Test Škoda Fabia Combi Monte Carlo 1,2TSI
Škoda Fabia třetí generace je na našich silnicích již běžnou záležitostí, tu a tam se však vyloupne verze Scout, případně sportovně založené Monte Carlo. Právě druhá zmiňovaná varianta mi dělala společníka. Atraktivní vzhled a výkonná benzínová jednotka jsou skvělou volbou pro sportovněji založené řidiče, zároveň Fabia nabídne prostorný a komfortní interiér pro menší rodiny.
Design
Fabia řadící se do kategorie malých vozů musí umět zaujmout mimo jiné vzhledem. Nabité pole ostré konkurence nutí posouvat design směrem vpřed a to se v případě třetí generace Fabie povedlo na jedničku. Důkazem jest cena Red Dot Award právě za design udělená mezinárodní porotou. Tento vůz tak umí zaujmout i v klasickém provedení, když ale navíc přidáte řadu atraktivních doplňků, je před vámi Fabia, která umí hrát na city. Povšimnout si tak můžete černě vyvedených doplňků, jako je například mřížka chladiče, zrcátka či střešní ližiny. Přední část vozu zaujme zatmavenými svítilnami s integrovaným led denním svícením či sportovním mini lízátkem. Boční partie poodhalují krásné šestnácti palcové disky kol z lehké slitiny a samozřejmě odznak příslušnosti k rodině Monte Carlo na „Bé” sloupcích. Na zádi zaujme přesahující střecha či černý kryt nárazníků. K verzi Monte Carlo by se dozajisté hodila chromová koncovka výfuku, ta zde své místo bohužel nenašla.
Interiér
Na palubě Fabie nečekejte převratné designové výstřelky, palubní deska ctí jednoduché a přímé linie. Díky tomu je palubní deska přehledná a ergonomicky dokonalá. Přestože jsou veškeré plasty tvrdé, povrchová úprava rozhodně neuráží. Atraktivní výbava Monte Carlo oživuje interiér obložením palubní desky v imitaci karbonu či sportovním volantem a povedenými sedačkami. Středový panel nabízí své místo 6,5 palcovému dotykovému systému Amundsen, který disponuje navigací, rádiem či možností spárování s mobilním zařízením. Graficky dobře zpracovaný infotainment by mohl při využívání navigace reagovat o trochu rychleji. Do ruky skvěle padne multifunkční kůží obšitý volant. Za volantem se pozice hledá snadno a to především díky velmi povedeným sedadlům. Délka sedáku by však mohla být o kousek větší. Slušné boční vedení drží tělo pevně a to za každé situace. Co se týče výbavy testovaného vozu, může nabídnout již zmíněný infotainment, klimatizaci, tempomat, okna v elektrice, panoramatické střešní okno a řadu aktivních a pasivních bezpečnostních systémů v čele se šesticí airbagů.V interiéru nalezneme řadu odkládacích prostorů, základem je přihrádka před spolujezdcem, prostor pro drobnosti před řadící pákou či odkládací prostor ve výplních dveří, kam s přehledem umístíte litr a půl velkou lahev vody. Při jízdě mě vadilo až přílišné zrcadlení karbonového dekoru palubní desky. Na zadních sedadlech jsem se cítil trochu stísněný a to především v prostoru pro kolena. Nad hlavou a pro nárty je místa dostatek. Na krajních sedadlech nalezneme systém Isofix pro bezpečné uchycení dětských autosedaček. Zadní cestující mají díky skvělému panoramatickému oknu skvělý výhled z vozidla téměř všemi směry.
Zavazadelník
Přestože je Fabia vozem třídy malých automobilů, verze Combi nabízí slušných 530 litrů. Po sklopení sedadel vzniká téměř rovná ložná plocha s celkovým objemem 1.395 litrů. Kufr nabízí dvojité dno, navíc pod další přepážkou naleznete rezervní kolo. Po stranách naleznete řadu odkládacích prostorů včetně praktických háčků na tašky. Nakládací hrana zavazadelníku je příjemně nízko, zde Fabia boduje.
Jízda
Pod kapotou pracuje silnější benzínová dvanáctistovka o výkonu 81 kilowat. Na stovce je Fabia za 9,6 vteřin, maximální rychlost se pak zastaví na hodnotě 199 kilometrů za hodinu. Výkon testovaného vozu je opravdu slušný, jednotka jde od nízkých otáček pěkně za plynem a nebojí se nikterak rozdovádět. Krátké a přesné dráhy řadící páky šestistupňového manuálu DSG, potvrzují ambice na dynamickou jízdu. Účinnost kotoučových brzd na všech kolech je standardní. Průjezdy zatáčkami jsou skvělou zábavou do té doby, než potkáte pár výmolů. Podvozek pak nestíhá filtrovat všechny nerovnosti a ubírá z jinak komfortního nastavení. Řízení je přesné, žádné známky nedotáčivosti jsem nepostřehl, odezva od kol je pak okamžitá. Monte Carlo tak nabízí nečekaně zajímavé jízdní vlastnosti, které dozajisté ocení sportovněji založení řidiči. Zároveň Fabia nabízí praktickou karoserii combi, ve které komfortně svezete celou rodinu. Při plynulé jízdě není třeba jednotku nikterak vytáčet, a tak se průměrná spotřeba zastaví na stále rozumných 6,5 litrů benzínu. V interiéru se při jízdě nad hranicí 120 kilometrů za hodinu začne hlásit aerodynamický hluk, určitě bych tak uvítal více izolačních materiálů. Celkově Fabia nabízí sebejistý postoj, který přispívá k pocitu bezpečí a spolehlivosti ve všech situacích, které se mohou vyskytnout.
Verdikt
Škoda Fabia Combi ve verzi Monte Carlo mi v podvědomí říká, že rodinný kompromis existuje. Pro mladé rodiny je zde slušný zavazadelník či možnost upevnění dětských autosedaček. Pro maminku hezký výhled z vozidla, pro tatínka sportovní volant a živá motorizace. Mezi silné stránky vozu řadím atraktivní vzhled, výkonnou benzínovou jednotku a zavazadelník. Slabinu vidím v kratším sedáku a prostoru pro dospělého na zadních sedadlech.
Parametry Fabie 1.2TSI,její srovnání s konkurencí a aktuální ceník s možností výhodné poptávky nového vozu u dealerů najdete na portálu Autohled.cz.