Škoda Superb Laurin&Klement – spokojený manažer
Nová Škoda Superb, jež před nedávnem prošla modernizací, je na českých silnicích pomalu již běžnou záležitostí. Osobně jsem s novým Superbem najezdil stovky kilometrů, a to za volantem zcela nové verze Scout. Následovali verze Sportline – s nejsilnějším dieselem a poté i s nejvýkonnějším zážehovým agregátem. Všechny tři vozy jsem testoval v praktičtějším provedení Combi. Nyní jsem osedlal základní karosářské provedení, tedy liftback, a ne jen tak ledajaký. Společnost mi po celý týden dělala výbava Laurin&Klement s nejsilnější jednotkou 2,0 TSI 200 kW s pohonem 4×4 a sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG. Jaké je soužití s manažerským liftbackem střední třídy?
Jelikož jsem se designu věnoval v předešlých příspěvcích, zaměřím se tentokrát pouze na odlišnosti vrcholného provedení Laurin&Klement. Krom kompletní výbavy je rozeznávacím znakem větší poměr chromu na přední masce chladiče, nechybí plaketka výbavy (klasicky na boku předního nárazníku) a k dispozici jsou osmnáctipalcové disky kol z lehké slitiny. Na testovaném voze jsou zbrusu nové disky, které mi bohužel moc k Superbu nesedí (19“ Kola z lehké slitiny VEGA Aero černá; disk 8J×19“ ET44, pneu 235/40 R19). Naopak u verze iV se mi tyto disky zamlouvají podstatně více. U verze Laurin&Klement bych však uvítal ještě o něco luxusněji vyhlížející design disků. Silueta liftbacku dodává vozu potřebnou dávku elegence. Celkový design Superba považuji za vrchol mladoboleslavské produkce. Zásadní změny tak nebyly třeba a Superb tak plynule navazuje na svého předchůdce. Drobné retuše ovšem bezesporu dodaly vozu potřebný čerstvý vánek.
Když jsem testoval praktičtější provedení Combi, poukazoval jsem na praktický interiér pro celou rodinu. Kdo bude jezdit provedením liftback? No, když se podíváte na vozový park většiny firem sídlících v hlavním městě či na vozy taxislužeb, máte jasno. Superb je v tomto ohledu jasnou jedničkou. Byť střední třída nabízí mnoho možností a konkurence je opravdu veliká, Superb nemá v počtu registrací rovnocenného konkurenta. Když bych měl specifikovat řidiče za volantem Superba ve výbavě Laurin&Klement, řekl bych, spokojený manažer. Na palubě vozu v této výbavě totiž nic zásadního nepostrádáte. Interiér je vzdušný, především velmi kvalitně zpracovaný, a s bohatou výbavou nabízí i punc prémiového vozu. Toto je mé čtvrté setkání s interiérem nového Superba a stále mě nenapadá zásadní nedostatek. Sedadla jsou prvotřídní, ergonomie ukázková, technologie dostačující a bezpečnost na vysoké úrovni. Kdo tak najezdí desítky tisíc kilometrů ročně, musí považovat Superba za ideálního kolegu. Tento vůz se rozhodně nefasuje za trest. Ještě před třetí generací Superba se mnoho firem prezentovalo německými sedany střední třídy a tak jsem moc rád, když ve svém okolí pozoruji postupný přechod právě k mladoboleslavské Škodovce.
Výbava Laurin&Klement startuje v případě provedení liftback na částce od 889.900 Kč, a to ve spojení se základní zážehovou patnáctistovkou. V našem případě, kdy testujeme nejdražší provedení Superba, startujeme bez započtení příplatkové výbavy na 1.173.900 korunách. Výbava je kompletní, žádná omezení. Kdo chce ještě více, může si vůz dovybavit dalšími prvky zvyšujícími především komfort na palubě. Většina příplatkových položek u výbavy Laurin&Klement je cenově v rámci mezí, zamrzí však nutnost příplatku 33.900 korun za vrcholné provedení infotainmentu Amudsen s 9,2″ palcovou obrazovkou. Funkčnost infotainmentu si nemohu vynachválit, bohužel mastný příplatek snižuje poměr cena/užitná hodnota. Pokud si tak Superba zkrášlíte například zmíněným infotainmentem a připlatíte si za devatenáctipalcové disky kol či za speciální metalickou barvu, tak spolu s dalšími prvky příplatkového seznamu není problém atakovat ceny okolo 1.300.000 Kč. Výbavový stupeň Laurin&Klement je tak právem vrcholem nabídky, seznam zásadní výbavy naleznete v přiložené tabulce.
Pod kapotou bílého elegána pracuje vrchol nabídky, a to jak z pohledu výkonu tak i následné ceny. Příjemné dynamické projížďky a celkově do ideálu vybroušenou techniku přináší dvoulitrový zážehový čtyřválec 2,0 TSI s maximálním výkonem 200 kilowatt. Turbodmychadlem přeplňovaný benzínový motor s přímým vstřikováním paliva dosahuje hodnoty 200 kilowatt v rozmezí 5.500 – 6.500 otáčkách za minutu. Hodnota 350 Nm dodává vozu chuť akcelerovat, a to nejlépe v rozmezí od 2.500 – 5.400 otáček za minutu. Z nuly na sto akceleruje za 5,7 vteřiny a rozparádit se může až do 250 kilometrů za hodinu. Velmi příjemná čísla, na papíře vypadají slibně. V reálu ještě lépe, chuť akcelerovat je opravdu zábavná, stejně jako precizní řízení.
K dispozici máme adaptivní podvozek (DCC) a volbu jízdního režimu (Driving Mode Select). V režimu SPORT si tak můžete doopravdy maximálně užít výborné dynamiky a perfektně nastaveného podvozku, který dodává v zatáčkách pocit větší jistoty. Jednoduše Superb v této specifikaci je příkladně vybroušený křišťál, který funguje přesně tak, jak to od něj očekáváte. Co se týče výsledné spotřeby, tak od výrobcem udávané hodnoty jsem se v průběhu týdne podstatně vzdálil. Za sedm litrů určitě jezdit nebudete. Pokud se občas přepnete do režimu SPORT, počítejte se spotřebou i okolo deseti litrů na sto kilometrů. Více o jízdních vlastnostech se dočtete v předešlém článku, kde jsem provětral tentýž motor v provedení Combi Scout (odkaz na článek viz výše).