Testy Renault

Test Renault Alaskan 2,3 dCi 4×4

Renault a užitkový Pick-up? Ještě před lety možná otázka plná nejistoty a ironie. Snad jen v myšlenkách skalních fanoušků se tato myšlenka několikrát mihla. Dnes však Renault se slušnou dávkou sebevědomí vstupuje do segmentu pick-upů. A byť se může zdát, že se jedná o velmi riskantní tah, Renault vše promyslel, a tak pro potencionální zájemce připravil model Alaskan. Je vám silueta vozu povědomá? Ano, francouzská automobilka spojila síly s aliančním Nissanem. Technika je převzata z ikonické Navary, Renault tak nemusí investovat horentní částky do vývoje.

Design
Z každého úhlu pohledu si připomenete Navaru, nejméně shodná je příď vozu. Oproti drsné Navaře s jednoduchým ale líbivým designem působí Alaskan jako princezna. Důkaz toho, že francouzští designéři umí nasadit originální tvary i na užitkový vůz. Pochvalu zasluhují jak designově, tak co se týče účinnosti přední Full LED světlomety LED Pure Vision. Účinnost světlometů je nadprůměrná, systém LED Pure Vision dokáže prořezávat tmu na pěkný kus vpřed. V testované výbavě nechybí LED denní svícení či ostřikovače světlometů v případě znečištění. Po vzoru ostatních modelů nechybí dominantní logo ale i chromové „céčka” u mlhových světlometů. Na rozdíl od osobních vozů se jedná pouze o chromový doplněk, denní svícení je přesunuto přímo do hlavních světlometů. Boční partie žádné designové změny nepřinášejí, to samé platí při pohledu na záď Alaskana. Testovaný kousek se však chlubí pohlednými doplňky v podobě osmnácti palcových disků kol z lehké slitiny  (černé s diamantovým efektem, design Savanna), střešní lišty v barvě matného chromu a pohlednou metalickou barvou (20.000 Kč). Podstatnou informací je ale fakt, že oproti Navaře lze Alaskana objednat pouze v jedné karosářské variantě. Tedy interiér pro pět cestujících s menší užitnou plochou. Váhat tak můžete alespoň mezi přístavbou Hardtop, která je přítomna na našem voze a nebo zvolit pouze roletu zakrývající celou plochu úložného prostoru a zadní ochranný rám na korbu. V obou případech to francouzskému drsňákovi sekne. Praktičtější je ale přístavba, která má hned tři přístupy k převáženému nákladu.

Interiér
Změny na exteriéru jsou tak oproti japonské předloze spíše kosmetické. Pokud čekáte v interiéru více změn, budete zklamáni. Renault si pro své zájemce připravil pouze jednu změnu a tou je přepracovaný multifunkční volant. Vše ostatní zůstává nedotčené a to je ve své podstatě dobře. Interiér tak osloví jednoduchostí a bytelným zpracováním. Už dávno jsou pryč časy, kdy pick-up jen horko těžko nabízel vnitřní komfort. Když pomineme nastupování jako do tanku, tak by jste si Alaskana klidně spletli s X-Trailem. Koncepce palubní desky koresponduje s aktuálními trendy, a tak nechybí mohutný středový panel osazený multifunkčním infotainmentem s navigačním systémem. Interiér je opravdu až nebývale komfortní, zásluhu na tom mají i pohodlná sedadla s elektrickým nastavením v osmi směrech včetně vyhřívání. Jelikož testujeme nejvyšší výbavový stupeň (Intens), máme k dispozici dvouzónovou automatickou klimatizaci, panoramatický kamerový parkovací systém (vč. zadní parkovací kamery), tempomat s omezovačem rychlosti či panoramatické střešní okno (otevíratelné, s elektricky ovládanou clonou). Poslední zmiňovaný prvek výbavy je nutno přikoupit za 20.000 Kč. Jako ideální výbavový stupeň s ohledem na finance a dostatečný komfort se pak jeví prostřední s označením ZEN. Rád bych se vrátil k již zmíněnému volantu, který doznal jisté úpravy oproti Navaře. Jsem moc rád za tuto změnu, protože volant z japonského dříče mě neoslovil jak svým vzhledem, tak ani šíří věnce volantu. I v případě Alaskana bych si uměl představit věnec o trochu širší, alespoň však nabízí lepší vizuální zpracování. Pokud se přesuneme do druhé řady sedadel, nezbývá nic jiného, než jen pohodlně zaplout a užívat si výhled z vozidla. Na krajních sedadlech nalezneme systém Isofix pro bezpečné uchycení dvou dětských autosedaček.

Nákladový prostor
Zprvu začneme hodnotami, které nákladový prostor nabízí. Na délku má ložná plocha celkem 1.578 milimetrů, na šířku 1.560 mm a užitečná výška nabízí hodnotu 747 mm. Mezi podběhy pak Alaskan nabízí 1.130 mm, po těchto vysokých hodnotách nepřekvapí výsledný objem ložné plochy v hodnotě 2,46 metrů čtverečných. Užitečný objem je pak udáván 1,17 metru krychlových. Kromě rozměrů tu máme také výsledné údaje možnosti zatížení vozu. V našem případě můžeme naložit až 932 kilogramů, na sklopné víko lze položit náklad o hmotnosti půl tuny. Alaskan pak dokáže táhnout nebrzděný přívěs do hmotnosti 750 kilogramů. V případě brzděného přívěsu se výsledná hodnota vyšplhala až k 3.500 kilogramům. V tomto ohledu se tak Alaskan začíná profilovat jako ideální vůz pro majitele horských chat, lesníky či pro převoz koní. Jak již bylo řečeno výše, Alaskan je nabízen pouze v jedné karosářské variantě. Na výběr je ale přístavba či roleta. V případě přístavby, kterou náš vůz disponuje, potěší možnost otevírání bočních okének. Ta lze odemknout a v mžiku tak můžete vytáhnout potřebné náčiní či pomoci s posunem těžších předmětů. Samozřejmostí jsou masivní posuvné háky pro zajištění nákladu (Nastavitelná fixace nákladu „C-channel system“). Po celou dobu testu trochu zlobil zámek otevírání víka nákladového prostoru, jinak je hodnocení velmi kladné.

Jízda
Stejně jako v dříve testované Navaře se pod kapotou ukrývá naftové srdce produkující výkon 190 koňských sil. Kdyby jste náhodou tuto hodnotu zapomněli, Alaskan se výkonem chlubí i na předním podběhu. Po otevření mohutné kapoty se zjeví 2,3 litrový naftový agregát s výkonem 140 kW (190 koňských sil) při 3.750 otáčkách za minutu. Maximální točivý moment pak dosahuje hodnoty 450 Nm. při 1 500-2 500 otáčkách za minutu. Jednotka je spjata s manuální šestistupňovou převodovkou a pohonem všech kol. V nabídce je však i automatická sedmistupňová převodovka, která by dle mého názoru byla podstatně lepší volbou. Manuální převodovka neoslovila svým chodem, dráhy jsou velmi dlouhé a občas musíte požadovanou rychlost hledat. Při volnoběhu se hlava řadící páky projevuje silnými vibracemi, což zbytečně shazuje jinak kvalitní zpracování a komfortní náladu na palubě. Co se týče výkonu naftové jednotky, byl jsem po celou dobu testu velmi spokojen. Mocný nástup dává čichnout především síle, kterou 2,3 litrový agregát nabízí. Na okreskách i při naložení dokáže bezproblémově udržovat rychlostní limity. V terénu umí předvést svoji sílu. Vyzkoušeli jsme dovednosti nového Alaskana na řadě přírodních překážek. Výkony můžete posoudit v přiloženém videu, my jsme byli nadmíru spokojeni. K dobré průchodnosti terénem přispívají i skvělé hodnoty světlé výšky a nájezdových úhlů. Nejnižší bod světlé výšky je 219 milimetrů nad vozovkou, nájezdový úhel vpředu činí 29 stupňů, zadní pak disponuje hodnotou 25 stupňů. V kombinaci se schopným pohonem všech kol z dílny aliančního Nissanu, není problém zdolávat i náročnější terén. V základu je Alaskan poháněn pouze zadní nápravou, která je vhodná především pro každodenní ježdění po okreskách a na polních a lesních cestách. V případě potřeby je možné na ovladači přepnout na režim 4H, který připojí přední nápravu a zajistí tak lepší adhezi a s tím související průchodnost terénem. V okamžiku, kdy se dostanete do náročných podmínek (bahno, písek, sníh), je možné přepnout na poslední režim a tím je 4L, jenž nabízí stálý pohon všech kol. Ve standardu je taktéž elektronický diferenciál s omezeným prokluzem (eLSD), asistent pro sjíždění svahů či asistent pro rozjezd do kopce. Za příplatek 20.000 Kč dokáže Alaskan nabídnout i uzávěrku zadního diferenciálu. Kdo by měl obavy o schopnosti v terénu, tak rozhodně nemusí. Chování vozu v terénu je předvídatelné. Hydraulický posilovač řízení svoji práci taktéž zvládá, v režimu 4L je na práci s volantem potřeba více síly. Na silnici bojuje s náklony karoserie a s jistou dávkou nedotáčivosti u takto zaměřeného vozu však mávnete rukou. Daleko více oceníte slušný výhled a příjemně vysoký posez, který přispívá k pocitu bezpečí na palubě. Po týdenním testování jsme se ve výsledku dostali na konečnou spotřebu do osmi litrů nafty. Nechyběl náročný výlet mimo silnici, dálnice a dlouhé trasy na okresních silnicích.

Verdikt
Renault Alaskan svůj vstup do nového segmentu zvládal s grácií. Bodejť by ne, když základem je ostřílený japonský dělník. Odkazem na francouzský pas je především přepracovaná příď ve stylu elegantních a líbivých křivek. Otázkou tak je, proč namísto Navary pořídit Alaskana? Odpoveď je z mého pohledu jasná. Během týdne jsme projeli kolem cca 5 autorizovaných servisů značky Renault, zatímco na servis značky Nissan pouze jednou. Výhodou pro Alaskana je tak především rozsáhlejší servisní síť, jelikož finančně vás oba vozy vyjdou téměř na stejné částky přes 1.000.000 Kč. Jako největší nevýhodu shledávám v chodu řadící páky, zlobil zámek přístavby Hardtop a čekal bych větší individualizaci oproti Navaře. Mezi silné stránky vozu pak řadím schopný pohon všech kol, výkonnou a především silnou jednotku 2,3 dCi a komfortní interiér s řadou luxusních prvků.

Facebook Comments

Zanechat Odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *