Test Nissan Navara 2,3 dCi Trek-1°
Španělsko není rodnou zemí pouze automobilky Seat. První dotek s asfaltem zde zažívá i například jeden z nejdrsnějších vozů japonské automobilky Nissan. Hmotnost přes tři tuny, délka více jak pět metrů a světlá výška dosahující hodnoty 22,4 centimetrů. Řeč nemůže být o nikom jiném, nežli o Nissanu Navara. Japonský drsňák, který nezklame v žádném terénu ale překvapivě ani při jízdě po okreskách. Na následujících řádcích si navíc představíme limitovanou edici Trek-1°, odkazující na původ v drsné krajině španělské provincie Navarra.
Design
Užitkové pick-upy jsou velmi oblíbené za louží, v Evropě rozhodně nemůžeme mluvit o nějakém velkém zájmu. Přesto i na našich silnicích můžeme na takovéto vozy narazit. Častým zástupcem na našem trhu je například Volkswagen Amarok, Mitsubishi L200 či zástupce od automobilky ISUZU. Pokud budeme hledat další zástupce, můžeme narazit na nový Renault Alaskan či Mercedes-Benz třídy X, zde ale opatrně. Základ těmto dvěma vozům totiž poskytla právě Navara. Po designové stránce se japonský všeuměl prezentuje především drsnou a svalnatou karoserií. Pozornosti neuniknou vystouplé blatníky, masivní maska chladiče či obrovské podběhy. Limitovaná edice přidává černý rám s LED světlomety, k tomuto doplňku se ještě vrátíme. Dále například ozdobné prahové lišty, osmnácti palcové disky kol z lehké slitiny taktéž v černém odstínu a plastový kryt korby. Na délku má Navara celkem 5.330 milimetrů, až když stojíte vedle ní, uvědomíte si, o jak obrovské auto se jedná. Mohutná příď budí respekt, za volantem, vidíte na obou stranách vystupující kapotu, která dodává pocit naprostého bezpečí a dominance. Na zádi své místo našly rozměrné světlomety, které postupují až na bok automobilu. Navara nabízí mnoho variant své ryzí praktičnosti. V našem případě máme kabinu pro pět cestujících a zakrytou korbu. Můžete mít však kabinu pouze pro dva cestující a o to delší korbu, případně můžete dokoupit nástavbu na korbu a mít tak své věci pod střechou. Při výběru nástavby či varianty kabiny je třeba zvážit své pracovní a volnočasové preference.
Interiér
Z venku nekompromisní síla a drsnost, v interiéru překvapivě komfortní společník. Už dávno jsou pryč časy, kdy koupě pick-upa znamenala taktéž minimální komfort na cestách. Nissan Navara nabízí interiér srovnatelný s řadou městských sportovně užitkových vozů. Palubní deska je téměř identická s modelem X-Trail, a tak nepřekvapí ani pocit, jako bychom zapomněli, že za zády máme korbu s užitečnou nosností přes jednu tunu. Nastupování a vystupování je na natažené nohy, takže cestující menšího vzrůstu mohou klidně vyskakovat. Po usednutí vás uchvátí vysoký posez, který přidává na pocitu absolutního krále silnic a všech cest, které budete překonávat. Pick-up a dotyková obrazovka s navigací, žádný problém u limitované edice Trek-1°, kde je již v základu, stejně tak jako automatická dvouzónová klimatizace. Výbavový stupeň limitované edice vychází na základě nejvyššího výbavového stupně Tekna. Na palubě tak máte vše, co podtrhává komfort na cestách. Není tak problém nabídnout střešní okno s možností otevření, elektrická ovládání všech oken či vyhřívaná kožená sedadla s elektrickým nastavením. Spolujezdec a pasažéři na krajních sedadlech druhé řady mají k dispozici rozměrná madla pro uchycení při náklonech karoserie. Vše se mi líbí až na ne moc povedený volant, s kterým jsem měl problém již u předchozí generace modelu X-Trail. Škoda, že v interiéru nenašel své místo volant, který mají k dispozici nové generace modelů Micra a Qashqai. Současný volant mě neoslovil jak svým vzhledem, tak i velmi úzkým věncem. Úplně mi to nesedí k tak obrovskému vozu, máte pocit, jako byste snad tím párátkem nemohli takový kolos otočit. Bohužel jako u všech Nissanů mám výtku k pomalejšímu infotainmentu. To že jde pomaleji, zde v Navaře mi až tak nevadí, horší je skutečnost, že stejně pomalý systém nabízí i Qashqai, X-Trail a Micra. Co se týče prostornosti, rozhodně se zde nikdo nebude upejpat a to ani na zadních sedadlech, kde se s přehledem a komfortně usadí i tři dospělý. Místa před koleny je dostatek, to samé platí všemi ostatními směry.
Korba
Teď už ale k tomu podstatnému, tedy přímo ke korbě. Délka podlahy v našem případě s Double Cap činí 1.578 milimetrů, maximální šíře korby se pak zastaví na hodnotě 1.560 milimetrech. Šíře mezi podběhy kol je pak 1.130 milimetrů. Maximální užitečná hmotnost Navary je 1.029 kilogramů. V případě zapřažení bržděného přívěsu můžeme táhnout až 3.500 tuny. Střešní nosič pak unese náklad o 56 kilogramech. Tato čísla jsou pro většinu lesníků a farmářů dostačujícím pomocníkem pro převoz těžkého pracovního náčiní, případně zásob materiálu.
Jízda
Pod mohutnou kapotou se v našem případě nachází 2,3 litrový naftový agregát dCi s výkonem 190 koňských sil a sedmistupňovou automatickou převodovkou, jenž je spjata s pohonem obou náprav. Mimo naši specifikaci lze pořídit i šestistupňovou manuální převodovku a výkonově slabší jednotku o výkonu 160 koňských sil. Sto devadesát koní pod kapotou je znát, a tak není problém vystartovat s úsměvem na tváři. Podstatné však je, jak se jednotka chová v terénu, tam totiž bude Navara pracovat a musí tak ukázat své přednosti. Navaru jsme vzali na menší terénní polygon, kde jsme se na vlastní kůži přesvědčili o silném zátahu a síle, kterou 2,3 litrový agregát produkuje. Při různých přejezdech přijde vhod světlá výška vozu, jenž dosahuje minimální hodnoty 22,4 centimetru. V terénu jsme tak opravdu nenarazili na překážku, která by nás nepustila dále. Když jde do tuhého, stačí napevno uzavřít pohon všech kol, rázem se z Nissanu stává nezastavitelná střela. V terénu tak obstojí na jedničku, překvapí však i na okreskách. Díky víceprvkové zadní nápravě zaujme relativně slušným komfortem. Záď neuskakuje ani v případě prázdné korby, a tak se doopravdy můžeme bavit o komfortu, jenž u pick-upů nebývalo zvykem. Odezva od kol je adekvátní vzhledem k zaměření vozu. Pocitově při vyšších rychlostech záď vozu nepatrně plave, stejně tak při prudkém brždění. Jak jsem slíbil, vracím se k lampám na rámu speciální edice Trek-1°. Lampy se spouštějí nenápadným tlačítkem o to více nápadné je, když lampy spustíte. Půlnoční tma je rázem fuč. To oceníte, když se zdržíte v terénu. Na silnici si vlastně vytvoříte den, a tak cestování večer je nadmíru bezpečné.
Verdikt
Nissan Navara je dříč, pracant, se kterým budete rádi spolupracovat. V terénu vás dostane svojí silou. Během jízdy po okreskách umí udělat dojem svým komfortním interiérem a víceprvkovou nápravou. Limitovaná edice Trek-1° dodává vozu více stylu a bohaté výbavy, kterou byste si před pár lety v pick-upu neuměli ani představit. Musím říct, že týden s Navarou byl pro mě vlastně zážitkem. Mám rád auta, jenž mají praktické využití a jsou to dříči, kteří budou každý den tvrdě makat ve vlastnictví lesníků, hasičů a ostatních záchranných složkách.