnocení
Hodnocení vozu vychází z týdenního testování, kdy se v této době snažím odhalit zásadní výhody i nevýhody koupě tohoto vozu. V některých ohledech se jedná o drobné výtky, které pro jiného jsou nevýznamnou položkou v seznamu negativ či pozitiv.
Plusy modelu Hyundai Santa Fe
- Osobitý design (odvážná maska, líbivá a vyvážená silueta vozu, reprezentativní vzhled)
- Jízdní projev (dostatečný výkon hybridu, schopný podvozek, jisté jízdní vlastnosti)
- Komfortní interiér (skvělá sedadla, bohatá výbava již v základu, výborné zpracování)
- Vnitřní prostor (dostatek místa pro 5-ti člennou rodinu s kupou zavazadel)
Mínusy modelu Hyundai Santa Fe
- Středová konzole (až příliš mnoho tlačítek)
- Vzhled voliče automatické převodovky (vzhled tlačítek jak z 10 let staré klimatizace)
- Vyšší cena v případě Plug-in hybridu (oproti hybridu o 150.000 Kč dražší)
- Diskutabilní úspora paliva u hybridu (úspora paliva by mohla být větší)