Škoda Octavia RS – Nohama na zemi
Škoda Octavia RS
- Základní informace
- Naměřené hodnoty
- Výbava a ceník
- Hodnocení (+/-)
- Fotogalerie a video
1. Základní informace
- Rozměry
Délka: 4.702 mm, Šířka se zpětnými zrcátky: 2.003 mm, Výška včetně ližin: 1.455 mm (liftback 1.457 mm)
Rozvor: 2.681 mm, Světlá výška: 129 mm (128 mm verze 4×4), více v přiložené tabulce
- Nabídka pohonných jednotek
Čtvrtá generace modelu Škoda Octavia ve sportovním provedení RS přijíždí s jednou žhavou novinkou. Kromě klasických konvenčních agregátů nabídne plug-in hybridní variantu kombinující zážehovou čtrnáctistovku s elektromotorem. Octavia RS má totožnou nabídku pohonných jednotek jak pro liftback, tak pro praktičtější karosářskou verzi kombi. K dispozici jsou celkem tři pohonné jednotky, výše zmíněný plug-in hybrid, dále dvoulitrový diesel 2,0 TDI a o stejném objemu benzínové TSI. Zatímco RS iV disponuje pouze šestistupňovou automatickou převodovkou. U konvenčních jednotek můžete volit mezi šestistupňovým manuálem nebo automatickou převodovkou o sedmi rychlostních stupních. Výhradou dieselu je pak možnost volby verze s pohonem obou náprav. Dieselový dvoulitr nabízí výkon 147 kilowatt a maximální točivý moment 400 Nm. v rozmezí od 1.750 – 3.500 otáček za minutu. Benzínová jednotka 2,0 TSI jde s výkonem ještě dále, těšit se tak můžete na skvělých 180 kilowatt. Hodnota maximálního točivého momentu v případě zážehového agregátu je 370 Nm. v rozmezí od 1.600 – 4.300 otáček za minutu. Nejmenší hodnotu kroutícího momentu hledejme u plug-in hybridní verze iV (250 Nm.), maximálním výkonem se však rovná benzínovému TSI (180 kW).
- 1,4 TSI iV 180 kW 6-stup. automat.
- 2,0 TDI 147 kW 7-stup. automat.
- 2,0 TDI 147 kW 7-stup. automat. 4×4
- 2,0 TSI RS 180 kW 6-stup. mech.
- 2,0 TSI RS 180 kW 7-stup. automat.
2. Naměřené hodnoty
Během tohoto roku jsem měl možnost okusit všechny tři typy motorizací. Volba ideální motorizace v případě verze RS bude spočívat v individuálních požadavcích. Mně osobně se zamlouvá kombinace praktičnosti verze combi s výkonným dieselovým agregátem, pohonem všech kol a automatickou převodovkou. Se sportovností si moc nezadá, přesto nabízí skvělé jízdní vlastnosti, atraktivní vzhled a výkonný diesel. Kdo hledá více sportovních zážitků, měl by se rozhodovat mezi dvoulitrovým TSI či plug-in hybridem iV. Kombinace spalovacího motoru s elektromotorem funguje na jedničku, přesto mě více oslovil konvenční dvoulitr. U všech tří testovaných modelů jsem byl maximálně spokojený s ovladatelností, podvozkem a automatickou převodovkou. Jedinou výtku bych měl k celkově hrubšímu přechodu mezi jízdou čistě na elektřinu a následné přepnutí na spalovací motor.
- 1,4 TSI iV 180 kW 6-stup. automat. Combi
- Zrychlení 0-100 Km/h: 7,3 s
- Maximální rychlost: 225 km/h
- 2,0 TDI 147 kW 7-stup. automat. 4×4 Combi
- Zrychlení 0-100 Km/h: 6,8 s
- Maximální rychlost: 238 km/h
- 2,0 TSI RS 180 kW 7-stup. automat. Liftback
- Zrychlení 0-100 Km/h: 6,7 s
- Maximální rychlost: 250 km/h
3. Výbava a ceník
Nová generace modelu Octavia v provedení RS (liftback) startuje na částce od 924.900 Kč. V takovém to případě se bavíme o verzi s naftovým agregátem 2,0 TDI s automatickou převodovkou. Na totožné částce startuje i specifikace s dvoulitrovým TSI spjatým s mechanickou šestistupňovou převodovkou. Ostatní konfigurace startují o padesát tisíc korun výše. V případě praktičtějšího provedení combi je startovací částkou 964.900 Kč. Motorizace zůstávají totožné jako u liftbacku.
Verze RS vycházejí z výbavového stupně STYLE. Navíc přidávají výbavové prvky v exteriéru, interiéru, bezpečnosti, komfortu a v oblasti multimédií.
Za pochvalu rozhodně stojí anatomicky tvarovaná sedadla s integrovanou hlavovou opěrkou. Ideální kombinace mezi sportovností a použitelností pro každodenní provoz. Po designové stránce mě oslovil sportovní 3ramenný volant, který nejen skvěle vypadá, ale je i prvotřídně zpracovaný. Naopak nemohu říct, že by infotainment Colombus pracoval ve všech testovaných vozech na 100%. Občasné sekání či dlouhé nabíhání není hodno automobilu převyšující částky jednoho milionu korun.
4. Hodnocení
Hodnocení vozu vychází z týdenního testování, kdy se v této době snažím odhalit zásadní výhody i nevýhody koupě tohoto vozu. V některých ohledech se jedná o drobné výtky, které pro jiného jsou nevýznamnou položkou v seznamu negativ či pozitiv.
Plusy modelu Škoda Octavia RS
- Atraktivní design (agresivní maska, decentní spoiler, kola z lehkých slitin)
- Jisté jízdní vlastnosti (schopný podvozek, příjemně nastavený posilovač řízení)
- Komfortní výbava (skvělá sedadla, bohatá výbava, bezpečnostní asistenti)
- Dobrá pověst (generacemi ověřený recept na prodejní úspěch)
- Univerzál (potěší dynamičtější řidiče i početnou rodinu)
Mínusy modelu Škoda Octavia RS
- Pořizovací cena (pod milion se dostává horko těžko)
- Méně sportovnosti (uvítal bych opravdu ostrou verzi, kdo chce méně výkonu, k dispozici je sportline)
- Verze RS iV (klasický dvoulitr je zkrátka zábavnější)
- Pohon 4×4 pouze pro diesel
- Pokulhávající infotainment