Test Škoda Kamiq 1,0 TSI – Konečně jiný crossover
Horká novinka z dílny mladoboleslavské automobilky Škoda Auto se pomalu dostává mezi první klienty. Na silnicích je tak stále středem pozornosti, svým vzhledem totiž trochu překonává zažité a konzervativní tvary. Osobně jsem již za volantem nového Kamiqa strávil několik hodin při dynamické prezentaci v Alsasku. První dojmy si tak můžete přečíst již v předešlé publikaci. Nyní mám však nejmenšího českého zástupce segmentu SUV na klasický test. Podrobně se tak podíváme na design, interiér a vyrazíme na české silnice.
Design: Odvážná škodovka
Leckdo Škodovce vyčítá její až příliš konzervativní design, který postrádá alespoň špetku emocí. V případě modelu Kamiq se situace ale trochu mění. Řeč je zejména o designu přídě, který je na poměry Škodovky přeci jen trochu „odvaz“. Zásluhu na tom mají dělené přední světlomety, u nichž horní část, za pomoci čtyř krystalů, vytváří LEDkový světelný podpis denního svícení. Čtveřice krystalů taktéž nabízí na poměry daného segmentu neobvyklou funkci animovaného ukazatele směru jízdy. V základu nabízí Kamiq LED hlavní světlomety, výhradou vyšší verze STYLE jsou Bi-LED hlavní světlomety s funkcí adaptivního svícení a přisvěcováním při odbočování (Corner), integrovanými mlhovými světlomety a již zmíněným animovaným ukazatelem směru jízdy. Účinnost světlometů je na vysoké úrovni. Potkávací i dálkové světlomety se významně podílejí na zvýšené bezpečnosti při zhoršených viditelnostních podmínkách. Investice 19.000 Kč, v případě volby nižšího výbavového stupně AMBITION, je tak adekvátní volbou příplatkové položky. Při pohledu na příď se mi zamlouvá nové tvarování nárazníku kolem mlhových světlometů. Nejenže vozu dodává dynamičtější a agresivnější výraz, potěší i funkčnost průduchu, snižujícího koeficient odporu vzduchu. Testovaný Kamiq navíc disponuje velmi pohledným lakem s označením Race Blue, který stojí jako ostatní metalické barvy celkem 14.200 Kč. V kombinaci s šedými doplňky karoserie v podobě předního spoileru, prahových lišt či zadního difuzoru to Kamiqu jednoduše sekne. V nižších výbavách se však musí počítat s trochu chudším kabátem. K celkově atraktivnímu vzhledu dopomáhají i sedmnáctipalcové disky kol z lehké slitiny, za které se taktéž připlácí. V základu i u vyššího stupně STYLE jsou totiž pouze šestnáctipalcové disky, ve výbavě AMBITION pak dokonce pouze ocelová kola s velkoplošnými kryty. Mně osobně se nejlépe kouká na nového Kamiqa zezadu. Zadní TOP LED světla s animovaným ukazatelem směru jízdy svým vzhledem korespondují s aktuálním trendem mladoboleslavského portfolia. Stejně tak nápis Škoda na pátých dveřích působí přinejmenším kreativněji, než klasické logo. Už při pohledu na záď je patrné, že nakládací hrana zavazadelníku nebude zrovna nízko, nicméně díky mohutnému nárazníku se stříbrně lakovaným difusorem, působí Kamiq mohutněji, než ve skutečnosti je. Sázka na decentně odvážnější design Škodovce dle mého názoru vyšla. Kamiq tak do modelové nabídky Škodovky přidává v oblasti designu jakýsi volný styl. Řekl bych, že v konkurenci nabitém segmentu crossoverů, je tento prvek nutností.
Interiér: Co čekat? Jednoduše škodovka!
Hodnocení vzhledu je však otázkou emocí a tak na každého bude působit jiným dojmem. V tomto ohledu je dlouhodobá sázka na konzervativní design vlastně jistotou, že nešlápnete vedle. Touto formou vývoje, a to nemyslím nikterak ve špatném smyslu, právě naopak, je interiér novodobých škodovek. S příchodem modelu Scala se do interiéru dostalo trochu více nápadu, vzdušnosti a do jisté míry i originality. Jelikož Kamiq vyrostl na základech právě modelu Scala, koncepci interiéru tak bez zásahu přebírá. Palubní deska působí stále konzervativním dojmem, přesto jde díky drobným změnám s dobou a umí oslovit. Ihned po otevření dveří Kamiqa potěší jejich kvalitní a robustní zpracování. Ochrana hran bočních dveří není v ceně, připlácí se 3.000 Kč. Praktická vychytávka určitě najde využití, při zavírání dveří však trochu degraduje příjemný a bezpečný zvuk dovření dveří. Jako byste do dveří přivřeli větev. Po usednutí musím opět pochválit prvotřídní posez za volantem. Ten zaručují dvě věci, které v Boleslavi, v dané cenové kategorii, jednoduše umí. Jsou jimi – skvělý tříramenný multifunkční volant a ergonomicky dokonalá sedadla. Elektricky nastavitelné sedadlo řidiče s bederní opěrou nabízí ideální konzistenci materiálu, potěší i dostatečná boční opora. Výtku mám snad jen k délce sedáku, který by v případě vyššího řidiče nemusel dostatečně podpírat stehna. Co určitě nedokážu pochopit je absence výškově nastavitelné loketní opěrky. Když prozkoumáme interiér postupně, tak se před volantem rozprostírá velkolepá obrazovka virtuálního přístrojového štítu. Rozměrově se obrazovka řadí na špici v segmentu. Potěší výborná čitelnost údajů, ale i hezké grafické zpracování jednotlivých zobrazení. Každopádně je nutné počítat s nemalou částkou, virtuální kokpit je totiž v obou výbavách za totožný příplatek 10.900 Kč. Tak nevím, jestli náhodou ty analogy nepostačí. Středový panel je, stejně jako v případě modelu Scala, osazen samostatným displejem infotainmentu Amundsen s 9,2 palcovou obrazovkou. Samozřejmě až v nejvyšším stupni, a za mastný příplatek 25.600 Kč. V základu si zákazník musí vystačit s infotainmentem Swing (6,5″ obrazovka, 2× USB-C, Apple konektivita, 4 reproduktory). Infotainment Amundsen na druhou stranu funguje naprosto přesvědčivě. Rychlost na povely je ukázková, stejně tak plynulost přepínání jednotlivých stránek či grafické zpracování. Potěší i velké dotykové plochy jednotlivých tlačítek, například při zadávání adresy v navigačním systému je aplikace o poznání příjemnější, nežli v konkurenčních modelech typu Renault Captur či Peugeot 2008. Z pohledu ergonomie je vše v naprostém pořádku, kritiku si však odnese absence otočného ovladače na intenzitu klimatizace. Pro změnu musíte jít do menu a dotykem na obrazovku intenzitu zvýšit či zmenšit. Nehledě na výbavu je na palubě k dispozici automatická klimatizace, výbava STYLE jde ještě o kousek dále a nabízí Climatronic – dvouzónová automatická klimatizace s elektronickou regulací, včetně kombifiltru.
Praktičnost: Každý milimetr k dobru posádce
Byť Kamiq svými rozměry nikterak nevybízí k pocitu prostorného vozu, v interiéru je nebývale vzdušno. Kabina vpředu nabízí dostatek prostoru všemi směry. Potěšilo mě, že i pravé koleno řidiče nikterak nepříjemně nebourá do středového tunelu. I díky vyšší stavbě karoserie je z Kamiqa příjemně vidět, stejně tak dobře se odhadují konce karoserie. Vzhledem k celkové délce by se mohlo zdát, že za stylový vzhled budou nejvíce potrestaní cestující ve druhé řadě sedadel. Situace je však opačná. Ihned po otevření dveří jsem si pokládal otázku, jak je to možné. Tolik prostoru na zadních sedadlech budete jednoduše u většiny konkurentů hledat marně. Při svých 180 centimetrech nemám sebemenší problém se komfortně usadit. Před koleny mi zbývá cca 10 centimetrů volného místa. Stejná situace panuje i v oblasti nártů a prostoru nad hlavou. V případě obsazení dospělými pasažéry lze prostřední sedadlo brát pouze za nouzové. Zde Kamiq prostě více místa nabídnout nemůže, navíc omezuje i vysoký středový tubus. Pro cestující ve druhé řadě sedadel je připravena dvoji USB-C portů, vyhřívání krajních sedadel, středová loketní opěra či systém Isofix pro bezpečné uchycení dvou dětských autosedaček. S prostorem ve druhé řadě sedadel tak není problém, nehledě na to, že pro tři děti bude místa habaděj. Otázkou zůstává, jak je na tom zavazadelník. Elektricky ovládané víko zavazadlového prostoru není levnou záležitostí. Suma 9.600 Kč se dá určitě investovat lépe. Přístup k zavazadlům komplikuje vyšší hrana zavazadelníku, což je ostatně typický nešvar crossoverů. Jiné výhrady však mít nelze, základní objem 400 litrů postačí i pro každotýdenní cestovatele na chatu. Po sklopení sedadel lze objem navýšit až na maximálních 1.395 litrů. Pravdou je, že nevznikne úplně rovná plocha, převoz rozměrnějšího nákladu však není problém. Potěší i řada drobností, jako je vyjímatelná LED svítilna, háčky na tašky, oboustranný koberec a odkládací schránka. Pod ložnou plochou navíc nalezneme dojezdové kolo.
Jízda: Bezpečně jistá v každé situaci
Paleta motorizací ještě není kompletní – základní litrové TSI je ve dvou výkonových variantách a vznětovou šestnáctistovku v dohledné době ještě doplní jednotka 1,5 TSI a verze na zemní plyn CNG. Základem je 1,0 TSI o maximálním výkonu 75 kilowatt. Tuto jednotku, jako jedinou, nelze spárovat s automatickou převodovkou. K dispozici je tak pětistupňová manuální převodovka. Tentýž motor můžete pořídit s vyšším výkonem, a to konkrétně s pětaosmdesáti kilowatty a možností volby mezi manuálem (šestirychlostním) či automatickou sedmistupňovou převodovkou DSG. Pro zájemce o naftový agregát je přichystán agregát 1,6 TDI o stejném výkonu, jako silnější litr. Výkon 85 kilowatt lze i v případě vznětového agregátu přenášet na kola přední nápravy za pomoci manuální či automatické převodovky. Pohon obou náprav není u modelu Kamiq k dispozici, v případě zájmu o čtyřkolku je k dispozici větší Karoq.
Testovaný Kamiq je osazen výše vyobrazenou jednotkou, tedy tříválcovým motorem přeplňovaným turbodmychadlem s přímým vstřikováním paliva o maximálním výkonu 85 kilowatt, v rozmezí 5.000 – 5.500 otáčkách za minutu. Výkon motoru je skrze dvě souosé spojky, elektrohydraulicky ovládané o sedmi rychlostních stupních, převáděn na kola přední nápravy. S Kamiqem o celkové hmotnosti 1.731 kilogramů se nemusíte obávat o výkonností deficit. Výkon 85 kilowatt dokáže s vozem příjemně pracovat, žádné sportovní zážitky ani v režimu Sport nečekejte. Jednotku je potřeba vytáčet k vyšším otáčkám, jinak je projev celkově ospalý. Ještě více otupit jakýkoliv náznak chuti jít za plynem, můžete aktivovat spuštěním režimu ECO. Jednotka se v nízkých otáčkách projevuje přidušeně, stejně tak začne více vibrovat a přenášet do interiéru nežádoucí hluk. Pokud jednotku přiměřeně a plynule vytáčíte k vyšším číslům, dynamická jízda mu není až tak cizí. Chování sedmistupňového DSG snad není třeba sáhodlouze rozebírat. Potěší jemným a plynulým chodem, svým chodem nikterak nepřidušuje potenciál 85 kilowattové jednotky, a tak ve výsledku tvoří sehraný pár. Výsledkem je plynulá a komfortní jízda, ostatně jak hlásá marketingová kampaň – budete si rozumět! Pocity za volantem jsou velmi příjemné, manipulace s Kamiqem, jak na okreskách, tak v přeplněných městech, je uživatelsky velmi příjemná. Svými jízdními vlastnostmi se jednoznačně řadí ke špičce daného segmentu. Velkou měrou se na tom podílí sportovní podvozek s volitelnou tuhostí tlumičů (Sport Chassis Control), včetně volby jízdního režimu (Driving Mode Select). Příplatek v celkové částce 12.000 Kč přináší jistý postoj a předvídatelné chování i na horších cestách. Nejvíce času budete trávit v režimu Normal, kde podvozek dokáže příjemně filtrovat většinu nerovností. Občas si podvozek rád poskočí, především pak v případě příčných nerovností. V režimu Sport je podvozek stabilnější a v zatáčkách dodává lepší odezvu a potřebnou jistotu. Na dálnici dozajista oceníte možnost dovybavení adaptivním tempomatem do 210 km/h (ACC) – sledování odstupu od vpředu jedoucího vozidla, včetně automatického zpomalování a brzdění. Kamiq samozřejmě jde s dobou i v případě aktivních asistentů. Nechybí tak Lane Assist, který se v případě Kamiqu stále projevuje spíše jako odrážející se míček od bílé lajny. Vůz dokáže udržet v jízdním pruhu, střed vozovky však neudrží dlouho a tak sám vůz upozorní na převzetí řízení. Součástí je i sledování mrtvého úhlu, Front Assist (včetně nouzového brzdění), asistent rozjezdu do kopce či příplatkový asistent změny jízdního pruhu (Side Assist) a asistent vyparkování (Rear Traffic Alert). Krom Side Asisstu a rozpoznávání únavy řidiče (Driver Alert) je všechna výše zmíněná bezpečností výbava standardem bez nutnosti příplatku. Když k tomu přidáme vysokou míru pasivní bezpečnosti, nabídka Kamiqa je doopravdy více než přívětivá. V nárazových testech si pak Kamiq s přehledem odnesl nejvyšší hodnocení, tedy pět hvězd od organizace EURO NCAP.
Verdikt: Škodovka co má styl a sebevědomou cenovku
K praktickému testu patří i nahlédnutí do ceníku. Začněme tedy na úplném základu, jenž pořídíte od 379.900 Kč se slabším litrovým TSI a manuální pětistupňovou převodovkou. Nutno podotknout, že základní výbava nesoucí název Ambition není z pohledu každodenního používání žádné holátko. Pokud půjdeme do silnější varianty, připravit si musíte minimálně 404.900 Kč (výbava STYLE 462.900 Kč), respektive 444.900 Kč s automatickou převodovkou (výbava STYLE 502.900 Kč). Zájemci o vznětový agregát si musí připravit minimálně 444.900 Kč, nejdražší specifikaci pak pořídíte za 542.900 Kč. V případě dovybavení vozu není problém přesáhnout hranici 600.000 Kč. Sebevědomá cena, Kamiq si ji však v mnohých ohledech dokáže bezpečně obhájit. Je to především v oblasti bezpečnosti, výbavy, dílenského zpracování či jízdních vlastností. Nejhůře se mu bezpochyby obhajují leckdy přemrštěné ceny příplatkových položek i u výbavy STYLE. V celkovém hodnocení mě nový Kamiq přesvědčil o svých kvalitách, proto doporučuji vyrazit a novou éru české automobilky okusit na vlastní kůži. Nebo počkejte na patnáctistovku, to bude ještě o kus lepší vůz.
Plusy: jisté jízdní vlastnosti, komfortní podvozek, kvalitní a prostorný interiér
Minusy: absence výškově loketní opěrky, nastavení klimatizace, vyšší ceny v případě příplatkových položek, línější projev litrového TSI v nízkých otáčkách
Celkové hodnocení: 97 %
Průměrná spotřeba: 7,3 l/100 km
Cena testovaného vozu: od 502.900 Kč (1,0 TSI 85 kW, DSG, STYLE)