PSA vystrkuje elektrické růžky – cesta správným směrem?
Během podzimu se mi naskytla možnost otestovat velkou část elektrifikovaných modelů ze stáje PSA. Postupný přechod z klasických spalovacích motorů na hybridní a následně i plně elektrické modely odstartovala skupina Peugeot – Citroen – Opel začátkem letošního roku. Co přináší elektrifikace u cenově dostupných vozů, které většina českých zákazníků pořizuje i s ohledem na nižší pořizovací ceny oproti koncernu Volkswagen? To jsem zjišťoval hned u pětice modelů. Měl jsem možnost usednout za volant Peugeotu 508 SW, modelu 3008 Hybrid, Opelu Corsa s čistě elektrickým pohonem, obdobně i u DS 3 Crossback. Nechybělo ani velké SUV, konkrétně C5 Aircross ze stáje Citroën s hybridním pohonným ústrojím.
Peugeot 508 SW – Hybrid 225 e-EAT
Vlajková loď značky Peugeot s modelovým označením 508 nenechá ani po dlouhých měsících od představení kolemjdoucí v klidu. Extravagantní design jednoduše oslovil, praktičtější verze SW taktéž vypadá jako z blízké budoucnosti. Nízká silueta vozu, celkově agresivní vzhled a řada originálních prvků v čele s ledkovým „zubem” denního svícení mě stále baví. Standardní 508 jsem měl možnost vyzkoušet již v téměř všech specifikacích, níže naleznete kompletní recenzi.
Dnes si totiž představíme novinku v nabídce. Jedná se o plug-in hybridní pohon, kterým značka Peugeot reaguje na stále se zpřísňující normy Evropské unie. Přítomnost hybridního pohonného ústrojí přináší pro řidiče zajímavou motorizaci. O pohon se totiž stará zážehová šestnáctistovka PureTech s výkonem 133 kilowatt v kombinaci s elektromotorem. Ten nabízí výkon 81 kilowatt při 2.500 otáčkách za minutu. Maximální kumulovaný výkon je pak 165 kilowatt, respektive 225 koňských sil. Baterie disponuje kapacitou 11,8 KWh, užitečná kapacita je pak 9,3 KWh. Na jedno nabití je 508 SW schopna v čistě elektrickém režimu ujet až 52 kilometrů dle metodiky WLTP. Nabíjet můžete z WallBoxu, zde je orientační doba nabíjení okolo 1,8 hodiny. Druhou možností je nabíjení z domácí jednofázové zásuvky. Nabíjení se však protáhne až na průměrných 7,2 hodin. Dobíjet baterii však můžeme i za jízdy, stačí aktivovat režim Save a zvolit požadovanou míru nabití baterie. Vše funguje na jedničku. Jízda s plug-in hybridní 508 SW mě přesvědčila o kvalitách tohoto neotřelého zástupce střední třídy. Přítomnost nabité baterie pocítíte především při akceleraci, která je příjemně lineární a překvapivě svižná. Hlavní pole působnosti má 508 SW HYBRID rozhodně ve městě, kde má za prvé blízko k nabíječce a za druhé má zde své obdivovatele. Tohle auto si totiž kupujete tak trochu i kvůli jeho vzhledu, kterým chcete kolemjdoucí okouzlit. Hybridní provedení 508 SW startuje na částce od 1.145.000 Kč, nejdražší provedení GT Pack pořídíte za 1.335.000 korun.
Peugeot 3008 HYBRID4 300 e-EAT8
Druhým vozem, jenž jsem ze stáje automobilky Peugeot mohl okusit s hybridním pohonem, bylo oblíbené SUV 3008. Model řadící se do segmentu C-SUV je v letošním roce prozatím desátým nejprodávanějším vozem této kategorie. Od začátku roku se prodalo již 910 kusů. V průběhu roku dorazila na náš trh hybridní verze, která doplnila stávající nabídku pohonných ústrojí současné generace. Na podzim se totiž představil již nástupce s kompletně přepracovaným exteriérem. Hybridní 3008 lze nyní pořídit ve dvou specifikacích s tím, že slabší verze s pohonem pouze přední nápravy HYBRID 225 e-EAT8 startuje na nemalé částce od 945.000 Kč. Specifikace HYBRID4 300 e-EAT8 je dostupná pouze ve dvou nejvyšších výbavových stupních, tedy GT LINE a GT. Z pohledu ceny se bavíme o částce minimálně od 1.125.000 Kč. Verze GT pak s hybridním pohonem o výkonu rovných 300 koňských sil a pohonem všech čtyř kol stojí 1.190.000 Kč. Pokud k vozu započteme několik příplatkových položek, není problém atakovat hranici 1,3 milionu korun. HYBRID4 300 e-EAT8 kombinuje zážehovou šestnáctistovku a elektromotory na přední a zadní nápravě. Kumulovaný výkon je pak roven 300 koňským silám. Maximální kumulovaný točivý moment je pak slušných 520 Nm. V kombinaci s pohonem všech kol a precizní automatickou převodovkou o osmi rychlostních stupních je jízda s 3008 velmi příjemná. Výkon je opravdu solidní, potěší lineární zátah a celková ochota jít za plynem. V čistě elektrickém režimu je akcelerace doopravdy velmi dynamická. Při přepnutí do hybridního režimu zamrzí až moc citelné připojování zážehové jednotky. S kapacitou baterie 13,2 KWh to není na žádné dlouhé vyjížďky. Maximální dojez v čistě elektrickém režimu je v reálných podmínkách městského provozu okolo 50 kilometrů. Dobíjení z WallBoxu zabere cirka dvě hodiny. Při dobíjení z jednofázové domácí zásuvky je nutné počítat s dobou okolo osmi hodin. Přes večer tak dobijete baterii do maximální kapacity. Pokud máte zaměstnání v takové vzdálenosti, že cestou zpět přes nákupní centrum najedete do 50 kilometrů, rozhodně 3008 dokáže splnit veškerá očekávání od hybridního vozu. Je příjemně tichá, svižně akceleruje, můžete parkovat na modrých zónách, nepotřebujete dálniční známku a v průměru si řekne o 1,5 – 2,0 litru na sto kilometrů.
Opel Corsa-E
Nová generace modelu Corsa mě velmi příjemně překvapila ve všech již testovaných specifikacích. Ať už se o pohon starala zážehová dvanáctistovka či dieselová 1,5, vždy mě německý drobek oslovil. Na čistě elektrickou Corsu-E jsem se tak velmi těšil. Očekávání byla veliká a musím uznat, že soužití s elektrickým městským vozem s bleskem ve znaku bylo příjemné. K dispozici je elektromotor o maximálním výkonu 100 kW, respektive 136 koňských sil. 50 KWh baterie umožňuje na jedno dobití maximální dojezd až 337 kilometrů (WLTP). Dobíjení je možné z veřejně dostupných DC nabíječek (100 KWh) či z domácí zásuvky. V prvním případě lze baterii dobít na 80% kapacity za pouhých 30 minut. Pokud budete dobíjet z domácí sítě, nejadekvátnější variantou je dobíjení přes noc. V aktuálním chladnějším počasí je nutné počítat s kratším dojezdem. Reálně jsem se během týdne pohyboval okolo 280 – 300 kilometrů. Jízdní projev čistě elektrické Corsy je poznamenám především vyšší hmotností. Oproti zážehové dvanáctistovce s automatickou převodovkou je Corsa-E těžší o znatelných 297 kilogramů. Díky vyšší hmotnosti je Corsa pocitově usedlejší, působí jako o třídu větší vůz. Na akceleraci elektromotoru jako by se hmotnost neprojevovala, příjemně dynamická akcelerace dodává Corse nutnou dávku sportovnosti. Na stovce je téměř 1,5 tuny těžká Corsa za 8,1 vteřiny. Maximální rychlost je pak pouhých 150 kilometrů za hodinu. Na dálnici je nutné vzhledem ke spotřebě počítat s optimální rychlostí okolo 120 kilometrů. Elektrická Corsa je dostupná hned ve čtyřech výbavových stupních. Nejlevněji ji pořídíte od 759.990 Kč (Edition), nejdražší verze Ultimate s kompletní výbavou stojí pak 849.990 Kč.
DS Crossback E-Tense
Dalším plně elektrickým vozem stáje PSA je i méně známé DS3 Crossback E-Tense, které sdílí technický základ právě s modelem Corsa-E či Peugeotem e-208. Francouzská automobilka DS Automobiles však oproti svým bratrům nabízí řadu „luxusnějších” prvků výbavy. Kromě bohatší výbavy, extravagantnějšího vzhledu a odvážněji řešeného interiéru se však DS3 Crossback prezentuje především sebevědomě nastavenou cenou. Elektrická DS3 Crossback totiž startuje na částce 995.000 Kč, shodně pro výbavové stupně PERFORMANCE LINE a SO CHIC. V nejvyšším výbavovém stupni je nutné počítat s částkou přesahující jeden milión korun, konkrétně stojí 1.075.000 Kč (GRAND CHIC). Za tuto sumu dostane doopravdy zcela originální vůz. V případě testovaného vozu to platí dvojnásob. Kompletně bílý interiér, včetně volantu, jasně poukazuje na směr, kterým chce DS oslovit především naše lepší polovičky. Osobně jsem se v takto laděném interiéru necítil zrovna nejlépe. Každopádně lze volit i klasické tmavé čalounění, které bylo i v dříve testovaných vozech s konvenčními pohonnými jednotkami. Oproti Corse-E se z pohledu jízdních vlastností nic zásadního nemění, pouze vyšší stavba karoserie způsobuje mírné náklony. Na druhou stranu do DS3 se díky vyšší světlé výšce příjemněji nastupuje. Dojezd a doba nabíjení je identická jako u Opelu. Pokud bychom porovnávali ceny nejvyšších výbav, tak malý crossover pořídíte o znatelných 225.010 Kč. Hold za lepší materiály, bohatší výbavu a originalitu se platí.
Citroën C5 Aircross
Posledním vozem, kterým jsem uzavřel podzimní testování elektrifikované modelové řady skupiny PSA, je SUV C5 Aircross. Hybridní pohonné ústrojí s označením 225 ë-EAT8 kombinuje zážehovou šestnáctistovku o výkonu 133 kilowatt s elektromotorem na přední nápravě o výkonu 81 kilowatt. Kumulovaný maximální výkon pak dosahuje 165 kilowatt, respektive 225 koňských sil. Maximální kumulovaný točivý moment dosahuje hodnoty 360 Nm. Skrze již známou osmistupňovou automatickou převodovku jsou poháněna kola pouze přední nápravy. Jedná se o technický základ totožný s modelem 3008 HYBRID 225. Nevýhodou C5 Aircross je oproti Peugeotu absence vyššího výkonu 300 koňských sil a pohonu všech čtyř kol. Maximální dojezd v čistě elektrickém režimu je 56 kilometrů dle metodiky WLTP. Z WallBoxu trvá dobití do 100% cca 2 hodiny. Při nabíjení z domácí sítě si budete muset na plnou baterii počkat více jak sedm hodin. Dobíjet můžete i při samotné jízdě, v režimu B si tak při brždění můžete baterii taktéž dobít do stoprocentní kapacity (13,2 KWh). Kombinovaná spotřeba hybridního SUVéčka se pak pohybuje v rozmezí od 1,5 – 2,0 litru na sto kilometrů. Chování vozu je téměř identické s konvenčním technickým základem. I zde však hraje roli vyšší hmotnost, která dodává vozu pocit větší stability a mohutnosti. Model C5 Aircross rozhodně řadím k těm povedenějším malým SUV. Příjemně komfortní interiér, měkce nastavený podvozek a dostatečný výkon díky přítomnosti elektromotoru mě dokázaly přesvědčit že částečná elektrifikace má smysl. Překážkou tak i nadále zůstává cenová politika, byť se skupina PSA prezentuje ve velké míře cenově dostupnějšími vozy, elektrifikované modely rozhodně nejsou z levného kraje. C5 Aircross Hybrid v nejnižším stupni výbavy pořídíte za 1.005.000 Kč, nejdražší specifikace pak vyjde na částku 1.117.000 Kč.
Na závěr celého podzimního seznamování jak s plně elektrickými, tak hybridními modely skupiny PSA ,jsem ze svých poznatků a pocitů z řízení dospěl k pozitivnějšímu vnímání hybridních vozů. Plně elektrické modely dokážou bezesporu zaujmout. Každodenní život s nimi však za současných podmínek není úplně růžový. Naopak hybridní pohonné jednotky v modelech 508 SW, 3008 a C5 Aircross mě mile překvapily. Příjemná dynamika, tichý chod, možnost rekuperace energie za jízdy, dobíjení jak z WallBoxu, tak domácí sítě. Jedinou nevýhodou je cena postavená hodně vysoko oproti konvenčním pohonným jednotkám. Rozhodně však mohu doporučit testovací jízdu, ať si elektrifikaci skupiny PSA vyzkoušíte na vlastní kůži.