Srovnávací test: Škoda Fabia Combi vs. Renault Clio Grandtour
Automobilový průmysl se neustále vyvíjí, přináší nová řešení, inovace a klade důraz na potřeby koncových zákazníků. Vznikají tak segmenty vozů, jenž se snaží žít z aktuálních trendů na trzích. Automobilky tak chrlí řadu novinek, které by ještě před lety znamenaly naprosté riziko vzhledem k odbytu. Některé modely tak v prvé řadě oslovují svým vzhledem, komfortem a až v druhé řadě technikou a praktičností. Nejvíce na tento trend doplácejí malé kombíky, z kterých se za posledních několik let stal doslova ohrožený druh. Aktuálně na českém trhu nalezneme pouze dva kombíky, kterým dal základ vůz řadící se do kategorie malých vozů. Jmenovitě jde o domácí Škodu Fabii a francouzský Renault Clio. Právě tyto dva sympatické modely jsme vzali možná na poslední projížďku, jelikož se s největší pravděpodobností nástupců nedočkáme.
Design: Co je malé, to je hezké…
V době nafoukaných SUVéček či stále poporůstajících zástupců nižší střední třídy působí oba vozy jako opravdoví drobečci. Vždyť na délku nepřesahují ani vzdálenost 4,3 metru. Clio je na délku delší opravdu pouze o chlup, konkrétně u Renaultu naměříme 4.267 milimetrů u Fabie pak 4.262 milimetrů. V případě šíře vozidla se situace obrací ve prospěch Fabie. Ta nabízí šíři v hodnotě 1.958 milimetrů, což je o 1,3 centimetru více (1.945 mm) oproti francouzskému sokovi. Tyto milimetrové rozdíly jsou oku nepostřehnutelné. Snad jen rozdíl ve výšce, který činí ve prospěch mladoboleslavského kombíku celkem 4,4 centimetru (1.488 mm vs. 1.445 mm). Pokud se na testované vozy podíváme z dálky, Clio díky perleťové bílé karoserii ve výsledku působí mohutněji. Není to však jen barvou. Zatímco Fabia svůj design staví na čistých a ostrých liniích. Clio sází na francouzskou eleganci v podobě zaoblených a plných tvarů, které opticky karoserii zvětšují. Podobnosti na vozech nehledejme. Každá si razí svoji cestu téměř
opačným směrem. Co mají společného? Snad jen výbavové pakety, které se snaží navodit dojem sportovního ducha. U Fabie se bavíme o atraktivním provedení Monte Carlo, protějšek láká na nabídku s označením GT-Line. Kromě drobných detailů v podobě lízátka předního spoileru, zadního difusoru (Clio má k dobru chromovou koncovku výfuku) či přesahující střechy se zákazník bude nejvíce těšit pohledným diskům kol z lehké slitiny. O palec větší disky nabízí Clio, vzhledově jsou však v kombinaci s bílým lakem dost nenápadné. Fabia vsadila na černé disky kol a udělala dobře. Byť se jedná pouze o šestnácti palcové disky, ve finále udělají více parády. V čem oba vozy nezklamaly, je účinnost předních světlometů. Každý nabízí jinou technologii, výsledek je však téměř identický. Clio nabízí systém LED PureVision známý i z vlajkové lodi v podobě Renaultu Talisman. Světelný účinek je na třídy malých vozů opravdu výborný. To samé můžeme říct o Bi-Xenonech, jenž u Fabie zažívají premiéru. Škodovka pak k dobru nabízí i LEDkové zadní svítilny s charakteristickým podpisem v podobě písmene „C“. Obrázek o vítězi v případě designu si musí udělat každý sám. Mě osobně baví oba vozy. Z některých úhlů pohledu mě více zaujímá Clio. Jako celek si však mé sympatie přivlastnila Fabia. Na závěr odstavce o designu si cíleně ponechávám porovnání rozvoru, kde Clio deklasuje soupeře hodnotou 2.589 milimetrů, což je oproti Fabii (2.470 mm) celkem o 11,9 centimetrů více.
Interiér: Kdo umí, umí…
Jít do souboje v oblasti interiéru se zástupci české automobilky, nikdy nebude pro konkurenci lehký úkol. Ne proto, že by snad interiér Fabie byl excelentní či designově na jiné úrovni. Jde spíše o fakt, jak dokáže škodovka čarovat s vnitřním prostorem, ergonomií a praktičností. Ale pěkně po pořádku. Na první pohled je patrné, že design palubní desky odpovídá a koresponduje s exteriérem. Clio tak opět více cílí na emoce, snaží se být originální, tvarově odvážnější nežli v případě palubní desky ve Fabii. Ta opět kombinuje jednoduché a přímé linie, vše je logicky navazující. Na druhou stranu pro někoho může být až příliš strohá, sterilní či bez nápadu. V čem si mohou konkurenti podat ruce je výběr použitých materiálů. Palubky jsou totiž v obou případech tvořeny pouze tvrdými plasty. Měkčené nejsou ani výplně dveří. V této cenové kategorii to však není žádný velký neduh. Spíše se pojďme podívat na kvalitu slícování a celkovou kvalitu zpracování. Byť se Clio snaží sebe víc maskovat své nedokonalosti, občasnému povrzávání plastů se nevyhne. Stejně tak slícování jednotlivých plastů je v některých detailech trochu ledabylé. V tomto směru se Fabii rovnat jednoduše nemůže. Nejsou to však jen plasty ale i chod některých ovladačů. Například páčka na ovládání dálkových světlometů se u Clia nepříjemně zadrhávala. Kladnému hodnocení se dostane volantu a to jak ve Fabii tak i v Cliu. Díky „sportovním“ paketům se na palubě v obou případech setkáváme se sportovními volanty. Potěší široké věnce volantů ale i použité materiály. U Fabie se opět setkáváme s
lepším výběrem materiálu. Pokud se zaměříme na středové panely, neuniknou pozornosti dotykové obrazovky infotainmentů. Vzhledem k naprosto rozdílnému grafickému zpracování, přehlednosti, výkonnosti a uživatelské přívětivosti ve prospěch Fabie překvapí téměř identická cena. Obě multimediální zařízení, jenž jsou v testovaných vozech, se totiž řadí k příplatkovým položkám. Za infotainment Amundsen 6,5″ s navigací (včetně mapové podkladu), Bluetooth, Apple konektivity, ŠKODA Surround a Infotainmentu Online (1 rok) připlatíte celkem 15.500 Kč. To je pouze o 500 Kč více nežli v případě systému R-Link Evolution. Ve všech ohledech v kterých můžeme oba systémy porovnat, je systém R-Link opravdu o třídu níže. Renault zachraňuje situaci pohlednými a funkčními sedadly, jenž bych v malém kombíku opravdu nečekal. Možná působí až jako pěst na oko, nicméně skvěle drží celé tělo. Problém mohou mít rozměrnější řidiči, jenž budou postrádat širší opěradlo. Sedadla ve Fabii taktéž nabízejí punc sportovního vozu. Dokonce se může pochlubit integrovanou opěrkou hlavy. Boční vedení není tak velké jako u Clia. O to lépe se zde budou cítit i rozměrnější postavy.
Praktičnost: Hospodaření s milimetry
Samotná kategorie malých kombi o sobě neprohlašuje žádná silná slova směrem k prostornosti a vzdušnosti na palubě. Rád bych se vrátil k větě z úvodního odstavce věnovanému designu. Při porovnávání rozměrů jsme se mohli seznámit s faktem, že Clio má k dobru celkem 11,9 centimetrů v oblasti rozvoru. To je opravdu hodně velký rozdíl, který by člověk čekal, že se musí kladně projevit ve vnitřním prostoru. Situace je však naprosto opačná. Škodovka zde opět dokazuje svoji schopnost využít každý milimetr ve prospěch cestujících. V přední části vozu je situace obdobná. Vzhledem ke krátkým palubním deskám a minimálním středovým tubusům, není problém ani s prostorem pro řidičovo pravé koleno. Sedadlo řidiče jsem v obou případech nechal nastavené tak, abych měl adekvátní komfort i na delší cestu. Po přesunutí na zadní sedadla se situace v případě francouzského elegána nevyvíjela zrovna nejlépe. Minimální prostor pro nárty, kolena zabořená do sedadla a nad hlavou situace téměř obdobná. Při stejně nastaveném sedadle ve Fabii jsem si za sebe dokázal sednou s daleko větším komfortem. Před koleny mi dokonce zbyly tak 2-3 centimetry, v oblasti nártů je taktéž o trochu volněji a nad hlavou je místa více i s ohledem na panoramatickou střechu. I co se týče přístupu do druhé řady, tak do Fabie se daleko příjemněji nastupuje. V obou případech se ale bavíme spíše o čtyřmístném vozidle.
Zavazadelník: Litr sem, litr tam
Víka kufrů jsou v obou případech otevíratelná pouze manuálně. V případě Clia je zapotřebí více síly, jelikož páté dveře jsou podstatně těžší nežli u Fabie. Pokud se budeme bavit o velikosti zavazadelníku v základním uspořádání, nemá Clio sebemenší šanci na úspěch. Mladoboleslavský kombík totiž dokáže nabídnout až neskutečných 530 litrů. Možná bych ubral v zavazadelníku a pár centimetrů přidal k dobru cestujícím ve druhé řadě sedadel. Pokud se přesuneme k zavazadelníku konkurenta, rozdíl v objemu je patrný již na první pohled. Clio Grandtour dokáže v základním uspořádání nabídnout celkem 443 litrů, což je o 87 litrů méně oproti Fabii. U obou vozů potěší rovná nakládací hrana a možnost sklopení sedadel druhé řady. Ta jsou dělena v poměru 60:40, avšak složením nevzniká rovná ložná plocha. To však v této kategorii není až tak velký nedostatek. I v oblasti praktičnosti zavazadelníku je Fabie o kousek dále. Nabízí dvojitou podlahu, háčky na tašky či síťový program. Po sklopení sedadel druhé řady lze objem zavazadelníku rozšířit až na maximálních 1.395 litrů v případě Fabie, respektive 1.380 litrů pokud se bavíme o Cliu. V obou vozech tak není problém převážet i rozměrnější zavazadla. Vždy je však potřeba počítat s menšími vstupními rozměry.
Jízda: Neurazí, spíše naopak
Co čekat od dvou malých kombíků, jenž pod kapotami ukrývají maloobjemové jednotky s turbem a relativně slušným výkonem v rozmezí 66 – 70 kilowatt? Ano, relativně slušný výkon, dovolím si tvrdit, když 66 kilowatt produkuje jednotka TCe o objemu 0,9 litru a 70 kilowatt pak koncernové TSI o objemu jednoho litru. Rovnou si nechte zajít chuť na dynamické projížďky. Výkon je slušný akorát na městský styl jízdy, maximálně okresky či pravý jízdní pruh na dálnici. Když do obou vozů poprvé usednete, potěší živost a chuť jít za plynem. To vše je však podřízeno nutnosti vytáčet motor až k červenému poli otáčkoměru. V ten moment dokáže jak Fabia tak Clio nabídnout svižnou projížďku, nicméně spotřeba letí vzhůru jako neřízená střela. Takže rychle zpět do nižších otáček. Zde dokážou obě jednotky pracovat s přijatelným množstvím paliva. Fabia si po týdenním testování vystačila s 6,5 litru benzínu, to Clio bylo o kapánek žíznivější. Nakonec se průměrná spotřeba u Clia zastavila na hodnotě 7,0 litru benzínu na sto kilometrů. V obou případech jsme vozy poctivě protáhli po dálnicích, okreskách, městském provozu ale i při prudších stoupáních v Krkonoších. Pokud bychom do průměrné spotřeby zahrnuli pouze městský provoz a výlety po okreskách, dostali bychom se cca o litr níže. Obě jednotky jsou spjaty s manuálními pěti stupňovými převodovkami. Celkově příjemnější a preciznější chod nabízí převodovka ve Fabii. V Cliu jsou dráhy řadící páky podstatně gumovější. V oblasti řízení se opět více přikláním k Fabii. Clio jezdí pěkně, podvozek už není tak měkký, a tak dokáže zvládnout i rychlejší průjezd zatáčkou. Nicméně ve Fabii máte daleko lepší odezvu od kol. Podvozek ještě lépe drží a nachází daleko lepší kompromis mezi komfortem a tuhostí. V obou případech jsem byl s nastavením podvozku velmi spokojen, většinu nerovnosti dokážou pohltit tlumiče. U Fabie se v případě větších výmolů dostává na palubu většího hluku od dorazů tlumičů. Konkurent na druhou stranu přenáší rány od nerovností více do volantu. Celkově jsem byl s chováním obou vozů spokojen. Pokud nebudete očekávat sportovní projev či komfort třídy SUV, nemají se tito dva stateční bojovníci zač stydět.
Verdikt: Aneb když Clio vytáhne ceník
Při výběru rodinného kombi hrají velmi důležitou roli finance. Sportovní pakety oběma vozům prospívají, působí svěžeji a podstatně atraktivněji nežli nižší výbavy. Realita bude ale vesměs opačná, a tak na silnicích potkáváme spíše střední výbavy bez designových serepetiček. Pokud se zaměříme na testované vozy, nižší cenovku nabídne Clio a to konkrétně o znatelných 44.000 Kč. Clio GT Line je dle ceníku paket za 20.000 Kč, který si můžete pořídit pouze na nejvyšší výbavový stupeň s označením Intens. Právě v této specifikaci s benzínovým tříválcem 0,9 TCe pořídíte Clio za 351.900 Kč. U škodovky je situace odlišná. Označení Monte Carlo není jen jako paket ale jako plnohodnotný výbavový stupeň. Ten startuje na částce 395.900 Kč. Pokud se oprostíme od nejvyšších výbav, situace se dramaticky nemění. Fabia je vždy řádově o 40.000 – 50.000 Kč dražším vozem se srovnatelnou výbavou. U obou soupeřů je třeba počítat s relativně nasazenými cenami v případě příplatkových položek. Pokud se nebudete v autosalóně krotit, není problém podívat se na částky kolem 450.000 Kč. U obou vozů se dá spokojit s cenovkou o 100.000 Kč nižší, kde taktéž dokáží nabídnout v dnešní době již komfortní výbavu. Pokud bych měl rozseknout tento souboj lehkých vah, přiklonil bych se na stranu Fabie. Je lépe zpracovaná, prostornější a řidičsky přívětivější nežli francouzský konkurent. Clio však své nedostatky dobře kamufluje emotivnějším designem a nižší pořizovací cenou. Rozhodování to není jednoduché, proto doporučuji oba vozy vyzkoušet. Každý totiž směřuje úplně opačným směrem, a tak někoho nenadchne, druhého potěší.