Škoda Superb iV 2020
Testy Škoda Auto

Test Škoda Superb iV – Plug-in hybrid je in!

První plug-in hybridní pohon značky Škoda Auto byl představen stylově, ve spojení s vlajkovou lodí Superb. Alternativní pohon je tak reakcí na stále se zpřísňující emisní normy Evropské unie. Domácí automobilka tak chtě nechtě vstupuje do doby elektrické, kde každý gram emisí hraje významnou roli. V současné době nalezneme v portfoliu mladoboleslavské automobilky dva modely s označením iV. Čistě elektrické Citigo-e iV a plug-in hybridní Superb iV. Jak jezdí vlajková loď s částečně elektrickou duší?

Design: Drobné retuše
Vzhled modernizovaného Superba jsem rozebral již v dřívějších publikacích. Zaměřím se tedy pouze na drobné změny, jimiž se verze iV odlišuje od klasické verze. Na první pohled lze elektrifikovaného Superba rozeznat dle odlišné mřížky chladiče. Záslepku chladicí mřížky s chromovými dekory lze jednoduše rozpoznat, navíc dobře maskuje odklápěcí víčko k prostoru dobíjení. Dalším odlišným prvkem je pak pouze nápis iV na víku zavazadelníku. Celkový vzhled verze iV není nikterak omezen na konkrétní výbavu. V mém případě mám k dispozici verzi Sportline, není však problém spojit plug-in hybridní pohon i s výbavou Ambition, Style a vrcholným provedením Laurin&Klement. Vzhled testovaného Sportlinu je fantastický, červená metalická barva Velvet Red v kombinaci s černými doplňky je opravdu oku lahodící.



Interiér: Téměř beze změny
Obdobná situace ve výčtu změn se týká i interiéru. Verze iV tak přidává pouze pozměněnou grafiku virtuálního kokpitu, kde nalezneme informace o jízdním režimu a stavu nabití. Nová tlačítka přímo související s obsluhou plug-in hybridu, nalezneme na středovém panelu vedle voliče automatické převodovky DSG. Těmito tlačítky aktivujeme buďto režim Sport či obsluhu rozhraní ECO (E-Mode, Hybrid). Právě zde tak skrze obrazovku infotainmentu nalezneme informace o stavu a využití baterií. Volit zde můžeme mezi čistě elektrickým pohonem či režimem Auto, jež samo rozhoduje o poměru využití spalovacího motoru a energií z baterie. Verze iV tak žádné změny v interiéru nepřináší, výbava se řídí dle objednaného stupně. V případě verze Sportline je tak paluba vybavena téměř všemi komfortními prvky. Co do praktičnosti se z pohledu kabiny nic nemění. Superb i nadále nepřestává udivovat svými vnitřními rozměry. Jedinou změnou je zmenšení zavazadlového prostoru, a to na stále dostačujících 485 litrů. Z praktické stránky vozu se vše zachovává, potěší tak řada simply clever řešení.

Jízda: Je to zvláštní pocit
První škodovka, kterou po nastartování neslyšíte. Zvláštní pocit, hudba budoucnosti? Či jen přechodné řešení a dodržování leckdy nesmyslných nařízení? Ať tak či tak, musím uznat, že se ve mně zvedla touha poznání něčeho nového. První kilometry jsou o jakémsi poznávání. Vše funguje, jak má, ale pocitově se děje něco nezvyklého. Zvláště, když jsem o několik dní dříve testoval klasického Superba se spalovacím motorem. Prvním postřehem, kterým jsem odstartoval poznávání první plug-in hybridní škodovky, je až komorní ticho. Tedy pouze v režimu využívajícím čistě elektrickou energii. V případě jízdy pouze na spalovací čtrnáctistovku TSI se již hluk motoru projevuje. Druhým zásadním poznatkem, který jistě mile potěší, je dynamická akcelerace. Tohle jsou opravdu prvotní poznatky, které zpozorujete po ujetí pár desítek kilometrů. Pojďme si ale postupně představit tuto revoluční škodovku.

Škoda Superb iV parametry

Pod kapotou pracuje kombinace elektrického motoru o výkonu 85 kW a již zmíněné zážehové jednotky 1,4 TSI s maximálním výkonem 114 kilowatt. Celkový výkon však není součtem obou motorů, nýbrž pracujeme se systémovým výkonem. Ten vychází z kombinace obou jednotek a dosahuje hodnoty rovných 160 kilowatt. V podlaze před zadní nápravou je pak třetí část plug-in hybridního pohonu. Zde jsou uloženy baterie o celkové kapacitě 13 kWh. S ohledem na ekologii dokáže Superb nabídnout opravdu dostačující výkon 160 kilowatt a skvělou hodnotu točivého momentu 400 Nm. To vše stojí za obstojnou dynamikou a schopností jízdy při úrovni emisí CO2 pod 40 g/km. Kombinovaná spotřeba dle výrobce pak činní pouze 1,5 litru na sto kilometrů. V tomto ohledu však hraje významnou roli samotný řidič. Pohonný systém umí pracovat ve dvou režimech. V čistě elektrickém E-Mode, a pak v režimu Hybrid, kde pracuje s oběma motory naráz. Faktor řidiče výrazně ovlivňuje celkovou spotřebu i samotnou podstatu tohoto alternativního pohonu. Pokud za jízdy nebudete přemýšlet ve stylu „ECO” spotřeba a celkově, podstata plug-in hybridu bude tu tam. Naopak pokud se řidič aktivně zapojuje do systému řízení, dokáže výrazně přispět k celkové spotřebě. Samotný řidič může nastavovat limit baterie, může přepínat mezi jednotlivými režimy na základě aktuální dopravní situace či prostředí. Během ustálené jízdy po okresní cestě si můžete nastřádat pár procent baterie pro jízdu v městském provozu. Naopak při jízdě po dálnici je lepší využít režimu Hybrid, který sám rozhodne o kombinaci výkonu. Jednoduše řečeno, pokud v sobě nemáte trochu toho přesvědčení, že na ekologii se má myslet, jízda v takovémto voze postrádá smysl. Kdo však oželí prudké rozjezdy na semaforech či jízdu po dálnici na plný plyn, dostane se mu komfortní, tiché a úsporné jízdy. Zároveň i ten, kdo bude svědomitě využívat hybridního pohonu, si za volantem může užít spoustu zábavy. Po stisknutí tlačítka Sport se Superb nadechne k opravdu solidní dynamice. V kombinaci s jistým podvozkem, a možnosti jeho nastavení, je jízda bezpečná za každé situace.

Superb iV motorizace

Co se týče nabíjení, jsou dvě možnosti. První z nich je nabíjení na veřejně dostupných nabíjecích stanicích, druhou variantou je nabíjení doma ze zásuvky. Z mého pohledu je právě možnost dobíjení vozu přes noc z domácí zásuvky zásadním faktorem při koupi takovéhoto vozu. Možnost dobít Superba iV jsem tak měl ze samotného pohodlí domova. Takovéto nabití je pomalejší, proto je logickým krokem dobíjet vůz přes noc. Nabíjení z klasické 230V zásuvky zabere přibližně 5-6 hodin. Poté můžete ujet čistě elektricky až 62 kilometrů, tedy dle metodiky WLTP. V chladném počasí, v němž jsem iV testoval, se reálný dojezd pohyboval okolo 50 kilometrů na plné nabití. Pokud tak máte plně nabitou baterii a zároveň plnou nádrž benzínu, můžete urazit vzdálenost až 930 kilometrů.



Aktualizace: Škoda Superb Combi iV
Plug-in hybridní verze Superba je dostupná i v praktičtějším provedení Combi. Oproti liftbacku nabízí větší objem zavazadelníku, konkrétně 510 litrů. Kabely na nabíjení jsou stejně jako u liftbacku schovány pod ložnou plochou zavazdelníku. Hnací soustava je identická jako v případě dříve testovaného vozu, taktéž vyvedeného v provedení Sportline. Chování vozů je obdobné, těžší combi však pocitově lépe zvládá filtrovat nerovnosti na vozovce. Superb Combi iV jsme dostali v krásném barevném provedení šedé barvy karoserie a černých doplňků. Tato kombinace působí na combi opravdu velmi dobře. Inu posuďte sami na základě přiložené fotogalerie. Zajímavá je cenová nabídka v případě combi, které oproti liftbacku pořídíte pouze o 30.000 Kč dráž. Konkrétně testovaný vůz pořídíte od 1.035.900 Kč, základní cenou verze iV v provedení combi je 921.900 Kč.

« z 52 »

Verdikt: Plug-in hybrid je in!
První plug-in hybrid od domácí automobilky mě opravdu zaujal. Není pro každého, nicméně jeho schopnosti považuji za ideální ukázku, jak začít pozitivně vnímat aktuální elektrifikaci napříč automobilovým průmyslem. Minimální zásah do funkčnosti, praktičnosti a vzhledu vozu je dalším krokem, jak zachovat identitu jednotlivých modelů. Superb tak neztratil nic na své originalitě a jednoduché kráse. To mě potěšilo nejvíce. Samotná obsluha plug-in hybridního vozu je intuitivní. Pokud k ní přidáte trochu předvídavosti a „ECO” myšlení, dokáže potěšit šetrnou jízdou.

Plusy: Stále atraktivní vzhled, jednoduchá a intuitivní obsluha iV, praktický interiér, výhody plynoucí z označení ekologické SPZ
Minusy: Menší objem zavazadelníku, vyšší pořizovací cena

Celkové hodnocení: 97 %
Průměrná spotřeba: 1,5 l/100 km
Cena testovaného vozu: od 971.900 Kč

Facebook Comments