Škoda Octavia Sportline – Sportovec na oko
Škoda Octavia čtvrté generace již nemůže nikoho překvapit. Všechny verze, barvy, motorizace jsme již na českých silnicích měli možnost potkat. Mladoboleslavský univerzál své působiště nachází v řadě firem jako nedílná součást vozového parku. Své přednosti dokazuje zákazníkům z řad soukromé klientely a pro mnohé je to stále jedno z nejlepších aut na světě. Fanoušků má tento model opravdu mnoho a to nejen v Evropě, ale i po celém světě.
Možná k jednomu z posledních testů současného provedení Octavie jsem zvolil zajímavou konfiguraci kombinující klasickou zážehovou patnáctistovku TSI zabalenou do sportovně elegantního provedení verze Sportline. Kdo hledá dynamický vůz, ale za každou cenu neprahne po ryzím „sporťáku”, je volba sportovního paketu Sportline výhrou. Oproti verzi RS ušetříte solidní balík peněz, konkrétně verze Sportline startuje na částce 839.900 Kč. Zatímco verze RS začíná na 1.059.900 korunách. Nejenže tedy ušetříte 220.000 Kč, pro každodenní užívání je přeci jen verze RS o něco více tvrdší a také nákladnější. Nejen co se týče spotřeby paliva, ale i následného servisu dražších dílů. Po vzhledové stránce je Sportline pouhým paketem, jenž vylepšuje základní provedení. Zatímco verze RS disponuje svébytným designem s řadou originálních prvků, jenž na klasickém provedení jednoduše nenajdete. To však nemění nic na tom, že Sportline vypadá jednoduše skvěle.
Stačí pár detailů a rázem je z designově usedlejšího vozu sexy modelka. Za vším hledejme černé doplňky karoserie, které v našem případě skvěle hrají do noty oranžové barvě karoserie s označením Phoenix. Černě lakované jsou kryty zpětných zrcátek, okenní lišty, lišta v nárazníku, decentní přední a zadní difusor. Do černé barvy se zahalil i nápis na pátých dveřích a nesmí chybět malý zadní spoiler, jenž uzavírá seznam všech černě lakovaných doplňků. Parádu dělají i pohledné disky kol z lehkých slitin o velikosti osmnácti palců v dvojbarevném provedení. Kdo zvolí tmavé barvy karoserie, tak nenechá vyniknout těmto drobným detailům. Volba oranžové barvy Phoenix se osvědčil, navíc tato barva se na silnicích objevuje sporadicky. Bez nutnosti připlácet jsou standardem Matrix-LED přední světlomety a mlhové přední světlomety. Nejenže vozu dodávají na agresivitě, světelný účinek hlavních světlometů je na výbornou. Na zádi pak verze Sportline nabízí Top LED zadní světla s animovanými ukazateli směru.
Zatímco designové doplňky na karoserii jsou pouhou hrou na city zákazníka, v interiéru se přeci jen dostáváme k prvkům výbavy, jenž jsou plně funkční. Například sedadla s integrovanou hlavovou opěrkou nejenže vypadají sportovně, disponují skvělým bočním vedením, ideální tuhostí materiálu a dostatečnou délkou sedáku. Kvituji přítomnost sportovního multifunkčního volantu, který je na špici současných volantů napříč automobilkami. Prvotřídní zpracování, líbivý vzhled, intuitivní ovládání tlačítek a do ruky skvěle padnoucí věnec volantu. Ve škodovce moc dobře vědí, že kontakt s volantem dokáže v hlavě zákazníka udělat divy. Opravdu takto příjemný volant by mohl být standardem. Rázem by více řidičů nechávalo ruce na volantu. Z další výbavy, jenž dostanete ve výbavě Sportline, mohu zmínit kryty pedálů, plaketku Sportline, dekorační obložení ve specifikaci černá Piano a nechybí ani černý strop. Mezi komfortní prvky výbavy Sportline řadíme vyhřívaná přední sedadla, volant a čelní sklo. Své místo zde nachází i virtuální kokpit, infotainment Bolero s deseti palcovou dotykovou obrazovkou a osmi reproduktory. Testovaný kousek pak disponuje příplatkovým infotainmentem Colombus s navigačním systémem.
Výbavu Sportline můžete kombinovat se třemi motorizacemi. K dispozici není pouze nejslabší diesel s výkonem 85 kilowatt a samozřejmě nejvýkonnější motorizace 2,0 TSI 180 kW, jenž náleží verzi RS. Sportline tak můžete pořídit s patnáctistovkou TSI s maximálním výkonem 110 kilowatt a manuální převodovkou. Následuje totožná jednotka nicméně spjatá s dvouspojkovou automatickou převodovkou DSG. Pro zájemce o vznětový agregát je připraven dvoulitr TDI s maximálním výkonem shodným s benzínovým TSI a automatickou převodovkou. V případě testovaného vozu pod kapotou pracuje benzínová, čtyřválcová jednotka TSI s výkonem 110 kilowatt pracující ve spojení s automatickou převodovkou a pohonem pouze přední nápravy. Na papíře čísla možná nevypadají kdoví jak přesvědčivě. V běžném provozu je patnáctistovka příjemně agilní. Výkon 110 kilowatt je naprosto dostačující. Potěší kooperace s automatem, který nikterak neukusuje na výkonnostním potenciálu motorizace. Jízda je příjemně dynamická, záleží hodně na stylu každého řidiče. Každopádně auto jde pěkně za plynem. Kdo chce více dynamiky, musí otáčky dostat podstatně výše. I zde je Octavia nadále především kultivovaným společníkem. Ostatně spotřeba se během týdne pohybovala na velmi příjemné hodnotě okolo 5,9 litru na sto kilometrů. Výbava Sportline přidává sportovní podvozek, progresivní řízení a možnost volby jízdních režimů. Chování vozu tak můžete nastavením do jisté míry nakonfigurovat k obrazu svému. Ať už nastavíte podvozek na režim komfort či sport, vždy se můžete spolehnout na vysokou míru schopnosti filtrovat široké spektrum nerovností. Zatímco režim komfort auto pocitově více rozhoupe, ve sportovním módu naopak ztuhne a dodává řidiči pocit větší kontroly nad vozem.
Hodnocení
Hodnocení vozu vychází z týdenního testování, kdy se v této době snažím odhalit zásadní výhody i nevýhody koupě tohoto vozu. V některých ohledech se jedná o drobné výtky, které pro jiného jsou nevýznamnou položkou v seznamu negativ či pozitiv.
Plusy modelu Škoda Octavia Sportline
- Atraktivní design karoserie, decentní detaily
- Komfortní a velkorysí interiér, včetně obrovského zavazadelníku
- Jisté jízdní vlastnosti
- Kultivovaný projev jednotky 1,5 TSI 110 kW
Mínusy modelu Škoda Octavia Sportline
- Vyšší pořizovací cena
- Tmavé laky zcela zamaskují drobné designové doplňky
- Mlžící se přední světlomety