Seat Leon Sportstourer – Svěží vánek v koncernu
Seat Leon Sportstourer
- Základní informace
- Naměřené hodnoty
- Výbava a ceník
- Konkurenti
- Hodnocení (+/-)
- Fotogalerie
1. Základní informace
- Rozměry
Délka: 4.642 mm, Šířka: 1.799 mm, Výška včetně ližin: 1.456 mm, Rozvor: 2.684 mm
- Nabídka pohonných jednotek
Seat Leon Sportstourer je na českém trhu dostupný s opravdu širokou nabídkou pohonných jednotek. Zákazník může vybírat mezi zážehovými jednotkami, tak i vznětovými, hybridním pohonem a verzí na zemní plyn CNG. Celkem je k dispozici jedenáct variant. Základní pohonnou jednotkou je tříválcový agregát o objemu jednoho litru s maximálním výkonem 81 kilowatt, respektive 110 koňských sil. Následuje čtyřválcová patnáctistovka TSI ve dvou výkonnostních verzích a to 96 kilowatt a 110 kilowatt. Vrcholem nabídky z pohledu zážehových motorizací je dvoulitrové TSI s maximálním výkonem 140 kilowatt (190 koní). Pro zájemce o diesel je připraveno dvoulitrové TDI s výkonem 85 kilowatt, 110 kilowatt a také s možností pohonem obou náprav. Samozřejmostí je možnost volby mezi manuální převodovkou a automatickou dvouspojkovou převodovkou DSG. Vrcholem nabídky z pohledu maximálního výkonu je verze s označením e-HYBRID. Ta dává k dispozici hned 150 kilowatt, tedy 204 koňských sil ve spojení s automatickou převodovkou. Zajímavou motorizací je bezesporu i 1,5 TGI kombinující zážehovou patnáctistovku se zemním plynem, tedy jak koncern na svých vozech užívá označení písmeny CNG.
- 1.0 TSI 81 kW / 110 k
- 1.0 eTSI 81 kW / 110 k DSG
- 1.5 TSI 96 kW / 130 k
- 1.5 TSI 110 kW / 150 k
- 1.5 eTSI 110 kW / 150 k DSG
- 2.0 TSI 140 kW / 190 k DSG
- 2.0 TDI 85 kW / 115 k
- 2.0 TDI 110 kW / 150 k 6M │ DSG
- 2.0 TDI 110 kW / 150 k DSG 4WD
- e-HYBRID 150 kW / 204 k DSG
- 1.5 TGI 96 kW / 130 k 6M │ DSG
2. Naměřené hodnoty
Seat Leon Sportstourer je třetím do party koncernových kombíků nižší střední třídy. Po boku Volkswagenu Golf Variant a Škody Octavie Combi je kombík se španělským pasem tím nejvíce odvážným. Jako kdyby Seat měl v koncernu být tím temperamentním Španělem, který umí rozproudit emoce. Z pohledu designu exteriéru se to Seatu daří. Oproti Golfu a Octavii je design lehčí. Ostré linie, temperamentní příď vozu, to vše dělá z Leona pohledným vozem. Z pohledu rozměrů je Leon velmi totožný s Golfem. Octavie je pak ve všech parametrech větším vozem, pouze v hodnotě rozvoru je Leon o zanedbatelné 3mm větší. V praxi to znamená jediné, Leon působí oproti větší Octavii lehčím a sportovnějším dojmem. U Leonu, stejně tak u Octavie, se velmi podařil světelný podpis předních světlometů. Leon pak přidává extravagantní zadní světlomety, jenž jsou propojeny přes celou šíři vozidla. Po designové stránce je tak Leon bezesporu zajímavým vozem, který dokáže zaujmout. Očekával bych totožné emoce v interiéru, zde se bohužel nic takového neodehrává. Řekl bych jednoduše: „Klasický koncernový sterilní rukopis.” V případě Seatu to zamrzí rozhodně více nežli třeba u Volkswagenu Golf. Palubní deska je bez nápadu. Chybí ony emoce a spojení řidiče s vozem. Opačnou stranou mince je však účelnost a přehlednost palubní desky. Z pohledu ergonomie skvělé, stejně tak naklonění středového panelu směrem k řidiči. Dalo by se zde použít v jednoduchosti je krása. Pro zákazníky hledající přeci jen trochu toho španělského šarmu to však bude spíše zklamáním.
- Emise dle výrobce: 128 (g/km)
- Emisní norma: EU6d-ISC-FCM
- Zrychlení 0-100 Km/h: 9,7 s
- Maximální rychlost: 213 km/h
Co však nelze považovat za zklamání je pohonné ústrojí. Pod kapotou testovaného vozu se nachází defacto zlatá střední cesta – patnáctistovka TSI s výkonem 130 koní a šestistupňovou manuální převodovkou. Tato kombinace patří k těm povedenějším. Výkon 130 koní je pro každodenní ježdění naprosto dostačující. Manuální převodovka funguje bez větších výhrad a celková spotřeba se drží v rozumných hladinách. Čtyřválcová jednotka s maximálním točivým momentem 200 Nm. jde příjemně za plynem, potěší však spíše celkovou kultivovaností. Během týdne jsem se pohyboval se spotřebou okolo 5,7 – 5,9 litru na sto kilometrů. Mezi pozitiva řadím i velmi příjemně nastavený podvozek, který zvládá jak dynamičtější jízdní styl, tak i většinu nerovností. V městském provozu potěší i dobrý výhled z vozu.
3. Výbava a ceník
Leon Sportstourer je dostupný hned ve čtyřech výbavových stupních. Základ nabídky tvoří stupeň s označením Reference, jenž je dostupný pouze se základní motorizací 1,0 TSI 81 kW. Z výbavy mohu například zmínit Full LED přední světlomety + LED světla pro denní svícení, zadní LED světla Coast-to-Coast, automatická klimatizace Climatronic – 1zónová, Media System Plus s 8,25″ barevným dotykovým displejem či multifunkční volant a 15″ ocelová kola. Leon při této konfiguraci startuje na částce od 544.900 Kč. Druhý výbavový stupeň Style startuje přesně o 50.000 Kč výše a to se stejnou motorizací. K dobru však přidává výbavu jako například sportovní kožený multifunkční volant, nechybí automatická klimatizace Climatronic – 3zónová, 16″ kola z lehkých slitin či tónovaná skla. Třetí stupeň nesoucí název Xcellence startuje na částce 636.900 korun. Z výbavy přidává například 17″ kola z lehkých slitin, digitální přístrojový štít – 10,25″ barevný TFT displej, sportovní sedadla, chromované podélné střešní nosiče a lišty bočních oken taktéž v chromu. Vrcholem nabídky je pak výbavový stupeň FR, ten startuje na částce 674.900 Kč a to s patnáctistovkou 1,5 TSI 130. Již téměř kompletní výbava je navíc doplněna prvkem SEAT Drive Profile – individuální nastavení odezvy řízení a plynového pedálu. Dále například hliníkové nástupní lišty na prahu dveří – osvětlené, s logem FR, sportovní nárazníky s detaily v odstínu v šedé Cosmo či sportovní podvozek – snížený o 15 mm + tužší nastavení odpružení.
Testovaný Leon nabízí zajímavé spojení nejvyššího výbavového stupně FR s cenově dostupnější motorizací v podobě již zmíněné 1,5 TSI 130 s manuální převodovkou. V této specifikaci se pohybujeme na částce okolo 700.000 Kč. Vůz je samozřejmě z pohledu výbavy a komfortu na vysoké úrovni. Potěší kvalitní a pohodlná sedadla. Infotainment je velmi hezky graficky zpracovaný, odezva na povely je rychlá a přináší celkově přívětivé rozhraní. Ve druhé řadě sedadel není problém usednout ve třech dospělých. Limitující je šířka vozu v oblasti loktů a ramen. Pokud však ve druhé řadě budou cestovat děti, o prostor nebude nouze. Na krajních sedadlech je pak připraven systém Isofix pro bezpečné uchycení dětské autosedačky. Většinu zájemců dozajista potěší i objem zavazadelníku a ideální ložná plocha. V základním uspořádání nabízí Leon Sportstourer celkem 620 litrů. Na chatu i dovolenou tak čtyřčlenná rodina může vyrazit bez větších potíží s naložením všech zavazadel.
Níže naleznete odkaz na aktuální ceník zastoupení značky Seat.
Aktuální informace a ceník k modelu Seat Leon Sportstourer
4. Konkurenti
Dle obchodních tříd řadíme Seat Leon do nižší střední třídy. Zde tak svádí souboj o zákazníky například s modely Ford Focus, Volkswagen Golf, Kia Ceed, Peugeot 308 či Audi A3. Všechny tyto vozy a mnohé další nabízejí derivát v podobě verze combi, a tak výběr mají zákazníci opravdu široký. Seat Leon se průběžně pohybuje na sedmém místě, kde mu náleží tržní podíl 1,89 procenta. Celkem se pro Leona rozhodlo již 310 zákazníků. V provozu na něj tak často nenarazíme jako například na sourozence VW Golf a Škodu Octavii, přesto své místo na trhu má. Při výběru se zákazníci nejčastěji rozhodli pro benzínové agregáty, celkem 226 registrací. Na druhém místě se 73 registracemi jsou dieselové jednotky, následuje 10 vozů na CNG a pouze jeden hybridní vůz kombinující benzín a elektromotor. Statistiky se váží na období od ledna do konce června roku 2022.
5. Hodnocení
Hodnocení vozu vychází z týdenního testování, kdy se v této době snažím odhalit zásadní výhody i nevýhody koupě tohoto vozu. V některých ohledech se jedná o drobné výtky, které pro jiného jsou nevýznamnou položkou v seznamu negativ či pozitiv.
Plusy modelu Seat Leon Sportstourer FR
- Svěží a sportovně laděný design (atraktivní příď vozu s krásným světelným podpisem)
- Jednoduchá a přehledná palubní deska (z pohledu ergonomie bez výhrad)
- Prostorný interiér (620 litrů zavazadelník – na chatu i dovolenou bez kompromisů)
- Kultivovaný chod 1,5 TSI 130 (výkonu tak akorát, spotřeba super)
- Uživatelsky příjemné vozidlo (jak z pohledu jízdy, tak soužití s ovládáním vozu)
Mínusy modelu Seat Leon Sportstourer FR
- Podobnou příď jsem již někde viděl (podobnost s i30 či Lancerem tam prostě je)
- Interiér bez většího nápadu (sterilní prostředí – bez emocí)
- Označení modelu na pátých dveří (nekoresponduje s označením FR)
- Sedadla bez možnosti prodloužení sedáku (vyšší postavy budou postrádat)