Hyundai Staria – Vesmírná loď
Hyundai Staria
- Základní informace
- Týdenní soužití s vozem
- Výbava a ceník
- Hodnocení (+/-)
- Fotogalerie
1. Základní informace
- Rozměry
Délka: 5.253 mm, Šířka: 1.997 mm, Výška včetně ližin: 2.000 mm
Rozvor: 3.273 mm, Světlá výška: 186 mm
- Nabídka pohonných jednotek
Hyundai Staria přijíždí na český trh s jedinou motorizací a to konkrétně s 2,2 litrovým dieselovým agregátem. Maximální výkon vznětového čtyřválcového motoru dosahuje hodnoty 177 koňských sil. K dispozici je jak s pohonem pouze přední nápravy, tak s pohonem všech čtyř kol HTRAC. Maximální hodnota točivého momentu jednotky 2,2 CRDi pak činí skvělých 430 Nm. Zákazníci mohou volit taktéž mezi šestistupňovou manuální převodovkou, tak osmistupňovou automatickou převodovkou. Absence benzínové verze nikterak nevadí, zajímavou verzí by i s ohledem na futuristický vzhled byla přítomnost elektrifikovaného modelu (pravděpodobně se dočkáme pohonu na vodík). Na druhou stranu, hlavně, že je zde diesel, který jednoduše funguje na výbornou a koresponduje s reálným využitím vozu pro delší cesty. Sázka na čistou elektromobilitu jako tomu je u velkoprostorových modelů Peugeot Traveller či Citroen SpaceTourer je za současné situace nešťastným řešením.
2. Týdenní soužití s vozem
Na velkoprostorovou novinku ze stáje jihokorejské automobilky jsem se moc těšil. Velká, praktická a rodinně přívětivá vozidla mám vlastně v lásce. Hyundai Staria přilétá jako vesmírná loď s cílem zachránit všechny početné rodiny, taxi služby, živnostníky a řemeslníky. Ano i řemeslníky, jelikož Staria je k dispozici jako užitkový Van. K prvnímu seznámení jsem dostal klasické osobní provedení modelu. Po designové stránce je Staria nepřehlédnutelná. Extravagantní vzhled, futuristické prvky v podobě odvážných světlometů a obrovské prosklené plochy stojí za celkově pohledným vozem. Co se týče velkých prosklených ploch, rád bych řekl, že kdybych měl testovanou Starii ponechat ve své osobní garáži, první věc by byla investice do tónování skel. Téměř čirá skla testovaného kousku z vás dělají tak trochu zboží ve výloze. Sedí se hodně vysoko a dolní hrana skel u řidiče je proklatě nízko. Tak trochu vypadáte, že každou chvíli z vozu vypadnete.
Každopádně Staria je po designové stránce minimálně vozem rozdmýchávající emoce. Jsem rád, že vypadá vlastně jakoby rovnou sjela z prvních, odvážných skic tamních designérů. Oproti většině svých konkurentů tak nabízí design, který si buď zamilujete nebo nikdy nepřijmete.
V podobném duchu se nese i koncepce palubní desky. V mnohém se podobá velmi oblíbenému modelu Tuscon, každopádně v případě Starie v podstatně velkorysejším prostoru. Z Tuscona můžeme znát například středovou obrazovku multimediálního navigačního systému, budíky přístrojového štítu či volič automatické osmistupňové převodovky. Totožný je i multifunkční kůží obšitý volant. Jednotlivé prvky mi jsou tak dobře známy a mohu se více soustředit na přednosti Starie. Na první dobrou mě potěšil celkový počet a objem odkládacích prostor. Například odkládací přihrádky na palubě jsou skvělé na řadu drobností, peněženku, klíče, papíry atd.
Na mobilní telefon je připraven prostor pod obrazovkou multimediálního systému. Velká odkládací plocha vznikne sklopením třetího, tedy prostředního sedadla první řady. Zde své místo nacházejí především držáky na lahve od pití. Díky velkému počtu odkládacích prostor je vše uklizeno a na svém místě. Interiér tak vždy působí čistě a uklizeně. Tedy až na klavírní lesk v okolí středového panelu, který funguje jako lapač prachu. Po vzhledové stránce trochu bojuji s dojmem, že onen středový panel včetně voliče automatické převodovky působí tak trochu retro. Grafika systému taktéž není na nejlepší úrovni. Zde je myslím velký prostor pro zlepšení. Naopak k sedadlům nelze mít výhrad. Příjemná konzistence materiálu v kombinaci s příjemným bočním vedením zaručují pohodlí i na hodně dlouhé cesty. Testovaný model byl nakonfigurován v devítimístném provedení. Ať už budete řidič, spolujezdec, nebo cestující ve třetí řadě sedadel, vždy budete mít místa dostatek. Nikdo není utiskován na úkor komfortu cestujících vpředu. Sedadla jsou komfortní i co se týče druhé a třetí řady. Zde nebudete mít problém strávit několika hodinovou cestu na dovolenou. Největším nedostatkem Starie je z mého pohledu žalostná variabilita sedadel. Kdo jednou okusil Multivan, dá mi za pravdu, že možnosti Starie jsou při srovnání téměř nulové. Vlastně sedadla jsou fixována v základních pozicích a z nich se nikam jinám nedostanete. Můžete zvětšit zavazadlový prostor posunem třetí řady vpřed. Zde bych čekal více, škoda. Zavazadelník je i při devítimístném uspořádání příjemně veliký. Rozhodně to není nouzový prostor pro pár igelitek, zde s klidem naložíte cca 10 středních tašek. Výhodou je totiž výška a celková šíře zavazadlového prostoru. V případě posunu sedadel třetí řady se ze Starie stává regulérní stěhovák.
Jak již bylo zmíněno výše, o pohon se stará dieselová jednotka 2,2 CRDi s maximálním výkonem 177 koňských sil. V případě testovaného vozu je výkon přenášen skrze osmistupňovou automatickou převodovku na kola pouze přední nápravy. Z pohledu prodejnosti očekávám, že právě tato konfigurace bude jednou z nejprodávanějších. Výkon 177 koní a 430 Nm dávají řidiči dostatek jistoty pro každodenní ježdění po městě, tak i na dlouhé štreky napříč kontinentem. I při plném obsazení nemá Staria s výkonem žádné větší problémy. Dieselový agregát dává příjemný zátah již od nízkých otáček a oněch 430 Nm stojí i za příjemnou chutí akcelerovat. Co se týče spotřeby, Staria si řekne v průměru okolo devíti litrů na sto kilometrů. Pocitem z řízení připomíná větší SUVéčko nežli obyčejnou dodávku. Zásluhu na tom má pohodlný podvozek, příjemně nastavený posilovač řízení a celkově kultivovaný projev pohonného ústrojí. Podvozek má problém snad jen s většími příčnými nerovnostmi. Na většině okresek však s přehledem filtruje i větší výmoly. Z vozu je samozřejmě krásný výhled všemi směry, máte pocit bezpečí a komfortu na dlouhé cesty. Absence pohonu všech kol mi nikterak nevadila, to už je spíše o preferencích zákazníky. Mě potěšila především přítomnost osmistupňového automatu, který v kombinaci s dieselovou jednotkou funguje bez výhrad. Pro tento typ vozu si tak nějak ani manuální převodovku neumím představit, jedinou výhodou by snad bylo, že mě nebude trápit zastaralý vzhled voliče automatu.
3. Výbava a ceník
Staria je nabízena hned ve čtyřech stupních výbavy. Základní nabídka s označením Comfort nabízí manuální převodovku, pohon přední nápravy a devítimístné uspořádání interiéru. Cenou startuje na částce od 949.990 Kč. Druhý výbavový stupeň již dává zákazníkovi možnost volby mezi automatem a manuálem, stejně tak mezi předokolkou či pohonem obou náprav. Stupeň nesoucí označení Smart startuje na částce od 1.099.990 Kč. Nejlevnější verze s automatem pak startuje na částce o 50.000 Kč výše. Čtyřkolka následně startuje o dalších 50.000 Kč výše, tedy na částce od 1.199.990 Kč. Následuje výbavový stupeň style, jenž pořídíte od 1.149.990 korun. Vrcholem nabídky je verze Luxury. Zde je k dispozici pouze sedm sedadel a z nabídky vypadla možnost manuální převodovky. Zde se tak můžete rozhodnout pouze mezi pohonem přední nápravy či pohonu všech kol. Verzi Luxury pořídíte od 1.449.990 Kč, respektive 1.499.990 Kč v případě čtyřkolky.
Kompletní info k výbavě a aktuální ceník naleznete na oficiálních stránkách značky Hyundai.
Hyundai Staria – ceník, výbava, motorizace
4. Hodnocení
Hodnocení vozu vychází z týdenního testování, kdy se v této době snažím odhalit zásadní výhody i nevýhody koupě tohoto vozu. V některých ohledech se jedná o drobné výtky, které pro jiného jsou nevýznamnou položkou v seznamu negativ či pozitiv.
Plusy modelu Hyundai Staria
- Futuristický vzhled s originálními prvky
- Prostorná kabina pro devět cestujících (včetně rozměrného zavazadelníku)
- Dostačující výkon 2,2 CRDi (177 koní bohatě stačí)
- Velké množství odkládacích prostor (vše má své místo)
- Skvělý přístup do druhé řady sedadel a do zavazadelníku
Mínusy modelu Hyundai Staria
- Vzhled středového panelu (nekoresponduje s futuristickým designem)
- Grafika multimediálního navigačního systému
- Nízká variabilita posuvných řad sedadel