Test Toyota Camry – Sedan s grácií
Sedan vyšší střední třídy v pojetí automobilky Toyota dává na obdiv svoji eleganci a ohleduplnost k životnímu prostředí díky hybridnímu pohonu. Bez mála pětimetrová elegantní karoserie vzbuzuje na českých cestách značný respekt. Jaké je soužití s luxusním sedanem, který na zdejším trhu drží v letošním roce post pátého nejprodávanějšího vozu daného segmentu?
Design: Sedan, jak elegantní to karoserie
V posledních letech se nelze ubránit dojmu, že SUVéčka jsou vlastně nejschopnější, nejhezčí a nejpraktičtější. Marketingová masáž dokáže hodně, přesto mě stačil jeden pohled na Camry a hned jsem si uvědomil, jak je klasický sedan nádherným typem karoserie. Model Camry je této karoserii věrný již od roku 1982, aktuálně se střetáváme s již osmou generací. Současná generace se prezentuje svébytným a zcela originálním designem. S délkou 4.885 milimetrů, šířkou 1.840 mm a výškou 1.185 mm působí majestátně. Krásné a plynulé tvary karoserie jsou doplněny ostrými liniemi mohutného předního nárazníku. Bi‑LED přední světlomety pak krásně zapadají do celkového konceptu přídě. Potěší především skvělou účinností a možností automatických dálkových světel (AHB). Při pohledu na bok karoserie zaujmou jednotlivé linie a především velké prosklené plochy, které se pozitivně podepisují na celkovém výhledu z vozidla. Pozornosti neuniknou ani 18″ disky kol z lehkých slitin, pneumatiky 235/45 R18, které dodávají vozu trochu té nedbalé elegance. Záď vozu potěší všechny milovníky klasických sedanů, mě osobně nejvíce baví rozměrné světlomety, prostupující daleko o boku karoserie. I zde si Toyota opět pohrála s tvarováním jednotlivých částí karoserie na jedničku. Celkový pozitivní dojem podtrhuje nápaditá metalická barva v odstínu béžová – ocelová. Ze všech stran působí honosně, elegantně a přesně tak jak očekáváte od velkého sedanu vyšší střední třídy.
Interiér: Za volantem nebo vzadu? Všude budete hýčkáni
Rozvor dosahující hodnoty 2.825 milimetrů pocítíte již při otevření předních dveří, které jsou neskutečně dlouhé. Po usednutí na vás dýchne klidná a vyrovnaná atmosféra. Mohutná palubní deska je koncepčně příjemně odvážná. Středový panel nabízí originální tvarování, především pak vysokou kvalitu zpracování. Celý interiér je skvěle zpracován, žádné nedotažené detaily. Potěší celková vzdušnost, prostoru je všemi směry na rozdávání. Zde se budete cítit opravdu uvolněně, dopomáhají tomu i rozměrná sedadla s elektrickým nastavením. Postrádal jsem však možnost prodloužení délky sedáku. Postavy nad 180 centimetrů budou mít naprosto minimální oporu v oblasti stehen. Multifunkční volant je příjemně zpracován, nabízí intuitivní ovládání a dostatečnou šíři věnce. Klasické analogové budíky určitě v takovém to voze nejsou ke škodě, působí hodnotnějším dojmem, než řada virtuálních kokpitů z konkurenčních modelů. Na druhou stranu musím udělit mínusové body zastaralému infotainmentu, který funguje opravdu zpomaleně. Například grafické zobrazení navigace na mě působí jak z o deset let staršího vozu, stejně tak rychlost systému. V tomto ohledu mě trochu Camry zklamalo, jinak jsou pocity z interiéru velmi kladné. Výbava vozu obsahuje řadu komfortních prvků jako je automatická třízónová klimatizace, head-up displej, sedadlo řidiče s elektrickým ovládáním v 8 rovinách, zadní loketní opěrka s ovládáním rádia, sklápění zadních sedadel, regulace teploty, zadní rolety a mnohé další. Právě ve druhé řadě se budete cítit obdobně komfortně jako vpředu. S prostorem doopravdy není problém v žádném směru. K dispozici je již zmíněná loketní opěrka s možností ovládání funkcí skrze dotykový panel. Můžete si sklopit zadní opěradlo a dopřát si tak královský komfort a při dlouhé cestě nabrat energii na jednání či dovolenou. Když už se bude cestovat, potěší i velikost zavazadelníku, který čítá v základu rovných 500 litrů. Praktičnost je samozřejmě omezena typem karoserie, přesto zde naskládáte slušnou dávku cestovních kufrů. Pokud bych měl zpětně zhodnotit celkový dojem z interiéru, určitě bych doplnil přítomnost prvotřídních materiálů a dekorů, které jednoduše odkazují na vyšší standard. Interiér vás bude jednoduše hýčkat.
Jízda: 2,5 litrový hybrid nemá jedinou chybu
Pod kapotou Toyoty pracuje 2,5 litrové hybridní pohonné ústrojí produkující maximální výkon 218 koňských sil. Čtyřválcový řadový agregát nabízí výkon 177 koní. Elektromotor k dobru přidává dalších 88 koňských sil. Systém hybridního pohonu pak nabízí celkových 218 koní a to ve spojení s automatickou převodovkou e-CVT. S celkovou hmotností vozu 2.100 kilogramů dokáže hybridní ústrojí slušně cvičit. Na stovce je za 8,3 vteřiny, pocitově však mnohem rychleji. Díky dostupnosti maximálního výkonu již od nízkých otáček potěší svojí chutí akcelerovat. Dynamická jízda není Camry rozhodně cizí, nicméně v poklidnějším režimu se cítí o trochu vyrovnaněji. Poklidná jízda přináší obrovský komfort, zásluhu na tom má schopný podvozek. Ten dokáže filtrovat velké spektrum nerovností. Do interiéru občas propustí hluk od podběhů, nicméně celkový projev je hodně zaměřen na komfort. Trochu mě však zklamalo odhlučnění kabiny. Při dálničních limitech se často ozýval aerodynamický hluk, který trochu narušoval pohodovou atmosféru na palubě pětimetrové „jachty”. Během týdne jsem naměřil výslednou spotřebu okolo pěti litrů na sto kilometrů. Naprosto skvělý výsledek když vezmu v potaz celkové rozměry a hmotnost vozidla nad dvě tuny. Výrobce dokonce uvádí spotřebu ještě o šest desetin litru nižší. Za volantem se budete cítit bezpečně a to i díky dobrému výhledu z vozidla všemi směry. Barevné promítání head-up displeje taktéž dopomáhá k lepší pozornosti řidiče. Nechybí i řada aktivních pomocníků. Zmínit mohu předkolizní bezpečnostní systém s funkcí rozpoznávání chodců (PCS+PD), systém rozpoznávání dopravních značek (RSA), upozornění na opuštění jízdního pruhu s aktivními zásahy do řízení (LDA+SC), systém monitorování slepého úhlu (BSM), systém upozornění na dopravu za vozem s aktivním brzděním (RCTAB) či adaptivní tempomat s funkcí Stop & Go (ACC). Z pohledu do ceníku u Camry se vám hlava rozhodně nezamotá. K dispozici je totiž pouze jedna motorizace a následně tři výbavové stupně. Cena startuje na částce od 920.000 Kč (Comfort), druhý stupeň (Prestige) je o 30.000 Kč dražší. Vrcholem nabídky je verze Executive, jenž pořídíte za 1.050.000 Kč. Připlatit si pak můžete ještě za VIP Paket v hodnotě rovných 100.000 Kč. Ten přidá další bohatou výbavu (Systém audio premium JBL s 9 reproduktory, head‑Up displej, třízónová klimatizace, elektricky ovládaná roleta zadního okna a manuální ovládání rolety zadních bočních oken, elektrické ovládání polohování zadních sedadel, zadní loketní opěrka s ovládáním rádia, náklon zadních sedadel, regulace teploty a zadní rolety).
Verdikt: Konkurenci má silnou, přesto má co nabídnout
Proti Toyotě Camry nastupuje na českém trhu například domácí premiant Škoda Superb, Mercedes-Benz třídy E, BMW 5 či Audi A6. Všechny tyto modely jsou pak postupně umístěny v prodejnosti před testovaným vozem. Na německé soky dost ztrácí, na čtvrté Audi A6 (430 registrací 1-11/2020 ) celkem 305 registrací. Toyota svým vzhledem a koncepcí interiéru však dle mého názoru oslovuje úplně odlišnou klientelu, nežli například u německé trojice. Řídit a vlastnit Toyotu Camry ve mně vzbuzuje pocit trvalejší hodnoty a vyrovnanosti řidičova ega. Loučení s Toyotou bylo jedno z těch těžších. Prémiový sedan ve mně zanechal celkově pozitivní dojem.
Plusy: Majestátný design, komfortní interiér, spotřeba hybridního agregátu, dynamické jízdní vlastnosti, komfortní jízdní projev.
Mínusy: Zastaralý infotainment, pomalý navigační systém, kratší sedák, aerodynamický hluk při dálničních limitech.
Celkové hodnocení: 97%
Průměrná spotřeba: 5,0 l/100 km
Cena testovaného vozu: od 1.050.000 Kč (Executive)