Test Citroën C3 – Malý, ale šikovný
Cenově dostupných automobilů pro každodenní provoz není nikdy dost. Ne každý totiž nutně potřebuje velké auto či módní crossover. Řada zákazníků hledá vůz za účelem dojíždění do práce, na nákupy, jednoduše využívá auto čistě prakticky. Pokud je v hledáčku zákazníka nové auto, rozhodně by při výběru malého vozu neměl přehlédnout nový Citroën C3, který prošel začátkem roku drobnou modernizací.
Design: Ostřejší kukuč
Byť segment malých vozů nezažívá takový boom jako již zmíněné crossovery, stále jsou malé vozy třetím nejúspěšnějším segmentem. Od začátku roku se na českém trhu prodalo již 24.539 vozů této obchodní třídy. C3 s 808 prodanými kusy je celkově devátým nejžádanějším malým vozem (tržní podíl 3,29%). Nová C3 je na českém trhu dostupná od srpna, dozajista bude pokračovat v podobných číslech jako předchůdce. Pomoci by měla částečná modernizace vzhledu, která přinesla „zamračenější” výraz přídě. Výraznější maska je obohacena chromovými lištami spojující nejen LED denní svícení ale i hlavní světlomety. Ty nabízejí již od základní výbavy technologii ECOLED, která na poměry dostupného malého vozu potěší velmi dobrou účinností. Jak je u této francouzské automobilky zvykem, nechybí velké množství kombinací exteriéru, celkem 97. Jedná se o kombinace sedmi laků karoserie se čtyřmi balíčky barev doplňků v podobě Airbumpu a rámečků okolo mlhových světlometů. Dále volíte mezi čtveřicí barev střechy a tří stylů střešních dekorů. Vybere si tak opravdu každý. Nová C3 tak dokáže být doopravdy stylovým městským vozem. Z profilu zaujme celkem velké množství použitého plastu po vzoru třídy SUV, na zádi pak rozměrné světlomety s 3D efektem. Jako celek je C3 dozajista pohledné vozítko, které jednoduše více osloví naše lepší polovičky. Ti se určitě vyřádí i v případě nepřeberného množství barevných kombinací. Konkrétně tento kousek je vyveden v kombinaci laku karoserie bílá BANQUISE a stylu EMERALD jak pro barvu střechy, paketu styl a motivu na střeše.
Interiér: Bohatě postačí
Byť se bavíme o zástupci třídy malých aut, příjemně překvapí celkově vzdušný interiér. Zásluhu na tom má níže položená palubní deska s jednoduchou a čistou architekturou. Rovná linie horní části palubní desky dodává interiéru opticky pár centimetrů navíc. Po usednutí do rozměrných sedadel potěší jejich komfort. Osobně bych však uvítal tužší konzistenci materiálu. Ne každému vyhovuje styl „měkoučkého gauče”. Těší mě však přítomnost pořádného a kvalitně zpracovaného multifunkčního volantu, tlačítka jsou přehledně rozmístěna. V kombinaci s velkými budíky přístrojového štítu a dobrou čitelností údajů jsem se za volantem cítil komfortně. Ergonomie řidičova pracoviště je tak v naprostém pořádku, postrádal jsem pouze možnost výškově nastavit loketní opěrku. Středový panel je v případě testovaného vozu ve výbavě SHINE osazen sedmi palcovou dotykovou obrazovkou včetně navigačního systému a konektivity s chytrými zařízeními. Bohužel ani v případě nejvyššího výbavového stupně není standardem. Připravit si budete muset celkem 18.000 Kč. Za tuto částku získáte infotainment s příjemným grafickým zpracováním, intuitivní obsluhou a především navigačním systémem. Každopádně daleko podstatnější informací je fakt, že již v základní výbavě vám C3 nadělí spoustu výbavy, především té bezpečnostní.
Ve druhé řadě sedadel je nutné počítat s opravdu kompaktními rozměry nové C3, přesto osoby s výškou okolo 180 centimetrů se dokáží komfortně usadit. Před koleny dokonce zbyde trocha prostoru, limitující je spíše prostor pro ramena. V případě dospělé posádky je interiér komfortní pro čtyři cestující, prostřední sedadlo je v takovém případě nouzové řešení. Jiná situace bude panovat v případě rodiny s malými dětmi, zde bude dostatek místa i pro tři ratolesti. S tím, že na krajních sedadlech můžete využít systému Isofix pro bezpečné uchycení dětské autosedačky. Co se týče zavazadelníku, tak v základu nabídne rovných 300 litrů. Po sklopení sedadel druhé řady lze objem zavazadelníku navýšit až na maximálních 922 litrů. Potřeba je počítat s celkově vyšší nakládací hranou, pro městský styl života však zavazadelník poslouží bez výhrad.
Jízda: Automat je super, ale…
Citroen pro svůj městský vůz ponechal v nabídce vznětovou patnáctistovku BlueHDi s výkonem 100 koňských sil. Pro někoho, kdo stráví vícero času na dálnici, je rozhodně přítomnost dieselové jednotky zajímavou variantou. Řada konkurentů totiž kompletně dala naftě sbohem. Každopádně z pohledu prodejnosti je i C3 více žádaná se zážehovou dvanáctistovkou. Ta je dostupná ve dvou výkonech. Základem je 83 koní, silnější varianta nabízí vrchol nabídky v podobě 111 koňských sil. Právě silnější 1,2 PureTech pracuje pod kapotou testovaného vozu navíc ve spojení se šestistupňovou automatickou převodovkou. Výkon 81 kilowatt je naprosto dostačující. Vezmeme-li v potaz pohotovostní hmotnost pouze 1.165 kilogramů, můžeme se bavit i o příjemné akceleraci. Ve své podstatě je však C3 „brouček”, který raději nikam nespěchá. Pokud jste poklidný řidič, budete s projevem tříválcové jednotky spokojeni. Stejně tak i s příjemným nastavením posilovače řízení či schopností podvozku filtrovat velké množství nerovností. V zatáčkách při dynamičtější jízdě však počítejte s minimální odezvou od kol, na pocity z řízení se tady nehraje. Velmi mě potěšila přítomnost automatické převodovky, která v městském provozu přijde vhod. Její chod není jeden z těch nejplynulejší, přesto jsem byl spokojen. Možná
však pouze do té doby, nežli jsem otevřel ceník. Automatická převodovka je totiž výhradou pouze nejsilnější jednotky v nejvyšším výbavovém stupni. To znamená částka od 455.000 Kč. Rázem jsem zavzpomínal na manuální převodovku, kterou jsem testoval v předešlém provedení. Byť její chod byl trochu gumovější, rozhodně nestojí takové peníze. Příplatek za automatickou převodovku je 40.000 Kč oproti stejné jednotce s manuální převodovkou. Zpět od ceníku na silnici. Na danou třídu potěší přítomnost celkem 12 asistenčních systémů. Již v základu získáte tempomat + omezovač rychlosti, AFIL – Varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu, systém rozpoznávání dopravních značek omezujících rychlost, pomoc při rozjezdu ve svahu (Hill Start Assist), ABS + EBD (rozdělovač brzdného účinku) + EBA (podpora brždění v krizové situaci) + samočinná aktivace výstražných světlometů při prudkém brzdění, dále ESP + ASR (elektronický stabilizační a protizkluzový systém). Ostatní bezpečnostní prvky můžete získat pořízením paketu bezpečnost: (Active Safety Brake, Driver Attention Alert, systém varování před srážkou, automatické dálkové světlomety a vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou).
Verdikt: Manželku dozajista potěší
I přesto, že modernizovaná C3 nyní působí agresivněji, stále je spíše dámskou záležitostí. Do městského provozu je díky kompaktním rozměrům ideálním parťákem. Při řízení pomáhá celá plejáda asistenčních systémů a pokud se nenecháte příliš zlákat příplatkovými položkami, potěší i cenou. V základu totiž novou C3 pořídíte za 280.000 Kč. Zajímavou verzí se mi nejvíce jeví slabší dvanáctistovka ve výbavě FEEL PACK za 357.000 korun, případně volit silnější jednotku a připlatit si tak 35.000 Kč. Rozhodně doporučuji modernizovanou C3 okouknout naživo, působí dobře a většinu řidičů potěší svým komfortem.
Plusy: Líbivý design, komfortní interiér, přítomnost automatické převodovky, zachování dieselové jednotky, schopný podvozek
Mínusy: Menší zpětná vazba od kol, měkčí výplň sedadel, vyšší hrana zavazadelníku, automat dostupný pouze v nejdražším provedení
Celkové hodnocení: 96%
Průměrná spotřeba: 5,7l/100 km
Cena testovaného vozu: od 455.000 Kč (SHINE)