Opel Mokka – Do Vysokých Tater s dieselem!
Mám rád jednoduché věci, co fungují, především pak v praxi. Při dnešních cenách pohonných hmot atakující částky 50 Kč za jeden litr je spotřeba vozu docela zásadní věc. Především pak při delších cestách. Například z Prahy do Štrbského Plesa ve Vysokých Tatrách je to přibližně 550 kilometrů. Drtivá část cesty je po dálnici, ideální místo pro plynulou jízdu s cílem dostat spotřebu co nejníže. Na cestu do Štrbského Plesa jsem převzal stále novotou vonící Opel Mokka. Malé SUV se na první pohled nejeví jako ideální parťák na dlouhou cestu. Nenechte se zmýlit, pod kapotou totiž pracuje malý dieselový agregát 1,5 CDTI s maximálním výkonem 110 koňských sil (81 kilowatt). V tomto případě tak funguje jednoduchá rovnice: „Malé auto + malý diesel = Malá spotřeba paliva”. Jednoduché a v praxi fungující!
Kompletní test modelu Opel Mokka naleznete níže v přiloženém odkazu.
Opel Mokka je malý a velmi příjemný crossover. První zkušenosti byly vesměs pozitivní, na delší trať jsem měl zprvu drobné pochybnosti. Po ujetí prvních dvou set kilometrů všechny pochybnosti opadly. Mokka je stejně příjemným malým vozem jak v městském provozu, tak i na dálnici. Kabina je velmi dobře odhlučněna, stejně tak se do interiéru dostává minimum vibrací a to i přes dieselový agregát vpředu. Řízení je příjemné a předvídatelné, každopádně bez jakéhokoliv náznaku emocí a zpětné vazby. Při vyšších rychlostech se začne projevovat celkově vyšší karoserie, která způsobuje náklony a občasné výkyvy při udržování ideální stopy. Mokka si tak ráda při bočním větru a vyšší rychlosti tak trochu „zatancuje”.
Testovaný agregát, tedy vznětová patnáctistovka 1,5 CDTI s výkonem 81 kilowatt, pracuje ve spojení s manuální šesti stupňovou převodovkou. Dráhy řadící páky jsou delší ale přesné. Řazení tak nikterak neubírá na celkovém komfortu. Součinnost dieselového agregátu s manuální převodovkou nikterak neukrajuje z výkonu 110 koní. Byť by se mohlo zdát, že výkon 110 koní není dostačující, opak je pravdou. S relativně lehkou Mokkou (1.295 kg) si dokáže velmi příjemně pohrát a díky hodnotě točivého momentu 250 Nm při 1.750 otáčkách i příjemně akceleruje. Udržování dálničního tempa není pro Mokku žádným problémem, stejně tak dynamická jízda ve finále cesty ve stoupání ke Štrbskému Plesu.
Dle metodiky WLTP je průměrná spotřeba dieselové patnáctistovky 4,4 – 4,5 litru na sto kilometrů. Emise CO2 taktéž dle metodiky WLTP dosahují na hodnotu 116 – 119 (g/km). Tato hodnota stačí na splnění emisní normy EURO6d. Co se týče spotřeby na cestě Praha – Štrbské Pleso – Praha, musím uznale pokynout. Cílem nebylo jet maximálně úsporně, nýbrž tak, aby byla cesta rychlá, bezpečná a komfortní. Výsledná hodnota 4,5 litru dieselu na sto kilometrů je skvělá hodnota. Vůz byl obsazen dvěma dospělými osobami a zavazadly včetně jízdního kola. Na trase o celkové vzdálenosti okolo 1.100 kilometrů si Mokka řekla o cca 49,5 litru. S nádrží na 41 litrů to znamená pouze jedna zastávka na dotankování. Pokud bychom zprůměrovali cenu dieselu na současných 48 Kč za litr, cena výletu do Vysokých Tater a zpět vyjde na 2.376 Kč. Pro srovnání pokud by dva dospělí lidé cestovali vlakovou dopravou z pražského hlavního nádraží přímo do Štrbského Plesa, vyjde celá doprava na částku lehce pod 2.000 Kč. U vlakového spojení máte jistotu jednoho přestupu a dozajista zpoždění. Zatímco cesta Mokkou byla rychlá, komfortní a kvalita silnic na této trase vyhovující.