Test Peugeot 508 SW GT – když design hraje prim
Segment střední třídy to v posledních letech nemá jednoduché. Velká část zákazníků plošně přesedlala na módní SUV, a tak se z této třídy stává tak trochu ohrožený druh. Dalo by se čekat, že automobilky, jež primárně nabízí spíše cenově dostupné vozy, dají od této kategorie na pár let ruce co nejdál. Automobilka Peugeot však již více než před rokem udělala odvážné rozhodnutí. Se svým modelem 508 zůstala právoplatným zástupcem segmentu střední třídy. To by ještě nebylo až tak překvapující, nicméně nové pojetí 508 od designu až po technologie už ano.
Design: když podlehneš emocím
Minulý rok jsem měl několikrát možnost usednout za volant modelu 508 v provedení fastback. Už od premiéry tohoto vozu jsem se však možná ještě více těšil na osobní setkání s karosářskou variantou SW. Sportovně střižené kombíky mě vždycky bavily. Spojení praktické karoserie s emotivním designem se v případě Peugeotu 508 SW jednoznačně povedlo. Jestli je značka Peugeot o emocích, tak z aktuální nabídky je to právě tento model, který vás doopravdy nenechá klidnými. Extravagantní řešení LED denního svícení v podobě lvího drápu, přesahující kapota nad světlomety, plynulá a aerodynamická silueta. A to není vše, na zádi dvojitá koncovka výfukového systému, zatmavené svítilny s charakteristickým světelným podpisem, devatenáctipalcové disky kol z lehké slitiny či pohledy lákající červená metalická barva Absolute. Tohle auto si s jiným jednoduše nespletete. Je originální každým coulem. Dravá příď vozu jako by vybízela k dynamickým a nikdy nekončícím projížďkám. Takovýto popis jako by se ale moc nehodil k praktickému provedení SW. Ale vadí to? Rozhodně ne! Peugeot jednoduše neudělal to, co by se od něj mohlo očekávat. Praktické, prostorné a další nudné combi s přemírou prvků SUV mánie. Nová 508 má svůj osobitý charakter a své zákazníky nehledá zavazadelníkem ani prostorným interiérem. Na odiv totiž dává svoji extravaganci a emotivní zážitek.
Interiér: kokpit jako ze stíhačky
Po otevření bezrámových dveří, které opět dodávají vozu nečekanou atmosféru, je situace obdobná jako v případě exteriéru. Nečekejte nic konvenčního, čehož důkazem je přítomnost i-Cockpitu. Ten kombinuje vyvýšený digitální přístrojový štít s volantem střídmých rozměrů. Kaplička přístrojů je tak nad volantem, což je trochu nezvyk a řada řidičů proto nemůže jednoduše nalézt ideální pozici, v níž by si volantem neclonili přístroje. Mně osobně je netypické řešení i-Cockpit uděláno na míru, při svých 180 centimetrech si totiž volantem přístroje nepřekrývám. Každopádně jsem zastáncem spíše klasického uspořádání palubní desky. O to ale Peugeotu jde. Nebýt stejný. Nabídnout emoce i v případě interiéru. Moc se mi líbí horizontální členění palubní desky a celkově velmi kvalitní materiály, včetně jejich slícování. Během testu se však několikrát ozvalo drnčení kapličky digitálního přístrojového štítu. Drobnost, ale ve střední třídě se trestá i sebemenší chybka. Řidičova zóna je naprosto identická jako u fastbacku. Chválit tak budu celkový posez za volantem, který je příjemně nízko a dodává lepší spojení s vozem. Na druhou stranu, nastupování
a vystupování je celkem náročný proces. Sedadla disponují vyhříváním, možností elektrického nastavení a sedákem, který lze prodloužit. Ke stoprocentnímu hodnocení mi schází výškově nastavitelná loketní opěrka a více prostoru pro pravé koleno řidiče. Mohutný středový tunel praktičnosti jednoduše nepřidá, pohledově ale vypadá vkusně. Kdybych měl pocity z řidičovy zóny shrnout, připadáte si jako v kokpitu letadla. Jelikož testujeme vrcholné provedení GT, na palubě máme k dispozici kompletní výbavu. Začněme vyšší verzí i-Cockpitu, multimediálním navigačním systémem, automatickou klimatizací či masážním sedadlem včetně spolujezdce. Pokračovat můžeme panoramatickým střešním oknem, adaptivním tempomatem, multifunkčním a kůží obšitým volantem a celou plejádou asistenčních systémů. Jednoduše to nejlepší, co dnes od Peugeotu dostanete! Velké plus si ode mě 508 odnáší za ergonomii ovladačů multimediálního navigačního systému. Všechny důležité funkce tak můžete přepínat klávesy na středové liště. Snad jen nastavení klimatizace skrze dotykovou obrazovku ubírá na praktičnosti. S tímto nešvarem se však setkáváme u větší části vozů. Funkčnost infotainmentu je v pořádku, systém reaguje rychle, je hezky graficky zpracovaný a působí přehledně. Nepochopím však jednu věc. Proč jsou v navigačním systému tak titěrná tlačítka. Například zadávání cílové adresy za jízdy je doopravdy nepříjemné, nemluvě o bezpečnosti.
Praktičnost: pro krásu se musí obětovat
Jak už tušíte z předchozích řádků, praktičnost prostě hraje druhé housle. Ne, že by interiér nepojmul rodinu včetně zavazadel, pocit je zde však hodně stísněný. Představa poutání dítěte do autosedačky ve druhé řadě sedadel je opravdu předem nepříjemná. V přední části vozu je místa dostatek, tedy kromě místa pro pravé koleno řidiče. Kdo se rád pěkně pohodlně rozvalí, bude dost omezen. Ve druhé řadě sedadel se dokážu při svých 180 centimetrech sám za sebe usadit. Před koleny mi zbývá možná deset centimetrů volného místa. Naopak prostor pro nárty je naprosto minimální. Verze SW přeci jen přináší oproti fastbacku změny týkající se primárně praktičnosti. V prostoru nad hlavou se, díky pomaleji se svažující střeše, dokázalo k dobru posádky nastřádat deset centimetrů. Přesto budete hlavou narážet a z vozu budete mít relativně horší výhled, stejně tak budete mít pocit, že jste až moc obklopeni. Jednoduše zde ve druhé řadě chybí vzdušnost. Interiér je tak spíše čtyřmístný, páté prostřední místo je opravdu spíše
nouzové. Na krajních sedadlech druhé řady nechybí systém ukotvení Isofix pro bezpečné uchycení dvou dětských autosedaček. Z výbavy pro zadní cestující mohu zmínit dva USB porty a středovou loketní opěrku. Po interiéru nalezneme několik odkládacích prostor. Potěší především rozměrná schránka pod loketní opěrkou mezi sedadly řidiče a spolujezdce či elegantně zapracovaná schránka na středové konzoli vedle voliče automatické převodovky. Přesuňme se rovnou k zavazadelníku. Základní objem 530 litrů je na dané poměry spíše skromnější. Ani by se tomu tak nezdálo, po otevření víka kufru se zdá být vše v pořádku. Problémem je fakt, že zavazadelník je mělký. Maximální objem, tedy po sklopení sedadel druhé řady, se vyšplhá na 1.780 litrů. Sklopení sedadel lze praktikovat páčkami přímo ze zavazadlového prostoru. Nevzniká úplně rovná plocha, nicméně tohle auto má přednosti úplně někde jinde. Je však dobré vědět, že rodinné výlety, včetně zavazadel na víkend, zvládne s přehledem.
Jízda: jeho revírem je dálnice
Výbavový stupeň GT má nabídku motorizací omezen pouze na ty nejvýkonnější. Rozhodovat se tak můžete mezi zážehovou šestnáctistovkou PureTech s výkonem 225 koní a vznětovým dvoulitrem BlueHDi o maximálním výkonu 177 koňských sil. V obou případech je výkon pohonné jednotky přenášen skrze osmistupňovou automatickou převodovku na kola pouze přední nápravy. Pokud tak máte zájem o manuální šestistupňovou převodovku, musíte se vzdát verze GT, jít o stupínek níže a pořídit GT Line. Tento krok bych ale neabsolvoval, automatická převodovka Aisin je totiž jednou z předností nové 508. Pod kapotou testovaného SW pracuje dieselový čtyřválec 2,0 BlueHDi s maximálním výkonem 130 kilowatt, respektive 177 koňských sil při 3.750 otáčkách za minutu. Maximální točivý moment dosahuje hodnoty rovných 400 Nm, a to při 2.000 otáčkách za minutu. Z nuly na sto akceleruje za 8,4 vteřiny, maximální rychlost se pak zastaví na hodnotě 231 kilometrů za hodinu. Velmi příjemná čísla. Pokud však chcete ještě agilnější projížďku, popřemýšlejte o zážehové šestnáctistovce PureTech. Volba dieselové jednotky přináší vyšší investici o 20.000 Kč na pořizovací částce, naopak můžeme očekávat úsporu v oblasti spotřeby paliva. Přesto výsledných 7,1 litru nafty není kdovíjak úsporných. Od výrobcem udávaných 4,3 litru je to znatelná odchylka. Jezdit za pět ale také umí, pak ale nemá cenu kupovat výbavu GT, kterou si kupujeme snad i proto, že v nás evokuje
sportovního ducha. Projev dvoulitru je příjemně kultivovaný, nabízí dostatek výkonu a především příjemnou ochotu akcelerovat již od nízkých otáček. Chválit ale budu především spojení s osmistupňovou automatickou převodovkou, která pracuje na výbornou. Chod je plynulý, jednotlivá přeřazení jsou téměř nepostřehnutelná a především svým chodem nikterak neukrajuje z výkonového potenciálu pohonné jednotky. Prostě si spolu rozumí. Zaváhání přichází až v momentě, kdy chcete maximálně dynamickou jízdu. Pak je chování převodovky mírně zmatečné. Revírem 508 SW je především dálnice a lepší okresky, zde dokáže podvozek nabídnout příjemné nastavení a relativně příjemnou zpětnou vazbu. Na horších vozovkách už podvozek přestává fungovat na sto procent. Velkou měrou se na tom podílejí devatenáctipalcové disky kol, které komfortu prostě nepřidají. A opět jsme u toho, daní za krásu je menší schopnost absorbovat nerovnosti. Co s tím, když ty devatenáctky vypadají opravdu nádherně! Volbou rozumu budou o palec menší disky. Trochu mě zklamal i minimální rozdíl v jízdních režimech. Na mysli mám především rozdíl mezi Sport a Comfort. Přijde mi, že výsledný efekt je téměř nepostřehnutelný. Například v současné testované Škodě Superb je rozdíl opravdu markantní. Ještě než se dostanu k výslednému hodnocení, chtěl bych zmínit i asistenční systémy. Krom klasických asistentů mohu zmínit noční vidění, systém pro aktivní udržení v jízdních pruzích, adaptivní tempomat či rozšířené rozpoznávání dopravního značení. Pozitivem shledávám fakt, že například aktivní udržování v jízdním pruhu se již nechová jako ping-pongový míček mezi dvěma čárami.
Verdikt: miliónová koupě
Celý týden jsem si Peugeot 508 SW GT vychutnával. Je to vrchol nabídky značky Peugeot a tak je patrný důraz i na ten nejmenší detail. Cenová politika výbavy GT je velmi prostá. V případě benzínu zaplatíte 1.100.000 Kč, dieselová varianta je pak o dvacet tisíc dražší. Výbava je již téměř kompletní, pokud budete připlácet, tak pouze za věci, jež jsou spojené výhradně se zvyšováním pohodlí na palubě. Není proto problém vybavit vůz dodatečnou výbavou za 100.000 Kč, ale to nechme na konkrétních potřebách zákazníka. Z mého pohledu je částka tak trochu na hraně. Ono to s 508 funguje vše na emocích, a tak přeci, když jste se zamilovali, nebudete si nic odpírat.
Plusy: emotivní a dravý design, kultivovaný projev naftového dvoulitru, kvalitní zpracování interiéru
Minusy: vyšší spotřeba, minimální rozdíl v režimu Sport, menší variabilita interiéru
Celkové hodnocení: 98 %
Průměrná spotřeba: 7,1 l/100 km
Cena testovaného vozu: od 1.120.000 Kč (2,0 BlueHDi, výbava GT)