Test Volkswagen Amarok Canyon – Respekt na kolech
Mohlo by se zdát, že užitková divize Volkswagenu přináší na trh pouze pracanty, kteří nekoukají na styl ale pouze na účelnost a ryzí praktičnost. Všechny vozy z nabídky toto splňují, jeden kousek však vystupuje z řady svoji extravagancí a stylem. Jedná se o model s označením Amarok, dobře známý pick-up, který již nikoho nemusí přesvědčovat o svých užitných kvalitách. Pokud však sáhnete po verzi Canyon, dostanete něco víc, slušnou porci stylu, respektu a především šestiválcový turbodiesel o objemu tří litrů s maximálním výkonem 150 kilowatt.
Design: SUVéčka si dává k snídani!
Drsňácký vzhled, svalnatá a mohutná silueta nedávají pochyb o zaměření tohoto úspěšného terénního pick-upu. Na silnici jednoduše vystupuje z řady a působí opravdu suverénně. Nemluvě o tom, když se jedná o verzi Canyon, která celkový zjev vozidla posouvá o úroveň výše. Na mysli mám především extravagantní lak karoserie s označením Honey Orange Metallic a celou řadu černě lakovaných doplňků jako například 18ti palcové disky kol z lehkých slitin, matné prahové trubky, mohutné oplastování lemů blatníků či střešní ližiny se světelnou rampou. Dále si nelze nepovšimnout nápisu Canyon na bocích karoserie, bi-xenonových světlometů s LED denním svícením a v neposlední řadě mohutné nástavby ložné plochy. Kontrastní oranžová metalíza a tmavé doplňky karoserie jednoduše fungují, a tak výsledný efekt dopadl na jedničku.
Interiér: Téměř jako v osobáku
To, že moderní terénní pick-up už není brán pouze jako nástroj na práci, je již věcí známou. Zákazníci si tak mohou Amaroka vybavit k obrazu svému. V případě verze Canyon na palubě vlastně nic nepostrádáte. Zde se budete cítit skoro jako v osobním voze. Největším rozdílem je bezesporu opravdu vysoký posez, na který si však zvyknete rychle. Je to jedna z věcí, která vám dodává pocit naprostého bezpečí a přehledu nad děním okolo vozu. Palubní desku od klasického osobního vozu téměř nerozeznáte. Je zde však daleko větší důraz kladen na praktičnost a účelnost interiéru. Nehledejte tak zde žádné měkčené plasty či zbytečné kudrlinky. Tvrdé plasty jsou však skvěle zpracovány a slícovány dle vysokého standardu značky Volkswagen. Ani tak v nejtěžším terénu se z palubky neozývají žádné pazvuky. Z výbavy vozu mohu zmínit například automatickou klimatizaci, multimediální navigační systém, vyhřívaná sedadla a tempomat. Největší plus si však odnášejí především sedadla, která skvěle drží tělo i při jízdě po nezpevněných komunikacích. Jejich konzistence materiálu je ideální. Ani po delší cestě vás tak nebudou bolet záda. Ve druhé řadě sedadel je překvapivě dostatek místa i pro dospělého cestujícího. Díky velkorysé šířce Amaroka není problém usadit na druhou řadu sedadel hned tři cestující. Především pak při cestování na zadních sedadlech si uvědomíte, jak vysoko sedíte oproti klasickému osobáku.
V našem případě je Amarok vyveden ve specifikaci DoubleCab, díky tomu se tak na palubu komfortně usadí hned pětice cestujících. Dále můžete volit mezi otevřeným pick-upem či řadou nástaveb. Divize užitkových vozů Volkswagen tak dokáže přizpůsobit váš vůz přesně podle vašich požadavků. Co se týče ložné plochy, zde se Amarok může pochlubit především šířkou mezi podběhy zadních kol 1 222 mm, není zde tak problém umístit europaletu a to dokonce napříč.
- Nákladní prostor o velikosti 2,52 m²
- Bočnice vysoká 508 mm
- Nízká nákladová hrana vysoká 780 mm
Nástavba je pak praktičtější pro ty, jenž často převážejí náklad, který je potřeba mít bezpečně uzavřen. Po otevření rozměrného víka pátých dveří se můžete spolehnout, že sem naložíte všechen váš materiál na práci či sportovní vybavení na prodloužený víkend. Na testovaném voze pak naleznete Hardtop Road Ranger Highline. Díky zvýšené nosnosti Amaroka můžete do nákladového prostoru naložit náklad až o celkové hmotnosti 3.080 kilogramů. Na tažném zařízení pak můžete táhnout dalších 3,5 tuny. Jednoduše dříč, který se těžké práce rozhodně nebojí.
Pod kapotou testovaného Amaroka pracuje šestiválcová dieselová jednotka 3,0 TDI s maximálním výkonem 150 kilowatt v rozmezí 3.000 až 4.500 otáček za minutu. Maximální točivý moment dosahuje hodnoty 500 Nm. již od 1.250 až po 2.700 otáček za minutu. K dispozici je ještě o kousek „drsnější” verze s výkonem 190 kilowatt a 550 Nm. Výhodou Amaroka, oproti konkurenci na evropském trhu, je bezesporu právě přítomnost šestiválcového agregátu. Jediným konkurentem, který se však na trhu moc neohřál, je Mercedes Benz třídy X. V kombinaci s osmistupňovou automatickou převodovkou je jízda v Amaroku opravdu zážitkem. Výkon 150 kilowatt, respektive 204 koňských sil je naprosto famózních a to i v náročných podmínkách mimo zpevněný povrch. Pohon 4MOTION se samosvorným diferenciálem Torsen je v segmentu pickupů mimořádným a spolehlivým řešením. Základní nastavení pohonu je v poměru 40:60 a to jak při jízdě na silnici, tak v náročném terénu. Pro optimální trakci můžete využít mechanické uzávěry diferenciálu, ta je však k dispozici jako příplatková položka. V terénu se můžete spolehnout na maximální nájezdový úhel 29,5° vpředu a 18,0 ° vzadu. Brodivost Amaroka je pak přípustná do hodnoty 500 milimetrů. Světlá výška vozu se pohybuje okolo 20 centimetrů. V našem případě je však snížena vzhledem k přítomnosti prahových trubek. Po týdenním testování jsem si na celkově rozměrnou karoserii, šestiválcovou jednotku, výkon 150 kilowatt, pohon všech čtyř kol zvykl a loučení s trochu extravagantním pickupem tak bylo těžké. Co se týče výsledné spotřeby, hodnota okolo 10 litrů nafty asi nikoho nepřekvapí.
Plusy: Atraktivní design, vysoký posez, výkonný šestiválec, schopný pohon 4MOTION, komfortní interiér, možnost individuálních nástaveb
Mínusy: Vyšší hlučnost na dálnici, vyšší cena za příplatkové položky, absence mechanické uzávěry diferenciálu v základu
Celkové hodnocení: 97%
Průměrná spotřeba: 10,0 l/100 km
Cena testovaného vozu: 1.569.902 Kč