Testy Škoda Auto

Test Škoda Scala 1,5 TSI – Dostane Vás. Opravdu!

Nejnovější počin tuzemské automobilky Škoda Auto není nutno dlouze představovat. Mediální „masáž” udělala své, a tak pro někoho může být Scala již známým pojmem. Navíc pokud jste v posledních měsících navštívili dálnici R10, tedy z Prahy do Mladé Boleslavi, určitě jste Scalu a občasně i Kamiqa zahlédli. V dubnu se navíc uskutečnily první novinářské jízdy na chorvatském pobřeží. Internet se tak částečně proměnil na diskuzní fórum s jedním tématem Scala. Mezinárodní prezentaci jsme nenavštívili, nicméně jako mezi prvními se vám hlásíme s dojmy na českých silnicích. V následujícím článku si postupně představíme design exteriéru, nahlédneme na palubu a zjistíme, zdali je Scala opravdu rodinným vozem. V neposlední řadě vyrazíme vstříc českým vozovkám.

Design: Konzervativní, přesto zábavná
Již od prvních skic se Scala začala profilovat jako nástupce modelu Rapid. Vzhledem k celkové siluetě se bavíme především o karosářské variantě Rapid Spaceback. Trochu mě znepokojovaly názory, že konečně se nahrazuje designově nepovedený Rapid. Já osobně řadím Rapid Spaceback mezi pohledné vozy. V posledním testu jsem měl navíc verzi Monte Carlo, která dokázala udělat slušnou parádu i vzhledem ke svému věku. Scala však přidává něco navíc. Její silueta je více dynamická, proporčně je daleko vyváženější a z každého úhlu pohledu vás něčím osloví. Při pohledu na příď zaujme trojúhelníkovými světlomety s Bi-LED technologií a funkcí adaptivního svícení a přisvědcováním při odbočování (Corner). Zde ve výbavě Style jsou již standardem, jinak se připlácí celkem 19.000 Kč. Účinnost světlometů chválím a to jak potkávacích, tak dálkových včetně funkce přisvěcování. Na světlomety navazuje mohutná mřížka chladiče s chromovým orámováním, která se někomu může zdát až příliš dominantní na jinak designově čistých liniích. Přední nárazník je hodně sportovně střižený. Zásluhu na tom mají především funkční průduchy za mlhovými světlomety redukující odpor vzduchu. V kombinaci s červeným metalickým lakem Velvet Red za mastných 18.900 Kč je příď vozu doopravdy velmi pohledná. Z profilu se novinka projevuje spíše konzervativním střihem. Svým vzhledem a rozměry je plnohodnotným kompaktem nižší střední třídy. Oproti Rapidu Spaceback je novinka delší o 5,8 centimetru, širší o 4,8 cm a na výšku si Scala polepšila o 1,2 cm. V oblasti rozvoru pak Scala přidává k dobru 3,4 centimetru.

Za podařený designový prvek považuji zakončení chromové lišty oken. Ta končí zapuštěním do gumového obložení, upevnění vypadá solidně. Nicméně až gumové obložení ztratí tuhost, obával bych se postupného uvolnění lišty. V podbězích se nám trochu ztrácejí sedmnáctipalcové disky kol z lehké slitiny. O palec větší disky by Scale dozajista slušely. Absence větších kol se však pozitivně projevuje v jízdním komfortu. Rád bych se pozastavil u zpětných zrcátek, která si ode mě odnášejí negativní hodnocení. Nejenže jsou rozměrově malá,  ale i nově nedisponují plochou, která eliminuje mrtvý úhel. Musíte se tak spolehnout pouze na elektronického pomocníka, který přítomnost vozidla hlásí světelným indikátorem v krytu zrcátka. Velké plochy se daří rozbíjet různými prolisy. Mimo jiné zaujme linie známá například ze Superba, která se táhne přes celou šíři vozu. K atraktivitě testovaného vozu dopomáhá i dvojbarevná karoserie. Černá střecha pocitově Scalu ještě více snižuje. Přesahující spoiler pátých dveří pak opět podtrhuje dynamický směr, kterým se mladoboleslavská novinka vydala. Největším zájem však vzbuzuje záď vozu. Čím to je? Řekl bych, že ukázkovou jednoduchostí a citem i pro ten nejmenší detail. Velkou měrou se na tom podílí prodloužené sklo pátých dveří se spoilerem a černá vnější zpětná zrcátka, která jsou taktéž standardem výbavy Style. Novinkou je přítomnost nápisu Škoda namísto klasického loga, jak jsme byli až do teď zvyklí. V kombinaci s výše zmíněným paketem jde nápis považovat za efektní. Velkou parádu dělají zadní TOP LED světla s animovaným ukazatelem směru jízdy.  Tvarově jsou světla opravdu až umělecky střižena. líbí se mi odkaz na český křišťál v podobě jemných linií vně světlometu. Světelný podpis na zádi již nevytváří léta používané písmeno „C” ale položené elko. Co se týče animovaného ukazatele směru, nemám s tím sebemenší problém. Ve výbavě Style jsou zadní TOP LED světla již v ceně. Ve výbavě Ambition si musíte připlatit 3.500 Kč. Jako celek působí nová Scala odvážněji nežli její předchůdce v podobě modelu Rapid Spaceback. Nechybí jí šmrnc a osobitý styl. Zároveň i nadále ctí zásady filosofie značky Škoda Auto, jenž se projeví především v interiéru.

Interiér: Cesta správným směrem
S příchodem modelu Scala se škodovka odhodlala k nové koncepci palubní desky. Z mé strany jednoznačně přichází pochvala, škoda jen, že s tímto interiérem jsme se již nesetkali v nové generaci modelu Fabia. Scala je tak prvním vozem automobilky, který například využívá samostatný displej infotainmentu, jenž vystupuje ze středového panelu. Jednoznačně přináší potřebný čerstvý vánek. Ale pojďme pěkně popořádku. Začněme u dveří. Jednou z věcí, která mě neoslovila v nové Fabii, jsou až příliš laciné a fádní výplně dveří. V případě modelu Scala se historie neopakuje a musím naopak pochválit celkový vzhled a nápaditost. Například designové kličky dveří či plynulý přechod mezi dveřmi a palubkou vyhotovený za pomoci do prostoru vystouplé mřížky klimatizace. Dokonce ve výplni dveří nalezneme praktický deštník, rozměrnou přihrádku na lahev či tlačítko na elektrické otevírání víka kufru. Dveře jsou vstupní branou na palubu, dokáží tak dost ovlivnit vnímání ostatních detailů. Zde ve Scale potěší příjemná volba materiálů na loketní opěrce ale i ostatní měkčené plasty, jimiž výplně dveří disponují. Vlastně i celý vršek palubní desky je vyveden v měkčeném plastu. Interiér tak působí opravdu velmi kvalitním dojmem. Dobrou zprávou je, že ne pouze působí, interiér je doopravdy velmi kvalitně zpracovaný. Ať už se bavíme o výběru materiálů, slícování jednotlivých plastů či rozvržení ovládacích prvků. Posez za volantem jde ruku v ruce s celkovým komfortem. Sedadla z mého pohledu patří s klidem o třídu výše. Boční vedení je tak na hraně. Potěší opravdu dlouhý sedák, který skvěle podpírá stehna i delším řidičům. Konzistence materiálů je tak akorát a ni po delších výletech se necítíte unaveni. V našem případě je sedadlo nastavitelné manuálně. Rozsah nastavení je velkorysý, ideální pozici tak naleznete v mžiku. Elektricky nastavitelné sedadlo řidiče s bederní opěrou je dostupné pouze za příplatek a to konkrétně za  rovných 10.000 Kč. Čalounění sedadel nese označení Suedia, které je dostupné včetně zimního paketu I (vyhřívání předních sedadel a vyhřívané trysky ostřikovačů čelního skla) a středové loketní

opěry vzadu. Zde si připravte celkem 20.000 Kč, protože za tyto prvky se připlácí i ve výbavě Style. Každopádně sedadla jsou maximálně komfortní a ohleduplná i pro řidiče s širšími rameny. Do ruky padne jako ulitý škodovácky multifunkční volant známý z Octavie či Superba. Zde se pozastavíme u tlačítka „View”. Tím totiž přepínáte grafické zobrazení virtuálního kokpitu. Digitální přístrojový štít má displej o velikosti 10,25″. Celkově nabízí pět grafických rozhraní, přičemž vždy nabízí výbornou čitelnost údajů. Vzhledem k tomu, že náš kousek nedisponuje továrním navigačním systémem, chybí možnost zobrazení navigace i v přístrojovém štítě. Ideální místo z pohledu ergonomie řidičova pracoviště nabízí samostatný displej Infotainmentu Bolero s 8″ dotykovou obrazovkou (2× USB-C, Apple konektivita, SmartLink+, 8 reproduktorů).  V případě zájmu o navigační systém je třeba jít o stupínek výše k systému Amundsen s 9,2″ dotykovým displejem. Počítat však musíte s příplatkem 25.600 Kč. Pokud tak nutně nepotřebujete větší displej, stačí infotainment Bolero. Scala jde s dobou, a tak není problém přes Android Auto či Apple konektivitu propojit chytrý telefon a spustit vaši oblíbenou navigaci. S příchodem nové koncepce interiéru se setkáváme  i s modernizací USB portů. Na palubě tak již nenajdete klasické USB nýbrž menší USB-C. Dva porty jsou připraveny pro přední cestující, stejně tak i pro zadní pasažéry. S funkčností infotainmentu Boleru nemám sebemenší problém. Systém zvládá povely provádět rychle. Potěší hezké grafické zpracování a velké dotykové plochy jednotlivých funkcí. Přesto zde nejsem se vším spokojen, jedná se o nastavení klimatizace. Na palubě nalezneme Climatronic – dvouzónová automatická klimatizace s elektronickou regulací včetně kombifiltru. V nižší výbavě se musíme spokojit s manuální klimatizací. Teplotu klimatizace můžete určit dvojím způsobem, tedy jak klasickým otočným ovladačem, tak i skrze dotykovou nabídku v infotainmentu. Nechápu, proč to samé nelze říct o nastavení intenzity foukání. Namísto třetího otočného ovladače musíte jít do menu klimatizace, a tam za pomocí posuvné lišty zvýšit či snížit intenzitu. Na škodovku je to trochu ergonomický přešlap, zdá se mi.  Stejně tak jsem postrádal loketní opěrku s výškovou regulací, alespoň že lze posouvat směrem vpřed. Na druhou stranu co mě potěšilo, je řešení sluneční clony u panoramatické střechy, která je součástí paketu Emotion a pořídíte ji za 16.500 Kč. Svými rozměry je prosklená část přímo impozantní. Potěší již zmíněné řešení sluneční clony, které se namísto shrnování do zadní části stahuje směrem vpřed. Výsledkem je možnost zastínění přední části nad řidičem a ponechání otevřené části pro zadní cestující. Maličkost, která potěší a dokazuje, že při vývoji interiéru se myslelo v duchu praktičnosti. Z výbavy pro zadní cestující mohu zmínit dvojici USB portů, elektricky stahovatelná okna, možnost vyhřívání sedadel či středová loketní opěrka.

Praktičnost: Překvapivě prostorná
V přední části kabiny je prostoru na rozdávání. I díky užšímu středovému panelu, nebudete nikterak nepříjemně utiskováni. Pohodlí si zde dokážete udělat jak na krátké projížďky, tak na delší výlety po republice. Přesuňme se rovnou do druhé řady sedadel. Stejně jako vpředu chválím vzhled výplní dveří. Sedadlo řidiče jsem nechal nastavené na sebe, měřím 180 centimetrů a rád si sedadlo posunu na delší nohy a směrem k vozovce. Už když jsem otevřel dveře a uviděl prostor za sedadlem, musel jsem uznale pokyvovat. V této disciplíně je prostě škodovka na špici. Na rozvoru dosahující hodnoty 2.636 milimetrů dokáže postavit vůz, kde si sám za sebe sednu a ještě mi před koleny zbývá cca 10 centimetrů volného prostoru. Usadit zde tak čtyřčlennou rodinu s dospívajícími dětmi není sebemenší problém. Ve druhé řade sedadel nalezneme přípravu pro uchycení dvou dětských sedaček s bezpečnostním systémem Isofix a pásem TopTether na zadních sedadlech. Systém Isofix taktéž našel své místo i na sedadle spolujezdce. V oblasti ramen, tedy na šířku vozu, to není pro pět urostlých dospělých pasažérů již tak komfortní. Nicméně kolikrát v takovém to obsazení cestujeme na delší trasy. Nad hlavou mi i vzhledem k přítomnosti panoramatické střechy zůstává dostatek prostoru, obdobná situace platí i v oblasti nártů. Celkově je interiér pěkně vzdušný. Velké prosklené plochy tomu hodně pomáhají, ale tento fakt potvrzují i samotná čísla. Po interiéru nalezneme řadu odkládacích prostor, praktičností však nejvíce zaujme zavazadelník. Ten v základním uspořádání nabízí celkem 467 litrů, což je oproti Rapidu nárůst o citelných 52 litrů. Nechybí mezipodlaha v zavazadlovém prostoru (3.500 Kč) či oboustranný koberec (1.000 Kč), alespoň že paket pro zavazadlový prostor (háčky na tašky, odkládací schránka, síťový program) je již v základní výbavě. Pod mezipodlahou navíc ještě nalezneme ocelové rezervní kolo. V zavazadelníku se naštěstí neodehrávají žádné lapálie s roletkou, ta se zdvihá s pátými dveřmi. Opět potěší detail v podobě demontáže plata zavazadelníku. Nikde nemusíte silou odbouchávat plato ze zarážek. Stačí jemně vysunout za pomoci kolejnice v bocích zavazadelníku. Sedadla druhé řady jsou dělená v poměru 60:40. Sklopení nelze praktikovat ze zavazadelníku, je třeba zmáčknout pojistku z druhé řady. Potěší však sklopení téměř do úplné roviny. V takovém případě není problém převážet i rozměrné předměty.

Jízda: Vše tak, jak má být
Nabídka motorizací asi nikoho neposadí na zadek, každopádně jsem za složení vzhledem k neustálému snižování objemu a počtu válců spokojen. Aktuálně je základní motorizací litrový tříválec 1,0 TSI s maximálním výkonem 85 kilowatt. Stejný výkon nabízí i naftový agregát 1,6 TDI, který lze pořídit i s automatickou sedmistupňovou převodovkou DSG. Vrcholem nabídky je pak čtyřválcová zážehová jednotka 1,5 TSI s maximálním výkonem dosahující 110 kilowatt, respektive 150 koňských sil. Jednotka je prozatím spojena výhradně s automatickou převodovkou DSG. Když si aktuální nabídku shrneme, máme k dispozici jak benzínové jednotky, tak naftový agregát. Zachovala se i čtyřválcová jednotka, což se o menší Fabii již říci nedá. V případě testovaného kousku pracuje pod kapotou již zmíněný vrchol nabídky, tedy zážehová patnáctistovka přeplňovaná turbodmychadlem s přímým vstřikováním paliva a výkonem 150 koňských sil. Jednotka pracuje ve spojení s automatickou převodovkou (dvě souosé spojky elektrohydraulicky ovládané) čítající sedm rychlostních stupňů. Maximální točivý moment jednotky dosahuje hodnoty 250 Nm. při 1.500–3.500 otáčkách za minutu. Maximální rychlost ze zastaví na hodnotě 219 kilometrů za hodinu. Z nuly na sto akceleruje za 8,2 vteřiny a v průměru si dle výrobce řekne o 5,0 litru benzínu. Během našeho testování jsme dosáhli na spotřebu 6,7 litru. Nicméně musím podotknout, že v případě zaměření se na poklidnější a ekonomičtější provoz bychom se určitě dostali blíže ji k šesti litrům. Od čísel k pocitům, jak vlastně Scala jezdí? Začněme motorizací. Výkonově je patnáctistovka dostačující jednotkou i pro náročnější uživatele. Jednotka se nechá krásně vytočit až k červeným číslům a lineárně zrychluje i při překročení vyšších rychlostí. Čtyřválec se zároveň projevuje i jako kultivovaný společník pro každodenní projížďky. Chod motoru je jemný bez zbytečných vibrací. Stejně tak dobře je prostor motoru odhlučněn. Do interiéru se tak spíše dostaví aerodynamický hluk a to až od rychlostí nad 120 kilometrů za hodinu. Součinnost pohonné jednotky s automatickou převodovkou DSG známe již z ostatních škodováckých modelů. Potěší tak velmi jemný chod a schopnost pobavit při zvoleném režimu Sport. Řadit můžeme i drobnými pádly pod volantem, tuto možnost však využijete z pravidla pouze v případě, kdy jste na palubě sám. Scala má pohotovostní hmotnost 1.390 kilogramů, a tak 150 koňských sil dokáže se Scalou příjemně zacvičit. Primárně je však stavěna spíše na komfortnější jízdu. S tím souvisí i nastavení podvozku. Zde bude záležet, zdali máte sportovní podvozek s volitelnou tuhostí tlumičů (Sport Chassis Control) včetně volby

jízdního režimu (Driving Mode Select). Testovaná Scala tento příplatek má (12.000 Kč) a výsledek je opravdu citelný. Zatímco na sportovní režim podvozek ztuhne a přidá na jistotě v zatáčkách, režim Normal dokáže filtrovat velké množství nerovností. Většinu času tak budete trávit právě v režimu Normal. V zatáčkách je chování předvídatelné a do jisté míry i zábavné. Tuhost řízení a zpětná vazba je na dobré úrovni již v režimu Normal, a tak je řízení opravdu velmi příjemné. Pohodu na palubě může zkazit až větší nerovnost. V tento moment nedokáží ani nastavitelné tlumiče pohltit nerovnost a na palubu se dostaví typický ráz od dorazů tlumičů. Přední náprava nabízí zavěšení MacPherson se spodními trojúhelníkovými rameny a příčným zkrutným stabilizátorem. Zadní náprava je pak pouze kliková s vlečenými rameny. Právě od zadní nápravy je třeba počítat s občasnou neschopností pohltit nerovnosti. Pokud pojedete po kvalitní komunikaci, není problém přepnout do režimu Sport a dopřát si lepší spojení s vozovkou. Každopádně s podvozkem jsem byl spokojen i v městském provozu. Ke komfortu přispívají i 17″ kola z lehké slitiny Stratos (disk: 6,5J × 17″ ET40, pneu: 205/50 R17). Pokud chcete ještě větší komfort, sáhněte po šestnáctipalcových discích a připlaťte si 12.000 Kč za tlumiče s volitelnou tuhostí. Pohledově by však Scale slušely naopak osmnácky. Škodovka samozřejmě dbá i na asistenční systémy, nechybí tak adaptivní tempomat do 210 km/h (ACC) – sledování odstupu od vpředu jedoucího vozidla včetně automatického zpomalování a brzdění (10.200 Kč). Bez nutnosti připlácet je k dispozici tempomat s omezovačem rychlosti a to již od základní výbavy. Základem je i například asistent rozjezdu do kopce, Front Assist (včetně nouzového brzdění), asistent udržování jízdního pruhu (Lane Assist), airbagy řidiče a spolujezdce (s deaktivací), boční airbagy vpředu a hlavové airbagy. Za příplatek 14.800 Kč můžete zvýšit bezpečnost posádky díky kolennímu airbagu řidiče a bočním airbagům vzadu včetně proaktivní ochrany cestujících. Z ostatních asistentů ještě zmiňme asistent změny jízdního pruhu (Side Assist) a asistent vyparkování (Rear Traffic Alert) celkem za 9.000 Kč. Nechybí ani parkovací asistent – robotizované parkování podélně a kolmo k vozovce a signalizace vzdálenosti při parkování vpředu a vzadu. Tento doplněk vás přijde na rovných 20.000 Kč. Scala tak dokáže nabídnout pestrou škálu asistenčních systémů. Potěší možnost volby jednotlivých prvků. Škodovka tak nic nenutí v podobě asistenčního balíčku. Připlatit si tak můžete třeba jen za jednu položku, kterou víte, že na palubě uvítáte.

Verdikt: Hra s ceníkem
Celý týden byl za přítomnosti modelu Scala velmi příjemný. Škodovka mě opět mile překvapila a to nejen vnitřním prostorem ale i celkovým duchem vozu. Opravdu na palubě se cítíte velmi komfortně, z venčí ať chcete nebo ne, Scala vás pohledem začne přitahovat. Když k tomu přidáme velmi kvalitní technický základ s komfortním podvozkem a výkonným motorem 1,5 TSI, zdá se být vše zalito sluncem. V ten moment taktéž přichází na řadu pohled do ceníku. Suma sumárum, v našem případě sedíme ve verzi startující na částce 524.900 Kč. Najednou začnete přemýšlet, co vše je zde za příplatek. No a jsme rázem o dalších cca 100.000 Kč výše. Cena je to opravdu sebevědomá. Nicméně když se podíváme například na konkurenční Focus či Golf, najednou se cena zdá být v pořádku. Ideální představa je, kdyby se patnáctistovka vešla do půl milionu. Otázkou tak je, zdali přemýšlet o menší jednotce a dopřát si výbavu či upřednostníte své řidičské zájmy před příplatkovými položkami. Každopádně ať už se rozhodnete tak či onak, Scala je od základu povedené auto, které si svoji cenu ve výbavách do 500.000 Kč dokáže obhájit. Poté již platíte za komfort a pohodlí skrze příplatkovou výbavu.

Plusy: Atraktivní vzhled, kvalitně zpracovaný interiér, jisté jízdní vlastnosti, výkonná benzínová jednotka či prostor ve druhé řadě sedadel

Mínusy: Částečné ovládání klimatizace skrze obrazovku, chybí stálá deaktivace systému Lane Assist, menší zpětná zrcátka, vyšší ceny v případě příplatkových položek, absence výškově nastavitelné loketní opěrky

Celkové hodnocení: 95%

Průměrná spotřeba: 6,7 l/100 km

Cena testovaného vozu: Od 524.900 Kč

Facebook Comments

Zanechat Odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *