Lexus UX – Malý crossover s velkolepou nabídkou
Lexus UX
- Základní informace
- Týdenní soužití s vozem
- Výbava a ceník
- Hodnocení (+/-)
- Fotogalerie
1. Základní informace
- Rozměry
Délka: 4.495 mm, Šířka: 1.840 mm, Výška včetně ližin: 1.540 mm, Rozvor: 2.640 mm
- Nabídka pohonných jednotek
Lexus UX je na českém trhu nabízen s hybridní pohonnou jednotkou 250h, jenž představuje kombinaci řadového čtyřválce s maximálním výkonem 152 koňských sil (112 kW) a elektromotoru s výkonem dosahující hodnoty 109 koní (80 kW). Hybridní pohon tak nabízí velmi příjemných 184 koní, jenž pohání kola přední nápravy, tedy v případě verze UX 250h FWD. K dispozici je totiž i verze s pohonem obou náprav AWD která nabízí stejné parametry jako předokolka. Výhradou verze s pohonem všech kol je přítomnost elektromotoru i na zadní nápravě, který dodává 5,3 kilowatt, respektive sedm koňských sil. V obou případech je výkon hybridního ústrojí přenášen na nápravu skrze elektronicky řízenou převodovku s plynule měnitelným převodem E-CVT.
- UX 250h FWD
- UX 250h AWD
2. Týdenní soužití s vozem
Nejmenší z nabídky japonské automobilky nabízí ideální příležitost nahlédnout a vstoupit do světa značky Lexus. Mé první seznámení se značkou Lexus proběhlo za přítomnosti většího modelu NX, který tvoří střed nabídky modelů SUV. Zákazník totiž může zvolit největší model z nabídky a to RX, jenž aktuálně vstupuje na český trh jako žhavá novinka. Oproti modelu RX je malý crossover s modelovým označením UX střídmým známým. Má tedy zákazník očekávat kompromisy, neboť volí vlastně nejlevnější nový Lexus? Rozhodně ne! Model UX je svébytným, kompaktním a městským crossoverem, který nabízí opravdu prvotřídní zážitek z jízdy, designu a kvality materiálů. Jednoduše řečeno UX je vstupenkou do světa, kde není místo pro kompromisy. Po designové stránce se nové UX prezentuje především jako sportovně střižený crossover. V našem případě je vše podtrženo výbavovým stupněm F SPORT Design, který dodává vozu potřebnou dávku sex-appelu. Mezi hlavní designové prvky bezesporu patří rozměrná mřížka chladiče identická pro všechny modely značky Lexus. Přední světlomety přidávají vozu na agresivitě, stejně tak zadní světlomety, jenž svým originálním tvarováním vytvářejí ploutvičku. Příslušnost k módním crossoverům prozrazuje masivním oplastováním v oblasti podběhů, prahů a nárazníků.
Velkou parádu dělají i krásné osmnáctipalcové disky kol z lehkých slitin osazené do pneumatik 225/80 R18. K dispozici je široká paleta barevných odstínů karoserie včetně dvoubarevného lakování. Nutno říci, že i v případě bílé barvy to UX v kombinaci s černými doplňky karoserie jednoduše sluší.
Již při pohledu na karoserie je patrné, že zde se nemusí koukat tolik na cenu. Designéři mají více prostoru pro vytvoření různých designových perliček. Zákazník má tak pocit, že se na něm nešetřilo. V interiéru je tento přístup navíc hmatatelný a to především díky výběru prvotřídních materiálů a jejich následného precizního zapracování. Například volant je prvkem, který má UX vypiplané do posledního detailu. Příjemně široký věnec volantu padne do ruky jako ulitý. Použitá kůže je navíc tak příjemná na omak, že nebudete chtít pouštět ruce z volantu. Podobná situace panuje i v oblasti sedadel, která nabízejí příjemný komfort i na dlouhé cesty. Potěší příjemné boční vedení, délka sedáku ale i použitý materiál, který je stejně jako volant příjemný na dotek. Takto bych mohl pokračovat dále, interiér novinky jednoduše dodává řidiči pocit naprosté dokonalosti zpracování. Palubní deska svým vzhledem asi nikoho neposadí na zadek. Potěší její přehledná koncepce se středovou obrazovkou infotainmentu, lištou s tlačítky na ovládání klimatizace a přehledným virtuálním kokpitem. Výbavový stupeň F SPORT Design nabízí osmi palcovou obrazovku Lexus Connect, která oproti 12,3 palcové obrazovce ve vyšších výbavách tolik nezapadá do celkového designu palubky. Přesto obrazovka potěší výborným grafickým zpracováním, čitelností a přehledností systému. Nechybí tak navigační systém, multimédia a nastavení vozu.
Středová konzole mě oslovila kvalitně zpracovaným a bytelným voličem automatické převodovky. Hned vedle nalezneme tlačítka k vyhřívání sedadel a volantu. Velmi příjemná je i loketní opěrka, která zaujme možností otevírání z obou stran. Ve druhé řadě sedadel je místa poskromnu, opět potěší příjemná sedadla. Pro dva dospělé cestující bude místa tak akorát. V případě malých dětí nechybí možnost bezpečného uchycení dětských autosedaček. Co se týče zavazadelníku, je nutné počítat s vyšší hranou zavazadelníku a průměrnou velikostí. Kvůli mělkému zavazadelníku je rozměr kufru limitující pro větší zavazadla.
Pod kapotou pracuje čtyřválcová benzínová jednotka o objemu dvou litrů. V případě čtyřkolky dopomáhají elektromotory. Jeden na přední nápravě s výkonem 80 kilowatt a druhý na zadní nápravě dodávají výkon 5,3 kilowatt. Celkový výkon hybridního ústrojí pak činí 135 kilowatt, respektive 184 koňských sil. Z nuly na sto akceleruje za 8,7 vteřiny, maximální rychlost se pak zastaví na 177 kilometrech za hodinu. Kombinovaná spotřeba by se dle výrobce měla pohybovat v rozmezí 5,8 – 6,1 litru na sto kilometrů. Během týdenního testování se průměrná spotřeba ustálila na hodnotě 6,2 litru benzínu. Hybridní soustava funguje velmi dobře. Potěší příjemná agilnost za pomoci elektromotorů a zároveň síla dvoulitrového benzínu při vyšších rychlostech. Objem ničím nenahradíš a zde je to patrné. Dvoulitrový motor nabízí kultivovaný projev, agilnost za pomoci 190 Nm. v rozmezí 4.400 – 5.200 otáček za minutu. Jednotka se musí více točit, aby se dostavila potřebná dynamičnost. V městském provozu to však řeší přítomnost elektromotoru, který dokáže tiše vystřelit vůz do potřebné rychlosti. Automatická E-CVT převodovka funguje ve spolupráci s pohonnou jednotkou bez větších výhrad. Pro mě osobně ale bylo největším překvapením fungování podvozku. Tak příjemný jízdní projev a chování podvozku v městském provozu jsem dlouho nezažil. Podvozek s noblesou filtruje velké množství nerovností, přesto zůstává pevným i pro dynamickou jízdu po okresních cestách. Jako je sametově příjemný věnec volantu, tak obdobně se projevuje podvozek. Kdo hledá rozměrově menší crossover, jenž dokáže uspokojit náročného řidiče z oblasti komfortu jízdy, je UX jasným kandidátem na vítězství. Chyby se na novém UX hledají opravdu těžko, snad jen ta cena, která dělá z UX vůz dostupný pouze úzké skupině zákazníků.
3. Výbava a ceník
Nový Luxus UX startuje na částce 970.000 Kč v případě verze 250h FWD. Nejlevnější čtyřkolka pak rovnou zavítá přes hranici jednoho milionu, konkrétně verze 250h AWD business startuje na 1.120.000 korunách. K dispozici je hned sedm stupňů výbavy v cenovém rozpětí 400.000 Kč. Testované provedení F SPORT Design pořídíte od 1.240.000 korun. Jedná se vlastně o jakýsi střed nabídky, jenž nabízí širokou nabídku komfortní výbavy v kombinaci se šmrncovními sportovními doplňky karoserie.
Aktuální ceník nového Lexusu UX naleznete na oficiálních stránkách Lexus Česká republika.
4. Hodnocení
Hodnocení vozu vychází z týdenního testování, kdy se v této době snažím odhalit zásadní výhody i nevýhody koupě tohoto vozu. V některých ohledech se jedná o drobné výtky, které pro jiného jsou nevýznamnou položkou v seznamu negativ či pozitiv.
Plusy modelu Lexus UX
- Atraktivní, sportovně střižený design karoserie
- Vyšší stavba karoserie, praktické oplastování
- Komfortní interiér, kvalitní materiály, precizní zpracování
- Kultivovaný projev hybridní pohonné jednotky, výkon a agilnost soustavy
- Skvělý podvozek pro městský provoz
Mínusy modelu Lexus UX
- Vyšší cena, zlatá střední okolo 1,25 milionu korun
- Při dynamické jízdě se občas E-CVT převodovka zapotí