
Pracanti v novém hávu – Modernizované užitkové vozy Stellantisu
Užitkové vozy koncernu Stellantis prošly v nedávné době kompletní modernizací. Drobné retuše na vzhledu se dotkly všech modelů ať už ze stáje Citroenu, Peugeotu, Opelu, Fiatu či Toyoty. Každá z výše uvedených automobilek měla možnost své osobní dodávky identifikovat dle aktuálního designového směru. Základem je totiž vždy stejná technika, karoserie, rozměry i palubní deska. Změny oproti předešlým generacím hledejme především na přídi vozu. Citroen, Peugeot i Fiat implementovaly nové logo. Přepracovaný je přední nárazník či grafika světelného podpisu a tím ve výsledku končíme. Ono na druhou stranu, proč měnit něco, co roky funguje bez výhrad. Designově to všem dodávkám prospělo. Působí moderněji a o to jde v první řadě. Na několik let se tak na tyto pracanty nebudeme muset sáhnout.
V interiéru došlo na drobné změny v oblasti přepracování volantu či středového panelu s obrazovkou infotainmentu. Novinkou je také přítomnost virtuálního kokpitu či komfortnějších sedadel. Všechny tyto drobné změny pomáhají k postupnému zvyšování komfortu za volantem osobní dodávky. Pro řidiče, jenž za volantem tráví každý den mnoho hodin, jsou tyto změny rozhodně pozitivní. Nové pracoviště je u všech modernizovaných užitkových vozů z koncernu Stellantis o poznání příjemnějším místem. Zároveň i nadále potěší účelnost interiéru, kterou v každodenním provozu dozajista oceníte. Zdali zvolíte Peugeot, Citroen, Opel, Fiat nebo Toyotu závisí čistě na preferenci dané značky či osobní zkušenosti. Základ je totiž ve všech modelech naprosto identický.

Jako u předešlých generací si zákazník může vybírat z mnoha specifikací daných dodávek. K dispozici jsou různé délky karoserie u větších modelů. Pak lze kombinovat i se změnou výšky karoserie pro co největší možný nákladový prostor. Začínáme na verzích L1H1 a končíme na L3H3, ideální konfiguraci pro své podnikání tak najde opravdu každý.
Co se týče pohonných jednotek, zákazník má opravdu z čeho vybírat. Pro menší dodávky, jako jsou Berlingo Van či Partner, můžete vybírat mezi benzínovou jednotkou, dieselem a čistě elektrickou verzí. Střední dodávky typu Jumpy a Expert nabízejí volbu mezi dieselovými agregáty v několika výkonnostních verzích a elektromotorem. Vrcholem nabídky z pohledu užitečných vlastností jsou pokud i nadále zůstaneme u Citroenu a Peugeotu modely Jumper a Boxer. I zde má zákazník možnost volby a to mezi dieselem a elektromotorem. Přítomnost čistě elektrických verzí u dodávek, se kterými se ročně nalítají desítky tisíc kilometrů, působí spíše jako snaha o snížení flotilových emisí nežli reálná snaha v tomto ohledu prorazit. Každopádně jízda s čistě elektrickými dodávkami, především v městském provozu, je opravdu o poznání komfortnější. Kdo tak jezdí kratší trasy a pouze po městě, věřím, že u elektrické verze najde uplatnění. Pro všechny ostatní je zde připraven léty ověřený dieselový agregát s kultivovaným projevem a příjemnou spotřebou paliva.
Citroen Berlingo Van/Peugeot Partner
Nabídka pohonných jednotek
Nové Berlingo Van startuje na částce 499.900 Kč bez DPH. Jedná se o základní verzi se standardní nosností 650 kilogramů. Pod kapotou pracuje benzínová dvanáctistovka s výkonem 110 koní ve spojení s manuální šestistupňovou převodovkou. Nejlevnější diesel pořídíte za 524.900 Kč bez DPH. Za prodlouženou verzi s vyšší nosností na jednu tunu se připlácí 30.000 Kč.
Peugeot Expert
V nabídce modelu Expert najdeme diesel hned ve třech výkonnostních specifikacích (120, 145 a 180 koní). K dispozici je i čistě elektrická verze s dojezdem na jedno nabití až 350 kilometrů. Doba dobíjení na 80 procent kapacity baterie zabere přibližně 40 minut na nabíječce. Expert lze pořídit ve třech provedeních. Základem je čistě užitková verze Furgon, dále varianta Flexi a nesmí chybět oblíbené provedení polocombi. Pro zákazníky je připravena nabídka mezi dvěma délkami karoserie. Základní L2 měří na délku 4,98 metru. Prodloužená verze L3 se může pochlubit délkou 5,33 metru. Užitečné zatížení dieselové specifikace činí až 1.350 kilogramů. Užitečný objem nákladového prostoru je u prodloužené verze až 6,3 metru krychlových.
Základní cena startuje na částce 745.000 Kč bez DPH za verzi L2 s dieselovou patnáctistovkou BlueHDi. Dvoulitrový agregát pořídíte o 45.000 Kč dráž. Prodloužená verze s dvoulitrovým agregátem a zvýšenou nosností pořídíte od 820.000 Kč bez DPH. Nejdražší specifikací je pak čistě elektrická verze s větší baterií, jenž pořídíte za 1.265.000 Kč bez DPH. Z pohledu komfortu za volantem je bezesporu zajímavou konfigurací silnější dvoulitrový diesel s osmistupňovou automatickou převodovkou EAT8. Zde si zákazník musí připravit 870.000 Kč, respektive rovných 900.000 Kč bez DPH v případě delší karoserie L3.
Hodnocení
Hodnocení vozu vychází z týdenního testování, kdy se v této době snažím odhalit zásadní výhody i nevýhody koupě tohoto vozu. V některých ohledech se jedná o drobné výtky, které pro jiného jsou nevýznamnou položkou v seznamu negativ či pozitiv.
Plusy modernizovaných užitkových vozů koncernu Stellantis
- Široká nabídka pohonných jednotek
- Nabídka prodloužených verzí u nejmenších modelů
- Příjemnější interiér, líbivější palubní deska a nové volanty
Mínusy modernizovaných užitkových vozů koncernu Stellantis
- Jeden technický základ hned pro pět automobilek
Celkové hodnocení: 97%

