Opel Insignia Sports Tourer – Proč jich nevidíme více?
Nabídka německého Opelu zdá se být kompletní. Ve flotile nechybí trendy crossover (Mokka, Crossland), stylový malý městský vůz (Corsa), kompaktní hatchback i ve verzi kombi (Astra). Nabídku dále tvoří velké SUV (Grandland X), rodinné MPV až pro sedm pasažérů (Combo) a Zafiru v až devítimístném provedení. Vrcholem nabídky osobních vozů s bleskem na kapotě je pak zástupce nižší střední třídy. Jmenovitě jde o léta známý model Insignia. Ten se vyrábí jak v provedení Grand Sport, tak v praktičtější karosářské verzi Sports Tourer. Otázkou je, proč se Opel nachází v prodejnosti až na 14. místě. Vždyť až na výjimky jde o skvělé vozy s dobrým poměrem cena/výkon.
Po pěti měsících se české zastoupení značky Opel musí spokojit až se 14. místem v prodejnosti nových vozů. Tržní podíl je pouze 1,8 procenta a celkový počet prodaných vozů dosahuje hodnoty 1.622 kusů. V porovnání s minulým rokem dokonce Opel roste a to o významných 139,23 procenta (+ 457 prodaných vozů). Přesto mám pocit, že by se na českých silnicích mohlo nových Opelů pohybovat o dost více. Pokud pominu model Crossland, který je paradoxně nejprodávanější model značky, vždy mě testované Opely mile překvapily. Crossland možná až příliš cílí na řidiče vyššího věku, tím pádem je z nabídky nejméně přitažlivým. Zmiňoval jsem to již u modelu Astra, kterému se jednoznačně nedostává takové popularity, které by si zasloužil. Obdobný pocit mám i z modelu Insignia. Především pak ve verzi Sports Tourer, který mi dělal týden příjemného společníka.
Bezmála pět metrů dlouhá karoserie nenechá nikoho na pochybách, že se jedná o vlajkovou loď se vším všudy. Na první pohled působí Insignia možná až příliš skromně. Z aktuální nabídky značky se rozhodně jedná o nejvíce konzervativní design. V porovnání s horkou novinkou Mokka je design Insignie tak trochu pár let pozadu. Velkou měrou se na mém názoru může podílet obyčejná černá barva laku. Na vizualizacích v červeném či modrém odstínu přeci jen působí svěžeji. Testovaný kousek disponuje světlomety IntelliLux LED Pixel s hezkým světelným podpisem. Účinnost LEDkových světlometů je přímo ukázková.
Naopak provedení směrových světel umístěných na blatníku je přesně důkazem tak trochu postaršího designu. Úplně jsem se taktéž nedokázal sžít s dlouhou linií chromového pásku táhnoucího se přes celou délku vozidla. Naopak na zádi se mi líbí prostoupení chromové lišty přímo do zadních světlometů. Karoserii pak zdobí chromové ližiny a sedmnáctipalcové disky kol z lehkých slitin. Pokud by vás tato Insignia vzhledově neoslovila, k dispozici je verze GSi, která vypadá fantasticky. K lepšímu vzhledu dopomáhá červená metalická barva, 20″ ráfky z lehkých slitin či sada OPC Line zkrášlující jak exteriér, tak interiér vozu sportovními doplňky.
V interiéru Insignie se můžete spolehnout na řadu věcí, které jednoduše fungují. Řeč je především o skvělých sedadlech. Byť v našem případě nejsou sedadla elektricky nastavitelná, pohodlnou pozici za volantem naleznete lusknutím prstu. Sedadla mají příjemnou konzistenci výplně. Potěší dostatečné boční vedení a možnost prodloužení délky sedáku. Elektricky si pak můžeme nastavit sklon sedáku, aby bylo vše na sto procent. Díky sedadlům tak i dlouhé cesty zvládnete na jeden zátah a bez bolavých zad. Další věcí, která zde funguje, je koncepce palubní desky. Začněme skvěle zpracovaným multifunkčním volantem, virtuálním štítem, head-up displejem. Pokračovat můžeme až ke středovému panelu, kde své místo našla dotyková obrazovka infotainmentu. Díky mírnému natočení směrem k řidiče je obrazovka velmi dobře čitelná. Potěšila mě přítomnost klasických ovladačů automatické klimatizace. Nikde tak nemusíte složitě ťukat na obrazovku. Pod displejem je umístěn ovladač pro hlasitost rádia. Namísto tlačítek pro obsluhu rádia bych uvítal tlačítka pro rychlé přepnutí na telefon či navigaci. Z pohledu funkčnosti nelze jak přístrojovému štítu, tak navigaci Multimedia Navi Pro nic vytknout. Osmi palcové obrazovky jsou dobře čitelné i za denního světla. V přední části vozu, především z pohledu řidiče, mě na palubě nic nescházelo. Sedí se příjemně nízko, výhled z vozidla je dostatečný a celkové odhlučnění kabiny je taktéž na dobré úrovni. Pokud bych měl určit pro Insignii její hlavní pole působnosti, bude to poklidná a dlouhá jízda po okreskách a dálnicích. Cesta bude bavit i cestující ve druhé řadě sedadel. Místa je zde totiž na rozdávání. Cestující s výškou okolo 180 centimetrů nebudou mít problém s místem v žádném směru. Na krajních sedadla můžete za pomoci systému Isofix bezpečně uchytit dvě dětské autosedačky. Dále nechybí dva USB porty, výdechy klimatizace a elektricky ovládaná okna. Zavazadelník Insignie je bezesporu jednou z jeho předností, v základním uspořádání nabídne skvělých 560 litrů. Ideální tvar ložné plochy, nízká nakládací hrana a praktické háčky ukazují praktičnost kombíků oproti řadě větších SUV. Po sklopení sedadel druhé řady za pomoci tlačítka v zavazadlovém prostoru se objem navýší až na maximálních 1.665 litrů. Opět potěší minimální shod mezi sklopenými sedadly a ložnou plochou.
Zatím stále marně hledám důvod menších prodejů. Ani po zhlédnutí ceníku nevidím důvod, proč se Insignia nedokáže lépe prosazovat. Vždyť v základu ji pořídíte za akčních 649.990 Kč. Příplatek za prodlouženou verzi je pak pouhých 30.000 Kč. Testovaný kousek ve výbavovém stupni Ultimate startuje na částce od 789.990 Kč. Jedná se o vrchol nabídky, pomineme-li verzi GSi. Konkrétně testovaná Insignia pracuje s dvoulitrovým agregátem 2.0 CDTI (128kW/174k) ve spojení s automatickou osmistupňovou převodovkou. V této specifikaci si budete muset přichystat alespoň 829.990 Kč. Za tuto sumu získáte plně vybavené vozidla s odpovídajícím komfortem a prestiží.
Z pohledu motorizace se dieselová jednotka jeví jako drobným zádrhelem v jinak pozitivní recenzi. Rozhodně nemohu říct, že by jednotka patřila k těm kultivovaným. Hrubý chod motoru, občasné vibrace prostupující až do kabiny či průměrné odhlučnění to je bohužel vizitka jinak výkonově dostačujícího agregátu. Součinnost s osmistupňovou převodovkou funguje, snad je občasné zacukání opět snižuje hodnocení. Přesvědčivě taktéž nefungoval systém start-stop, který občas zacloumal s celým vozem. Z pohledu jízdních vlastností je Insignia jinak velmi komfortním vozem. Potěší intuitivním ovládáním a příjemně nastaveným posilovačem řízení. Ani výsledná spotřeba okolo sedmi litrů na sto kilometrů není špatným výsledkem. Pokud by měla Insignia něco na svém projevu zlepšit, je to bezesporu technická stránka vozu. V oblasti interiéru, praktičnosti, bezpečnosti a konektivity dělá vše na maximum a velmi dobře. Bohužel celkový jízdní projev je spíše průměrný a to se do souboje s Mondeem, Superbem či Passatem rozhodně moc nehodí. U vozů pohybujících se na hranici jednoho milionu korun je potřeba podávat víc než jen průměrné výkony. Insignia je jinak dobré auto, které by si zasloužilo větší povědomí nakupujících.
Plusy: Prostorný a komfortní interiér, skvělá sedadla, účinné LED světlomety, objem zavazadelníku
Mínusy: Hrubší chod dieselu, nekultivovaný projev dvoulitru, obtěžující start-stop systém
Celkové hodnocení: 95%
Průměrná spotřeba: 6,9 l/100 km
Cena testovaného vozu: 829.990 Kč