Škoda Auto – TOP nabídky z Mladé Boleslavi
Domácí automobilka Škoda Auto byla v minulých letech brána jako za levnější alternativu k německým vozům. Hlavní cílem bylo nabídnout co nejlepší poměr cena/užitná hodnota. Většina modelů Škodovky tak ve svých obchodních třídách vyhrávalo vnitřním prostorem, praktičností a Simply Clever řešeními. Když se podíváme na současné modelové portfolio domácí automobilky, je patrné, že design a emoce začaly více ovlivňovat rozhodování zákazníků. Důkazem je přítomnost a velká poptávka zákazníků po výbavových stupňů. Jako jsou Monte Carlo, SportLine, RS či Laurin&Klement. V posledních měsících jsem měl možnost projet možná ty nejzajímavější konfigurace, které dnes škodovka nabízí.
Škoda Kodiaq RS 2,0 TSI 180 kW 4×4 DSG
Modernizované SUV Škoda Kodiaq přinesla řadu drobných změn, především z pohledu designu. Změny týkající se nových světlometů, přepracovaného nárazníku či nových zadních světlometů dodaly vozu potřebný nový impuls. Z pohledu verze RS se odehrála zásadní novinka pod kapotou. Namísto fanoušky z řad verzí „RS” kritizovaného dieselu Bi-TDI v předešlém Kodiaqu se zde setkáváme s daleko více sportovnějším agregátem 2,0 TSI s maximálním výkonem 180 kilowatt. Jedná se tak o nejsilnějšího Kodiaqa, který oproti předchůdci nabídne přeci jen více sportovního ducha. Z nuly na sto akceleruje za 6,5 vteřiny, maximální rychlost se zastaví na hodnotě 234 kilometrů a to vše s celkovou hmotností lehce pod dvě tuny. Jízdním projevem nabízí Kodiaq RS kombinaci, kterou potěší řidiče jak dynamické jízdy, tak té komfortní. Důležité je, že Kodiaq RS zůstává v první řadě stále velmi prostorným, bezpečným a rodinným SUV. Přítomnost výkonného TSI, precizní dvouspojkové převodovky DSG a pohonu obou náprav je tak cestou k technicky vyspělému vozu bez větších kompromisů. Součinnost převodovky DSG s dvoulitrovým TSI je ukázková, nikterak neubírá na výkonnostním potenciálu a navíc dokáže řidiče i pobavit. Díky tužšímu podvozku jsou náklony karoserie menší nežli v případě klasického medvěda, a tak vůz působí sebejistě i v zatáčkách.
Kodiaq RS dokáže bezesporu zaujmout svým designem. Po technické stránce je zde pro řidiče, kteří chtějí od vozu něco víc než jen přesun z bodu A do bodu B. Výbava je maximálně napěchována. Vychází ze stupně Sportline a přidává řadu dalších prvků, které jsou výhradou pouze verze RS. Dle aktuálního ceníku startuje Kodiaq RS na částce od 1.313.900 korun. Oproti nejsilnější verzi Sportline 2,0 TDI 147 kilowatt s automatickou převodovkou DSG a taktéž pohonem obou náprav vychází přesně o 100.000 Kč dráž. Za onen rozdíl však získáte opravdu „sportovnější” vůz, který udělá hodně parády.
Škoda Octavia RS Challenge Plus 2,0 TSI 180 kW DSG
Čtvrtá generace mladoboleslavského bestselleru již nikoho ze sedačky nezvedá. Přítomnost tohoto modelu v běžném provozu dělají z Octavie šedou myšku. Každý den potkáme stovky Octavií, jak těch soukromých majitelů, tak především těch z firemních flotil. Není se čemu divit, kdo chce prostorné, bezpečné a kvalitní vozidlo pro každodenní provoz, je Octavie defacto jasnou volbou. Co když ale chcete vystoupit z řady? Koupí sportovního provedení RS se taktéž moc neodlišíte. Na silnicích jezdí v hojném počtu, a tak jedinou možností, jak způsobit na ulici rozruch, je verze RS Challenge Plus. Někdy stačí opravdu málo, abyste na okolí udělali obrovský dojem. V případě čtvrté generace Octavie postačí extravagantní barva karoserie, konkrétně zelená Mamba. Tutéž barvu můžete nakonfigurovat pouze na jeden další model a to Enyaq Cupe RS. Exkluzivita této barvy je tak do jisté míry zaručena. Druhým krokem je zvuk výfukového systému a to ne „fake” brumlání z reproduktorů, ale opravdový líbezný projev z dvojice chromových koncovek. Tyto dva aspekty stačí k tomu, aby se za vámi lidé otáčeli. Jako kdyby chtěli říct: „RS Octavii znám, ale tohle, tohle vypadá fantasticky!”
Základem je „klasické” RS. Aby jste však mohli mít uchu lahodící zvukový projev, musíte sáhnout po specifikaci 2,0 TSI s maximálním výkonem 180 kilowatt, respektive 245 koňských sil. Rozhodnout se můžete jak pro verzi s manuální převodovkou, tak pro sedmistupňové DSG. Příplatek za automatickou převodovku činí rovných 50.000 Kč. Upravený výfukový systém je prací inženýrů z Mladé Boleslavi. Byť by Škodovka mohla sáhnout po renomovaných výrobcích, rozhodla se pro domácí výrobu. V podstatě jde o úpravu vnitřní stavby tlumičů, pozměněné délce vnitřních trubek včetně jejich perforace a úpravě přepážek tlumičů. Za volantem Octavie RS jsem již najezdil opravdu mnoho, jedna věc mě na ni stále baví. Je to její univerzálnost! Je reprezentativní, komfortní, bezpečná, prostorná a dokáže nabídnout špetku zábavy. Přednosti verze RS odhalíte nejvíce při jízdě na okresních cestách, ideálně nějaká oblíbená silnice se zatáčkami. Zde totiž skvěle pracuje adaptivní odpružení podvozku DCC, samosvorný přední diferenciál VAQ, snížený podvozek o 15 milimetrů a tužší nastavení posilovače řízení. Výkon 245 koní a 370 Nm. dokáže Octavii pěkně rozdovádět. V zatáčkách si doopravdy užijete spoustu zábavy a nebudete se přitom cítit nikterak na hraně. Je to taková bezpečná zábava a o tom by to také mělo být. Octavie RS Challenge Plus startuje na částce 1.024.900 Kč. Testovaná specifikace s automatem pak o 50.000 Kč výše. Pokud preferujete praktičtější provedení Combi připlácí se rovných 40.000 Kč.
Škoda Superb Combi Laurin&Klement 2,0 TDI 147 kW 4×4 DSG
Do seznamu top nabídek z Mladé Boleslavi rozhodně patří i vlajková loď v podobě modelu Superb Laurin&Klement. Po designové stránce možná nebudí takový rozruch jako Kodiaq a Octavia ve sportovně laděných verzích RS, přesto se jedná o nádherný sportovně-elegantní vůz. Modernizace Superbu z pohledu designu taktéž prospěla, především zadní partie působí opravdu vkusně. Stačí nová grafika, ostřejší linie a decentní chromová lišta a je hotovo. Příď vozu je z mého pohledu již od předchůdce jednoduše dokonalá a větší zásahy nepotřebuje. Nejvyšší výbavový stupeň Laurin&Klement v provozu rozeznáte díky pochromované mřížce chladiče či decentnímu nápisu na boku karoserie. V interiéru vrchol nabídky pocítíte na vlastní kůži. Kompletní výbava, materiály nejvyšší kvality, precizní zpracování, pocit bezpečí, místa a komfortu. Za volantem můžete (a chcete) strávit desítky hodin a budete spokojeni. Superb doopravdy dokáže být skvělým společníkem na dlouhé cesty. Velkou měrou se na tom podílejí sedadla, která nabízejí ideální oporu těla, prodloužitelný sedák, nekonečno mnoho nastavení polohy včetně odvětrávání a vytápění. Své ideální místo bez kompromisů si zde najde každý. Dalším faktorem je bezesporu koncepce palubní desky, která svým jednoduchým a svěžím designem navozuje provzdušněnou přední část vozu. Když k tomu přidáme velmi dobré odhlučnění, bohatou výbavu a skvěle hrající audio sestavu Canton, cestuje se jedna radost.
Pokud bych měl zvolit ideální motorizaci pro Superba Combi, jednoznačně bych označil testovanou specifikaci 2,0 TDI 147 kW se sedmistupňovou automatickou převodovkou a pohonem obou náprav. Nejsilnější diesel si dokáže i s plně naloženým vozem s lehkostí pohrát, potěší příjemný zátah již od nízkých otáček (400 Nm) a velmi kultivovaný projev. S průměrnou spotřebou se s lehkostí udržíte na hodnotách okolo 5,5 až 6,2 litru na sto kilometrů. Výhodou verze Laurin&Klement je mimo jiné i v základu dostupný adaptivní podvozek (DCC) s progresivním řízením. Jednotlivé jízdní režimy jsou po přepnutí citelné. Například režim komfort se projeví dlouhými houpavými přejezdy nerovností. Po přepnutí do režimu sport podvozek ztuhne a dopřeje řidiči daleko lepší spojení s vozovkou a jistotu při průjezdech zatáčkami při vyšších rychlostech. Režim eco uzpůsobený pro úspornou jízdu utlumí výkon a dokáže na delších trasách snížit spotřebu. Na dlouhých štrekách není problém jezdit se spotřebou okolo 5,2 litru dieselu. Skvělá hodnota na tak velký kombík se zatížením spotřeba logicky zvedne, i tak není problém jet pod hranicí šesti litrů. Cena testovaného vozu startuje na částce 1.282.900 Kč. Nejedná se však o nejdražší kousek v nabídce. Dvoulitrové TSI s výkonem 206 kilowatt startuje ještě o 76.000 Kč výše.